Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Wintermute

Medlem
27 månader senare. Mer balanserad vad gäller sötman. Friska gröna äpplen, komplex kryddlåda med pyttelite kaffe. En aning för mycket beska. Lång skön eftersmak. Bättre än senast, men helt väsensskild.
Sista flaskan Ruinart 2006 går ytterligare 4 år senare. Nu börjar den tappa balansen lite. Fortfarande bra komplexitet och längd, men lite obalanserad. 89p?
 

Sörplarn

Medlem
1000008395.jpg
1000008401.jpg
 

mackan92

Medlem
Sambon arrangera brunch med vänner för att fira tidigare födelsedag och vad lämpar sig då inte bättre än lite champagne?

Pierre Peters Cuvee Reserve på magnum.

Tycker den levererade som en standard Cuvee förväntas. Inget som sticker ut. Slank och uppskattas av många. Läst att det ska vara 100% av en årgång i deras magnum men på koden på baksidan säger den annat. Anses vara bas på 2019 - deg 2023-07-03. Dracks över fem timmar.

1699801621683.png

1699801636248.jpeg
 

Sonderlese

Medlem
Sambon arrangera brunch med vänner för att fira tidigare födelsedag och vad lämpar sig då inte bättre än lite champagne?

Pierre Peters Cuvee Reserve på magnum.

Tycker den levererade som en standard Cuvee förväntas. Inget som sticker ut. Slank och uppskattas av många. Läst att det ska vara 100% av en årgång i deras magnum men på koden på baksidan säger den annat. Anses vara bas på 2019 - deg 2023-07-03. Dracks över fem timmar.

Visa bifogad bild 30626
Visa bifogad bild 30627
Det stämmer att på magnum är det 100% årgångsvin (2019 i det här fallet).
Att det står annat på baksidestexten beror nog på att det är samma baksidesetikett för både 1500 ml flaska som för 750 ml flaska, som är deras standard Cuvée med inblandning av reservviner.
 

Sonderlese

Medlem
Det stämmer att på magnum är det 100% årgångsvin (2019 i det här fallet).
Att det står annat på baksidestexten beror nog på att det är samma baksidesetikett för både 1500 ml flaska som för 750 ml flaska, som är deras standard Cuvée med inblandning av reservviner.
Jag borde tillägga att jag fått det bekräftat från två olika håll; dels från den svenska importören The Wine Agency på en direkt fråga:
- …är magnum CdR fortfarande ett 100% årgångsvin?
- … Magnum Cuvée de Réserve är fortfarande till 100% från en och samma årgång.
Och dels från Brad Baker i ett annat forum.
 

Jos

Medlem
Jag borde tillägga att jag fått det bekräftat från två olika håll; dels från den svenska importören The Wine Agency på en direkt fråga:
- …är magnum CdR fortfarande ett 100% årgångsvin?
- … Magnum Cuvée de Réserve är fortfarande till 100% från en och samma årgång.
Och dels från Brad Baker i ett annat forum.
Årgång 2019 på magnum deggad för några månader sen känns kanske inte som en usp precis :rolleyes:

Hade nog mått bra av lite reservviner
 

mackan92

Medlem
Årgång 2019 på magnum deggad för några månader sen känns kanske inte som en usp precis :rolleyes:

Hade nog mått bra av lite reservviner
Håller med. Jag återkommer med en smakbeskrivning om ca. 15 år…


Var ypperligt som aperitif, kändes varken bråkigt eller stökigt. Tyckte den gjorde sig utmärkt till ändamålet sen hade jag nog själv inte valt öppna det till vin-kunniga men ville ha en magnumflaska till vårt större sällskap och firande. 15 år hade jag nog inte väntat.
 

Sonderlese

Medlem
Var ypperligt som aperitif, kändes varken bråkigt eller stökigt. Tyckte den gjorde sig utmärkt till ändamålet sen hade jag nog själv inte valt öppna det till vin-kunniga men ville ha en magnumflaska till vårt större sällskap och firande. 15 år hade jag nog inte väntat.
Tack för rapport! Då har man lite att gå efter.
 

