Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Återbesök med DP 2008 med en slatt från onsdagen.
20240212_180800.jpg


Klart krutig och rostad stil, drar lite åt skog, mossa och svamp samt mandarin och kokos i bakgrunden. Inte mycket bubblor men den håller ihop på övertid.

Klassen märks bättre i sin ensamhet.
 

pierrem

Medlem
Återbesök med DP 2008 med en slatt från onsdagen.
Visa bifogad bild 31457

Klart krutig och rostad stil, drar lite åt skog, mossa och svamp samt mandarin och kokos i bakgrunden. Inte mycket bubblor men den håller ihop på övertid.

Klassen märks bättre i sin ensamhet.
Va på en DP-provning för ca ett år sedan. -08:an imponerade inte, kändes verkligen som den ligger i tunneln för att blomma ut längre fram. Överraskande notering va att -99 levererade i sällskap med starka årgångar.
 

LeChat

Medlem
IMG_5744.jpeg

Egly-Ouriet Brut Rosé
(Degorgerad juli 2016)


Framträdande syra och fräsch frukt. Till en början mest rostad hasselnöt och mjölkchoklad i doften, men den växer i komplexitet och blir mer parfymerat elegant med tiden.
I munnen tillkommer bl.a. röda bär, grillad citron och lite grape.
Fast att den hunnit få några år på korken, utvecklats och fått lite mognadstoner, så är den fortfarande ganska ung tycker jag.

Som vanligt är Egly väldans gott men samtidigt tycker jag att den blivit väldans dyr. Hade den kostat 800:- så hade jag köpt den, men 1300:- är lite väl saftigt när det finns andra godingar.
 
Last edited:

mackan92

Medlem
Vertikalprovning med Taittinger Comtes de Champagne - årgångar 2004,2006,2008,2011 och 2012.
Deltagande på provningen var @vintomas @Pontus Palmenäs och @MarkusJ

1708243986524.jpeg


Allt dracks halvblint där vi bad personalen på Grappe variera så de inte stod i årgångsordning:

Comtes de Champange 2011:
N:Rostat kaffe, fudge, nyslaget gräs
M: Kaffe, vinigummi, citrus och brynt smör. Skön integrerad mousse.

Gissade på 2008.

1 sämsta röst

Comtes de Champange 2012 :
N: Väldigt stum på doften, gav inte jättemycket idag.
M: Mer vinigummi fin mousse, röda äpplen. Inte långt så nära komplex som första. Upplevdes mycket tillbakadragen och blygast idag enligt mig.

Gissade på 2012

2 sämsta röster

Comtes de Champange 2006:
N:Kaffe i kubik, rostat och fylligt. Krut, fin och balanserad.
M: En hel del nötter, kaffe, krut och fyllig så heter duga. Lååång eftersmak med en behaglig beska. Ett riktigt kontemplationvin.

Gissade på 2006

2 bästa röster

Comtes de Champange 2008:
N: Kaffe i mindre kubik är på väg åt samma fas som 2006 men känns yngre och behöver tid.
M: Upplevde en viss florsocker-känsla i munnen som behöver integreras får att nå sin bästa fas - väldigt citrusdriven idag.

Gissade på 2011

1 sämsta röst

Comtes de Champange 2004:
N: Väldigt svag antydan till sherry - mest utvecklas av alla
M: Nötter, fisksås, citrus, vinigummi och brynt smör. Syran upplevdes lägre jämfört med andra viner men frukten är fin och väldigt fyllig i munnen. I en elegant fas.

Gissade på 2004

2 bästa röster.
 

Foley

Medlem
Kul vertikal! Var nära att anmäla intresse när ni hade en plats över, då jag har en 07:a som jag är nyfiken på, men jag var dessvärre redan bortbokad.

Såg att Jancis Robinson skrivit i FT häromhelgen om en blindprovning hon varit på med champagne 2002 vs 2004, fokus på storhus och prestiger (dvs cristal, dompa, Clos des Goisses etx). Slutsatsen var att 2004 var nästan lika bra som 2002. Anmärkningsvärt var även att Comtes de Champagne tog både första och andraplatsen på provningen, av över 50 st champagner, med 2002 och 2004.
 

