Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Kostjan

Mot bättre vetande
Pommery har väl aldrig utmärkt sig för att vara speciellt upphetsande?
Håller med fullkomligt!
Drack den vanliga årgångslösa rosén förra året och den var inte mycket att hurra för, men man blir ju onekligen nyfiken på den här rosén.
 

MartinE

Medlem
Kontrar med en mogen rackare här:

IMG_0185.JPG


Mogen, komplex och kryddig doft med en rejäl dos sherrytoner bjuds det på! Och jag förnimmer en dos gräddkola som samsas med torkad gul frukt, honung, brioche och vit choklad. En riktigt trevlig flaska det här... :)
 

Ekdahl

Medlem
IMG_2023.JPG

Blanc de blanc vs blanc de noir, rimligen i samma kvalitetspann då de betingar ungefär samma pris. A. Clouet är en zero dosage vilket var ett tag sedan jag drack, men vet att jag uppskattar om det är kvalitetsgrejer.

Öppnade igår, tog ett litet glas av varje – alldeles för slutna och hög syra - bestämde mig att vänta 24 h. Ett bra beslut visade det sig, båda var mycket bättre idag.

André Clouet Silver Brut NV
Näsa: Stor brödighet, kex, mogen diffus frukt
Smak: Hög syra, svag i frukten, Ok intensitet, men kanske lite kort längd. Bör ligga 1-2 år


Hervé Dubois, Blanc de Blancs Grand Cru Millésime 2008
Näsa: Viss brödighet, lite citrustoner
Smak. Hög syra, kex, citrus, gröna äpplen. Ok intensitet och bra längd. Bör lagras ytterligare 2-5 år gissar jag men är trevlig idag

Båda levererar med tanke på prisklassen. Clouet vinner på doften, har precis vad jag vill en Champagne skall lukta. Men Dubois vinner i smaken och lovar lite mer för framtiden. Båda får 87-88 p idag, men båda kan ligga några år i källaren.
 

Elvis

Medlem
Korkade upp en Lilbert-Fils 2005 ikväll. En mycket torr och stram champagne med flinta, stendamm och krut. Anar också lite rökighet och nötter. Gräddigheten som brukar känneteckna viner från Cramant saknas helt. Öppen och perfekt att dricka nu även om några års lagring säkert inte skadar.
Lilbert.JPG
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Från CAV0055. Pehu Simonet Face Nord Champagne Rosé Grand Cru. En blend av CH och PN. Står inte vilken mängd eller dosage på flaskan, men känns ganska "normal" om man får säga så, gissar på 8g/l.

Väldigt tät mousse och hög syra. Doft av hallon och grapefrukt. Kylskåpskall. Friskt och torrt.

Låter denna stå i kylskåpet över natten och det var ett bra val!

Syran är inte lika påtaglig och sötman från frukten kommer fram bättre. Idag är det som att sura "s-godisar" blandats med tuttifrutti och jordgubbar. Låter kanske konstigt, men det var väldigt roligt vin med flera olika lager!

Kan inte sätta fingret på vad, men känner att det här vinet hamnar under förra månadens pava, så jag får nog nöja mig med 89p.

image.jpeg
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag delade på en flaska Pol Roger Brut Vintage 2004 med min fru igår på Sturehof. Väldigt bra. Hustypisk och känns som en Pol Roger Brut Réserve med "extra allt".

Jag berättade för min fru att jag köpt några Pol Roger Brut Vintage 2006 och lagt i källaren och hon påminde om att 2006 var året vi träffades och att jag borde köpa fler.

04an är grym liksom BdB. Var faktiskt Vintage 04 som fick mig att inse potentialen i årgången, tillsammans med Roederer Vintage 04 som jag endast har 2 kvar av.
 

Martin H

Medlem
Jag delade på en flaska Pol Roger Brut Vintage 2004 med min fru igår på Sturehof. Väldigt bra. Hustypisk och känns som en Pol Roger Brut Réserve med "extra allt".

Jag berättade för min fru att jag köpt några Pol Roger Brut Vintage 2006 och lagt i källaren och hon påminde om att 2006 var året vi träffades och att jag borde köpa fler.

Hej,
Först en kort introduktion då jag är ny i forumet: Martin heter jag, 47 år och bor i Göteborg och är relativt ny med mitt vinintresse, och då främst champagne. Gjorde en vinresa med min fru till Frankrike förra sommaren och besökte bl a Champagne; sen dess är jag fast.
Fördelar: champagne är ju så fantastiskt gott och spännande.
Nackdelar: champagne är ju så fantastiskt gott och spännande, och därför vill man hela tiden upptäcka nya intressanta viner från denna region, vilket kan bli lite kostsamt. Men men, kommer aldrig mer ta upp kostnad som ett bekymmer, det anses härmed vara avklarat.
Nu till en fråga; Pol Roger vintage 2008 BdB har släppts i bl a UK, vet ngn när den förväntas släppas i Sverige?
Ser fram emot mycket nyttig och rolig läsning på forumet och kommer försöka bidra med mina begränsade insatser och kunskap :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hej,
Först en kort introduktion då jag är ny i forumet: Martin heter jag, 47 år och bor i Göteborg och är relativt ny med mitt vinintresse, och då främst champagne. Gjorde en vinresa med min fru till Frankrike förra sommaren och besökte bl a Champagne; sen dess är jag fast.
Fördelar: champagne är ju så fantastiskt gott och spännande.
Nackdelar: champagne är ju så fantastiskt gott och spännande, och därför vill man hela tiden upptäcka nya intressanta viner från denna region, vilket kan bli lite kostsamt. Men men, kommer aldrig mer ta upp kostnad som ett bekymmer, det anses härmed vara avklarat.
Nu till en fråga; Pol Roger vintage 2008 BdB har släppts i bl a UK, vet ngn när den förväntas släppas i Sverige?
Ser fram emot mycket nyttig och rolig läsning på forumet och kommer försöka bidra med mina begränsade insatser och kunskap :)
Mycket välkommen!
 