Sörplarn

Medlem
Börjar stället du drack dem på på R? ;D
Hur va den? :D
Wünderbar, perfekt och hade vunnit en blindprovning.
88:eek:rna bara bekräftar att inget kommer i närheten av den årgången!
Japp ett R är inblandat med en mycket trevlig restaurang Chef, som hade mycket fina anekdoter att bjuda på!
Man har även annat som var intressant.
Tysk ägaren till stället är en udda figur som köper random på känn till källaren, en man i min smak!

Sörpla på!
 

LeChat

Medlem
IMG_5478.jpeg

2012 Vilmart & Cie Grand Cellier d'Or (Deg. november 2016, 80% Chardonnay 20% PN)

Nötig fin doft. I munnen sötfruktig med bl.a. grillad citron, nougat och mandelmassa. Lite skumbanan ger odlarkaraktär.
Riktigt god nu, och jag konstaterar återigen att Vilmart gör riktigt bra champagne.

Ikväll blir det färska räkor!
 

MartinBz

Medlem
Blev att öppna en flaska bara för att prova om det gemensamma inköpet var något att hänga i granen.

Paul Déthune Rosé, deggad 2021

I näsan så är den väldigt fylligt rödbärig, tänk jordgubbssylt men ändå lättare, mer eteriskt.
Väldigt livlig mousse till att börja med men lugnade snabbt ned sig till väldigt finpärlig och riktigt angenäm.

I början så var det lite surt i munnen, likt lätt gröna jordgubbar och en lätt touch av krusbär för att sedan gå över mot en mer fyllig smak av jordgubbar och en lätt touch av körsbär och något lite surare likt inte riktigt mogna röda vinbär som ligger kvar någon minut efter.
Väldigt enkel i mitt tycke i detta läge och behöver ligga till sig och "gotta ner sig lite" då jag personligen hade önskat lite mer kött på benen.
Bra syra för att möta upp med så håller nog ett bra antal år i källaren.

Känns alldeles för tidigt att poppa en flaska just nu så behöver definitivt luftas lite om ni begår samma misstag som mig och poppar en flaska alldeles för tidigt.

89-90 poäng för mig just nu med möjlighet upp till 92
Väldigt vacker färg på champagnen dock så mycket estetiskt tilltalande

Blir nog ett återköp om möjlighet ges @Sonderlese
Visa bifogad bild 30457

Visa bifogad bild 30458
Jag drack denna igår, och jag kan bara instämma med citatet ovan. Färgen var läcker, och kanske förstärkte intrycket av jordgubbar både på näsan och tungan. Men det var en mycket trevlig bekantskap, om än lite ung. Ser fram emot att återbesöka detta vin om några år.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Provning långt tillbaka i tiden eminent anordnad av @LeroyHilarious.

Föråkare: Bille NF 2008
Mandel, äpplen, grillad citron och lite tropisk frukt i bakgrunden. I smaken är det mest lime i dagsläget. Ren frisk fräsch frukt och bra balans. I yngsta laget så klart men gör inte ont att dricka, ett kontemplativt vin med grym potential.

Bästa gissningen (Sugot 08) hade @Vingubben som snappade upp att det var lång tid på jästen och att vinet nog var äldre än det smakade.

20231014_223819.jpg


Paul Bara Special Club 2002 (?)
Förvånansvärt ung med mycket citrus. I smaken var det mer åt röda äpplen och lite filt. Fick inget grepp om denna, var det odlare och ek eller inte... När jag tvekar på dessa två faktorerna så har det flera ggr varit Chetillons så det fick bli gissningen. Tror jag gissade 2010 men får väl skyllas på årgången om det nu var 2002. Gjorde inget avtryck i flajten.

Inte särskilt roligt och undrar när folk ska sluta köpa Special Club så man slipper bli besviken.

RL Legras Saint Vincent 2012
Grönäpplig, ung, charmig och balanserad. Tyckte denna var likt första vinet i stilen så gissade Chetillons 2012 vilket i alla fall var en betydlig bättre gissning stilmässigt. Ingen annan instämde i att de var lika dock. Typisk charmig krämig 12a som kommer bli riktigt bra som Saint Vincent alltid blir.