Wintermute

Medlem
Vertikalprovning med Taittinger Comtes de Champagne - årgångar 2004,2006,2008,2011 och 2012.
Deltagande på provningen var @vintomas @Pontus Palmenäs och @MarkusJ

Visa bifogad bild 31506

Allt dracks halvblint där vi bad personalen på Grappe variera så de inte stod i årgångsordning:

Comtes de Champange 2011:
N:Rostat kaffe, fudge, nyslaget gräs
M: Kaffe, vinigummi, citrus och brynt smör. Skön integrerad mousse.

Gissade på 2008.

1 sämsta röst

Comtes de Champange 2012 :
N: Väldigt stum på doften, gav inte jättemycket idag.
M: Mer vinigummi fin mousse, röda äpplen. Inte långt så nära komplex som första. Upplevdes mycket tillbakadragen och blygast idag enligt mig.

Gissade på 2012

2 sämsta röster

Comtes de Champange 2006:
N:Kaffe i kubik, rostat och fylligt. Krut, fin och balanserad.
M: En hel del nötter, kaffe, krut och fyllig så heter duga. Lååång eftersmak med en behaglig beska. Ett riktigt kontemplationvin.

Gissade på 2006

2 bästa röster

Comtes de Champange 2008:
N: Kaffe i mindre kubik är på väg åt samma fas som 2006 men känns yngre och behöver tid.
M: Upplevde en viss florsocker-känsla i munnen som behöver integreras får att nå sin bästa fas - väldigt citrusdriven idag.

Gissade på 2011

1 sämsta röst

Comtes de Champange 2004:
N: Väldigt svag antydan till sherry - mest utvecklas av alla
M: Nötter, fisksås, citrus, vinigummi och brynt smör. Syran upplevdes lägre jämfört med andra viner men frukten är fin och väldigt fyllig i munnen. I en elegant fas.

Gissade på 2004

2 bästa röster.
Det här antyder det som jag alltmer börjar oroa mig för. Prestiger från 08 kanske inte bör drickas innan 2040, eller så.
 

Vingubben

Medlem
IMG_5195.jpg



Helgens skumpaflight som även den dracks blint/halvblint. Min egen placering inom parentes.


1. Cristal 2009, 14p (1)

Parfym, badtvål, kaffe, choklad, medium syra och ålder.

2. Pierre Peters Cuvée Speciale 1999 15p (2)
Talk, marsipan, bulle, medium syra, väldigt korrekt

3. Egly-Ouriet, Blanc de Noirs, Les Crayeres, deg 2017 24p (4)
Kaffe, röda äpplen, lätt volatilt. Saknar frukt.

4. Charles Fox Cipher 2015 25p (3)
Hög syra, äpplig men lite dämpad.

5. Krug 2006 27p (5)

Hög syra, tallbarr, karamell. Kan det vara en engelsman?

Cristalen var oväntat mogen. Några runt bordet gissade Cristal men äldre årgångar. Krug var största besvikelsen. Förhoppningsvis en svag flaska då jag har några kvar i källaren. Kul med en PP som levererar, vilket dom i och för sig alltid brukar göra med ålder. Vi hade också med en Fleur de Passion 2008 som dessvärre var korkad. Hade varit kul att prova.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 31537


Helgens skumpaflight som även den dracks blint/halvblint. Min egen placering inom parentes.


1. Cristal 2009, 14p (1)
Parfym, badtvål, kaffe, choklad, medium syra och ålder.

2. Pierre Peters Cuvée Speciale 1999 15p (2)
Talk, marsipan, bulle, medium syra, väldigt korrekt

3. Egly-Ouriet, Blanc de Noirs, Les Crayeres, deg 2017 24p (4)
Kaffe, röda äpplen, lätt volatilt. Saknar frukt.

4. Charles Fox Cipher 2015 25p (3)
Hög syra, äpplig men lite dämpad.

5. Krug 2006 27p (5)
Hög syra, tallbarr, karamell. Kan det vara en engelsman?

Cristalen var oväntat mogen. Några runt bordet gissade Cristal men äldre årgångar. Krug var största besvikelsen. Förhoppningsvis en svag flaska då jag har några kvar i källaren. Kul med en PP som levererar, vilket dom i och för sig alltid brukar göra med ålder. Vi hade också med en Fleur de Passion 2008 som dessvärre var korkad. Hade varit kul att prova.
Minns även två instagramföråkare där Marie N Ledru NV Extra Brut var klart roligast. Väldig mycket kraftig odlarpinot på ett positivt sett. Jag gissade Aubeskumpa av bättre slag.

