Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Kangeye

Medlem
Tar gärna nån flaska eller två om det blir återbud, eller om någon annan har lust att dela på en låda till Stockholm!
 
IMG_5462.jpeg

N.V. Thevenet Delouvin Prestige Extra Brut

Doft av röda äpplen, rostat bröd och limeskal.
Hög syra, pigga bubblor, aning besk avslutning. Rostat bröd även i munnen. Röda äpplen likaså. Lite jästigt med grapebeskan som avslutning. Tycker mig även hitta någon form av rostat kaffeton.

Helt ok standardbubbel.

Lite bakgrund:
The Cuvée Prestige from Thevenet-Delouvin is made from a blend of Chardonnay (50%), Pinot Meunier (30%) and Pinot Noir (20%).

This is an unclaimed vintage, since this vintage is made exclusively from grapes harvested in 2006.

Only the têtes de cuvée, the best of the grapes, are present in this cuvée. Chardonnay predominates with 50% of the composition, to which is associated Pinot Meunier for 40% and Pinot Noir for 10%.
The vinification differs from the house's other vintages, all vinified in stainless steel vats. For this blend, half of the wine carried out its alcoholic and malolactic fermentations in oak barrels.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jean Laurent blev man ju helt klart sugen på att testa, men hittar inte ngn "vanlig" BdN Millesime genom google eller på deras egen hemsida (verkar typ heta La Griffe de l'Ource nu mer?)
Ingen aning om det är samma vin men med den namnändringen kan man lätt lägga på 15 € och lägger man vinet i en låda så ytterligare 15 €. @chambertin kanske vet.

Noterar även att BdN 03 verkar oekad vilket är obegripligt, åtminstone blint.
 

Stefan J

Medlem
Temat var Bdb 2012. Vinerna vi provade var:

Agrapart Venus 2012
Andre Robert Collection d'Auteur 2012
Diebolt- Vallois Fleaur de Passion 2012
Jacquesson Dizy Cornt Bautray 2012

På förhand var jag tämligen säker på att Agrapart Venus skulle dra längsta strået. Avizoise 2012 hade plockat hem en tidigare provning på ett övertygande sätt och jag hade själv delat på en Venus 2012 efter det och blivit bländad av den.

Röstningen utföll så här med 1-2-3-4 poäng där 1 = bästa vin. Antal första röster inom parentes.

Andre Robert Collection d'Auteur: 4 (4)
Jacquesson Dizy Cornt Bautray: 10 (0)
Diebolt- Vallois Fleaur de Passion: 12 (0)
Agrapart Venus: 14 (0)

Andre Robert "upptäckte" jag för 5-6 år sedan. Köpte lite 'Les Jardins du Mesnil" med 2013 bas och riktigt trevlig BdB för sin prisklass (då = >40 Euro). Även "Terres du mMesnil" 2013 tyckte jag var klart bra BdB för 50- 55 Euro. Sedan dess har jag ej köpt något direkt men såg en perosn på Insta som såg ut att dricka seriösa viner som hade den på sin topp 10 champagner under året för något år sedan så köpte någar stycken. Hade med den som outsider men den sopade banan med de andra. Värt att notera att denna gång så hade vi en del diskussioner innan vi röstade vilket kan ha påverkat att den fick samtliga första röster MEN den hade utan tvekan vunnit ändå.

Skall ni beställa något från Comtoir des Millisimes så släng med en flaska om ni har en "plats över" och prova :)

Att Venus skulle hamna sist stod inte i min bok. FdP gjorde det helt ok och Jacquesson gillar jag och att den klarade sig bra förvånade ej mig. Blir lite förbryllad över utfallet MEN att prova sida vid sida är nyttigt.


bdb_2012.jpg
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Lunchprovning med @LarsW, @Mattias Schyberg och @LeChat.

image0000011.jpg


Roederer BdB 2008
Mycket citrus men med en skön grapeton, Briogodis och svagt rökig ton. Bra syra med mandel i avslutet. Känns som en typisk ståltankad hus-bdb. Var inte helt hundra på att detta var min flaska och hade förväntat mig mer mognad med tanke på att den inköptes 2015. Med tanke på nästa vin så är det nog 10 år till som gäller i källaren dessvärre.