MartinE

Medlem
Först en kort introduktion då jag är ny i forumet: Martin heter jag, 47 år och bor i Göteborg och är relativt ny med mitt vinintresse, och då främst champagne.
Välkommen! Snyggt namn, bra intresse! ;)

Nu till en fråga; Pol Roger vintage 2008 BdB har släppts i bl a UK, vet ngn när den förväntas släppas i Sverige?
Enligt listan "nya årgångar juni 2016", som du hittar i den eminenta avdelningen Lanseringar från Systembolaget i detta forum, skulle den komma i nämnda månad. I praktiken innebär det att först i takt med att 2006:an säljs slut i respektive butik, så lär 2008:an dyka upp!
 

Sörplarn

Medlem
Jahopp som den klantskalle man är så glömmer man bort en viktig dag som är så viktig för någon att man bara inte får glömma bort denna dag. Mobilen ringer runt 13:30 solen skinner och jag trivs bland kossor och annat dyl denna soliga onsdag, åkte iväg tidigt på morgonen då hon log och sov.

-Vart är du?
På landet.
-Vet du vilken dag det är?
Vadå? Onsdag såklart, varför ringer du och frågar om det?
- Har du inte glömt något?
Nycklarna igen (lider av klassisk nyckel glömska)?
-Idiot jag fyller år idag, och jag hoppas det blir något skoj när du kommer hem, KLICK!

Åf*n är första tanken och ett vad gör jag nu? Jag är ute på vischan, inget ligger på kylning, vädret är bra iofs undrar om det håller sig, men jag har ju inte ens köpt något. Tur är finns det ett frysfack här, så fick åka ett par mil till något sket bolag och stressa in och fråga vad som finns i Champagne väg på hyllan, titta vid mousserande säger den äldre expediten, svär igen rätt högt, inte nog med att hyllan är lika sexig som en kyrkogård så fanns det en i alla fall två André Clouet på magnum, resten av hyllans sortiment gav en rysningar, Prosecco och andra glera liknande eländen är tydligen ett säkert kort härute, bbbrrrrr.....

Glömde att berätta att jag passade på att tömma frysen på allt som var i is format så det jag skulle finna klarar färden hem och kylas på samma gång, hink finns ju alltid där ute. 150 på 80 väg blev det sen till lokala lanthandeln som ligger en bit bort, torget där bolaget ligger var deprimerande och fick ett tips av en kollega, komiskt så har jag tur att det finns chark i lanthandeln, ja kanske kan bli förlåten endå.

Snabb stopp hos den lokala bagararen på hemmaplan och med lite fjäsk och en klassisk choklad kartong så dukade jag upp till bords på vår brygga tur att vädret räddar den akuta picknicken. Regn och jag fått bekanta mig med soffan en gång till.

image.jpeg


Svenska kantareller (snabbstekta), hallon och röda druvor från något land långt bort, levin bröd och lokalt surdegsbröd med tranbär och choklad fyllning. Primadonna (fanns hemma brukar vi ha på hylla) En vitlöks ost som jag inte kommer ihåg namnet på, men från falbygden och en Eric Hugo Brie, lite härlig lant korv till detta.

Jo jag blev förlåten, men kvinnor är luriga så får se.

André Clouet Grande Réserve magnum har man druckit förr, inget nytt på den fronten, men känslan denna gång gjorde att den smakar bättre än vad jag minns, klassisk PN med fräscha mogna äpplen och svaga honungs toner, hyfsad balans lite små besk till en början, men med luft och lite dösnack vid bryggan blir den bättre, ingen aning hur länge den skräpat på det lilla bolaget, men den räddade min kväll.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Plockade fram den här ikväll. Måste ju fira Stenson!

Kul!

Kan man få lite noter och inköpt var?

Så här skrev jag september 2010
Doft: Blommig, söt marmelad lite jord kronätskocka
Smak: Röda äpplen med stram lång eftersmak av vanilj, lite rostade toner och perfekt balans.
9 av 10 poäng.

Bästa Bellen jag druckit tills jag drack 88an i våras.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jahopp som den klantskalle man är så glömmer man bort en viktig dag som är så viktig för någon att man bara inte får glömma bort denna dag. Mobilen ringer runt 13:30 solen skinner och jag trivs bland kossor och annat dyl denna soliga onsdag, åkte iväg tidigt på morgonen då hon log och sov.

