Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Måste bara kommentera det här inlägget.

Att jag inte vet vem du är gör väl detta bara roligare, men vilken komik att läsa.

Appropå vinet, drack faktiskt Clos du Mesnil -98 förra veckan. Behöver inte säga mer än:

Värt pengarna? JA.
Bästa Le mesnil? Nej. Har druckit CdM -90 och -96 innan, slog enligt mig 96:an (som jag förövrigt var grymt besviken över förra sommaren) med hästlängder men 90:an står fortfarande lite i överkant med tanke på mognaden. Andra mesnil är inte i närheten av Krug CdM så kommenterar inte det.

Summa summarum: Bland det bästa jag druckit och gråtupplevelsen var faktiskt nära.

Drack Selosse BdB -98 parallelt eller snarare innan och lite överlappande. Till en början var Selossen i segertronen, men varefter det led så utvecklade sig CdM -98 till något ofanligt vackert. Selossen upplevde jag dog ut tyvärr..... Tyder på ytterligare massvis lagringspotential i CdM? Dryckerna förtärdes till en middag, så till det söta avnjöts en Perrier Jouët Belle Epoque Rosé 2002. En riktigt trevlig skapelse, de räcker, inte i klass (och inte alls samma stil såklart) som de andra vinerna men som sagt en riktigt bra rosé-champagne.

Appropå det. Drack Krug -96, Krug Rosé och Salon -90 dagen innan. Kommentar:

Salon 1990 - Doften av denna champagne kommer jag nog tänka på resten av livet, så ljuvligt moget, kolaremmar med en viss nötighet ojojoj. Smaken? Johodå, något åt hållet det doftade med en magnifik eftersmak. Inte alls utdött vin som många påstår.

Krug 1996 - Förra sommaren när jag drack denna skapelse var det en stor positiv överraskning, men denna gång en liten blygare skapelse. Absolut inget katastrofalt (kanske i bakkant av allt annat bra?) men absolut inte det jag förra gången upplevde. Syra-attack utan dess like, röda äpplen mm. Flaskvariation? Kommer vänta många år innan jag öppnar min flaska som ligger gött och väntar på mig.

Krug rosé - Basår 2006 enligt Krug ID. Drack för ett par år sedan Krug rosé och det är enda gången jag provat den innan, denna gång mycket mycket mycket bättre. Jordgubb, smultron med en Krug-touch (ekigt, kraftigt, ja ni vet). Kan intyga att Krug med basår 2006 verkar väldigt lovande i rosén i alla fall.

Inte varit särskilt aktiv här på sistone, studierna tar väldigt mycket tid. Hade önskat jag kunna dela med mig av allt ljuvligt jag druckit under detta år men detta är väl något. På återseende!
Mycket trevliga rader, tack för att du är tillbaks!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Tillbaks på forumet efter semestern och dags att rapportera in.
-I helgen var det ju Iron Man i byn och för att fira att en god vän gick i mål på osannolika 10.05 det bli en Pascal Doquet Horizon på Magnum från källaren med druvor från 2010 0ch 2011 samt deggad 2012.
Detta var väldigt ungt, mycket citrus och hög syra och en flaska som borde ha fått vila flera år till.
Fick inte heller chansen att se hur den utvecklades under kvällen då flaskan tog slut fortare än man hann säga champagnesnyltare.
Jag ser fram emot att öppna nästa om 5-10 tio år och tror att det då kommer vara riktigt bra.

20150814_131633.jpg
 

jocke

Medlem
I vecka har det blivit en del flaskor från Champagne Barnaut. På bilden en Barnaut BdN. 100 % PN från Bouzy. Doften är full av blommor blandat med kryddor. Smaken är frisk, balanserad, lite krämig mousse, härligt struktur med en lång rund fin avslutning.
DSC_0702.jpg


Kan även rekommendera deras Extra brut och framförallt Cuvée Edmond 2008 :)
 

Per Stade

Lege artis
Henriot -96 på magnum. Dracks ute i solen på Ramsö, den minsta av de bebodda öarna i Kosterarkipelagen. En av de vackraste platserna på jorden.
Brödig doft såklart, det är ju champagne. Ostron och havsbotten, mandel i smaken och oerhört fin balans mellan frukt och syra. Väldigt pigg och fräsch. Komplex smak och mycket fin mousse.
Ett fynd hos Franska vinlistan för tre år sedan.


image.jpg
 

MartinE

Medlem
Det var mycket generöst med poäng, dock kan jag inte annat än att hålla med, Selosse rosé är fortfarande för mig den bästa rosén - alla kategorier :D
Jag ogillar verkligen den allmänt rådande betygsinflationen och gör mitt bästa för att dela ut sansade poäng, men i det här fallet kunde jag inte låta bli! 98 kändes nästan i underkant! :)

Tillägg till smaknoten: Champagnen dracks ur stora (≈ 50 cl) rödvinsglas, där jag hällde upp ca 8-10 cl i taget, och den smakade klart bäst vid en temperatur runt 15-16 grader.
 