Pol Roger BdB 1996

Diametralt motsatt! Klart mogen doft av honung, smörstekt svamp och krutonger med lite skön mandelnötighet på toppen. Klart mognast och brödigast med kvällens längsta eftersmak. Fortfarande pigg och kändes som en toppårgång. 88, 95 eller 96. Gissade GA 95 på grund av svampen och kraften som jag tyckte var pinot...

Enda negativa är en svag källarkorkton som inte går bort och gjorde att mina misstankar om en korklagrad Bolly förstärktes. Funkar ändå men utan källartonen så hade det varit full pott för min del.

Charles Fox BdB 2017

Ytterligare en BdB! Mycket äpplen och surdeg. Klart ung i stilen men ändå begynnande mognad. Väldigt ren i stilen och klart husig. Var hundra på att detta eller glas ett var mitt vin. Tyckte faktisk den här var lite charmigare än Roederern.

Dethune Lancienne 2008

Näst mognast i flajten och det vinet som utvecklas mest i glaset och klättrar upp på en förstaplats för mig. Klart ekat med härlig blommighet med skön nötighet och medel syra samt något otydbart i anteckningarna. Solkar ekodlarskumpa. Någon gissar Sapience och jag lägger till Rodez. Rätt by i alla fall.

Aldrig varit särskilt imponerad av Dethune utan tyckt de varit rätt medelmåttiga men det här var det klart bästa vinet jag provat!

Min ranking:
  1. Lancienne 2008
  2. Pol Roger BdB 1996
  3. Charles Fox BdB 2017
  4. Roederer BdB 2008
Total ranking med inverterad poäng (antal förstaröster):
  1. Pol Roger BdB 1996 - 6 p (2)
  2. Lancienne 2008 - 7 p (2)
  3. Roederer BdB 2008 - 13 p
  4. Charles Fox BdB 2017 - 14 p
Slutsats ståtankad BdB är himmelskt gott men behöver ohemult lång tid i källaren för att mogna till.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Frédéric Savart L'Accomplie
deg2022/01
(bas2019)

Ännu ung knuten med fläder, gula äpplen, rostat bröd o krossad flinta på nosen.
Vinet fyller ut brett o krämigt med distinkt kritig mineralitet o hög bitande syra.
Munnen är fyllig med varma bakade rödaäpplen, rostade mandlar, lite gröna örtigadrag och krutiga inslag av rostade fat.
Kroppen är medium plus fyllig med krämig mycket lång och uttrycksfulla aromer, hög intensitet och ett fantastiskt vin med bra personlighet

Frédéric Savart La Dame de Coeur 2009
deg2014

Doften är fortfarande ung knuten med mycket mycket florala vitblommiga drag.
Attacken är bjussig o bred, krämig, med pigg syra, fint integrerade fat med lätt nötigadrag, medium fyllig kropp med bakade aprikoser, smält smör, mognablommor, krossade ostronskal, lång stram mycket frisk och torrt långt komplext avslut med härligt intensivt kritiga drag
Ett väldigt gott rikligt vin men absolut inte i prestige-klass. 2008 är ett väldigt mycket större vin tex.


Efter att i lugn och ro testa sida vid sida dagen efter. Är jag förvånad över att jag sätter accomplie som strået vassare, dels är den mer intensiv och bjuder på större koncentration, är längre i munnen och lämnar mer terroir känsla. BdB är riktigt bra men blir lite mer slätstruken och tillrättalagd.
Känns som Savart har uppat sin kvalitét med åren, eller så är 2019 bevisligen en superior årgång. jäkla bra och god flaska accomplie iaf😍

20240331_153713.jpg
 

LarsW

Medlem
Lunchprovning med @LarsW, @Mattias Schyberg och @LeChat.

Visa bifogad bild 31826

Roederer BdB 2008
Mycket citrus men med en skön grapeton, Briogodis och svagt rökig ton. Bra syra med mandel i avslutet. Känns som en typisk ståltankad hus-bdb. Var inte helt hundra på att detta var min flaska och hade förväntat mig mer mognad med tanke på att den inköptes 2015. Med tanke på nästa vin så är det nog 10 år till som gäller i källaren dessvärre.

