Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Hustrun fyllde år i går.
Vi inledde kvällen med två trevliga champagner.
001.JPG


Gosset Grand Rosé inhandlades på "Bolaget" 2012 och presterade på ett underbart sätt.
Champagnen behöver en stund i glasen för att doften ska bli tydlig, men efter ett tag kommer en nästan förförisk doft av ljusröda bär emot oss. Det är en blandning av smultron, hallon och jordgubbar, kanske mest jordgubbar. Lita krossade snäckskal samt en förbivirvalande fläkt av blodgrape.
Smaken är torr med en bra friskhet. Liksom i doften är det de röda bären som dominerar, fast nu mer smultron än jordgubbar. Friskheten kommer från den pigga syran som vi förknippar med röda äpplen. Det finns också flera stänk av kalkhaltiga mineraler. Eftersmaken är ganska lång och där tillkommer lite rostat bröd, men framförallt finns där en läcker liten bitter ton av blodgrape i kombination med blodapelsin.
Bruno Paillard Première Cuvée är deggad september 2012. Kanske ingen stor champagne, men ändå trevlig.
Citrus, syrliga röda äpplen, mandelskorpa och mineraler i såväl doft som smak
 

JakobS

Medlem
11811424_10153112219253107_1761033474987108075_n.jpg


Det har inte blivit så mycket skumpa denna sommar, men en del i alla fall!

Salon 1997

Dracks för att fira min födelsedag. Förväntade mig storverk, men visste dock inte vad jag skulle förvänta mig. Första intrycket var en besvikelse, men väl förbered som jag var för att dricka en skumpa för 2k så hade jag ju kollat upp detta innan, och visste att så kunde ske. Med tid i glaset så började saker hända. Det jag är mest förvånad över är hur den kunde ändra karaktär så totalt fram och tillbaka under kvällen, kändes nästan som spökerier.

Om jag ska försöka sätta ord på det så var det underbar doft av lakrits, viol, smörkola, nötter, "gräddighet", och ibland till och med jordgubb. Smaken varierade även den mellan viol, röda äpplen, grapefrukt, mandarin, mineral och allmän blommighet.

Syran var ganska vass men fint integrerad i vinet, men ibland fullständigt exploderade det i munnen och brändes som sällan förr! Har aldrig druckit något liknande och jag vågar påstå att endast William Deutz Rosé 1996 slår detta ur mina snart 100 provade skumpor. Solklara 94P.

Charles Heidsieck Brut Reserve

Ingen hemlighet att jag är ett otroligt stort fan av detta hus, dock har jag inte druckit ingångsvinet tidigare, främst p.g.a deras inte så charmerande prissättning i Sverige.

Väldigt imponerande ingångsvin, och en otroligt trevlig upplevelse. Kommer inte ihåg så mycket då det var någon vecka sedan, och jag tog inga anteckningar. Dock vet jag att jag associerade det till Diebolt-Vallois Prestige på grund av att det var lika enkelt och trevligt att få ner, det hade samma blommiga framtoning och även den trevliga gräddigheten. Nästa gång jag åker Viking Cindierlla får det definitivt bunkras upp med detta!

Drappier Grand Sendrée 2008

Tyvärr så gjorde jag det stora misstaget att lufta detta vin, då det var ganska nyligen degorgerat. Nästan all bubblorna försvann, trots att jag var riktigt försiktigt.

Det var dock fortfarande trevligt, men lite synd på ett bra vin. Påminde om en typisk BdN, murkna äppeltoner och lång trevlig eftersmak. Dock inget jag kommer komma ihåg särskilt länge och köpsuget för att lagra försvann också. Sånt är livet antar jag!


