Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Jos

Medlem
E de någon skillnad på degorgering versionerna i mellan?
Denna korkeken är fortfarande ganska smal flera dagar efteråt.
LIte skämt och lite allvar men gör man miljoner flaskor så klart att det finns några tankar som ändå kanske blev lite bättre ;) Finns säkert deggskillnader också med tanke på antalet.
 

IsKr

Medlem
Drack Exton Park rb32 igår och måste säga att den ändå gav mersmak. Deg. 01/22 om jag förstår det hela rätt.
Fin mousse och bubblor som håller länge i glaset. Det doftar av blött grus, jäst, bakad rågbröd och lite äpple.
I munnen så har den en bra energie och ovanstående smakskomponenter går att hitta även här. För 399 tycker jag den levererar riktigt bra. Blir nog fler köp i framtiden.
Jo, det är inte champagne men kanske ändå hör hemma i denna tråd?
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Provning med jobbet. Antar att flera har hamnat i samma sits och funderat alldeles för mycket hur man ska få ihop den bästa provningen och få med allt.:p

Ett villkor var att allt skulle finnas att köpa genom SB. Blev följande flaskor:
20240126_184636.jpg


Allt dracks öppet och tanken var att prova hus vs odlare, stål vs ek, NV vs årgång och vit vs rosé. Jag berättade inte priset förrän efter alla rankat vinerna. Bollinger var som väntat vinnaren, PP och Roederer fick en tröströst med Egly kom klar tvåa vilket förvånade mig lite. Tänkte Egly skulle vara lite för svår för nybörjare och de skulle föredra mer klassisk frisk, fräsch syradriven PP.

Min favorit var föga förvånande Egly GC. Vilket vin! Röda äpplen, bröd och blommor. Bästa NV:n under 1 000 kr.

Som bonus puttade jag in en Hugot 06 för att visa hur mogen champagne kan smaka och i gengäld fick alla gissa hur mycket äldre Hugoten var än Roederer Rosé 2016. Återigen mycket bra gissningar och inte mycket sämre än vad det brukar gissas på en vinnördsprovning. de flesta hamnade mellan 2000-2008.

Hugot 06 är rejält mogen nu men den här flaskan höll ändå ihop till skillnad från förra. Mycket honung men går mot lite sherry.
 

Thirsty

Smygnykterist
Provning med jobbet. Antar att flera har hamnat i samma sits och funderat alldeles för mycket hur man ska få ihop den bästa provningen och få med allt.:p

Ett villkor var att allt skulle finnas att köpa genom SB. Blev följande flaskor:
Visa bifogad bild 31424

Allt dracks öppet och tanken var att prova hus vs odlare, stål vs ek, NV vs årgång och vit vs rosé. Jag berättade inte priset förrän efter alla rankat vinerna. Bollinger var som väntat vinnaren, PP och Roederer fick en tröströst med Egly kom klar tvåa vilket förvånade mig lite. Tänkte Egly skulle vara lite för svår för nybörjare och de skulle föredra mer klassisk frisk, fräsch syradriven PP.

Min favorit var föga förvånande Egly GC. Vilket vin! Röda äpplen, bröd och blommor. Bästa NV:n under 1 000 kr.

Som bonus puttade jag in en Hugot 06 för att visa hur mogen champagne kan smaka och i gengäld fick alla gissa hur mycket äldre Hugoten var än Roederer Rosé 2016. Återigen mycket bra gissningar och inte mycket sämre än vad det brukar gissas på en vinnördsprovning. de flesta hamnade mellan 2000-2008.

Hugot 06 är rejält mogen nu men den här flaskan höll ändå ihop till skillnad från förra. Mycket honung men går mot lite sherry.
Ska göra likartat övning inom snar framtid. Kan bli en kopiering. :ängel:
Hade nån tanke om att kassta in nån prestige så att de verlikgen skulle förstå skillnaden och hur gott det kan vara, men det kanske är pärlor åt svin..?
 

mackan92

Medlem
Provning med jobbet. Antar att flera har hamnat i samma sits och funderat alldeles för mycket hur man ska få ihop den bästa provningen och få med allt.:p

Ett villkor var att allt skulle finnas att köpa genom SB. Blev följande flaskor:
Visa bifogad bild 31424

Allt dracks öppet och tanken var att prova hus vs odlare, stål vs ek, NV vs årgång och vit vs rosé. Jag berättade inte priset förrän efter alla rankat vinerna. Bollinger var som väntat vinnaren, PP och Roederer fick en tröströst med Egly kom klar tvåa vilket förvånade mig lite. Tänkte Egly skulle vara lite för svår för nybörjare och de skulle föredra mer klassisk frisk, fräsch syradriven PP.

