Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Hade lite gäster över under måndag och tisdag och jag hade sedan tidigare lovat dem att anordna champagneprovning (halvblind för mig och helblind för gästerna) under en kväll, så det var bara att hålla det löftet.

Kväll 1:
Visa bifogad bild 4579
1995 Charles Heidsieck Blanc des Millenaires levererar på mycket hög nivå som vanligt. 1:a totalt i blindprovningen
2008 Legras-Haas BdB levererade högt över min förväntan och kom ut som klar 2:a, på nästan samma poäng som Charles Heidsieck BdM
2002 Pasqual Doquet kom långt efter champagnerna ovan som 3:a och ratades som 3:a eller 4:a hos de flesta
Jacquesson 737 var 4:a hos de flesta och 3:a hos mig.

Som vanligt hade min frus tryffelnäsa ställt in sig så hon prickade dem i prisordning även om hon hade vissa problem med Legras & Haas som även hon ratade högt när den var kall och sänkte betyget när den fått en del värme i glaset. När den var kall levererade den på så gott som samma nivå som Charles Heidsieck BdM. (Hon tycker inte om Jacquesson's 700 serie och tog direkt den och sa att den kommer garanterat hamna 4:a hos henne).

Eftermiddag/Kväll 2:
Visa bifogad bild 4580
Tog vi bara och drack lite champagne innan middagen

1999 Pol Roger Cuvée sir Winston Churchill -
En av de få riktigt bra champagnerna från 99 i mitt tycke, som var mycket bra som vanigt.
2002 Dom Perignon - Också mycket bra och något bättre än Winston 99. Denna flaska var en av de bättre Dom P från 02 som jag druckit.

Ytterligare lovprisade för CH 1995 BdM, dessutom blint! Pinsamt nog har jag vare sig druckit eller köpt den än. Men det får det bli ändring på genast. Lön imorgon och skatteåterbäring i veckorna...:D

Dompa 02 har alltid levererat tycker jag och är den bästa vid släpp sedan 95/96 enligt mig. Jaquesson är inte en publikfriare och har det tufft blint. NVn är en torr syrlig rackare ung...
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
-Drack den tillsammans med forumklassikern 1995 Chanoine för inte så länge sedan. Jag var dock lite besviken på Pannier Egerié 1988 då jag tyckte den saknade längd?
Chanoine däremot var ju väldigt trevlig som vanligt om än förbi kullen med ett par år och ganska trötta bubblor men med massor av russin och sherrytoner. En av provarna som anlände sent gissade på "någon sorts bättre dessertvin" när han smakade efter att bubblorna försvunnit och en annan provare som föredrar unga champagner tyckte den smakade hemsk. Jag gillar det starkt.

Visa bifogad bild 4583

Det gällde inte vår flaska men det är klart att det inte va samma längd som Kruuuuuug. Nyöppnad var den rena syramonstret med mogdnad även om syran tunnades ut efter någon timma. Helt klart en bra champagne och för mig slog den Krug 2003.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Ytterligare lovprisade för CH 1995 BdM, dessutom blint! Pinsamt nog har jag vare sig druckit eller köpt den än. Men det får det bli ändring på genast. Lön imorgon och skatteåterbäring i veckorna...:D

Dompa 02 har alltid levererat tycker jag och är den bästa vid släpp sedan 95/96 enligt mig. Jaquesson är inte en publikfriare och har det tufft blint. NVn är en torr syrlig rackare ung...
Lite onödigt kostsam på SB kostar ca 100€ i Frankrike.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Lite onödigt kostsam på SB kostar ca 100€ i Frankrike.

Jo tack samma gäller mycket på SB nu, Krug Rosé för 2700 kr eller 200 € t.ex. Det är därför jag inte köpt den än men har precis dragit iväg ett mäil till Rare Wine i Danmark så får vi se vad de säger.:) Jag köper nästan inget vin alls längre på SB för övrigt, då det oftast är både bekvämare och billigare att beställa hemifrån än att bevaka alla släpp och köa för enstaka flaskor...:mad:
 

Sjödin

Joråsåatt...
Alldeles för lite skumpa på sistone, men öppnade två pavor ikväll.
Först ut en Grongnet Special Club 1998. Over the top... Den här skulle öppnats för några år sedan, helt klart. Klart gott, men lite "fadd" och tunn i ton, syra och "sprits".
Klart piggare var dock Le Mesnil Prestige 2005, frisk och fräsch!

Just ja, drog in en beställning på den där 80-tals Panniern också... Fan.
 

Elvis

Medlem
-Drack den tillsammans med forumklassikern 1995 Chanoine för inte så länge sedan. Jag var dock lite besviken på Pannier Egerié 1988 då jag tyckte den saknade längd?

Jag håller med. Trevlig på näsan och bra syra men kort. Och även om det är spännande med en sendegorgerad 1988:a på SB så är det inget måsteköp.

