Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Wintermute

Medlem
Två år och fyra månader senare. Torkade fikon, knäck, vaniljkola, drömmar, lime, grapefrukt. Inledningsvis lite trevande, men påtagligt bättre efter en halvtimme i glaset. Riktigt bra. 91 p
Fleury Extra Brut 2002. Ytterligare ett år senare. Torkade fikon och vanilj, lång eftersmak av gröna äpplen, citron och äppelmust. Inte lika balanserad som senast, men inte dålig. 88p.
 

Attachments

  • 20220502_184814.jpg
    20220502_184814.jpg
    43,8 KB · Visningar: 59

buteljen

Medlem
Tuff masterclass i går på Restaurangakademien under ledning av underbara Madeleine Stenwreth (MW). Sju flighter designade efter vinstil. Totalt 32 champagner provades blint med bra genomgångar efteråt. Har inte samlat ihop mig och skrivit ner några noter ännu men det kommer förhoppningsvis :). Väldigt lärorikt.

Flighter:
* Brut Nature/Extra Brut
* NV/MV Cuvée
* BdN
* Coteaux Champenois
* BdB
* Vintage Rosé + Pinot Meunier
* Prestige and Vintage

1651766375589.jpeg

802F2ACD-B107-4707-AFB9-AF2E29DBDB2C.jpeg
77FCA0BA-A25D-48E7-BA18-9B32F9B32C77.jpeg
748B6B6B-DC80-4C86-A61E-8390DCB4A2C0.jpeg
2FF1D50D-9613-458D-AEC1-3CA46B457858.jpeg
E7E2F6F2-43FE-4F3E-B461-E7E7C85E0B0E.jpeg
90F8FD3C-203A-4550-B4EF-151BB5741B34.jpeg
 

IsKr

Medlem
Drack en flaska nv pertois moriset les quatre terroirs igår till löjrom med tillbehör. Direkt efter plopp så doftar det mycket jäst, kanske lite bröd/mariekex. Med lite tid så tillkommer blodgrape, lite krita och lite äpplighet. Moussen är väldig present.
Det smakar i mångt och mycket som det luktar med en behaglig syra som stramar upp och balanserar upp det hela.
 

buteljen

Medlem
1652789666359.jpeg


Firade att det äntligen är tillräckligt varmt så att man kan sitta i orangeriet och dricka champagne!
Selosse Initial Deg 07/19. Inte lika expressiv som den brukar vara tycker jag. Men den behövde nog
bara lite mer luft för sista glaset levererade fin komplexitet och längd.
 

LeChat

Medlem
A8C4535F-74DC-4703-A928-E55C2824380F.jpeg

2004 Comte Audoin de Dampierre

Klämmer näst sista flaskan ikväll.
Så billig och ändå så trevlig!
Doften vinner över smaken men den gör sannerligen inte bort sig i munnen heller. Mogen champagne, mums!
Hoppas nu bara att kräfthuvudena gör ett lika bra jobb, för dessa komplexa smaker kan verkligen ge synergieffekt.
 

Vingubben

Medlem
9EDB8633-87C6-43FE-BBC1-E8456250327B.jpeg


@feskhandlarn ställde till med kalas och då blir det bra. Förutom fantastisk mat så blev det en flight med Roderer Rosé 08-12 på magnum. Flest röster, sex av nio, fick -09 som hade mest mognad med härliga jordgubb- och lakritstoner och ett krämigt avslut. Tvåa kom 08:an med två röster och -11 knep tredjeplatsen med en röst. Kan konstatera att kvaliteten och stilen är oerhört jämn och att alla flaskor var riktigt bra. Alla dessa kommer att hålla minst tio år till. Köp mer Roederer vintage skrev jag i min bok.
 

Vingubben

Medlem
EB0E9138-EBBE-49E9-A7B1-CAB4D50C6987.jpeg


Hos @feskhandlarn serverades De Sousa Caudalies Rose, basår -11, deggad -18 som föråkare. Dracks ur mediokra glas men smaken var det inget fel på. En kryddighet och beska som är rätt typisk för De Sousa och både kraft och elegans. Tror inte att någon lyckades gissa rätt på producent trots många ledtrådar.

A53C79DB-FB55-49FA-A28C-AB1DF5E62B2E.jpeg


Efter att vi tömt magnumflaskorna så provades -14 mot -15 på halvmagnum . Inte många noter men dom var oerhört lika och i min bok lika bra. Skrev köp mer Roederer Vintage.

