Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

MartinE

Medlem
Tycker stilen ändrats en del på rosen efter deg 2012, ska bli kul att se vad du tycker.
Hittade ingen notis om den på din blogg men visst har du provat den tidigare, eller?
Nix, det blir första gången jag dricker Selosse Rosé! Ett stort ögonblick! Håll tummarna för att det är en bra flaska! :nagelbitare:

Om jag förstått det rätt bör den vara baserad på 2008 och 2009.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nix, det blir första gången jag dricker Selosse Rosé! Ett stort ögonblick! Håll tummarna för att det är en bra flaska! :nagelbitare:

Om jag förstått det rätt bör den vara baserad på 2008 och 2009.
Tänk att jag har druckit en "prestigeskumpa" som inte du har druckit. :eek:

Tyvärr så passade inte stilen mig alls. Alldeles för mycket äppelskrott i den flaskan jag drack, så mitt omdöme blev "defekt" (sönderoxiderad). Man kan dock inte gilla allt. :)
 

Per Stade

Lege artis
Lustigt att jag också dukade upp med en Selosse Rosé och lite rotfruktchips på balkongen i den här vackra augustikvällen!
image.jpg


Degorgerad 30 juli, årtalet står tyvärr utanför etiketten :(
 

Per Stade

Lege artis
Bollinger VVF 1997 intressant champagne. Första sniffen och första klunken var helt otrolig med massa brända toner och en avslutning som aldrig la sig. Dock tycker jag den tappade i glaset ju mer luft den fick.
Gav den 95 poäng men kan inte sluta tänka på vad jag hade gett den om jag fått den blint.

Menar du att du hade dissat den om du fått den blint?
 
Last edited:

MartinE

Medlem
Tänk att jag har druckit en "prestigeskumpa" som inte du har druckit. :eek:

Tyvärr så passade inte stilen mig alls. Alldeles för mycket äppelskrott i den flaskan jag drack, så mitt omdöme blev "defekt" (sönderoxiderad). Man kan dock inte gilla allt. :)
Du är en klok och omdömesgill kille, Mattias, så jag utgår från att din flaska faktiskt var defekt. För det här är bara WOW!

Jag återkommer med mer konkreta tankar när jag hunnit tömma flaskan och samla mig en aning! Kan ta lite tid...
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Min mormor (nionde generationens stockholmare) sade alltid att man inte kan lita på folk som döljer sin accent. Väl i Spanien, där ingen någonsin skulle komma på tanken att gömma sitt ursprung, förstärktes detta. Och i UK, likväl som Brasilien och Argentina, har detta bekräftats av folket på plats. Så hur ska man då betrakta Margareth “Maggie” Henriquez? Första gången jag såg henne på argentinsk tv, när hon fortfarande basade för Chandon Argentina, reagerade jag inför denna venezolanska. Vältalig, proper, glatt insmickrande… men vilka var rötterna och motiven som ledde henne till Mendoza? Och varför försökte hon prata med en bred argentinsk dialekt?

Häromdagen, ett tiotal år senare, satt jag och funderade på det här med Krug. Varumärket har blivit vidrigt, priserna har stigit, stilen har förändrats. På många sätt är Maggie Rodriguez synonymen för förändringen. Hon som hämtades från Argentina. Med märklig dialekt. Vem bryr sig om ursprunget? Vem bryr sig om dialekten? Uttal liksom historia kan förändras på en natt. Clos du Mesnil ’98 är den andra jag dricker i mitt liv, ’90 var den första. Etiketten är någonstans halvvägs mellan dagens vedervärdiga varumärkesskrän och den urgamla hederliga, där man ser hela vingården och varumärket är diskret förpassat till bakgrunden. Som tur är, är det andra som betalar kalaset, och det franska moderbolaget står för fiolerna när de representerar ikväll i Göteborg. Min franske värd häller upp den dyra drycken. Eftersom etiketten varken är Krug-familjens eller LMVH-äcklets gissar jag mig till att huvudkontoret i Frankrike köpt denna flaska innan Maggie dök upp, dvs i början på 00-talet. Innan tramset och vurmandet för kineserna och de historielösa etikettfluktarna.