För övrigt fick jag tag i landets sista flaska Andre Jacquart 2007 och har precis beställt en Pierre Péters l'Espirt 2008! :D
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Vanligtvis så gillar jag dock inte äppelskrott som Selosse Rosé verkar ha som USP, så jag är ännu inte övertygad om att överdrivet mogen/oxiderad Champagne är för mig. :)

Jag har druckit på ett ungefär 10-15 Selosse Rosé med deg mellan 07-14, och flaskvariationen är enorm.
Det finns nästan ingen röd tråd att följa, ibland fantastisk, ibland bara bra.
Få viner visar upp så många olika kontraster från gång till gång,
ibland fantastisk ren, för att nästa i nästa flaska vara lite tung och ekig.
Hade en deg 2012 i sommar som var väldigt mogen medans en deg 2008 var
otroligt fräsh.
Bästa flaskor jag druckit var en deg 2007 som dracks 4 år senare och deg 2014 som
vi ploppade i sommras. Båda väldigt olika men lika fantastiska.

Selosse är Selosse :) Det är lite tjo och tjim från gång till gång.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag har druckit på ett ungefär 10-15 Selosse Rosé med deg mellan 07-14, och flaskvariationen är enorm.
Det finns nästan ingen röd tråd att följa, ibland fantastisk, ibland bara bra.
Få viner visar upp så många olika kontraster från gång till gång,
ibland fantastisk ren, för att nästa i nästa flaska vara lite tung och ekig.
Hade en deg 2012 i sommar som var väldigt mogen medans en deg 2008 var
otroligt fräsh.
Bästa flaskor jag druckit var en deg 2007 som dracks 4 år senare och deg 2014 som
vi ploppade i sommras. Båda väldigt olika men lika fantastiska.

Selosse är Selosse :) Det är lite tjo och tjim från gång till gång.
Att det är stor variation mellan olika degorgeringar får nog ses som naturligt. Grundkonceptet på 2 årgångar i rad och 1 år på ek borde ge markanta skillnader mellan tex 2000/2001 och 2005/2006. Vi har under sommaren druckit flaskor deg. 2010 balanserad, elegant full av finess och enormt komplex för mig den klart bästa, 2011 liknande stil som 2010 men inte lika komplex, 2012 ett mellanting av 2010 och 2014 mera röd frukt än 2010 men mindre koncentration än 2014, 2014 och 2015 ordentliga kraftpaket framförallt 2015 med massvis av koncentration och fruktrikedom för mig lite för mycket, förhoppningsvis bättre med lagring.
Men oavsett skillnader mellan olika degorgeringar en makalös Rose, kanske den bästa!
 

Jos

Medlem
Vi hade en sittning tidigare i år och petade i oss en Substance deggad 2011, en Substance deggad 2012 samt en Selosse 2003. 2012 kändes märkligt nog lite mer öppen och i alla fall inte yngre än 2011. Alla fantastiska viner men jag hade samtidigt förväntat mig lite mer av 2003 även om den behöver mer tid.

Ang. Krug GC så har den trots idoga försök bara varit riktigt bra en gång så jag är inte heller någon fan men det har jag nog tjatat om förut ;)
 

tobbe81

Medlem
Syster fyller 27 idag så jag har varit nere i källaren och hämtat upp dessa två från skåpet. har aldrig prövat någon utav dessa flaskor förrut eller något annat från dessa producenter tidigare faktkskt.
11954673_10155998460125008_1799667211837283291_n.jpg
och det var skoj att få säga hej till dig idag @Helen att första prata lite vin och sedan presentera sig med sitt finewines nick som avslut och på återseende fick förklara för mamma sedan hahahahaha. Återkommer senare ikväll med rapport och tastingnotes.
 
Last edited:

Per Stade

Lege artis
Jag har druckit på ett ungefär 10-15 Selosse Rosé med deg mellan 07-14, och flaskvariationen är enorm.
Det finns nästan ingen röd tråd att följa, ibland fantastisk, ibland bara bra.
Få viner visar upp så många olika kontraster från gång till gång,
ibland fantastisk ren, för att nästa i nästa flaska vara lite tung och ekig.m

Selosse är Selosse :) Det är lite tjo och tjim från gång till gång.