Däremot håller jag med @Crist(al)ian 77 om att den var bättre än Krug 2003 vid vår provning.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
2007 Delamotte Champagne Blanc de Blancs Millésimé
Serverad blint av @ChristianB och igenkänningsfaktorn var riktigt hög. Jag var nästan helt säker på att jag hade druckit vinet tidigare, men kunde inte riktigt få fram vart associationerna gick. Ruskigt trevlig var den däremot, om än lite för ung. Den utvecklades dock trevligt i glaset. Mycket nötter, ek, och citrus i doften, och en härlig intensiv syra som tillsammans med en utbredd ton av brioche gjorde underverk för gommen! ~91p
 

ChristianB

DipWSET
2007 Delamotte Champagne Blanc de Blancs Millésimé
Serverad blint av @ChristianB och igenkänningsfaktorn var riktigt hög. Jag var nästan helt säker på att jag hade druckit vinet tidigare, men kunde inte riktigt få fram vart associationerna gick. Ruskigt trevlig var den däremot, om än lite för ung. Den utvecklades dock trevligt i glaset. Mycket nötter, ek, och citrus i doften, och en härlig intensiv syra som tillsammans med en utbredd ton av brioche gjorde underverk för gommen! ~91p
Yes, riktigt fint att börja kvällen med ett glas (några glas) bubbel! Blir till att köpa fler av de här flaskorna tror jag! :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
I juni var @jocke med fru på besök i Champagne första kvällen i Epernay blev det 9 olika årgångar Michel Turgy. Tog inga anteckningar så kommentarerna är från minnet.
Michel Turgy
1985
Inte en perfekt flaska, murken, lite fadd OK att dricka men det borde finnas bättre flaskor.
1990 De flestas favorit, precis mogen tål mer lagring. Härlig krispig syra, komplex, fyllig med mycket lång smak.
1996 Som många 96or kraftfull och massvis med syra. Imponerande flaska! Behöver ett par år till i källaren.
1997 En doft som påminde om röd Bordeaux smakmässigt var vi dock i Champagne. Tydlig knivskarp syra!
1998 De flesta vinerna från Mesnil är klart svagare 98 än 99 så även Turgy. OK men ingen stor champagne.
1999 Klar att dricka nu, rundare och vänligare syror än övriga. Trevlig komplex gul frukt.
2000 Underbar champagne fortfarande ung men med viss mognad, exotisk frukt. Njutbar!
2002 Här finns en hel del mognadstoner, lite av en skogspromenad med svampinslag. Funkar förmodligen utmärkt med lite anklever.
2008 Wow detta är bara så bra! för mig otroligt härlig att dricka nu, vit frukt tillsammans med syra och mineral, andra runt bordet var inte raiktigt lika lyriska utan föredrog 90an.

Kväll 2
Vi var alla lite matta så planen var färre flaskor än gårdagen matmässigt fick det fick bli Sushi.
Damien Hugot NV bas 2008 magnum BdB Gjord på chardonnay från Cramant och Chouilly underbar Blanc de blancs. Charmigt inställsam!
Damien Hugot Vieilles Vignes 2006 BdB Smakrik och komplex med ett stort djup. Tyvärr kommer det ingen 2008 utan nästa årgång blir 2009
Andre Jacquart 2007 Mesnil. Trevlig, charmig frukt men saknar en del djup och komplexitet. Men en varm sommarkväll i juni rann den lätt ned.

Kväll 3
Prestige Champagne från stora hus årgång 2002
William Deutz Elegant, charmig full av len gul frukt. För mig saknades det en del djup och kompleixtet även om själva smaken var underbar. Innehållet i flaskan försvann med ljusets hastighet!
Clos de Goisses Rustik och kraftfull tydliga inslag av ek här får vi hoppas att mera tid i källaren lockar fram lite elegans och tar bort en del av eken. Tog tid att avsluta flaskan.
Dom Perignon För mig är DP ett säkert kort för det mesta alltid bra och ibland fantastikt bra. Och oavsett årgång mycket typisk. 2002 har allt på rätt plats utmärkt balans och längd ett vin man blir glad av att dricka.
Winston Churchill Jäklar vad bra detta är tillsammans med CdC kvällens klart bästa men behöver absolut mer lagring.
Celebris Mer vin än champagne mycket fyllig och fruktig saknar lite komplexitet.
Comtes de Champagne Wow så härlig att dricka betydligt friskare och med tydligare syra än de övriga. Njutning på hög nivå.

Marc Hebrart Rose bas 2011 Mycket vill ha mer... så det fick bli en rose som nattfösare. Gillar den här starkt. Gudomlig röd frukt bara att blunda och njuta.
 