William Deutz Rosé 1999 är riktigt bra och just nu på sin topp och denna flaska hade nog till och med passerat sin peak. Kanderade äpplen och oxidativa toner var det som stack ut. Dock trevligt med lite mognad. Generellt så tror jag inte att man skall spara sina 99:eek:r så värst länge till, om det inte är late bloomers som Cristal och Salon.

14119200-0287-429C-BEFD-0C623A51D660.jpeg



Claude Cazals, Rosé XV var en helt ny bekantskap för mig. Bra syra och en kittlande pepprighet och en producent jag vill prova mer av.

Roederer Vintage 2008. Enda icke-rosén under kvällen. Bra, riktigt bra och med en fantastisk framtid. Dom flesta gissade prestige. Köp mer Roederer Vintage.

Pol Roger, Rosé 2015. Mina anteckningar sa smultronsaft, sauvignon blanc, syntetiskt, avföring och räkskal. Är nog inte champagne. Kanske Aube. Har svårt att förstå hur ett hus som gör så mycket fantastisk champagne kan ha denna rosé i sortimentet. Skrev ner, köp aldrig PR Rosé Vintage
 

Oscaro

Medlem
Hade en trevlig kväll med @Jos @Håkan och Henrik där temat egentligen var rött men vi givetvis behövde lite champagne. Tog inga riktiga noter men champagnerna stal verkligen showen. Allt serverades blint
Dom Perignon P2 1999
Kvällens vin för mig och wotn i omröstningen. Otroligt kraftig doft som bara skrek dompa.
7750EDB0-6222-4AF8-8F04-EFEE6220BE86.jpeg

Cristal 2008
Initialt rätt försiktig men växte enormt med några timmar i glaset. Dricker fint nu och kommer bli otroligt bra om några år.
033002DD-FCEB-489E-9FBA-161BCE4E649B.jpeg

Comtes de Champagne 1999
Hade lite svårt att leverera jämfört med de andra vinerna och kändes inte så typisk comtes.
2620549D-E897-4D40-9DC7-19922B81D323.jpeg

Bollinger Lga 02
Massor med bokna äpplen och oxidativa noter. Väldigt god men öppnades när vi redan tagit oss igenom 8 flaskor så lite orättvist.
3051A59E-BB6E-49E3-A25F-C0502F5FC3C5.jpeg
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
8BBD72E8-DE94-45AC-A7C6-A4963F5AC021.jpeg


Deutz BdB - 08
Först knuten med primärt citrus i både doft och smak.
Efter ett tag i glaset… wow! Saltlakritsfudge. Kolaremmar, grill, grillad citron i doften.
Sprallig syra, clementiner, blodgrape, fyllig och lång eftersmak.
Dricker bra nu. Kommer antagligen bli ännu bättre men vem orkar vänta när ens fru har lämnat in sin magisteruppsats på försvarshögskolan.
 

buteljen

Medlem
För drygt ett år sedan hade vi en diskussion i en tråd angående Pol Roger Vintage Rosé vs Louis Roederer Vintage Rosé och där bl.a @Crist(al)ian 77 och @Elvis dissade Pol Roger Rosé totalt. Jag blev nyfiken på hur den kunde vara så usel så att den till och med vaskas, och köpte årgång 2012 av båda men har inte haft tillfälle att prova förrän ikväll :) (halvblint)

Några av kommentaterna:
“Jag har inte provat den årgången av Pol Roger Rosé men flera andra och det brukar vara ett riktigt svagt vin. Pol Roger är ändå ett av mina favorithus - deras rosé är en udda fågel i ett i övrigt starkt utbud. Jag vet inte varför - det verkar som om rosé inte passar Pol Rogers stil helt enkelt.”

Har bara druckit Pol Roger Rosé blint av förklarliga skäl...
2004/06 :baksmälla:
2008 vaskades :död:
2012 :baksmälla:

Tycker den är väldig spretig och håller inte ihop. Får saignéekänsla på ett negativt sätt. Roederer har ren frukt och rena bär, när det även blir lite rökiga/rostade toner blir det magi även som ung.”

Håller helt med @Crist(al)ian 77 men vet inte varför Pol Rogers rosé är så spretig och märklig.”