-Vart är du?
På landet.
-Vet du vilken dag det är?
Vadå? Onsdag såklart, varför ringer du och frågar om det?
- Har du inte glömt något?
Nycklarna igen (lider av klassisk nyckel glömska)?
-Idiot jag fyller år idag, och jag hoppas det blir något skoj när du kommer hem, KLICK!

Åf*n är första tanken och ett vad gör jag nu? Jag är ute på vischan, inget ligger på kylning, vädret är bra iofs undrar om det håller sig, men jag har ju inte ens köpt något. Tur är finns det ett frysfack här, så fick åka ett par mil till något sket bolag och stressa in och fråga vad som finns i Champagne väg på hyllan, titta vid mousserande säger den äldre expediten, svär igen rätt högt, inte nog med att hyllan är lika sexig som en kyrkogård så fanns det en i alla fall två André Clouet på magnum, resten av hyllans sortiment gav en rysningar, Prosecco och andra glera liknande eländen är tydligen ett säkert kort härute, bbbrrrrr.....

Glömde att berätta att jag passade på att tömma frysen på allt som var i is format så det jag skulle finna klarar färden hem och kylas på samma gång, hink finns ju alltid där ute. 150 på 80 väg blev det sen till lokala lanthandeln som ligger en bit bort, torget där bolaget ligger var deprimerande och fick ett tips av en kollega, komiskt så har jag tur att det finns chark i lanthandeln, ja kanske kan bli förlåten endå.

Snabb stopp hos den lokala bagararen på hemmaplan och med lite fjäsk och en klassisk choklad kartong så dukade jag upp till bords på vår brygga tur att vädret räddar den akuta picknicken. Regn och jag fått bekanta mig med soffan en gång till.

Visa bifogad bild 7685

Svenska kantareller (snabbstekta), hallon och röda druvor från något land långt bort, levin bröd och lokalt surdegsbröd med tranbär och choklad fyllning. Primadonna (fanns hemma brukar vi ha på hylla) En vitlöks ost som jag inte kommer ihåg namnet på, men från falbygden och en Eric Hugo Brie, lite härlig lant korv till detta.

Jo jag blev förlåten, men kvinnor är luriga så får se.

André Clouet Grande Réserve magnum har man druckit förr, inget nytt på den fronten, men känslan denna gång gjorde att den smakar bättre än vad jag minns, klassisk PN med fräscha mogna äpplen och svaga honungs toner, hyfsad balans lite små besk till en början, men med luft och lite dösnack vid bryggan blir den bättre, ingen aning hur länge den skräpat på det lilla bolaget, men den räddade min kväll.

Med tanke på att hon frågar så misstänker jag att hon har empirisk anledning att anta att du har glömt... Skulle det krisa så kan du alltid ringa din lokale pusher så löser han Rodde Rosé på magnum. Marknadspriset för en desperat husse på jakt efter syndernas förlåtelse är dock högt, framförallt om SB har stängt.:cigarr:
 

MartinE

Medlem
Kul!

Kan man få lite noter och inköpt var?

Så här skrev jag september 2010
Doft: Blommig, söt marmelad lite jord kronätskocka
Smak: Röda äpplen med stram lång eftersmak av vanilj, lite rostade toner och perfekt balans.
9 av 10 poäng.

Utseende: Mörkt gyllene färg. Inte direkt sprudlande, men hyfsat pigg ändå!
Doft: Mogen och kryddig med tydliga sherrytoner. Massor av torkad frukt samt honung.
Smak: Mogen, frisk och kryddig. Russin, katrinplommon, mogna äpplen, päron och citron.

Tveklöst en fantastisk champagne, men man borde druckit den tidigare. Syran är fortfarande påtaglig, men den börjar kännas lite sömnig. Du hade betydligt bättre timing när du drack den! Baserat på min flaska gissar jag att den var som bäst någon gång mellan 2007 och 2013. Jag köpte den på Vinbanken i Köpenhamn för ett par veckor sedan.

Bästa Bellen jag druckit tills jag drack 88an i våras.

För mig var 96:an klart bättre! (http://champagne-bloggen.blogspot.se/2015/07/1996-belle-epoque.html)
 

Elvis

Medlem
Ikväll började min semester och det firade jag med att korka upp en Comtes 1995. Vilken champagne! Överraskande Kruglik på näsan med krondill och exotisk frukt. Med lite luft ändrade den karaktär och den typiska gummidoften kom fram. I munnen är den helt fantastisk. Perfekt balans och jag får hur många smakassociationer som helst. Ananas, blodgrape, nötter, flintasten. Bra syra och lång eftersmak. Om jag ska försöka hitta något fel så finns det en liten beska i eftersmaken som stör en aning. En underbar årgång av Comtes i vilket fall som helst och jag sätter 95 poäng.

Jag tycker att den är perfekt att dricka nu. Blint hade jag nog gissat på någon bra 80-talsårgång och för bara ett par år sedan var den betydligt yngre i stilen.
comtes.JPG
 
Toppen