Pol Roger BdB 1996
Diametralt motsatt! Klart mogen doft av honung, smörstekt svamp och krutonger med lite skön mandelnötighet på toppen. Klart mognast och brödigast med kvällens längsta eftersmak. Fortfarande pigg och kändes som en toppårgång. 88, 95 eller 96. Gissade GA 95 på grund av svampen och kraften som jag tyckte var pinot...

Enda negativa är en svag källarkorkton som inte går bort och gjorde att mina misstankar om en korklagrad Bolly förstärktes. Funkar ändå men utan källartonen så hade det varit full pott för min del.

Charles Fox BdB 2017
Ytterligare en BdB! Mycket äpplen och surdeg. Klart ung i stilen men ändå begynnande mognad. Väldigt ren i stilen och klart husig. Var hundra på att detta eller glas ett var mitt vin. Tyckte faktisk den här var lite charmigare än Roederern.

Dethune Lancienne 2008
Näst mognast i flajten och det vinet som utvecklas mest i glaset och klättrar upp på en förstaplats för mig. Klart ekat med härlig blommighet med skön nötighet och medel syra samt något otydbart i anteckningarna. Solkar ekodlarskumpa. Någon gissar Sapience och jag lägger till Rodez. Rätt by i alla fall.

Aldrig varit särskilt imponerad av Dethune utan tyckt de varit rätt medelmåttiga men det här var det klart bästa vinet jag provat!

Min ranking:
  1. Lancienne 2008
  2. Pol Roger BdB 1996
  3. Charles Fox BdB 2017
  4. Roederer BdB 2008
Total ranking med inverterad poäng (antal förstaröster):
  1. Pol Roger BdB 1996 - 6 p (2)
  2. Lancienne 2008 - 7 p (2)
  3. Roederer BdB 2008 - 13 p
  4. Charles Fox BdB 2017 - 14 p
Slutsats ståtankad BdB är himmelskt gott men behöver ohemult lång tid i källaren för att mogna till.
Mina noter från dagen.

Roederer BdB 2008
En antydan av mognad. Äpple + söt citrus. Syrliga vita bär i smaken. Fin frukt med gröna äpplen, frisk citron och krusbär. Bra struktur och elegans.
Solkart hus men kunde inte gissa vilket. Tänkte BdB och 2008-2010 nånstans.
När jag läser mina noter ser det ut att vara väldigt ungt men kändes inte så i glaset - kommer dock må bra av att vila i 5-10 år till.

Pol Roger BdB 1996
Marmelad, karamell och smörstekt svamp! Vitt godis. Honung. MOGEN! Får av och till en källarton som besvärar lite men den blir mindre och mindre med luft.
Smaken är mustig ochtung. Vinös har jag visst skrivt. Svamp. Creme brulee och grädde.
Ingen tvekan att det var mitt vin. Har druckit ännu bättre flaskor av denna men ritktigt mumsig.

Charles Fox BdB 2017
Dammig och diskret ett bra tag. Sen kommer citronzest och fräsch rå tonfisk.
Grillad citron och friska äpplen i smaken.
Skrev champagne? i mina noter. Men gjorde inte på något sätt ont att dricka. Led lite i sällskapet bara.

Dethune Lancienne 2008
Likör, lätt mognad och rostade nötter som helt galet fick mig mot Heidsieck till att börja med. Röda äpplen.
Mogen smak med bra syra. Ekad känns det som. Rostat bröd och bra eftersmak.
I början satte jag denna på tredje plats men med tiden så tror jag den kommer som nr två...

Min rankning (intial)
1: Pol Roger
2: Roederer
3: Dethune
4: Charles Räven

Kan bara vara enig med @Crist(al)ian 77 slutsats om ståltankad BdB - kommer vänta länge med mina Roederer 2008/12/13. Men inte så länge med mina kvarvarande Pollys.
 

FredrikC

Medlem
För någon helg sen hade vi en riktigt trevlig middag:
20240401_002732.jpg


Vi började med krug 88. Jävlar så bra den är. Den var så otroligt fräsch. Mognadstonerna kändes faktiskt mest på doften. Förra gången jag drack den hade den en tydlig eftersmak av jordgubbar. Denna gång var det hallon. Det är så många lager av smaker och frukter så det är löjligt. Håller krug 88 som bästa champagne någonsin för mig.