Krug Clos du Mesnil 1998: Benhård rök, majbrasa, svamp, gamla ekfat, mustig Chardonnay som nästan drar åt Pinot, oxbuljong (faktiskt). Fyllig, generös smak, med svart tryffel, rostade kryddor, pêche melba, svindyr frukt. Kraft. Iskall kyla. Briljant bubbel. Värt pengarna? Nä. Bästa Le Mesnil? Nä, glöm det. Briljant vin? Tveklöst. 96p
Äntligen lite vättiga inlägg, bra där !
 

mnor

Medlem
Drack lite skumpa förra helgen:

2006 Roses de Jeanne - Cédric Bouchard Pinot Blanc Champagne Blanc de Blancs La Bolorée (Deg 12 April 2010)
20150815_201607.jpg

20150815_201620.jpg

Dracks på Esperanto. En BdB baserad på Pinot Blanc och det här var helgens höjdare! Bra frukt, syra och toner av oloroso. Helt klart en champagne jag skulle vilja ha någon låda av hemma. Hade velat dricka årgång 2008, men efter ett tags letande så visade sig den årgången vara slut

1997 Francis Boulard Millesime Extra Brut
Tog vi också in på Esperanto. Till största del smak av sherry med inslag av lätt övermogna äpplen. För dålig syra för att den skulle falla mig fullt ut i smaken.

NV Egly-Ouiret Champagne Blanc de Noirs (Deg Maj 2011, 2005 bas)

Bra syra riktigt läskande i värmen. Röda äpplen, citrus, röda bär och bröd.

1995 Charles Heidsieck Blanc des Millenaires
Lika bra som vanligt, en av mina klara favoriter.

NV Krug Grande Cuvee
Stod mest och njöt, en riktigt bra flaska Krug som öppnade upp med krut på näsan och sedan erbjöd riktigt bra frukt och syra.

Så här i efterhand kan jag inte säga vilken flaska som var bäst av Roses de Jeanne La Bolorée, Krug och Charles Heidsieck. Alla flaskor under helgen var riktigt bra, men den flaska som gjorde störst intryck på mig var Roses de Jeanne La Bolorée. Synd att man inte fick testa årgång 2008 av detta vin.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Drack lite skumpa förra helgen:

2006 Roses de Jeanne - Cédric Bouchard Pinot Blanc Champagne Blanc de Blancs La Bolorée (Deg 12 April 2010)
Visa bifogad bild 4760
Visa bifogad bild 4761
Dracks på Esperanto. En BdB baserad på Pinot Blanc och det här var helgens höjdare! Bra frukt, syra och toner av oloroso. Helt klart en champagne jag skulle vilja ha någon låda av hemma. Hade velat dricka årgång 2008, men efter ett tags letande så visade sig den årgången vara slut

1997 Francis Boulard Millesime Extra Brut
Tog vi också in på Esperanto. Till största del smak av sherry med inslag av lätt övermogna äpplen. För dålig syra för att den skulle falla mig fullt ut i smaken.

NV Egly-Ouiret Champagne Blanc de Noirs (Deg Maj 2011, 2005 bas)

Bra syra riktigt läskande i värmen. Röda äpplen, citrus, röda bär och bröd.

1995 Charles Heidsieck Blanc des Millenaires
Lika bra som vanligt, en av mina klara favoriter.

NV Krug Grande Cuvee
Stod mest och njöt, en riktigt bra flaska Krug som öppnade upp med krut på näsan och sedan erbjöd riktigt bra frukt och syra.

