Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En prisfixerad dialog som jag är mycket glad åt att slippa vid alla måltider:

46fe51af77a73478f8e8245808161c43.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Som en liten förpresent inför min 40-årsdag (5 augusti) så blev det åka av med lite trevligt bubbel ikväll.

Har ju knappt druckit kvalitetsbubbel på det sätt man borde innan, dvs inte bara ett glas vid en provning som tyvärr har varit fallet ganska många gånger. Denna gång blev det en hel flaska Krug Grande Cuvée (deggad: 2012 ID 421044) med en 2005 Graham Beck Brut Zero som referens.

image.jpg


image.jpg


Varmt men isande kallt på samma gång är första känslan. Som en varm filt som legat i solen en hel förmiddag ihop med mängder av rostade nötter (hassel- och pinjenöt främst) med lite inramning av osöt nougat och läckra drag av smutsig och blommig honung samtidigt som helheten känns krispig och fräsch med övertoner av citrus och nyligen avfyrade nyårsraketer.

Nybakat bröd, precis som det luktar när ugnen precis har öppnats med ett gäng nygräddade ljusa bröd, tränger fram som ett ånglok efter ett tag i glaset ihop med ylle och antydan till hav. Härligt mogna gula äpplen likaså med lite kanderad citrus och en del läskande grapefrukt i den oerhört långa eftersmaken med skön sältaknorr. Klart utmärkande intensitet och skyhög komplexitet samt syra dessutom. Saliverande - det skriker efter fett och salt! Jordgubbar duger inte liksom. Salta potatischips gör jobbet bra för att neutralisera en aning, men jag hade gärna haft en hel buffé med blandat gott till detta vin.

Mitt referensvin har inte ens en antydan till chans denna gång. Vi pratar klasskillnad av stora mått, vilket både känns trist men också roligt. Graham Beck kan ju bättre än så här, men denna gång så når det inte över 86p (har dock inte testat just detta vin innan), tyvärr. 2005 Arras Grand Vintage hade varit väsentligt mer värdigt och redo för en fight åtminstone. Trött syra och intensitet med inslag av tropisk frukt, bröd och rosor. Platt känsla. Det blir inte mer än ett halvt glas av detta halvtrista vin. :(

Krug kan såklart vara sanslöst trevligt, vilket denna flaska bevisar med råge. Just här och nu så vill jag minnas att jag har gillat Sir Winston -00 ungefär lika mycket, utöver detta bubbel så bör nog denna flaska placera sig i min absoluta topp. Utan tvekan 93p, men möjligen är jag snål. Tycker inte det behöver mer mognadstoner utan känns perfekt avvägt just nu. Jag hoppas innerligt att det inte enbart är just denna stund här i underbar miljö med en vacker hustru vid min sida som påverkar mitt omdöme och att jag även framgent kommer att uppskatta detta bubbel...när det bjuds vill säga. ;)
 

grappa

Medlem
Får ta chansen att skriva i tråden när jag (för ovanlighets skull) dricker Champagne (letar fortfarande efter den fantastiska champagnen, men ger inte upp :)).
Delamotte, Brut, NV; Bra friskhet, äpplen och en antydan av bröd. Bra balans, inget tog över. Blev (som vanligt) bättre när bubblorna försvunnit och vid rumstemperatur, då finns det mycket mer att hitta i doft och smak, brödigare, mer äpplen, en gnutta nougat. God men inget som överraskar och levererar definitivt sämre än tex en Riesling för samma peng. 81 p kall och med bubblor, 83 p vid rumstemperatur och efter en timma i glaset.
 

jocke

Medlem
Igår blev det en José Michel tradition. Bas 2012, reserv 2011. 70 % PM och 30 % PN. Små intensiva bubblor. Doft av citrus, citron och mandarin. Komplex och en bra struktur. Här finns grapefrukt och lite citron. Bra längd. Tycker José gör intressanta champagner. Hade ett trevligt möte med Thomas på José i somras även fast han kunde minimalt med engelska och minimalt med franska. Fick även se deras privata källare där jag såg flaskor från 1916. Frun ville ha mer efter José Michel så då blev det en Turgy 2008. Just nu en av Magnums favvochampagne:). Den visar redan på mogen frukt och stor komplexitet. Allt är väldigt bra balanserat med syra, frukt och mineral. Bra saker :).
Förövrigt ska jag precis öppna en RH Coutier Grands Vintages, bas 2008. Rekommenderas.
Turgy, José.jpg
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Avbryter här semestern för en liten Champagnefie ned diverse från j De Telmont .

Idag dricks det champagneslattar och kotempleras över gårdagens provningsbatalj med över 40 viner och massa sköna människor däribland @CH
Just ny regerar Telmont 1990 srenhårt i glaset!
-slut på meddelandet -



20150731_192129.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Avbryter här semestern för en liten Champagnefie ned diverse från j De Telmont .

