Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Mattias Schyberg

Administratör
Vi öppnade midsommaraftonen med en roséchampagne från Damien Hugot. Den föll oss verkligen i smaken. Det är bara att tacka Cavisten Vinhandel här i Gbg för att de snokat upp den här producenten. Kolla tråden i avdelningen Produktnyheter.
Visa bifogad bild 7505
Färgen har en härlig laxrosaton med någon liten dragning åt hallon
I doften hittar vi röda bär och röda äpplen, lite citrus samt en subtil mineralton som drar åt snäckskal.
I munnen blommar det ut och bjuder på smultron, hallon, röda äpplen och lite blodapelsin. Vi tilltalas av friskheten och tillgängligheten. I eftersmaken mineraler och den där härliga lilla bitterheten från blodgrape.
Snygg etikett dessutom! Hade varit kul att ställa den mot månadens forumvin!
 

Elvis

Medlem
Kanske är inne på fel tråd då får admin gärna flytta på detta.

Men vart tipsad på gula änkan med vintage 2008 är det en skumpa värt pengarna från bolaget?

Jag tycker i och för sig att den är rimligt prissatt på Systembolaget (505 kr) men kommer inte att köpa någon själv. Jag lägger hellre pengarna på Roederer 2008 eller Pol Roger 2006 i samma prisklass och kategori.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Absolut. I min bok är DH något större, lite mer karaktär och mer tryck i smakerna.

Instämmer. Jag hade Hugot som en årgångsskumpa blint medan jag dömde ut Hebrart som generisk trist NV för 3-400 kr. Reservation för att det var rosé nr 16...Ska dock ge den ett nytt försök då jag har en liggandes. @Mattias S är du på om jag bjuder in mig själv?;)
 
Duvalleroy-1-1.jpg

NV Duval-Leroy Rosé Prestige Premier Cru
Det är ytterst sällan som standardroséer lyckas sätta något bestående avtryck hos mig, med Gosset som undantag. Frågan är hur Duval-Leroy lyckas med årets midsommarchampagne.
Vinifiering
10% chardonnay och 90% pinot noir från premier cru-gårdar. Skalkontakt, malolaktisk jäsning och dosage på 9 gram per liter.
På jästen i minst tre år.
Bedömning
Duval-Leroys vill med sin standardrosé påskina exklusivitet genom att slänga in ett prestige i namnet och i beskrivningen av vinet på deras hemsida är hälften av texten tillägnad flaskan. Det är som med länder – om de trycker in demokratisk i sitt namn så vet man att de är diktaturer. Det här är en endimensionell champagne med ett omotiverat prispåslag på ungefär 200:-.
Doften är diskret med förnimmelser av smultron, nougat och vit mögelost.
Smaken är endimensionellt fruktig med dominans av smultron och övermogna röda bär. 0% terroir. Låg mineralitet och låg syra.
Karaktär
  • Intensitet: 64
  • Komplexitet: 52
  • Längd: 67
Betyg
65 (65) poäng
 

MartinE

Medlem
Snart ny helg och således hög tid att redovisa midsommarhelgens förlustelser:

Jacques Selosse Rosé (deg april 2014): Det här är helt klart kärlek! Samtidigt som den rimligen kommer att fortsätta utvecklas under många år framöver, är den redan så otroligt bra att det känns svårt att motivera varför man borde spara sina flaskor. Den här flaskan är dock inte riktigt lika koncentrerad i smaken som den (från samma låda) jag drack i augusti 2015. Doften är underbar, intensiv, komplex, jordig och oxiderad med inslag av körsbär, jordgubbar, citrus, mineral, jäst, röda äpplen och rosor. Smaken är bärig, frisk, torr, medelfyllig och något utvecklad. Det är massor av mörka körsbär i kombination med söt blodgrape och röda äppelskal. Medelhög syra. Med ett ord: magisk!