Men @buteljen, testa gärna Louis Roederer Rosé mot Pol Roger Rosé från samma årgång.
1653684553119.jpeg
1653684595778.jpeg

Pol Roger Rosé till vänster i glaset.

Jag håller med ovanstående citat. Pol Roger Vintage Rosé är ett mycket märkligt vin.
Doftar syntentiskt med sockerstinna karameller. Håller inte ihop i munnen med kort finish.
Strange, när deras andra viner är så pass bra.

Louis Roederer däremot levererar finfin frukt, elegans, energi och komplexitet.

Skall prova igen i morgon. Men kan inte tänka mig att PR kommer att förbättras.
 
Last edited:

FredrikC

Medlem
För drygt ett år sedan hade vi en diskussion i en tråd angående Pol Roger Vintage Rosé vs Louis Roederer Vintage Rosé och där bl.a @Crist(al)ian 77 och @Elvis dissade Pol Roger Rosé totalt. Jag blev nyfiken på hur den kunde vara så usel så att den till och med vaskas, och köpte årgång 2012 av båda men har inte haft tillfälle att prova förrän ikväll :) (halvblint)

Några av kommentaterna:









Visa bifogad bild 26450Visa bifogad bild 26451
Pol Roger Rosé till vänster i glaset.

Jag håller med ovanstående citat. Pol Roger Vintage Rosé är ett mycket märkligt vin.
Doftar syntentiskt med sockerstinna karameller. Håller inte ihop i munnen med kort finish.
Strange, när deras andra viner är så pass bra.

Louis Roederer däremot levererar finfin frukt, elegans, energi och komplexitet.

Skall prova igen i morgon. Men kan inte tänka mig att PR kommer att förbättras.

Spännande att du jämförde. Man ser redan på färgen att det är stor skillnad. Jag tycker det är så märkligt.

"The Pol Roger Rosé Vintage is based on our Brut Vintage (60% Pinot Noir, 40% Chardonnay) to which we add, before the bottling and second fermentation, approximately 15% of still red wine (Pinot Noir) from the best crus of the Montagne de Reims. Produced only in limited quantities, the Brut Rosé Vintage 2015 is aged in our cellars before being released onto the market."

Eftersom dem tar vanliga PR som grund måste det vara de där 15% rödvin som är boven i dramat?
Tillsätter Roederer också rödvin?
 
Ja, båda husen blandar i stilla rött vin. Men LR kallar det för en unik egen metod ’infusion’. Vad det exakt innebär (till skillnad från andra) lyckades de inte förklara (så att jag förstod) när jag besökte dem nyss. Antar att mycket handlar om nyanser. Vilka druvor du väljer, från vilken vingård, hur du vinifierar dem och hur länge, hur blendingen går till etc. De stilla ’Champagne’ vinerna görs som vanligt vid champagnetillverkning och blir ’vitt’ medan ’Rödvinet’ får blöda av sig som ett rödvin och sedan blandas in innan andra fermenteringen i flaska tillsammans. Det finns ju hundratals beslut att välja vid vintillverkningen, så var skillnad i smak uppstår blir väldigt spekulativt även om du skulle ha en heldag med båda vinmakarna att ställa alla frågor du vill. Att två färdiga stilla PN viner kan vara väldigt olika vet vi ju av egen erfarenhet, där såväl terroir som vinmakeri kan vara helt olika. Känns som att jag inte ens kom nära att svara på frågan nu men tyckte det var intressant att resonera lite när du lyfte upp det. Vad har ni andra för perspektiv?
 
Spännande att du jämförde. Man ser redan på färgen att det är stor skillnad. Jag tycker det är så märkligt.

"The Pol Roger Rosé Vintage is based on our Brut Vintage (60% Pinot Noir, 40% Chardonnay) to which we add, before the bottling and second fermentation, approximately 15% of still red wine (Pinot Noir) from the best crus of the Montagne de Reims. Produced only in limited quantities, the Brut Rosé Vintage 2015 is aged in our cellars before being released onto the market."