Sen kom en spännande jämförelse som vi fick helblint.
Dompa 95 och 96 båda oenetheque(stavning).
Mot varandra var det enorm skillnad. 95 hade mycket mer mognad och tyngd. Rostat kaffe, choklad, rostade nötter. Riktigt härlig. 96 då, syrligt som fan. Citron och typ passionsfrukt dominerade och jag höll 95 som vinnare alla dagar i veckan. Jag gissade 2013 på 96an vilket visar hur ung den kändes haha.

Pol roger 2006 på magnum rundade av kvällen och det är aldrig fel.
 

Stefan J

Medlem
Pinot Noir och ek var lite röd tråd i denna provning även om det smugit sig in lite Chardonnay i ett par av flaskorna.

Egly-Ouriet 2007
Paul Bara Comtess Marie de France 2008
Jacquesson Ay Vauzelle Terme 2009
Bollinger le Grand Anee 2012.

Efter läst många positiva recensioner av LGA12 var jag väldigt nyfiken på att prova dne ffg för min del. Hade högre förväntningar och den hade svårt att hålla jämna steg med konkurrensen. Det var enkelt att veta vilket glas som var Egly'n då den stack ut stilmässigt. För mig var CMdF vinnaren före Egly.

Halv blint för två och blint för två. Röstningen utföll så här med 1-2-3-4 poäng där 1 = bästa vin. Antal första röster inom parentes.

Egly-Ouriet 2007 6 (2)
Jacquesson Ay Vauzelle Terme 2009 9 (1)
Paul Bara Comtess Marie de France 2008 12 (1)
Bollinger le Grand Anee 2012. 13 (0)

20240330_220947.jpg
 

mackan92

Medlem
Pinot Noir och ek var lite röd tråd i denna provning även om det smugit sig in lite Chardonnay i ett par av flaskorna.

Egly-Ouriet 2007
Paul Bara Comtess Marie de France 2008
Jacquesson Ay Vauzelle Terme 2009
Bollinger le Grand Anee 2012.

Efter läst många positiva recensioner av LGA12 var jag väldigt nyfiken på att prova dne ffg för min del. Hade högre förväntningar och den hade svårt att hålla jämna steg med konkurrensen. Det var enkelt att veta vilket glas som var Egly'n då den stack ut stilmässigt. För mig var CMdF vinnaren före Egly.

Halv blint för två och blint för två. Röstningen utföll så här med 1-2-3-4 poäng där 1 = bästa vin. Antal första röster inom parentes.

Egly-Ouriet 2007 6 (2)
Jacquesson Ay Vauzelle Terme 2009 9 (1)
Paul Bara Comtess Marie de France 2008 12 (1)
Bollinger le Grand Anee 2012. 13 (0)

Visa bifogad bild 31884
Trist med LGA 2012, vi drack den relativt nyligen på en BYOB, upplevdes då relativt oxiderad och tam för många. Vissa var utanför champagne till och med. Berömd tunnel?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Gårdagens provning med temat: "NV från stora producenter" och undertemat: "är det verkligen sant att Moët & Chandon är bättre än Bollinger?".
Deltog gjorde @Lennart , @mackan92 , @MarkusJ , @Patrik Sellin , @shouldkick , @Thirsty + en gäst utan användarnamn.
80 % blint för de flesta av oss. Vi hade en aning om vad som skulle vara med, men inte hur flighterna var komponerade.
Halvblint för @Lennart
Samma röstningsschema som @Stefan J presenterade ovan: 1-2-3-4 poäng där 1 = bästa vin. Antal första röster inom parentes. Lägst totalpoäng är bäst. Min 7, max 28 poäng.
Flight 1.jpg

Flight 1:
Veuve Clicquot Champagne Brut 17 (1)
Bollinger Champagne Special Cuvée Brut 15 (3)
Palmer & Co Champagne Brut Réserve 18 (2)
Moët & Chandon Champagne Brut Impérial 20 (1)
Väldigt jämnt och inget vin klarade sig undan att få sämstaröster. Slutsatsen från den sammanvägda bedömning av 7 personer är dock att Bollinger är bäst och Moët & Chandon är sämst. De som påstår något annat har givetvis fel;).
Flight 2.jpg