PP Esprit 2008
Klart mognare stilmässigt, citrongodis och smörkola. Känns som det är malo. Väldigt korrekt med härlig balans och kolasmak som drar lite åt honung. Borde fortsatt gissa PP men minns inte vad jag gissade, Winston?. Står 2004 eller 06 i anteckningarna. Seglar till slut upp som min favorit! Definitivt i drickfönstret nu.

Krug 1998
Kvällens vattendelare med tre jumboröster och fem förstaröster. Klart mognast och mörkast i flajten vilket jag tror inverkade. Doften påminner dock inte om champagne alls, mer åt kokta grönsaker och varm frukt. Min första tanke är att det är mogen cava. Smaken är lång men lite bränd på ett negativt sett. Framförallt doften gör det här vinet odrickbart för mig och bytte bort mitt glas. Efter avtäckning är jag helt övertygad om att det här är en värme eller ljusskadad Italienflaska. Får mina misstankar delvis bekräftat då den är ett auktionsköp.

Dosnon Recolte Blanche (2019)
Skriker odlare och blir snabbt övertygad om att det är mitt vin. Rödäppligt, komplext och mycket karaktär. Oxiderad stil med en blandning av ek och brist på sulfiter. @Appel fick naturvinsvibbar. Ytterligare en vattendelare. Efter att ha tröttnat på ung oekad husskumpa så gillar jag själv den här stilen allt mer. Händer väldigt mycket direkt från start och ska bli kul att testa igenom blandlådan från denna för mig nya producent.

Min ranking:
1. PP Esprit 2008
2. Dosnon BdB (2019)
3. RL Legras Saint Vincet 2012
4. Paul Bara SC 2002
5. Krug 1998 (defekt aka cava för mig)

Total ranking med inverterad poäng (antal förstaröster):
1. PP Esprit 2008 - 22 p (2)
2. Krug 1998 - 23 p (5)
3. Paul Bara SC 2002 - 29 p
4. Dosnon BdB (2019) - 30 p (1)
5. RL Legras Saint Vincet 2012 - 31 p (1)


Efter det gick det utför med Montrachet och rödtjut...
 
Last edited:

FredrikC

Medlem
Provning långt tillbaka i tiden eminent anordnad av @LeroyHilarious.

Föråkare: Bille NF 2008
Mandel, äpplen, grillad citron och lite tropisk frukt i bakgrunden. I smaken är det mest lime i dagsläget. Ren frisk fräsch frukt och bra balans. I yngsta laget så klart men gör inte ont att dricka, ett kontemplativt vin med grym potential.

Bästa gissningen (Sugot 08) hade @Vingubben som snappade upp att det var lång tid på jästen och att vinet nog var äldre än det smakade.

Visa bifogad bild 30703

Paul Bara Special Club 2002 (?)
Förvånansvärt ung med mycket citrus. I smaken var det mer åt röda äpplen och lite filt. Fick inget grepp om denna, var det odlare och ek eller inte... När jag tvekar på dessa två faktorerna så har det flera ggr varit Chetillons så det fick bli gissningen. Tror jag gissade 2010 men får väl skyllas på årgången om det nu var 2002. Gjorde inget avtryck i flajten.

Inte särskilt roligt och undrar när folk ska sluta köpa Special Club så man slipper bli besviken.

RL Legras Saint Vincent 2012
Grönäpplig, ung, charmig och balanserad. Tyckte denna var likt första vinet i stilen så gissade Chetillons 2012 vilket i alla fall var en betydlig bättre gissning stilmässigt. Ingen annan instämde i att de var lika dock. Typisk charmig krämig 12a som kommer bli riktigt bra som Saint Vincent alltid blir.

PP Esprit 2008
Klart mognare stilmässigt, citrongodis och smörkola. Känns som det är malo. Väldigt korrekt med härlig balans och kolasmak som drar lite åt honung. Borde fortsatt gissa PP men minns inte vad jag gissade, Winston?. Står 2004 eller 06 i anteckningarna. Seglar till slut upp som min favorit! Definitivt i drickfönstret nu.