Elvis

Medlem
Igår var sista dagen i Fjällbacka för sommaren och jag korkade upp en Krug GC, degorgerad 2006. Precis som de andra (hel)flaskorna inhandlade vid samma tillfälle i Los Angeles var den här i perfekt skick, helt underbar. Jag borde ha tagit med den som bonusflaska till Krugvertikalen i måndags - det hade varit intressant att se hur den hade stått sig. Jag tror att den skulle ha kunnat vinna...
 

jocke

Medlem
En weekend i Malmö och då tog jag med mig denna flaska som dracks på fredagen. B50 från Arnould. 50 % CH och 50% PN och lagrad på ek. Full av vanilj, nyanserad och har en bra struktur. Efter ett tag i glaset kommer frukterna fram. Tycker om den. Den var bättre än när jag provade den hos Arnould.
Förövrigt åt vi på Bastard på fredagen, trevligt ställe och på lördag, Bloom in the Park. Voila, Där kan dom sina saker men det är en annan historia :)
B.50.jpg
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Igår var sista dagen i Fjällbacka för sommaren och jag korkade upp en Krug GC, degorgerad 2006. Precis som de andra (hel)flaskorna inhandlade vid samma tillfälle i Los Angeles var den här i perfekt skick, helt underbar. Jag borde ha tagit med den som bonusflaska till Krugvertikalen i måndags - det hade varit intressant att se hur den hade stått sig. Jag tror att den skulle ha kunnat vinna...

Jasså det säger du, det gör inte saken bättre...:p Nu får du även kompensera för utebliven kompensationsskumpa vilket medför att det blir magnum som gäller nästa gång!:D

Har hört av andra att basår 2006 är riktigt bra själv har jag 2005 på min låda. Drack den för någon månad sen och den var också riktigt bra även om det var fram på småtimmarna.

Har för mig att @vintomas rankade 2006 högre dock.
 

MartinE

Medlem
Jag plockade fram dessa båda mogna gentlemän i helgen:

Drappier Carte d’Or 1979 (degorgerad mars 2014): Magisk, kraftfull, komplex och mogen doft med sherrytoner. Inslag av honung, brioche, torkad frukt, nötter, smör, knäck och rosor. Mogen, blommig, torr och något kryddig smak. Jag känner torkad frukt, honung, rosor och ingefära. Samtidigt som den är mogen är den också överraskande vital! 1979 var verkligen en stor årgång i Champagne. 93 p.

Boizel Joyau de Chardonnay 1989: Det här är storslaget! När jag drack den för två år sedan kändes den fortfarande ung, idag närmar den sig toppen. Mogen doft med sherrytoner samt mogna äpplen, mineral, aprikos och vit choklad. Efter en timme framkommer härligt brända toner med inslag av créme brûlée. Smaken är utvecklad, frisk och fyllig. Mogna gula äpplen, aprikos, mogen citron och grapefrukt. 93 p.
 

Elvis

Medlem
Jasså det säger du, det gör inte saken bättre...:p Nu får du även kompensera för utebliven kompensationsskumpa vilket medför att det blir magnum som gäller nästa gång!:D

Har hört av andra att basår 2006 är riktigt bra själv har jag 2005 på min låda. Drack den för någon månad sen och den var också riktigt bra även om det var fram på småtimmarna.

Degorgeringsår var 2006 så basår är antagligen 1999. Och antagligen en del 80-talschampagne i mixen.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Degorgeringsår var 2006 så basår är antagligen 1999. Och antagligen en del 80-talschampagne i mixen.

OK det förklarar saken för lagrad GC slår det mesta! Blandade ihop bas och degår, som svensk är man inte van vid att det går att köpa lagrade viner i vinbutik...:rolleyes:

Något säger mig även att du gav ett lägre pris än vad SB tar.:mad:
 

magnum

Epernay, Frankrike
Häromdagen blev det en Paul Clouet 1996. Tror det här är min 4 el 5 flaska senaste månaden. En riktig härligt mogen champagne. Fyllig, röda bär, tyngd, smörig. En stor komplexitet. Jag tycker detta är jäkligt bra :)
Visa bifogad bild 4619
Håller med vi drack en i söndags tog med den på en pick nick, uppskattades av alla!!
Besökte R&L Legras i måndags och provade bl a St. Vincent 1996a som var degorgerad för ca 10 år sen, mogen, väl integrerad syra med bra struktur och kraft. Grymt bra! En helt annan upplevelse än den nydegorgerade flaskan vi drack för 6 månader sen.
St. Vincent 2008 (släpps i slutet av året) deg. mars med 4 gram dosage. Wow, vilket vin, elegant, perfekt balans och en fantastisk längd. Makalöst bra! En nackdel finns dock, priset på plats för St Vincent höjs nu i juli från 47€ till 65€!!!
 

jocke

Medlem
Håller med vi drack en i söndags tog med den på en pick nick, uppskattades av alla!!
Besökte R&L Legras i måndags och provade bl a St. Vincent 1996a som var degorgerad för ca 10 år sen, mogen, väl integrerad syra med bra struktur och kraft. Grymt bra! En helt annan upplevelse än den nydegorgerade flaskan vi drack för 6 månader sen.
St. Vincent 2008 (släpps i slutet av året) deg. mars med 4 gram dosage. Wow, vilket vin, elegant, perfekt balans och en fantastisk längd. Makalöst bra! En nackdel finns dock, priset på plats för St Vincent höjs nu i juli från 47€ till 65€!!!
Det är en ICKE okäy höjning.
 
Toppen