Pierre Peters Cuvée Speciale 1999
Klart mognast i flajten, fullt med nektar, kanel och mandel. Underbar doft och balanserad smak med lång längd. Enda debaclet är lite låg syra och intensitet i avslutet men det är en randanmärkning. Kändes som en svagare årgång så gissade 99, borde slutat där för fortsatte med ekad pinot och gissade GA 99. Misstog mognaden och komplexiteten för ek och pinot. Inte första gången...

Håller med om att PPs storhet verkligen kommer fram med rejäl mognad. Jag har alla gånger utom en svagare 96a (som övriga hyllade) slagit frivolter av Chetillons när den fått runt 15 år på korken. Magiskt bra vin och det här är nära full pott för mig.

Charles Fox Cipher 2015
Lite äpplen, mandel och briogodis. Frisk citrusdriven som en BdB. Gissar icke malo BdB 08. Att det inte skulle vara champagne övervägde jag inte en sekund. Vet ej om det ens är BdB.

FdP 2008
Tokkorkad. Typiskt när jag var stolt över att detta var första flaskan jag knäckte efter inköp och förväntade mig belöning för det...:neej:

Cristal 2009
Lite krut och rostade toner av bröd och kaffe. Fyller på med choklad och nötter. Smakar även lite köttig buljong ala Krug. Klart maffigaste doften och mycket av allt. Smaken är lång men känns lite varmfruktig och söt vilket medför en lite kvalmig känsla som drar ner betyget för mig. Svag årgång, gissar Comtes 2006. Efter ledtråd att det är Cristal så gissade jag 97 med den himmelska minnesbilden från Malmö på näthinnan.

Tyldligen thailagrad vilket var till vinets fördel. Kan aldrig tänka mig att en korrekt lagrad 09 är så här utvecklad men det hade varit najs! Får väl testa...

Krug 2006
Stum och knuten. Äpplen på doften och citrus i munnen. Trist. Gissade BdB eller Cristal.

Jag vill inte skylla på flaskan, det här är rätt typiskt för ung årgångskrug. 10 år på korken är tyvärr ett bra riktmärke.

Egly-Ouriet, Blanc de Noirs, Les Crayeres
Ahh nu snackar vi vin igen! Röda äpplen, äppelmos och blommor. Grym längd och även bra syra. Superekad odlare med pinot. Är övertygad om att det här är Ambonnay och Egly med Kåt dö Farån som halvgardering.

Min ranking:
  1. PP 1999
  2. Egly VV
  3. Cristal 2009
  4. Charles Fox 2015
  5. Krug 06
 

LeChat

Medlem
IMG_5757.jpeg

Savart L'Accomplie Extra Brut Vieilles Vignes
(Pinot Noir 80%, Chardonnay 20%. Deg. oktober 2018)


Härlig ek och mognadstoner är det första som möter en i doften. Ingen stickig mousse eller spretiga aromer. Nej, harmoni & balans med en snyggt integrerad syra.
Tydliga odlarvibbar med oxidativa drag. Härligt komplex och i bra drickfas men ingen brådska.
På tallriken blir det färska räkor & havskräftor. Härligt med fredag! :cigarr:
 

LeChat

Medlem
IMG_5765.jpeg

2008 Charles Heidsieck Brut Millésimé (deg. 2019)

Ikväll blir det mackor på danskt rågbröd med räkor, kallrökt lax, ägg, majonäs, och dill. Då är det gott med champagne!

Blir sugen på att prova en 2008 Heidsieck vilket är 2 år sen sist.

Det känns faktiskt som att det hänt en del under dessa två år. Framförallt har den fått mer av typisk Heidsieck-karaktär vars stil är svår att inte gilla.

Bl.a.aromer av rostat kaffe och hasselnöt, gräddkola, mjölkchoklad, nytvättade lakan. Syran är elegant och något avrundad. Harmonisk och på sitt sätt drickfärdig, men är man som jag väldigt förtjust i välutvecklade mognadstoner så kan man nog låta den ligga i minst 10 år till. Då blir den ännu svingodare!:cool:
 
Last edited:

Stefan J

Medlem
Köpte en låda Paul Dethune Les Crayers 2015 på plats för några års sedan och efter att provat fösta flaskan för något år sedan var jag mycket nöjd med med mitt köp och trodde den skulle bli vinnaren av provningen nedan på förhand.