Eftersom dem tar vanliga PR som grund måste det vara de där 15% rödvin som är boven i dramat?
Tillsätter Roederer också rödvin?
Gissningsvis 90-95% av all Rosechampagne görs genom inblandning av stilla rött vin, endast en bråkdel genom skalmacerering (ibland, felaktigt, kallat saignee) av röda druvor. Enda huset jag kan komma
på som har macerationsteknik för Rose är Laurent-Perrier, även om det säkert finns någon enstaka till. Resten står odlarna för.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
För drygt ett år sedan hade vi en diskussion i en tråd angående Pol Roger Vintage Rosé vs Louis Roederer Vintage Rosé och där bl.a @Crist(al)ian 77 och @Elvis dissade Pol Roger Rosé totalt. Jag blev nyfiken på hur den kunde vara så usel så att den till och med vaskas, och köpte årgång 2012 av båda men har inte haft tillfälle att prova förrän ikväll :) (halvblint)

Några av kommentaterna:









Visa bifogad bild 26450Visa bifogad bild 26451
Pol Roger Rosé till vänster i glaset.

Jag håller med ovanstående citat. Pol Roger Vintage Rosé är ett mycket märkligt vin.
Doftar syntentiskt med sockerstinna karameller. Håller inte ihop i munnen med kort finish.
Strange, när deras andra viner är så pass bra.

Louis Roederer däremot levererar finfin frukt, elegans, energi och komplexitet.

Skall prova igen i morgon. Men kan inte tänka mig att PR kommer att förbättras.
I vetenskapens tjänst, tack för det!

Ja det är märkligt att:
  1. Pol Roger som är en så utmärkt producent i övrigt lyckas göra en så svag rosé
  2. basen består av den utmärkta vintagen
  3. kritiker ger rosén toppbetyg år efter år
Jag skulle verkligen vilja prova rödvinet Pol Roger häller i.:öga:
Pol Roger, Rosé 2015. Mina anteckningar sa smultronsaft, sauvignon blanc, syntetiskt, avföring och räkskal. Är nog inte champagne. Kanske Aube. Har svårt att förstå hur ett hus som gör så mycket fantastisk champagne kan ha denna rosé i sortimentet. Skrev ner, köp aldrig PR Rosé Vintage
Syntetiskt plockade ni båda upp även om det är olika årgångar.
Ja, båda husen blandar i stilla rött vin. Men LR kallar det för en unik egen metod ’infusion’. Vad det exakt innebär (till skillnad från andra) lyckades de inte förklara (så att jag förstod) när jag besökte dem nyss. Antar att mycket handlar om nyanser. Vilka druvor du väljer, från vilken vingård, hur du vinifierar dem och hur länge, hur blendingen går till etc. De stilla ’Champagne’ vinerna görs som vanligt vid champagnetillverkning och blir ’vitt’ medan ’Rödvinet’ får blöda av sig som ett rödvin och sedan blandas in innan andra fermenteringen i flaska tillsammans. Det finns ju hundratals beslut att välja vid vintillverkningen, så var skillnad i smak uppstår blir väldigt spekulativt även om du skulle ha en heldag med båda vinmakarna att ställa alla frågor du vill. Att två färdiga stilla PN viner kan vara väldigt olika vet vi ju av egen erfarenhet, där såväl terroir som vinmakeri kan vara helt olika. Känns som att jag inte ens kom nära att svara på frågan nu men tyckte det var intressant att resonera lite när du lyfte upp det. Vad har ni andra för perspektiv?
Fel. Roederer kör maceration men krånglar till det och kallar det "infusion" (cold infusion när jag besökte dem). Tänker typ temperaturkontrollerad maceration. Antar att du missuppfattat vad de menat eller så var det språkförbistring eller så har de börjat med rödvin i osläppta årgångar.:)
Gissningsvis 90-95% av all Rosechampagne görs genom inblandning av stilla rött vin, endast en bråkdel genom skalmacerering (ibland, felaktigt, kallat saignee) av röda druvor. Enda huset jag kan komma
på som har macerationsteknik för Rose är Laurent-Perrier, även om det säkert finns någon enstaka till. Resten står odlarna för.
Skiljelinjen mellan maceration och saignée är inte glasklar och i bästa fall hårfin beroende på hur mycket omacererat vin man blandar i. CIVC har tidigare använt begreppen synonymt liksom producenter men nu hittade jag följande information:

In the maceration method destemmed black-skinned grapes are left to
macerate in a tank until the desired colour has leached out of the skins
and into the juice (24-72 hours).

In the ‘saignée’ method a small portion (10-15%) of juice is bled off (‘saignée’)
after 24-72 hours from black-skinned grapes that are undergoing extended
maceration for red wine production. This pink fraction then goes through the
secondary fermentation in the bottle.
 
Toppen