Jag har aldrig tidigare förstått varför jag ibland upplever Selosse Rosé som bra och ibland som makalös men nu fattar jag.

Att det är stor variation mellan olika degorgeringar får nog ses som naturligt. Grundkonceptet på 2 årgångar i rad och 1 år på ek borde ge markanta skillnader mellan tex 2000/2001 och 2005/2006.
Men oavsett skillnader mellan olika degorgeringar en makalös Rose, kanske den bästa!

Älskar den!

Ang. Krug GC så har den trots idoga försök bara varit riktigt bra en gång så jag är inte heller någon fan men det har jag nog tjatat om förut ;)

Har aldrig fått någon kick av Krug. Skönt att det finns någon mer, som inte heller faller i trance för etiketten.
 

jocke

Medlem
Igår var jag på ett jäkla trevligt mingel, eller får jag kalla det VÄRLDSKLASS mingel. Mitt favvohus var i stan :)
Eller vad sägs om följande
Henriot Rosé
Henriot Souverain
Henriot BdB
Henriot 2006
Henriot 2008 Rosé
Enchanteleurs 1998
Enchanteleurs 2000
Henriot 1989 på Jero
Henriot 1995 på Jero
Cuvée 38
sen var pricken över i att Thomas Henriot och hans Sidekick var där. Jag försökte få Thomas att berätta vilken nästa vintage av Enchanteleurs på magnum han skulle släppa. Inte helt överraskande blev svaret att hade inte visste just nu men i vilket fall var det hemligt :)
IMG_2568.JPG
IMG_2563.JPG
DSC_0714.jpg
 

Elvis

Medlem
Kände för lite skumpa häromkvällen här i Seoul men champagnelistan på det hotellet var helt galet prissatt. Jag betalar inte 1500 kr för en flaska NV Moët. Valet föll istället på Schramsberg Blanc de Blancs 2011, en av de bättre amerikanska mousserande som "bara" kostade 900 kr. Den doftade och smakade citron, citron och citron. Borde ha tagit in en NV Veuve Clicquot eller något istället. Eller hållit mig till öl.
 

akaSami

Livsnjutare
Igår drack vi en flaska,
Marc Hebrart 2009 Special Club.
2015-09-02_10-35-18.png

Har druckit denna årgång vid ett flertal tillfällen senaste ~året och jag måste säga att det mognat ganska mycket under denna tid. Mycket av syran jag minns från förra gången har lagt sig och en helt annan fyllighet upplevdes.
Tror att denna klarar sig 2-4 år till men inte mycket mer..

Är det någon som har erfarenhet av dessa Special Club, med avseende på lagringsdugligheten ?
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Igår drack vi en flaska,
Marc Hebrart 2009 Special Club.
Visa bifogad bild 4834
Har druckit denna årgång vid ett flertal tillfällen senaste ~året och jag måste säga att det mognat ganska mycket under denna tid. Mycket av syran jag minns från förra gången har lagt sig och en helt annan fyllighet upplevdes.
Tror att denna klarar sig 2-4 år till men inte mycket mer..

Är det någon som har erfarenhet av dessa Special Club, med avseende på lagringsdugligheten ?
Drack 05 och 06 för nåt år sedan och de var ännu inte över toppen då. Har en flaska av varje kvar, kanske dags att korka upp en snart!
Har inte testat 09
 

magnum

Epernay, Frankrike
Igår drack vi en flaska,
Marc Hebrart 2009 Special Club.
Visa bifogad bild 4834
Har druckit denna årgång vid ett flertal tillfällen senaste ~året och jag måste säga att det mognat ganska mycket under denna tid. Mycket av syran jag minns från förra gången har lagt sig och en helt annan fyllighet upplevdes.
Tror att denna klarar sig 2-4 år till men inte mycket mer..