Idag dricks det champagneslattar och kotempleras över gårdagens provningsbatalj med över 40 viner och massa sköna människor däribland @CH
Just ny regerar Telmont 1990 srenhårt i glaset!
-slut på meddelandet -



Visa bifogad bild 4632
Bara 40 viner! :eek:

Dessutom så är det som vanligt en göteborgare mitt i smeten när det vankas vinfernon av kvantitativt slag. :cool:

Låter som en riktig knakelibrakarafton. :död:

- slut på meddelandet -
 

mnor

Medlem
Var iväg på semester en vecka och lyckades ta mig igenom följande flaskor, tog inga speciella noter utan tar allt direkt från huvudet:

2004 Perrier-Jouët Champagne Belle Epoque - Kanske den bästa champagnen på resan. Har utvecklats en hel del sedan jag drack den senast och kommer garanterat att bli ännu bättre om man ger flaskorna tid. Smak av äpple, hasselnötter, bröd.

2000 Taittinger Comtes de Champagne BdB - Tropisk frukt, citrus, gula äpplen, brödtoner och smör. Ytterligare en mycket bra champagne som jag drack direkt efter Belle Epoque. Noterade att jag föredrog 2004 Belle Epoque framför 2000 CdC.

NV Cédric Bouchard Champagne Inflorescence Blanc de Noirs Val Vilaine - Citrus, mineral, äpplen. Otroligt trevlig blygt ungt vin som växer och växer ju längre tid det får i glaset och äpple och viss. Flaskan skulle behövt något år till i källare.

2004 Albert le Brun Champagne Brut "Vieille France" millésime - "ugly fruit", övermogna röda äpplen, oloroso. Mycket övermogen frukt med en läskande bra syra. Kändes som att dricka en äldre champagne med riktigt bra syra. Väldigt trevligt just nu som apertif, men inget som jag skulle köpa för att lagra.

2005 Louis Roederer brut vintage - Citrus, gröna äpplen, bröd. En champagne med mycket liv kvar. Lite överraskad av att syran var så påtaglig som den var. En trevlig apertifchampagne en varm sommardag, då den snabbt slinker ner och inte är överdrivet komplex.

2004 Moët & Chandon Champagne Cuvée Dom Pérignon - Bröd, äpplen och lime. Mycket trevlig champagne som behöver mer tid och tror att den kan bli mycket, mycket bra framöver.

Noterar att 2004 levererar och jag tycker fortfarande att 2004 är ett väldigt underskattat år. De champagner jag druckit från 04:a har oftast varit mycket bra och har potential att blomma ut till något riktigt, riktigt bra framöver. En årgång som smyger bakom 02 och 08.
 

ChristianB

DipWSET
2004 Perrier-Jouët Champagne Belle Epoque - Kanske den bästa champagnen på resan. Har utvecklats en hel del sedan jag drack den senast och kommer garanterat att bli ännu bättre om man ger flaskorna tid. Smak av äpple, hasselnötter, bröd.
Min favorit av alla märken jag hittills provat! :D Den slog samtliga andra prestige-champagner på senaste Champagne-dagen på Grand Hotel och rosén var inte långt efter. Jag tolkar det som att du köpte den på resan och inte på SB, då det är 2007 på 750 ml just nu?
 

mnor

Medlem
Min favorit av alla märken jag hittills provat! :D Den slog samtliga andra prestige-champagner på senaste Champagne-dagen på Grand Hotel och rosén var inte långt efter. Jag tolkar det som att du köpte den på resan och inte på SB, då det är 2007 på 750 ml just nu?
Jag köpte den på resan. Vi var i Italien en vecka och då passade jag på att ta in champagne som aperitif och till skaldjur när vi åt det.
 

jocke

Medlem
Igår blev det grillat och till det en José Michel Special Club 2008. 50 % PM och 50 % CH. Stockarna är mellan 70-80 år. Doft av vanilj, nötter och en gnutta mineral. Smaken är fruktig med mogna äpplen som sticker ut. En liten uns av fat kan man märka men väldigt bra balanserad och med ett låånnggtt avslut. Riktigt bra och kommer bli kanonhärlig med tiden.
José Michel SC 2008.jpg
 

MartinE

Medlem
Noterar att 2004 levererar och jag tycker fortfarande att 2004 är ett väldigt underskattat år. De champagner jag druckit från 04:a har oftast varit mycket bra och har potential att blomma ut till något riktigt, riktigt bra framöver. En årgång som smyger bakom 02 och 08.
2004 är helt klart en mycket bra årgång! Jag tycker den är i nivå med 89 och 95, d v s strax strax under nivån för de riktigt stora åren, som 90, 96, 02 och 08.