Flight 2:
Charles Heidsieck Champagne Brut Réserve 19 (2)
Taittinger Champagne Brut Réserve 20 (0)
Louis Roederer Champagne Collection 244 19 (1)
Nicolas Feuillatte Champagne Réserve Exclusive Brut 12 (4)
Här gick det kanske inte som väntat? Nicolas Feuillatte sopar banan med de större namnen. Kvällens stora överraskning.
Flight 3.jpg

Flight 3:
Pol Roger Champagne Brut Réserve 17 (3)
2016 Pol Roger Champagne Vintage Brut 17 (0)
Ruinart Champagne Brut 16 (2)
Henriot Champagne Brut Souverain 20 (2)
Väldigt jämnt även här. NV Pol Roger en klar vattendelare med 3 förstaröster och resten 3or och 4or. Detsamma gällde Henriot, med två 1or, två 3or och tre 4or. Slamkryparen 2016 upplevdes som bra av de flesta och plockade fem andraplatser.

En väldigt intressant och lärorik provning. @Lennart hade komponerat flighterna med stor eftertanke, vilket förstärkte upplevelsen.
Slutsatsen var att alla vinerna var bra, men inget var jättebra (möjligtvis med undantag av Nicolas), vilket gör att personliga preferenser får stor betydelse. Personligen sågar jag de viner som jag upplever som sötast i respektive flight.
 

Jonas Sand

Medlem
Pinot Noir och ek var lite röd tråd i denna provning även om det smugit sig in lite Chardonnay i ett par av flaskorna.

Egly-Ouriet 2007
Paul Bara Comtess Marie de France 2008
Jacquesson Ay Vauzelle Terme 2009
Bollinger le Grand Anee 2012.

Efter läst många positiva recensioner av LGA12 var jag väldigt nyfiken på att prova dne ffg för min del. Hade högre förväntningar och den hade svårt att hålla jämna steg med konkurrensen. Det var enkelt att veta vilket glas som var Egly'n då den stack ut stilmässigt. För mig var CMdF vinnaren före Egly.

Halv blint för två och blint för två. Röstningen utföll så här med 1-2-3-4 poäng där 1 = bästa vin. Antal första röster inom parentes.

Egly-Ouriet 2007 6 (2)
Jacquesson Ay Vauzelle Terme 2009 9 (1)
Paul Bara Comtess Marie de France 2008 12 (1)
Bollinger le Grand Anee 2012. 13 (0)

Visa bifogad bild 31884
Hur vad cdmf? Börjar den närma sig drickfönster?
 

Sonderlese

Medlem
Gårdagens provning med temat: "NV från stora producenter" och undertemat: "är det verkligen sant att Moët & Chandon är bättre än Bollinger?".
Deltog gjorde @Lennart , @mackan92 , @MarkusJ , @Patrik Sellin , @shouldkick , @Thirsty + en gäst utan användarnamn.
80 % blint för de flesta av oss. Vi hade en aning om vad som skulle vara med, men inte hur flighterna var komponerade.
Halvblint för @Lennart
Samma röstningsschema som @Stefan J presenterade ovan: 1-2-3-4 poäng där 1 = bästa vin. Antal första röster inom parentes. Lägst totalpoäng är bäst. Min 7, max 28 poäng.
Visa bifogad bild 31886
Flight 1:
Veuve Clicquot Champagne Brut 17 (1)
Bollinger Champagne Special Cuvée Brut 15 (3)
Palmer & Co Champagne Brut Réserve 18 (2)
Moët & Chandon Champagne Brut Impérial 20 (1)
Väldigt jämnt och inget vin klarade sig undan att få sämstaröster. Slutsatsen från den sammanvägda bedömning av 7 personer är dock att Bollinger är bäst och Moët & Chandon är sämst. De som påstår något annat har givetvis fel;).
Visa bifogad bild 31887
Flight 2:
Charles Heidsieck Champagne Brut Réserve 19 (2)
Taittinger Champagne Brut Réserve 20 (0)
Louis Roederer Champagne Collection 244 19 (1)
Nicolas Feuillatte Champagne Réserve Exclusive Brut 12 (4)
Här gick det kanske inte som väntat? Nicolas Feuillatte sopar banan med de större namnen. Kvällens stora överraskning.
Visa bifogad bild 31888
Flight 3:
Pol Roger Champagne Brut Réserve 17 (3)
2016 Pol Roger Champagne Vintage Brut 17 (0)
Ruinart Champagne Brut 16 (2)
Henriot Champagne Brut Souverain 20 (2)
Väldigt jämnt även här. NV Pol Roger en klar vattendelare med 3 förstaröster och resten 3or och 4or. Detsamma gällde Henriot, med två 1or, två 3or och tre 4or. Slamkryparen 2016 upplevdes som bra av de flesta och plockade fem andraplatser.