Min favorit var föga förvånande Egly GC. Vilket vin! Röda äpplen, bröd och blommor. Bästa NV:n under 1 000 kr.

Som bonus puttade jag in en Hugot 06 för att visa hur mogen champagne kan smaka och i gengäld fick alla gissa hur mycket äldre Hugoten var än Roederer Rosé 2016. Återigen mycket bra gissningar och inte mycket sämre än vad det brukar gissas på en vinnördsprovning. de flesta hamnade mellan 2000-2008.

Hugot 06 är rejält mogen nu men den här flaskan höll ändå ihop till skillnad från förra. Mycket honung men går mot lite sherry.
Hade provning för mina kollegor för någon vecka sedan och körde lite annat upplägg.

Kooperativ, hus, odlade och kameleont

1707155211639.jpeg
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Kom på att jag klämde im chardonnay vs pinot med, det är ju i alla fall stor skillnad när man inte dricker blint...:rolleyes:

Ska göra likartat övning inom snar framtid. Kan bli en kopiering. :ängel:
Hade nån tanke om att kassta in nån prestige så att de verlikgen skulle förstå skillnaden och hur gott det kan vara, men det kanske är pärlor åt svin..?

Det kan ju vara lite tufft med ung prestige, skulle i så fall satsa på DP som brukar kunna leverera som nyköpt. Sedan bör man väl dricka blint om man slänger in något som alla vet är dyrare.

Jag funderade också på prestige men valde mogen vintage istället och det blev lyckat och dessutom billigare.

Hade provning för mina kollegor för någon vecka sedan och körde lite annat upplägg.

Kooperativ, hus, odlade och kameleont

Visa bifogad bild 31425
Drack ni Wiston blint och hur blev omdömet samt vilken blev favoriten totalt?
 

mackan92

Medlem
Drack ni Wiston blint och hur blev omdömet samt vilken blev favoriten totalt?
Allt dracks blint förutom för egen del då. Och vid omröstningen så fick Taittinger och Wiston tre röster vardera. Min röst landa på förstnämnda.

Wiston för mig var väldigt spretig, kändes i princip som en fransk torr äppelcider för egen del. PP var däremot störta besvikelsen denna gång - måste varit något med flaskan tänker jag…

Kunskap, intresse och erfarenhet variera stort i gruppen det var vissa som var på sin första provning så valde därav det man enkelt kan få tag på.
 
0F4A0D62-2920-4810-94F9-723BC9A9CB37.jpg


Jag brukar hålla Systembolagets provningar som väldigt prisvärda och stundom intressanta, men i ärlighetens namn är de nog till stor del hit or miss. Denna fick nog sälla sig till den senare. Jag har blivit serverad både Selosse, Krug Rosé, Dompa, Comtes, och Bollinger R.D på dessa provningar, men idag var vi långt därifrån. Skrala noter till följd.

Champagne Klassiker (?). 900 kr.

Flight 1
Veuve Cliquot Brut
Här gissades det högt på BdB, 2012, prestige sa någon.
Levererade över normalt. Honung, vitblommig, med tid röda äpplen. Långt avslut, välbalanserad.

Sanchez Le Guedard 2014 (Special Club)
Röstades som flightvinnare. Doftade påtagligt moget med, rummet gissade på tidigt 00-tal.

De Saint Gall Orpale 2012
Reduktiv, hög syra, lite spretig, men har verkligen framtiden för sig.

Flight 2
Leclerc Briant Rosé
Platt, lite tråkig, men habil enkel roséchampagne.

JM Gobillard Cuvée Prestige Rosé
Röstades som flightvinnare. Påtagligt fyllig initialt men dog snabbt i glaset.

Flight 3
Taittinger Demi-Sec
Svårt med halvdessertvin utan dessert.

I efterhand kan man fundera vad som var klassiker med denna provning. Än en gång blir det tydligt vad förväntningar gör med en, allt upplevdes först som mycket bättre än det var, tills man sansat sig lite.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Visa bifogad bild 31426

Jag brukar hålla Systembolagets provningar som väldigt prisvärda och stundom intressanta, men i ärlighetens namn är de nog till stor del hit or miss. Denna fick nog sälla sig till den senare. Jag har blivit serverad både Selosse, Krug Rosé, Dompa, Comtes, och Bollinger R.D på dessa provningar, men idag var vi långt därifrån. Skrala noter till följd.

