Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Gurto

Medlem
Charles Heidsieck Blanc des Millénaires 1995 (till "a year in Champagne")

Rik doft av mogna mjöliga röda äpplen, aprikos, skumgodis (sockerbitar), gula blommor (tänk maskros), brödigt av jäst och ljusa kex, marsipan, mineraliskt av krita och metall.
Smakmässigt är det mycket koncentrerat med mogna äpplen, bördighet och en rejält kritig munkänsla.

Rikt och koncentrerat samtidigt som det är elegant och enormt mineraliskt. Väldigt gott (även om jag nog i ärlighetens namn hade förväntat mig något ännu bättre) 92p

Filmen var trevlig men inte lika mysig och stämningsfull som "a year in Burgundy"
 

Vino fino

Medlem
Inte helt rätt tråd kanske men jag slänger ändå ut frågan eftersom alla shampoo-pimplare häckar här.

Häromdagen släpptes Chetillons '07 i BS. Föga förvånande dök '06 upp när det skulle hämtas ut.

Teoretiskt är '06 den bättre årgången men som alla vet beror det på hus. Dessutom måste man ha med importörens eventuella "lagring" i pizzaugn i beräkningen ('06 släpptes för två år sedan).

Ska jag lämna tillbaka pavan och kräva en '07:a ?

Tacksam för synpunkter, gärna från någon som har druckit bägge.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Inte helt rätt tråd kanske men jag slänger ändå ut frågan eftersom alla shampoo-pimplare häckar här.

Häromdagen släpptes Chetillons '07 i BS. Föga förvånande dök '06 upp när det skulle hämtas ut.

Teoretiskt är '06 den bättre årgången men som alla vet beror det på hus. Dessutom måste man ha med importörens eventuella "lagring" i pizzaugn i beräkningen ('06 släpptes för två år sedan).

Ska jag lämna tillbaka pavan och kräva en '07:a ?

Tacksam för synpunkter, gärna från någon som har druckit bägge.
NEJ, behåll 2006an!
 

tobbe81

Medlem
en väldigt annorlunda flaska öppnades igår sjuka brioche/mandell toner bra oxiderad (troligen på att den hade fått ligga på jästfällningen så pass länge deg jun 2014) mjuka och härliga bubblor och en eftersmak med lite grape som aldrig ville ta slut och försvinna. Troligen den bästa 1999 jag har prövat makalös bra 95P
11822369_10155898067450008_1018583436537553500_n.jpg
 
Last edited:

Sjödin

Joråsåatt...
Jag drack en Michel Gonet 2004 BdB prestige i helgen.. Och blir lite fundersam på min upplevelse.

Smaken absolut trevlig. Frisk, fräsch, torr och inslag av äpplen, citrus och kanske lite grape.
Men, den var totalt doftfri!! Både jag och sambon borrade ner näsorna i glasen och konstaterade bägge att den inte luktade jota.
Noll, ingenting, intet. ?? Jag har aldrig varit med om något liknande.. Och än mer förvirrad blir jag när jag läser CT och kommentarer om dess komplexa doft. @Larseman skriver till exempel "Stor doft av bokna äpplen och mariekex."
Inte heller under kvällen hände något med den... den var fortsatt totalt aromfri. Drabbades vi bägge av åkomman "plötsligt förlorat doftsinne", eller vad? Ingen av oss var förkyld eller nästäppt.. Vilket också bekräftas av den Chateau Kirwan -04 som öppnades ett par timmar senare och som verkligen erbjöd en doftupplevelse.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
nk2so5W.jpg


Provade den flaska Chanoine 1998 som jag beställde av nyfikenhet (trodde inte den fanns kvar) häromkvällen efter en pickup på Arlanda. Det var väl lite för mycket begärt att vänta sig stordåd av den här flaskan, men den levererade ganska bra ändå, åtminstone till en början. Förvånansvärt mycket bubblor, om än små, och en ganska behaglig syra. Mörkgul i färgen, och en kraftig doft av vinteräpplen och jordkällare. En hel del inslag av oxiderad frukt, lite aprikos, kanske aningens nötter. God, men inte längre värd att lägga pengar på, och har man flaskor i källaren är det dags att öppna dem. ~86p
 
Last edited:

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag drack en Michel Gonet 2004 BdB prestige i helgen.. Och blir lite fundersam på min upplevelse.