MartinE

Medlem
Måste bara kommentera det här inlägget.

Att jag inte vet vem du är gör väl detta bara roligare, men vilken komik att läsa.

Appropå vinet, drack faktiskt Clos du Mesnil -98 förra veckan. Behöver inte säga mer än:

Värt pengarna? JA.
Bästa Le mesnil? Nej. Har druckit CdM -90 och -96 innan, slog enligt mig 96:an (som jag förövrigt var grymt besviken över förra sommaren) med hästlängder men 90:an står fortfarande lite i överkant med tanke på mognaden. Andra mesnil är inte i närheten av Krug CdM så kommenterar inte det.

Summa summarum: Bland det bästa jag druckit och gråtupplevelsen var faktiskt nära.

Drack Selosse BdB -98 parallelt eller snarare innan och lite överlappande. Till en början var Selossen i segertronen, men varefter det led så utvecklade sig CdM -98 till något ofanligt vackert. Selossen upplevde jag dog ut tyvärr..... Tyder på ytterligare massvis lagringspotential i CdM? Dryckerna förtärdes till en middag, så till det söta avnjöts en Perrier Jouët Belle Epoque Rosé 2002. En riktigt trevlig skapelse, de räcker, inte i klass (och inte alls samma stil såklart) som de andra vinerna men som sagt en riktigt bra rosé-champagne.

Appropå det. Drack Krug -96, Krug Rosé och Salon -90 dagen innan. Kommentar:

Salon 1990 - Doften av denna champagne kommer jag nog tänka på resten av livet, så ljuvligt moget, kolaremmar med en viss nötighet ojojoj. Smaken? Johodå, något åt hållet det doftade med en magnifik eftersmak. Inte alls utdött vin som många påstår.

Krug 1996 - Förra sommaren när jag drack denna skapelse var det en stor positiv överraskning, men denna gång en liten blygare skapelse. Absolut inget katastrofalt (kanske i bakkant av allt annat bra?) men absolut inte det jag förra gången upplevde. Syra-attack utan dess like, röda äpplen mm. Flaskvariation? Kommer vänta många år innan jag öppnar min flaska som ligger gött och väntar på mig.

Krug rosé - Basår 2006 enligt Krug ID. Drack för ett par år sedan Krug rosé och det är enda gången jag provat den innan, denna gång mycket mycket mycket bättre. Jordgubb, smultron med en Krug-touch (ekigt, kraftigt, ja ni vet). Kan intyga att Krug med basår 2006 verkar väldigt lovande i rosén i alla fall.

Inte varit särskilt aktiv här på sistone, studierna tar väldigt mycket tid. Hade önskat jag kunna dela med mig av allt ljuvligt jag druckit under detta år men detta är väl något. På återseende!
Låter som en bra helg! :)
 

Elvis

Medlem
Provade Michel Turgy 2008 och Pierre Péters l'Espirt 2008 i helgen och det är bara att instämma i hyllningskören. Framför allt l'Esprit 2008 tyckte jag var väldigt bra redan nu, medan Turgy hade lite tuffare syra och säkert mår bra av några år i källaren.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Provade Michel Turgy 2008 och Pierre Péters l'Espirt 2008 i helgen och det är bara att instämma i hyllningskören. Framför allt l'Esprit 2008 tyckte jag var väldigt bra redan nu, medan Turgy hade lite tuffare syra och säkert mår bra av några år i källaren.
Prova även Turgy VV 2008!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
turgy.jpg

Det här är den typen av trådar som man inte ska läsa - blir alltför lockad.
Måndagens viner blev den omskrivna Michel Turgy 2008 mot Michel Gonet Brut Nature 2004. I dag vinner Gonet med sin insmickrande stil och tropiska frukt. Turgy är mer elegant, men har nog sin storhetstid på 20-talet.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Måste bara fråga, om vi bortser från tillgänglighet och utveckling tycker du Gonet är bättre än Turgy?
Nu är inte omogen champagne mitt starkaste område, men både jag och sambon är inne på att Turgy har potential att bli bättre än vad Gonet är nu. Doften är elegant, bubblorna är jättefina, men jag håller med @Elvis om att syran är för tuff i dagsläget.
 
Toppen