Champagne Klassiker (?). 900 kr.

Flight 1
Veuve Cliquot Brut
Här gissades det högt på BdB, 2012, prestige sa någon.
Levererade över normalt. Honung, vitblommig, med tid röda äpplen. Långt avslut, välbalanserad.

Sanchez Le Guedard 2014 (Special Club)
Röstades som flightvinnare. Doftade påtagligt moget med, rummet gissade på tidigt 00-tal.

De Saint Gall Orpale 2012
Reduktiv, hög syra, lite spretig, men har verkligen framtiden för sig.

Flight 2
Leclerc Briant Rosé
Platt, lite tråkig, men habil enkel roséchampagne.

JM Gobillard Cuvée Prestige Rosé
Röstades som flightvinnare. Påtagligt fyllig initialt men dog snabbt i glaset.

Flight 3
Taittinger Demi-Sec
Svårt med halvdessertvin utan dessert.

I efterhand kan man fundera vad som var klassiker med denna provning. Än en gång blir det tydligt vad förväntningar gör med en, allt upplevdes först som mycket bättre än det var, tills man sansat sig lite.
Shit vilken dålig/besvikelse uppställning, var detta på PK-HUSET ?
 

Lennart

Medlem
Visa bifogad bild 31426

Jag brukar hålla Systembolagets provningar som väldigt prisvärda och stundom intressanta, men i ärlighetens namn är de nog till stor del hit or miss. Denna fick nog sälla sig till den senare. Jag har blivit serverad både Selosse, Krug Rosé, Dompa, Comtes, och Bollinger R.D på dessa provningar, men idag var vi långt därifrån. Skrala noter till följd.

Champagne Klassiker (?). 900 kr.

Flight 1
Veuve Cliquot Brut
Här gissades det högt på BdB, 2012, prestige sa någon.
Levererade över normalt. Honung, vitblommig, med tid röda äpplen. Långt avslut, välbalanserad.

Sanchez Le Guedard 2014 (Special Club)
Röstades som flightvinnare. Doftade påtagligt moget med, rummet gissade på tidigt 00-tal.

De Saint Gall Orpale 2012
Reduktiv, hög syra, lite spretig, men har verkligen framtiden för sig.

Flight 2
Leclerc Briant Rosé
Platt, lite tråkig, men habil enkel roséchampagne.

JM Gobillard Cuvée Prestige Rosé
Röstades som flightvinnare. Påtagligt fyllig initialt men dog snabbt i glaset.

Flight 3
Taittinger Demi-Sec
Svårt med halvdessertvin utan dessert.

I efterhand kan man fundera vad som var klassiker med denna provning. Än en gång blir det tydligt vad förväntningar gör med en, allt upplevdes först som mycket bättre än det var, tills man sansat sig lite.
Ett tips är att bara gå på de provningar som är märkta Prestige.
 

Jos

Medlem
Visa bifogad bild 31426

Jag brukar hålla Systembolagets provningar som väldigt prisvärda och stundom intressanta, men i ärlighetens namn är de nog till stor del hit or miss. Denna fick nog sälla sig till den senare. Jag har blivit serverad både Selosse, Krug Rosé, Dompa, Comtes, och Bollinger R.D på dessa provningar, men idag var vi långt därifrån. Skrala noter till följd.

Champagne Klassiker (?). 900 kr.

Flight 1
Veuve Cliquot Brut
Här gissades det högt på BdB, 2012, prestige sa någon.
Levererade över normalt. Honung, vitblommig, med tid röda äpplen. Långt avslut, välbalanserad.

Sanchez Le Guedard 2014 (Special Club)
Röstades som flightvinnare. Doftade påtagligt moget med, rummet gissade på tidigt 00-tal.

De Saint Gall Orpale 2012
Reduktiv, hög syra, lite spretig, men har verkligen framtiden för sig.

Flight 2
Leclerc Briant Rosé
Platt, lite tråkig, men habil enkel roséchampagne.

JM Gobillard Cuvée Prestige Rosé
Röstades som flightvinnare. Påtagligt fyllig initialt men dog snabbt i glaset.

Flight 3
Taittinger Demi-Sec
Svårt med halvdessertvin utan dessert.