Smaken absolut trevlig. Frisk, fräsch, torr och inslag av äpplen, citrus och kanske lite grape.
Men, den var totalt doftfri!! Både jag och sambon borrade ner näsorna i glasen och konstaterade bägge att den inte luktade jota.
Noll, ingenting, intet. ?? Jag har aldrig varit med om något liknande.. Och än mer förvirrad blir jag när jag läser CT och kommentarer om dess komplexa doft. @Larseman skriver till exempel "Stor doft av bokna äpplen och mariekex."
Inte heller under kvällen hände något med den... den var fortsatt totalt aromfri. Drabbades vi bägge av åkomman "plötsligt förlorat doftsinne", eller vad? Ingen av oss var förkyld eller nästäppt.. Vilket också bekräftas av den Chateau Kirwan -04 som öppnades ett par timmar senare och som verkligen erbjöd en doftupplevelse.

Jag har druckit M. Gonet 2004 BdB Prestige flertalet gånger, och jag har aldrig upplevt att den saknat doft. Samma gäller med alla andra M. Gonet jag testa, där den typiska doften av övermogna äpplen och kex/bröd alltid varit väldigt framträdande. Konstig upplevelse för er, och jag har inte någon direkt förklaring. Hur var smaken i övrigt förutom citrus- och äppletonerna? Någon brödighet eller inslag av kex?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Njae, det kan jag nog inte påstå faktiskt. Ytterst ytterst marginellt möjligen, om jag anstränger mig att tänka tillbaka..
Kikade igenom en gammal not jag hade om just den.
Jag sågade den och tyckte det var för mycket citrus. En viss brödighet men allmänt platt och tråkig. 78 pts
 

Sjödin

Joråsåatt...
Kikade igenom en gammal not jag hade om just den.
Jag sågade den och tyckte det var för mycket citrus. En viss brödighet men allmänt platt och tråkig. 78 pts
Mycket citrus, absolut. Platt däremot vet jag inte.. rätt livlig och pigg skulle jag nog säga. Men som sagt, jävligt doftlös...
 

Silex

Medlem
Jag drack en Michel Gonet 2004 BdB prestige i helgen.. Och blir lite fundersam på min upplevelse.

Smaken absolut trevlig. Frisk, fräsch, torr och inslag av äpplen, citrus och kanske lite grape.
Men, den var totalt doftfri!! Både jag och sambon borrade ner näsorna i glasen och konstaterade bägge att den inte luktade jota.
Noll, ingenting, intet. ?? Jag har aldrig varit med om något liknande.. Och än mer förvirrad blir jag när jag läser CT och kommentarer om dess komplexa doft. @Larseman skriver till exempel "Stor doft av bokna äpplen och mariekex."
Inte heller under kvällen hände något med den... den var fortsatt totalt aromfri. Drabbades vi bägge av åkomman "plötsligt förlorat doftsinne", eller vad? Ingen av oss var förkyld eller nästäppt.. Vilket också bekräftas av den Chateau Kirwan -04 som öppnades ett par timmar senare och som verkligen erbjöd en doftupplevelse.
Hade en exakt liknande upplevelse en gång och då var det med en champagne jag dessutom druckit innan (och som gången innan hade både doft och komplexitet). Det var verkligen slående hur total bristen på doft var, och jag tyckte även komplexiteten i smaken var mindre. Min misstanke var att vinet var svagt korkat, även om jag den gången inte kunde detektera den typiska doften associerad med det. I alla fall har jag läst att det ibland kan vara så att man inte känner av lukten av källare och strumpor, men att det ändå finns där och tar död på alla andra dofter och smaker. Eller om det var någon annan typ av defekt, men något fel var det...
 

Sjödin

Joråsåatt...
Jag har såklart haft de funderingarna också, men kunde inte ana några som helst tecken på korkskada. Den kändes helt okej.
Men, jag kan inte minnas att jag druckit den tidigare, så jag vet inte hur den borde smaka heller. Men som sagt, inga tydliga tecken på defekt smak i alla fall.
 
Toppen