En väldigt intressant och lärorik provning. @Lennart hade komponerat flighterna med stor eftertanke, vilket förstärkte upplevelsen.
Slutsatsen var att alla vinerna var bra, men inget var jättebra (möjligtvis med undantag av Nicolas), vilket gör att personliga preferenser får stor betydelse. Personligen sågar jag de viner som jag upplever som sötast i respektive flight.
Ja, det var verkligen oväntat utgång. Jag hade förväntat mig en högre placering av Roederer Collection 244 och sämre av Nicolas Feuillatte!
 

LarsW

Medlem
Gårdagens provning med temat: "NV från stora producenter" och undertemat: "är det verkligen sant att Moët & Chandon är bättre än Bollinger?".
Deltog gjorde @Lennart , @mackan92 , @MarkusJ , @Patrik Sellin , @shouldkick , @Thirsty + en gäst utan användarnamn.
80 % blint för de flesta av oss. Vi hade en aning om vad som skulle vara med, men inte hur flighterna var komponerade.
Halvblint för @Lennart
Samma röstningsschema som @Stefan J presenterade ovan: 1-2-3-4 poäng där 1 = bästa vin. Antal första röster inom parentes. Lägst totalpoäng är bäst. Min 7, max 28 poäng.
Visa bifogad bild 31886
Flight 1:
Veuve Clicquot Champagne Brut 17 (1)
Bollinger Champagne Special Cuvée Brut 15 (3)
Palmer & Co Champagne Brut Réserve 18 (2)
Moët & Chandon Champagne Brut Impérial 20 (1)
Väldigt jämnt och inget vin klarade sig undan att få sämstaröster. Slutsatsen från den sammanvägda bedömning av 7 personer är dock att Bollinger är bäst och Moët & Chandon är sämst. De som påstår något annat har givetvis fel;).
Visa bifogad bild 31887
Flight 2:
Charles Heidsieck Champagne Brut Réserve 19 (2)
Taittinger Champagne Brut Réserve 20 (0)
Louis Roederer Champagne Collection 244 19 (1)
Nicolas Feuillatte Champagne Réserve Exclusive Brut 12 (4)
Här gick det kanske inte som väntat? Nicolas Feuillatte sopar banan med de större namnen. Kvällens stora överraskning.
Visa bifogad bild 31888
Flight 3:
Pol Roger Champagne Brut Réserve 17 (3)
2016 Pol Roger Champagne Vintage Brut 17 (0)
Ruinart Champagne Brut 16 (2)
Henriot Champagne Brut Souverain 20 (2)
Väldigt jämnt även här. NV Pol Roger en klar vattendelare med 3 förstaröster och resten 3or och 4or. Detsamma gällde Henriot, med två 1or, två 3or och tre 4or. Slamkryparen 2016 upplevdes som bra av de flesta och plockade fem andraplatser.

En väldigt intressant och lärorik provning. @Lennart hade komponerat flighterna med stor eftertanke, vilket förstärkte upplevelsen.
Slutsatsen var att alla vinerna var bra, men inget var jättebra (möjligtvis med undantag av Nicolas), vilket gör att personliga preferenser får stor betydelse. Personligen sågar jag de viner som jag upplever som sötast i respektive flight.
Vilken kul provning!

En liten undran, har ni någon info om vilka basår resp degorgering det var på flaskorna?
Jag provar mest champagne med vänner i Göteborg och har en stark känsla av att de flesta där föredrar medel/mycket mognad i skumporna så flaskor med minst 3+ år efter degorgering brukar scora högre. I en Bollinger NV vertikal nyligen visade det sig tydligt.
Tror inte Roederer 244 hade fått många röster hos oss heller, de lär väl degorgerats 2023 gissningsvis (bas 2019 -> källare 2020 -> 3 år på jästen...)
 
Toppen