Är det någon som har erfarenhet av dessa Special Club, med avseende på lagringsdugligheten ?
Menar du enbart Marc Hebrart eller samtliga Special Club? de flesta odlare som gör SC använder sina bästa druvor hur länge dom kan lagras beror på odlare och årgång. När det gäller Hebrart 2009 håller jag med dig, bra att drick nu och +5år inget för längre lagring. Vi drack en Special Club 1985 från Bonnaire nyligen fortfarande viril och utvecklas säkert under ytterlgare +10 år.
 

Per Stade

Lege artis
Om jag inte minns fel så bytte jag en flaska Krug -88 mot den här och något mer (Selosse Rosé?) @Kostjan?

image.jpg


Amour de Deutz lär ju vara Madonnas favoritchampagne, vilket automatiskt hissar en varningsflagga.
En hypad champagne för wanna-bees och kändispatrask? När det dessutom är någon kändis, som designat plåtbiten ovanpå korken, med ambitionen att den skall bäras runt halsen i medföljande nylonsnöre som något slags smycke, börjar det verkligen kännas billigt effektsökeri. Men, jag blev förvånad, det är visserligen snart ett halvår sedan jag drack denna, men den lever fortfarande i mitt minne. Allt satt på plats, perfekt balans och en riktig upplevelse. En 2002:a förväntar jag mig också vara ganska bitig i syran fortfarande men inte. Mjuk och god men ännu inga mognadstoner, så den hade nog klarat många års lagring till.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Om jag inte minns fel så bytte jag en flaska Krug -88 mot den här och något mer (Selosse Rosé?) @Kostjan?

Visa bifogad bild 4849

Amour de Deutz lär ju vara Madonnas favoritchampagne, vilket automatiskt hissar en varningsflagga.
En hypad champagne för wanna-bees och kändispatrask? När det dessutom är någon kändis, som designat plåtbiten ovanpå korken, med ambitionen att den skall bäras runt halsen i medföljande nylonsnöre som något slags smycke, börjar det verkligen kännas billigt effektsökeri. Men, jag blev förvånad, det är visserligen snart ett halvår sedan jag drack denna, men den lever fortfarande i mitt minne. Allt satt på plats, perfekt balans och en riktig upplevelse. En 2002:a förväntar jag mig också vara ganska bitig i syran fortfarande men inte. Mjuk och god men ännu inga mognadstoner, så den hade nog klarat många års lagring till.
Jag är glad att flaskan levererade, hemskt om jag hade slängt på dej en korkskada eller nåt.
Dock är jag gladare för mina Krug 88, den ena var som vi säjer "Fucking magic"

Jag tycker inte 2002 är en sån syra-årgång, mer en årgång som spelar på harmoni mellan bra frukt/syra.
Dom flesta är som du säjer "mjuk o god".
Naturligtvis finns undantag men det handlar mer om producentens stil.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Salon 1997

Dracks för att fira min födelsedag. Förväntade mig storverk, men visste dock inte vad jag skulle förvänta mig. Första intrycket var en besvikelse, men väl förbered som jag var för att dricka en skumpa för 2k så hade jag ju kollat upp detta innan, och visste att så kunde ske. Med tid i glaset så började saker hända. Det jag är mest förvånad över är hur den kunde ändra karaktär så totalt fram och tillbaka under kvällen, kändes nästan som spökerier.

Om jag ska försöka sätta ord på det så var det underbar doft av lakrits, viol, smörkola, nötter, "gräddighet", och ibland till och med jordgubb. Smaken varierade även den mellan viol, röda äpplen, grapefrukt, mandarin, mineral och allmän blommighet.

Syran var ganska vass men fint integrerad i vinet, men ibland fullständigt exploderade det i munnen och brändes som sällan förr! Har aldrig druckit något liknande och jag vågar påstå att endast William Deutz Rosé 1996 slår detta ur mina snart 100 provade skumpor. Solklara 94P.
Grattis!!
Salon -97 är verkligen i en bra fas just nu.
VARFÖR köpte jag inte fler när priset var nedsatt.....VARFÖR!!??
 
Toppen