En iakttagelse från min sida är att jag upplevde att 04orna, exempelvis Bollinger La Grande Année och Dom Pérignon, var väldigt tillgängliga som unga men att många av dem känns relativt slutna och outvecklade i dagsläget. Vad tror ni, är de möjligen inne i en kollektiv svacka (den berömda tunneln) för tillfället? Eller var det bara så att jag var så bedövad av de tillknäppta och vresiga 02orna att jag upplevde de nysläppta 04orna som öppna och fulla av kärlek?
 

CH

Medlem
Bara 40 viner! :eek:

Dessutom så är det som vanligt en göteborgare mitt i smeten när det vankas vinfernon av kvantitativt slag. :cool:

Låter som en riktig knakelibrakarafton. :död:

- slut på meddelandet -

Det har inte blivit mycket tid på forumet senaste tiden men jag hinner med det som är viktigt iaf, prova viner!
Kan bara hålla med @Emanuel om att det var en riktigt trevlig afton och kan tänka mig att de slattarna han fick med sig var på topp dagen efter.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Bara 40 viner! :eek:

Dessutom så är det som vanligt en göteborgare mitt i smeten när det vankas vinfernon av kvantitativt slag. :cool:

Låter som en riktig knakelibrakarafton. :död:

- slut på meddelandet -
Jo ni sillstrypare lever ju lite efter bolagets motto: kvantitet framför kvalitet
 

gece

Man vänjer sig.
Blandad semesterskumpa.

NV Diebolt-Vallois Cuvée Prestige en ganska trevlig NV, ganska lagom på alla sätt och vis - lättdrucket och fruktigt men strukturerat och stendammsmineraliskt och inte det minsta jolmigt. En bra entry level-NV.

NV Dhondt-Grellet Selection Blanc de Blancs på Hotell Borgholm (en mycket bra middag jag kanske skriver mer om annorstädes senare). 70% basvin (okänd årgång) och 30% basvin från solera startad -86 säger hemsidan. I princip varje yttring av "mineral" som finns inslaget i ett tunt lager av päron och äpple. Svinbra.

1999 Charles Heidsieck Rosé Orangerosa färg. Doft av hallon, tranbär samt apelsin och äpple (med vilket jag menar Trocadero). Lite grapefrukt på tungan och en lite underlig smak som får mig att tänka på drick-Alvedon som man fick som barn (som jag tyckte var smakens!). Är inte världens största roséfantast ens när det handlar om champagne men detta var riktigt bra!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jo ni sillstrypare lever ju lite efter bolagets motto: kvantitet framför kvalitet
Jo, 2000 Krug Clos du Mesnil kändes lite som onödig utfyllnad när det testades för ett tag sedan. :tystad: Det blir ju tyvärr lite mediumwines emellanåt när göteborgsgänget har provning. ;)

Skärpning lovas framgent!
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Jo, 2000 Krug Clos du Mesnil kändes lite som onödig utfyllnad när det testades för ett tag sedan. :tystad: Det blir ju tyvärr lite mediumwines emellanåt när göteborgsgänget har provning. ;)

Skärpning lovas framgent!
jo men om ni tycker det är intressantare att skriva om sydafrikanskt bubbel hellre än Krug CdM - varsågod, men det kan du göra i dina vanliga Mediumwines-trådar ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
jo men om ni tycker det är intressantare att skriva om sydafrikanskt bubbel hellre än Krug CdM - varsågod, men det kan du göra i dina vanliga Mediumwines-trådar ;)
Jag tror inte att det bara är jag som börjat tröttna lite på dessa skämt. De flesta av oss bedömer vin efter sensoriska egenskaper, inte etikett.

Jag tror du behöver lyfta blicken en aning och se hela smörgåsbordet istället för att diskutera annat än skumpa i en tråd dedikerad för just detta. Blir det mer dravel så flyttar jag dessa inlägg till en draveltråd djupt nere i finewines.ses katakomber där flertalet av dina ämnen redan har diskuterats flitigt. ;)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Jag tror inte att det bara är jag som börjat tröttna lite på dessa skämt. De flesta av oss bedömer vin efter sensoriska egenskaper, inte etikett.

Jag tror du behöver lyfta blicken en aning och se hela smörgåsbordet istället för att diskutera annat än skumpa i en tråd dedikerad för just detta. Blir det mer dravel så flyttar jag dessa inlägg till en draveltråd djupt nere i finewines.ses katakomber där flertalet av dina ämnen redan har diskuterats flitigt. ;)
Har jag misstagit mig...
Enligt vissa konspirationsteoretiker har Finewines blivit infiltrerat av den rödvinspimplande kulturvänstern som prioriterar kvantitet både i antalet inlägg och flaskor. Därav denna tråden
Reserverar denna tråden för de som inte vill läsa om allt annat vin.
.
är dethär alltså inte skumpatråden? då får jag be om ursäkt
 
Last edited:
Toppen