I efterhand kan man fundera vad som var klassiker med denna provning. Än en gång blir det tydligt vad förväntningar gör med en, allt upplevdes först som mycket bättre än det var, tills man sansat sig lite.
Oj! Klassiker med enbart en enda klassiker med. Ingen köper Taittinger Demi-Sec annat än okunnigt felköp :vägg:

Men bekräftar mitt påstående om att V-C har blivit grymt bra :)
 

v_skogh

Medlem
Oj! Klassiker med enbart en enda klassiker med. Ingen köper Taittinger Demi-Sec annat än okunnigt felköp :vägg:

Men bekräftar mitt påstående om att V-C har blivit grymt bra :)
Ifrån när upplever du V-C blivit grymt bra? Har lite 2008 men upplever den rätt tråkig med rätt konstiga toner. Vet inte men känns väldigt malo på ett oskönt sätt. Kanske inte ens är malo men upplever den så. Druckit ett par stycken med några års mellanrum och ingen skillnad.
 

Jos

Medlem
Ifrån när upplever du V-C blivit grymt bra? Har lite 2008 men upplever den rätt tråkig med rätt konstiga toner. Vet inte men känns väldigt malo på ett oskönt sätt. Kanske inte ens är malo men upplever den så. Druckit ett par stycken med några års mellanrum och ingen skillnad.
Pratar om standard brut V-C NV som provad ovan alltså, inget annat. Jag drack ett par runt 2021/22 kan det varit och blev överraskad över att de var så mycket bättre än jag kom ihåg. Fick höra då att de gjort en kvalitetshöjning/satsning några år tidigare som nu tydligen gav resultat. Har för mig att jag läste det också vid samma tidpunkt, kan se om jag hittar.

Så jag pratar alltså vanliga NV från runt 2021/22 och framåt. Sen är väl smaken som baken men tycker vintage alltid varit helt ok och Grande Dame riktigt bra. Minns iofs att Grande Dame 2006 gav ett litet fadd och oskönt intryck när den var ny och ett par år efter släpp men nu är den helt grym, drack senast förra året.
 

Vingubben

Medlem
Skumpaonsdag.jpg


En helt vanlig onsdag i Göteborg med @feskhandlarn @Crist(al)ian 77 @CH och @Ekdahl

Egly och Hebrart dracks som föråkare där den senare sjöng fint med energi och kraft. Inget fel på Eglyn men den hade rätt hög temperatur vilket gjorde den svårt att få grepp om.

Henri Giraud, Hommage
Missade att anteckna ålder på denna. Ek, kraft och bra längd. Gissade på Vilmart.

Louis Roederer Rosé 2008
Lätt reduktiv, rostade toner, lite beska. Kändes stor men lite lätt klumpig. Gissade på Heidsieck -08

Selosse Initial, deg november 2014
Karamell och ek. Mitt vin. Selosse levererar alltid.

Dompa 2008
Potatismjöl och parfym. Gissade på halvung BdB. Bra men imponerade inte i sällskapet. Kommer inte öppna några av mina egna flaskor på ett bra tag.

Cattier, Clos du Moulin
Kändes som ett stort vin, men lite stumt. Gissade odlare 12-13. Glömde även här att anteckna ålder.

Comtes 1999
Blommigt, stort, ung men samtidigt mogen. Gissade på Krug GC 164. Har tyckt att många 99:eek:r har börjat passera sin peak, men inte detta. Verkligen på topp.

Ranking (min egen)

1. Comtes (1)
2. Selosse (3)
3. Giraud (2)
4. Dompa (6)
5. Roederer (4)
6. Cattier (5)
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 31433

En helt vanlig onsdag i Göteborg med @feskhandlarn @Crist(al)ian 77 @CH och @Ekdahl

Egly och Hebrart dracks som föråkare där den senare sjöng fint med energi och kraft. Inget fel på Eglyn men den hade rätt hög temperatur vilket gjorde den svårt att få grepp om.

Henri Giraud, Hommage
Missade att anteckna ålder på denna. Ek, kraft och bra längd. Gissade på Vilmart.

Louis Roederer Rosé 2008
Lätt reduktiv, rostade toner, lite beska. Kändes stor men lite lätt klumpig. Gissade på Heidsieck -08

Selosse Initial, deg november 2014
Karamell och ek. Mitt vin. Selosse levererar alltid.

Dompa 2008
Potatismjöl och parfym. Gissade på halvung BdB. Bra men imponerade inte i sällskapet. Kommer inte öppna några av mina egna flaskor på ett bra tag.

Cattier, Clos du Moulin
Kändes som ett stort vin, men lite stumt. Gissade odlare 12-13. Glömde även här att anteckna ålder.

Comtes 1999
Blommigt, stort, ung men samtidigt mogen. Gissade på Krug GC 164. Har tyckt att många 99:eek:r har börjat passera sin peak, men inte detta. Verkligen på topp.