Vi provade

Paul Dethune Les Crayers 2015
Bereche Le Cran 2014
Larmandier Chemin de Avize 2013
Louis Roederer 2012

För mig och min sambo var provningen halvblind och för övriga två blint. Jag var säker på att jag skulle kunna identifiera flaskorna när vinerna väl var i glaset men jag misstog tog mig :) Var betydligt svårare än jag trodde som så många gånger förut . . .

Har "upptäckt" Bereche senaste åren och börjat samla på mig lite och känslan förstäktes efter provningen även om jag inte röstade riktigt så :cool: Vi röstade utan att stämma av med varandra så att säga så vi undviker att påverkas av varandra. Resultatet blev (1-2-3-4 poäng med 1 till bästa vin,, första röster inom parentes)

Bereche Le Cran 2014 : 7 (2)
Louis Roederer 2012 : 9 (1)
Larmandier Chemin de Avize 2013 : 10 (1)
Paul Dethune Les Crayers 2015 : 14

Min ranking halv blint var:

Louis Roederer 2012
Larmandier Chemin de Avize 2013
Bereche Le Cran 2014
Paul Dethune Les Crayers 2015

Överraskad över att Paul Dethune Les Crayers 2015 blev "slagpåsen" med tanke på vad jag trodde på föhand och slås ständigt över hur gediget Louis Roederer vintage är.

provning_erik_1.jpg
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
+1
NV, vintage, cristal (20+ år) och rosé. Samtliga tillhör crème de la crème för sin viktklass. Denna bredd och kvalitet nästan oavsett årgång gör att jag sätter LR som bästa producent i champagne.
Instämmer till stor del men vad är det för fel på BdB?:D

Roederer är den producenten jag har mest av så det säger en del... Själv håller jag dock Billecart lika högt i den stilrena husskolan.

Sedan hade jag gärna haft Krug eller Selosse som nummer ett i källaren men det är ju för att jag är ekfetischist.
 

Stefan J

Medlem
Instämmer till stor del men vad är det för fel på BdB?:D

Roederer är den producenten jag har mest av så det säger en del... Själv håller jag dock Billecart lika högt i den stilrena husskolan.

Sedan hade jag gärna haft Krug eller Selosse som nummer ett i källaren men det är ju för att jag är ekfetischist.
Att det inte är något fel på BdB'n visade sig på den efterföljande provningen, återkommer till den :D
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Onsdagsprovning med stort manfall men 6 flarror vaskade vi fram på 3.

20240306_211638.jpg


Dosnon Alliae (2016 deg 22)
Klar ekodlare med allt vad det innebär. Komplex doft med mycket äpplen men ungdomen märks i munnen. Torr och hög syra men märks inte att det är noll socker. Som vanligt visar Aube att de vet hur man jobbar med noll socker. Andra vinet jag dricker från Dosnon, lika kul viner som vinmakare!

Billecart Louise 2008

Elegant, eterisk med klart husig stil. Blommor och lite parfym men rätt diskret. I munnen är det mest citrussyra som en ung Salon med skillnaden att den här är inte så kass. Någon kände krut men inte i min näsa. Mycket bra vin men alldeles för ung för mig. Ändrade drickfönstret i CT till 2030...

Savart Bulles Rosé
(2020?)
Lite kryddig och banan. Väldig smakrik och skriker nördodlare med ek. Känns som pinot och den har även en grapesmak på ett positivt sett. Lite extremt i stilen och väldigt torrt. Är inne på Ulysse men tänker även att det kan vara häst inblandat och gissar Marguet. Ingen identifierade den som en rosé... Kul med Savart som levererar blint vilket hör till ovanligheterna men å andra sidan är Bulles det Savartvinet jag tycker är klart bäst.

Bollinger GA 2007

Klart mognast i flajten och hade även en liten källarton som jag efteråt kopplar till korklagringen. Lång smak och bra balans men med syra kvar. Så pass att jag gissade 2002. Var ute och cyklade på producent och minns inte vad jag försökte med.

Vi var bara tre provare så inga viner som stack ut på rankingen men alla fick en förstaröst.

Min ranking:
  1. Savart Bulles Rosé
  2. GA 2007
  3. Bille Louis 2008
Total ranking:
  1. Savart Bulles Rosé - 5 p
  2. GA 2007 - 6 p
  3. Bille Louis 2008 - 7 p
 
Toppen