Så här i efterhand kan jag inte säga vilken flaska som var bäst av Roses de Jeanne La Bolorée, Krug och Charles Heidsieck. Alla flaskor under helgen var riktigt bra, men den flaska som gjorde störst intryck på mig var Roses de Jeanne La Bolorée. Synd att man inte fick testa årgång 2008 av detta vin.
Jag testade nyligen 08an och kan bekräfta att både 06 & 08 levererar riktigt bra! Jag har länge tyckt 06 är den bästa årgången Cédric gjort raktigenom men ju mer 08or jag testar måste jag tänka om
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Inledde gårdagskvällen med den senaste forumshypen 2008 Pierre Péters Champagne Grand Cru l'Esprit som jag förvisso druckit tidigare men inte kan få nog av. Bra syra, bra frukt, härligt krämig kropp som tar bra med plats! Jag gillar framförallt den schyssta rökigheten som balanserar fint med det övriga. Fantastiskt vin, och troligtvis den bästa 2008:an jag druckit hittills.
 

MartinE

Medlem
2006 Roses de Jeanne - Cédric Bouchard Pinot Blanc Champagne Blanc de Blancs La Bolorée (Deg 12 April 2010)
Dracks på Esperanto. En BdB baserad på Pinot Blanc och det här var helgens höjdare! Bra frukt, syra och toner av oloroso. Helt klart en champagne jag skulle vilja ha någon låda av hemma. Hade velat dricka årgång 2008, men efter ett tags letande så visade sig den årgången vara slut
Jag är rädd för att det var jag som högg deras sista flaska av 2008:an, vid ett besök i våras. En fantastisk champagne!
 

MartinE

Medlem
Jacques Selosse Rosé (deg 11 april 2014): Wow! [lång konstpaus...] Det här är tveklöst den bästa roséchampagne jag druckit. Kanske det bästa vinet någonsin! Den har en intensiv, stor, utvecklad, oxiderad, komplex och något kryddig doft med inslag av sherrytoner. Efter hand även brända toner. Först massor av körsbär, sedan jordgubbar, jäst, mineral, jord, rosor, mandlar och blodgrape. Smaken är fantastiskt fyllig, bärig och något utvecklad. Det är så mycket underbar frukt och den är otroligt koncentrerad! Tydliga pinot-toner. Jag hittar röda bär, röda äpplen och söta toner av blodgrape. 98 poäng! Det ska bli oerhört intressant att se hur den här kan utvecklas på några års sikt, för jag kan inte tänka mig att den är på topp redan idag! Måste vara baserad på 2008 och 2009.

Flaskan är dessutom otroligt läcker och stilren! Den är gjord av frostat glas, bortsett från där (den genomskinliga) etiketten sitter:

IMG_7805_2.JPG
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Jacques Selosse Rosé (deg 11 april 2014): Wow! [lång konstpaus...] Det här är tveklöst den bästa roséchampagne jag druckit. Kanske det bästa vinet någonsin! Den har en intensiv, stor, utvecklad, oxiderad, komplex och något kryddig doft med inslag av sherrytoner. Efter hand även brända toner. Först massor av körsbär, sedan jordgubbar, jäst, mineral, jord, rosor, mandlar och blodgrape. Smaken är fantastiskt fyllig, bärig och något utvecklad. Det är så mycket underbar frukt och den är otroligt koncentrerad! Tydliga pinot-toner. Jag hittar röda bär, röda äpplen och söta toner av blodgrape. 98 poäng! Det ska bli oerhört intressant att se hur den här kan utvecklas på några års sikt, för jag kan inte tänka mig att den är på topp redan idag! Måste vara baserad på 2008 och 2009.

Flaskan är dessutom otroligt läcker och stilren! Den är gjord av frostat glas, bortsett från där (den genomskinliga) etiketten sitter:

Visa bifogad bild 4762
Det var mycket generöst med poäng, dock kan jag inte annat än att hålla med, Selosse rosé är fortfarande för mig den bästa rosén - alla kategorier :D
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ett inlägg i klass med @StefanAkikos nattliga prosor efter en helkväll med japansk whisky. :D
Såna kvällar är både underbara och helwetiska.
(Ssk morgonen, dagen och EM som följer därpå.)
Men, dessa magiska tillfällen kommer (tyvärr) bli färre framgent.
Tyvärr.
Men, ser alltid fram mot dessa aftnar, som har en tendens att hålla er alla på helspänn, med både stress och oro :)

...ungefär samme måtte av stress och oro som jag inbillar mig att jag har då jag vaknar till sans under EM nästa dag.
VAD skrev jag igår?
Egentligen?
...oj...