Ranking (min egen)

1. Comtes (1)
2. Selosse (3)
3. Giraud (2)
4. Dompa (6)
5. Roederer (4)
6. Cattier (5)

Mina intryck från samma kväll.

Egly fusk-VV
Röda äpplen men även åt det sötare godishållet med röda remmar som fick mig att gissa PM. Tydlig men inte kraftig ek och kändes som en bra odlare. Rätt beskedlig och trist vilket gjorde att jag gissade på just denna. Har sällan imponerat på mig och ett vin som jag undviker.

Hebrart Rive Droite 2015
Nu pratar vi vin igen! Härlig ek, med blommor som ackompanjerar frukten. Betydligt bättre syra och intensitet än första. Typisk ekad BdB från Avize från 2013... efter att ha fått ledtråden att delvis var rätt men att det även var pinot i gissade jag en bombmatta av Pouillon, Hebrart och Kartongen.

Till huvudflajten där alla utom en drack sitt eget vin halvblint.

Henri Giraud, Hommage deg 2018?
Ek, kraft och bra längd. Banan och blommor som talar för odlare. Syrliga krusbär i smaken och är det inte även vindruvor eller är jag prajmad efter att ha läst forumet? Minns inte vad jag gissade mer än någon ekad odlare. Växer med kvällen. Kul för det här vinet gillade jag på plats och köpte men när jag kom hem och testade blev jag mäkta besviken. Ålder löser allt när det gäller skumpa!

Louis Roederer Rosé 2008
Klart husig mogen rosé med kola och smultron, svagt rostad. Håller med att den kändes stor men lite lätt klumpig. Gissade på Henriot 08 och Roederer som andra gissning.

Selosse Initial, deg november 2014
Åhhh!!!!!! Moget med honung. Klart ekat vin med ålder och doftar lite dov träplanka på ett bra sätt. Smaken är lite bränd karamell med en av kvällens längsta eftersmaker. Maffigt och därför var jag övertygad om att det var pinot i. Var bara Elgy och Selosse att välja på, gissade Egly 2004. När det visade sig vara en BdB fanns det bara en producent att gissa på.

Jag tycker inte Selosse behöver lagras men de får onekligen ytterligare en dimension med ålder som i alla fall utom ett varit till vinets fördel även om lagen om avtagande marginalnytta blir tillämplig.

Dompa 2008
Klart yngst stil i flajten och rätt trist. Klart reduktiv med krut och rostade toner. Jag tänkte också halvung BdB, typ Comtes eller Orpale men uteslutningsmetoden gjorde att jag misstänkte att det här var mitt vin. Bra men imponerade inte i sällskapet. Intressant vilken skillnad det kan bli vid bedömning beroende på motståndet. Nu kommer inte heller jag öppna några av mina egna flaskor på ett bra tag även om jag verkligen alltid gillat DP 08 både blint och oblint tidigare.

Cattier, Clos du Moulin (08/07/06?)
Godis och vanilj och mycket märklig bekantskap. Hade @Mattias Schyberg varit med hade jag gissat icke champagne.:ängel:

Urtrist vin och klart sist för mig. Har tydligen fått denna innan blint och gillat men då vill jag minnas att det var en riktig vattendelare hemma hos den förlorade sonen @Christer J .

Comtes 1999
Kaffe, choklad med rostat bröd och nötter. I bakgrunden går det mot krut men utan att bli för mycket. Gillar verkligen när det finns både oxidativa och reduktiva toner i champagne. Typexemplet är Krug och Heidsieck. Många gissade Krug vilket jag inte sa emot men tror jag även var inne på Heidsieck BdM. Hade en naiv förhoppning att det här kankse kunde vara min DP 08 men så bra och mogen har den inte blivit än.

Nu tror jag att jag gissat Krug nästan samtliga gånger jag fått mogen Comtes. Ungt är det inget för mig men med en så där 15 år på korken blir det oftast en fantastisk utveckling vad det verkar. Räcker inte för att jag ska börja köpa dock...

Min ranking:
  1. Selosse Initial deg 14
  2. Henri Giraud Hommage deg 18
  3. Comtes 1999
  4. Roederer Rosé 2008
  5. DP 2008
  6. Cattier CdM
Total ranking med inverterad poäng (antal förstaröster):
  1. Comtes - 9 p (3)
  2. Selosse - 12 p (2)
  3. Hommage - 16 p
  4. DP 2008 - 21 p
  5. Roederer Rosé 2008 - 22 p
  6. Cattier CdM - 25
 
Toppen