Krug 2003 (deg jan/feb 2014): Tja, vad ska man säga? Det här är första gången jag dricker Krug 2003 och det är en anmärkningsvärt svag Krug! Den dricks över två dagar och första dagen är den helt endimensionell. Doften är förvisso OK men smaken känns väldigt platt, närmast livlös! Dag två vaknar den lyckligtvis till liv, men den är inte i närheten av vad en Krug brukar leverera. Komplex, kryddig och fruktig doft med något rostade toner. Inslag av bränt gummi, jäst, gula äpplen, jordgubbar, persika och mandlar. Frisk, torr och något fruktig smak. Efter två dygns letande hittar jag en kombination av persika och grapefrukt. Hög syra. Det här är så klart inte dåligt, men definitivt inte Krugstandard! Jag vill dock gärna tro att det finns en tydlig potential från dagens nivå.

André Jacquart Rosé Experience (deg april 2014): Det här är en riktigt trevlig champagne som påminner en hel del om ett rött vin, till såväl utseende som doft och smak! Doften är kraftfull, blommig, bärig och något kryddig med inslag av röda rosor, vinbär, körsbär och smultron. Bärig, frisk, kryddig och mycket torr smak av körsbär, lingon och andra röda bär. Klart drickbar idag, men kan med fördel sparas i minst tre år till!

IMG_0131.jpg
 

Elvis

Medlem
Krug 2003 (deg jan/feb 2014): Tja, vad ska man säga? Det här är första gången jag dricker Krug 2003 och det är en anmärkningsvärt svag Krug!

Håller med! Jag tror att varenda Krug Grande Cuvée jag druckit från flaska/magnum varit bättre än de Krug 2003 jag provat. Märkligt.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Det blev två champagne igår, båda blint.

2004 Michel Gonet Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Millésimé
Insåg direkt att det troligen var en Gonet, och satte även den här. Jag har druckit den så många gånger nu att smaken etsat sig fast i gommen och att det är svårt att missta den för annat. God, mogen, mycket äpplen, nötter, russin och torkad frukt. Jag gillar det!

NV Jacques Selosse Champagne Initial (deg 2014/03)
Nu var det ju det här med blindprovning...
Väldigt sluten, ung och med riktigt skarp syra. Tyckte den saknade lite av det mesta då jag endast hittade kartighet, äppelskal, citrus och en viss kalksten. För mig en ganska oattraherande champagne i dagsläget, antagligen för att den behöver tid i både flaska och glas för att kunna leverera bättre. Jag har druckit den tidigare och var mer imponerad då. I det här fallet gissade jag på en enklare champagne och föredrog den första betydligt mer. Lärorikt och intressant om inte annat!
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Håller med! Jag tror att varenda Krug Grande Cuvée jag druckit från flaska/magnum varit bättre än de Krug 2003 jag provat. Märkligt.

Tycker inte det är märkligt. 2003 är en svag årgång som de allra flesta hoppat över och årgångar från Krug är sällan roliga som unga. Krug 2003 är så blek att jag aldrig kommer köpa den. Mogen GC har däremot levererat mina bästa Krug- och champagneupplevelser.

Ser dock en fördel med att slippa ha begär till en (1) Krug...:)
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Tyskland möter Italien i EM och med ett gäng nyinköpta NV Charles Heidsieck Brut stående på bordet känns det som en ypperlig idé att slänga in en flaska i kylen en timme före match för att avnjuta till lite rökta räkor! Sagt och gjort, öppnat och smakat; det här är ett ruskigt bra vin för pengarna! Tveklöst en av de i mina ögon bästa NV som går att köpa! Ren och balanserad, mycket äpple, citrus, lite brioche och ovispad grädde. Ett subtil nötighet går att hitta och avslutningsvis lite söt bakad frukt. Lite tid i glaset höjer vinet avsevärt! 90p
 

Elvis

Medlem
Korkade upp en Pol Roger Rosé 2008 igår kväll. Överraskande röd i färgen och lite för kraftig "rödvinssmak" dominerade i munnen. Kändes nästan som om att dricka två helt olika viner samtidigt. Jag fick inga positiva smakassociationer direkt. Kanske lite övermogen blodapelsin i munnen och en svag beska åt grapefrukthållet i eftersmaken. Inte särskilt bra alls.