And now, something completely different: the Birthday!
Firade födelsedag med en mckt god vän under veckan som nu var. Han somnade mln huvudrätt och ostbricka, pga (eller tack vare...) överintag av festliga juicer. Redan vid förrättens tilldryck (motsatsord: tilltugg) från 1982, hade han svurit på att investera 8MUSD i Vouvray (!), och ssk dedikerat denna investering till att långsiktigt göra moget Vouvrayiskt bubbel tillgängligt för kräsna samlare. Han avsvor sig också Champagne som Gudom (efter dess över 30 år på hans tron). Detta för att den 1982 Vouvray BdB som serverades honom var så vital, exceptionell, komplex, underbar, neverendingstory på palaten och lååång att ord saknar mening. Personligen min 3:e 100-poängare på CT:

tidigare flaskor har pendlat mellan riktigt bra och JÄÄÄÄWLIGT bra. Men, denna flaska var bara obeskrivligt bra. Alla runt bordet ville bara ha MER ! ! ! Göteborgarna verkar ha fått en algbomb... Tyvärr :-(

Själv har jag en liten stackars flaska kvar. @vintomas har nog också en kvar. Och givet det faktum att vi tagit oss gnm ett helt gäng av dessa flaskor så är slutsatsen att det knappast återstår 10 år av deras liv, att åldringsvariationen är en grym verklighet för dem alla (saknar ju-skruvplupp.)

Då jag nästa dag mailade honom bilden på födelsedagstårtan som han glatt glufsat i sig (med något världsfrånvänd min då vi väckte honom medelst omskakning) så undrade han vad bilden föreställde. Han mindes inte varken tårtan, glufsandet eller servitörernas stämsång. Måste ha varit grappans fel. Ssk den sista från 80-talet, som var fatlagrat mörk och som gav alla oss deltagare höwwäwärK...

Nästa gång vi två ses är det Yokohama Grand Tour som står på schemat. Den kommer inbegripa minst fem vinprovningar á fyra viner i minst sju vinbutiker och avslutas med en grym kväll på Yokohamas mest berömda Yakinikuyasan (grillat kött, Korean style med wagyu och kalla nudlar.)

Oktober månad inbegriper en megaprovning av så många exceptionella Sakéer som vi hinner få i oss under två timmar...

November är ålanerad att bestå av en 7-rätters meny där minst två av mina källarviner kommer beivra sig, samt en senafton på Milestone Bar ock några underligt iåunderbara drycker.
Liwet är HÅRT med denne vän. Och lärorikt. Och underbart. Och gott!
...slutar alltid med baksmälla. Men med ett litet leende :)


...och tack och lov, sannolikt aldrig mer att Champagne har något att göra med varken våra njutningar eller våra lidanden...


/SA
 

Oskar Bladh

Medlem
Min mormor (nionde generationens stockholmare) sade alltid att man inte kan lita på folk som döljer sin accent. Väl i Spanien, där ingen någonsin skulle komma på tanken att gömma sitt ursprung, förstärktes detta. Och i UK, likväl som Brasilien och Argentina, har detta bekräftats av folket på plats. Så hur ska man då betrakta Margareth “Maggie” Henriquez? Första gången jag såg henne på argentinsk tv, när hon fortfarande basade för Chandon Argentina, reagerade jag inför denna venezolanska. Vältalig, proper, glatt insmickrande… men vilka var rötterna och motiven som ledde henne till Mendoza? Och varför försökte hon prata med en bred argentinsk dialekt?