Krug 1998
Kvällens vattendelare med tre jumboröster och fem förstaröster. Klart mognast och mörkast i flajten vilket jag tror inverkade. Doften påminner dock inte om champagne alls, mer åt kokta grönsaker och varm frukt. Min första tanke är att det är mogen cava. Smaken är lång men lite bränd på ett negativt sett. Framförallt doften gör det här vinet odrickbart för mig och bytte bort mitt glas. Efter avtäckning är jag helt övertygad om att det här är en värme eller ljusskadad Italienflaska. Får mina misstankar delvis bekräftat då den är ett auktionsköp.

Dosnon Recolte Blanche (2019)
Skriker odlare och blir snabbt övertygad om att det är mitt vin. Rödäppligt, komplext och mycket karaktär. Oxiderad stil med en blandning av ek och brist på sulfiter. @Appel fick naturvinsvibbar. Ytterligare en vattendelare. Efter att ha tröttnat på ung oekad husskumpa så gillar jag själv den här stilen allt mer. Händer väldigt mycket direkt från start och ska bli kul att testa igenom blandlådan från denna för mig nya producent.

Min ranking:
1. PP Esprit 2008
2. Dosnon BdB (2019)
3. RL Legras Saint Vincet 2012
4. Paul Bara SC 2002
5. Krug 1998 (defekt aka cava för mig)

Total ranking med inverterad poäng (antal förstaröster):
1. PP Esprit 2008 - 22 p (2)
2. Krug 1998 - 23 p (5)
3. Paul Bara SC 2002 - 29 p
4. Dosnon BdB (2019) - 30 p (1)
5. RL Legras Saint Vincet 2012 - 31 p (1)


Efter det gick det utför med Montrachet och rödtjut...
Tråkigt på krug 98an.lär garanterat vara dåligt lagrat. De 98or jag druckit har varit magiska.
 
IMG_2009.jpeg

Bollinger PN AYC18 – Högg tre på släppet förra veckan givet recensionerna och applåderna, gillar ju dessutom BdN-bubbel skarpt.

Fin, ganska djup färg. Mycket mousse. Bra tryck av röda bokna äpplen, typisk Bollinger-stil. Initialt fyllig men det kommer snart på skam och den känns tunn och lite kantig i avslutet, saknar liksom struktur och ryggrad. Ung, javisst! Kan se att detta tar sig med ett antal år på rygg, men den håller inte riktigt måttet i grund och botten. Den är inte dålig, men har inte heller den nivån jag förväntat mig.

Provade en flaska med förhoppningen att köpa mer, men nu blir det retur på de två återstående. Sorry to say, det finns bättre bubbel att spendera 2x1099:- på. 😅
 
Last edited:

mackan92

Medlem
Visa bifogad bild 30733
Bollinger PN AYC18 – Högg tre på släppet förra veckan givet recensionerna och applåderna, gillar ju dessutom BdN-bubbel skarpt.

Fin, ganska djup färg. Mycket mousse. Bra tryck av röda bokna äpplen, typisk Bollinger-stil. Initialt fyllig men det kommer snart på skam och den känns tunn och lite kantig i avslutet, saknar liksom struktur och ryggrad – lös i kanterna. Ung, javisst! Kan se att detta tar sig med ett antal år på rygg, men den håller inte riktigt måttet i grund och botten. Den är inte dålig, men har inte heller den nivån jag förväntat mig.

Provade en flaska med förhoppningen att köpa mer, men nu blir det retur på de två återstående. Sorry to say, det finns bättre bubbel att spendera 2x1099:- på. 😅
När är dessa flaskor degogerade?

Inte för vara sån men känns som du försöker hitta en fullträff på nyförlöst och nydegogerat vin(inkl Bereche med deg 06/23) och tar beslut därefter. Men förstår samtidigt ditt resonemang - är ju heller ingen standard Cuvee.
 
När är dessa flaskor degogerade?

Inte för vara sån men känns som du försöker hitta en fullträff på nyförlöst och nydegogerat vin(inkl Bereche med deg 06/23) och tar beslut därefter. Men förstår samtidigt ditt resonemang - är ju heller ingen standard Cuvee.
Vet ej degorgering. Låt mig säga såhär, jag tycker den är såpass/tillräckligt lik standard-Bollinger att den inte är värd prisskillnaden. Tycker att Grande Année är mycket bättre, även som ung.
 
Toppen