Eftersom Pol Roger är ett av mina absoluta favorithus var det här en stor besvikelse. Det är möjligt att den med många år i källaren kan bli bra men jag kommer inte att köpa några fler.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Korkade upp en Pol Roger Rosé 2008 igår kväll. Överraskande röd i färgen och lite för kraftig "rödvinssmak" dominerade i munnen. Kändes nästan som om att dricka två helt olika viner samtidigt. Jag fick inga positiva smakassociationer direkt. Kanske lite övermogen blodapelsin i munnen och en svag beska åt grapefrukthållet i eftersmaken. Inte särskilt bra alls.

Eftersom Pol Roger är ett av mina absoluta favorithus var det här en stor besvikelse. Det är möjligt att den med många år i källaren kan bli bra men jag kommer inte att köpa några fler.
Vi öppnade en flaska i fredags som @jocke hade med sig och jag kan bara hålla med dig. Inget kul alls! Tror dock inte att lagring kommer hjälpa. Jag var övertygad om att vi fått en dålig flaska men när du upplever samma sak.....
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Vi öppnade en flaska i fredags som @jocke hade med sig och jag kan bara hålla med dig. Inget kul alls! Tror dock inte att lagring kommer hjälpa. Jag var övertygad om att vi fått en dålig flaska men när du upplever samma sak.....
har de plötsligt börjat med skal-maceration med nollåttan för så brukar inte deras rosé vara ?
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Vi öppnade en flaska i fredags som @jocke hade med sig och jag kan bara hålla med dig. Inget kul alls! Tror dock inte att lagring kommer hjälpa. Jag var övertygad om att vi fått en dålig flaska men när du upplever samma sak.....
Nu blir jag orolig, dels med tanke på antalet inköpta men också hur bra jag tyckt tidigare årgångar varit.
Får göra en quality check tidigare än tänkt.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Korkade upp en Pol Roger Rosé 2008 igår kväll. Överraskande röd i färgen och lite för kraftig "rödvinssmak" dominerade i munnen. Kändes nästan som om att dricka två helt olika viner samtidigt. Jag fick inga positiva smakassociationer direkt. Kanske lite övermogen blodapelsin i munnen och en svag beska åt grapefrukthållet i eftersmaken. Inte särskilt bra alls.

Eftersom Pol Roger är ett av mina absoluta favorithus var det här en stor besvikelse. Det är möjligt att den med många år i källaren kan bli bra men jag kommer inte att köpa några fler.

Skönt att slippa köpa ytterligare en flaska. Drack 04 nyligen på en stor roséprovning och dissade den hårt liksom övriga deltagare.

Provat BdB 08?
 

MartinE

Medlem
Eftersom Pol Roger är ett av mina absoluta favorithus var det här en stor besvikelse. Det är möjligt att den med många år i källaren kan bli bra men jag kommer inte att köpa några fler.
Vi öppnade en flaska i fredags som @jocke hade med sig och jag kan bara hålla med dig. Inget kul alls! Tror dock inte att lagring kommer hjälpa. Jag var övertygad om att vi fått en dålig flaska men när du upplever samma sak.....

Tråkigt att höra om era upplevelser av denna champagne som ju kändes som ett oerhört säkert kort!

har de plötsligt börjat med skal-maceration med nollåttan för så brukar inte deras rosé vara ?
Nej, de jobbar fortfarande med blandning, med en tillsats av ca 15 procent rött vin (pinot noir från Bouzy). Men jag har upplevt även tidigare årgångar som klart rödvinslika (på ett positivt sätt).
 
Toppen