Häromdagen, ett tiotal år senare, satt jag och funderade på det här med Krug. Varumärket har blivit vidrigt, priserna har stigit, stilen har förändrats. På många sätt är Maggie Rodriguez synonymen för förändringen. Hon som hämtades från Argentina. Med märklig dialekt. Vem bryr sig om ursprunget? Vem bryr sig om dialekten? Uttal liksom historia kan förändras på en natt. Clos du Mesnil ’98 är den andra jag dricker i mitt liv, ’90 var den första. Etiketten är någonstans halvvägs mellan dagens vedervärdiga varumärkesskrän och den urgamla hederliga, där man ser hela vingården och varumärket är diskret förpassat till bakgrunden. Som tur är, är det andra som betalar kalaset, och det franska moderbolaget står för fiolerna när de representerar ikväll i Göteborg. Min franske värd häller upp den dyra drycken. Eftersom etiketten varken är Krug-familjens eller LMVH-äcklets gissar jag mig till att huvudkontoret i Frankrike köpt denna flaska innan Maggie dök upp, dvs i början på 00-talet. Innan tramset och vurmandet för kineserna och de historielösa etikettfluktarna.

Krug Clos du Mesnil 1998: Benhård rök, majbrasa, svamp, gamla ekfat, mustig Chardonnay som nästan drar åt Pinot, oxbuljong (faktiskt). Fyllig, generös smak, med svart tryffel, rostade kryddor, pêche melba, svindyr frukt. Kraft. Iskall kyla. Briljant bubbel. Värt pengarna? Nä. Bästa Le Mesnil? Nä, glöm det. Briljant vin? Tveklöst. 96p

Måste bara kommentera det här inlägget.

Att jag inte vet vem du är gör väl detta bara roligare, men vilken komik att läsa.

Appropå vinet, drack faktiskt Clos du Mesnil -98 förra veckan. Behöver inte säga mer än:

Värt pengarna? JA.
Bästa Le mesnil? Nej. Har druckit CdM -90 och -96 innan, slog enligt mig 96:an (som jag förövrigt var grymt besviken över förra sommaren) med hästlängder men 90:an står fortfarande lite i överkant med tanke på mognaden. Andra mesnil är inte i närheten av Krug CdM så kommenterar inte det.

Summa summarum: Bland det bästa jag druckit och gråtupplevelsen var faktiskt nära.

Drack Selosse BdB -98 parallelt eller snarare innan och lite överlappande. Till en början var Selossen i segertronen, men varefter det led så utvecklade sig CdM -98 till något ofanligt vackert. Selossen upplevde jag dog ut tyvärr..... Tyder på ytterligare massvis lagringspotential i CdM? Dryckerna förtärdes till en middag, så till det söta avnjöts en Perrier Jouët Belle Epoque Rosé 2002. En riktigt trevlig skapelse, de räcker, inte i klass (och inte alls samma stil såklart) som de andra vinerna men som sagt en riktigt bra rosé-champagne.

Appropå det. Drack Krug -96, Krug Rosé och Salon -90 dagen innan. Kommentar:

Salon 1990 - Doften av denna champagne kommer jag nog tänka på resten av livet, så ljuvligt moget, kolaremmar med en viss nötighet ojojoj. Smaken? Johodå, något åt hållet det doftade med en magnifik eftersmak. Inte alls utdött vin som många påstår.

Krug 1996 - Förra sommaren när jag drack denna skapelse var det en stor positiv överraskning, men denna gång en liten blygare skapelse. Absolut inget katastrofalt (kanske i bakkant av allt annat bra?) men absolut inte det jag förra gången upplevde. Syra-attack utan dess like, röda äpplen mm. Flaskvariation? Kommer vänta många år innan jag öppnar min flaska som ligger gött och väntar på mig.

Krug rosé - Basår 2006 enligt Krug ID. Drack för ett par år sedan Krug rosé och det är enda gången jag provat den innan, denna gång mycket mycket mycket bättre. Jordgubb, smultron med en Krug-touch (ekigt, kraftigt, ja ni vet). Kan intyga att Krug med basår 2006 verkar väldigt lovande i rosén i alla fall.

Inte varit särskilt aktiv här på sistone, studierna tar väldigt mycket tid. Hade önskat jag kunna dela med mig av allt ljuvligt jag druckit under detta år men detta är väl något. På återseende!
 
Toppen