Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Jos

Medlem
488B406C-F93B-48AA-8F9A-5E6EF104F0CB.jpeg
0EA62FDE-859E-4BFD-9755-0EE2978FC925.jpeg
Är denna deggad 2012? Nån som vet vilken bas? Hittade i samlingen och misstänker att den är inköpt för lääänge sen så 2012 kan stämma. Dock inte ett spår av mognadstoner men massor med ostron, fräsch citrus. Riktigt bra. Dock chockad att 10 år på flaska gjort så oerhört lite
 

Jos

Medlem
Intressant, för hade jag fått uppgiften att para ihop smaknoterna med respektive flaska hade jag garanterat parat ihop skumbanan med Variance och reduktiv med Ruinart.

Så sant, så sant men svårt att hålla sig i tre år med alla flaskor...:eek: Trodde länge att Variance inte tjänade särskilt mycket på lagring. Ändrade uppfattning efter @LarsW s 10-åriga helt magiska och Selosselika Variance.:p

Oavsett så är Bonnaire i allmänhet och Variance i synnerhet sjukt mycket vin för pengen.



Vinet har uppenbarligen bytt namn. Jag och @Jos diskuterade detta så till den grad att @Elvis tyckte vi borde kyla ner oss med lite skumpa.:p

Innan var det en av de bästa i NV:klassen om man väger in priset. Fast Egly har ju tagit rygg på Selosse i prisrallyt.:( Nästa producent i det rejset gissar jag att Larmandier-Bernier blir så där blir det nog att bomba på lite.:cool:



Högintressant fråga som diskuterats tidigare:
Minns mest att du hävdade att den heter tradition tills jag
Intressant, för hade jag fått uppgiften att para ihop smaknoterna med respektive flaska hade jag garanterat parat ihop skumbanan med Variance och reduktiv med Ruinart.

Så sant, så sant men svårt att hålla sig i tre år med alla flaskor...:eek: Trodde länge att Variance inte tjänade särskilt mycket på lagring. Ändrade uppfattning efter @LarsW s 10-åriga helt magiska och Selosselika Variance.:p

Oavsett så är Bonnaire i allmänhet och Variance i synnerhet sjukt mycket vin för pengen.



Vinet har uppenbarligen bytt namn. Jag och @Jos diskuterade detta så till den grad att @Elvis tyckte vi borde kyla ner oss med lite skumpa.:p

Innan var det en av de bästa i NV:klassen om man väger in priset. Fast Egly har ju tagit rygg på Selosse i prisrallyt.:( Nästa producent i det rejset gissar jag att Larmandier-Bernier blir så där blir det nog att bomba på lite.:cool:



Högintressant fråga som diskuterats tidigare:
Minns mest att du hävdade att den heter Tradition tills jag visade ett foto på flaskan :cool:

Vad gäller lång tid på jästen så är min empiriska erfarenhet att flaskorna bara bli mer och mer långlivade på korken ju längre tid de får på jästen. Jag gillar ju utveckling så överdrivet lång tid på jästen är inget jag tycker nödvändigtvis är bra.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Bästa Rosé upplevelsen på länge..

Frédéric Savart Bulle de Rosé
Deg2019/06


Har en härligt rostad karaktär med mogen frukt o mycket uttrycksfull djupt krispig mineralisk doft.
Vinet går in på ett öppet vis med bra bett och härliga vågor av krispig frukt med fet struktur.
Toner av rostade walnötter, rostade kräftor och krossad sten.
Kroppen är lång, mycket bitig och välstrukturrerat vin i fyllig matvänlig stil.
En helt fantastiskt Rosé som jag fullkomligt älskar.


Frédéric Savart Expression Nature Rosé 2012
Deg2016/06



Doften är enorm, Komplex med rökiga fatnyanser, helt magisk, packad med ett enormt djup av kanderade nötter, anklever o griljerade musslor.
Expression besitter en mycket högre nivå utav tydlig kalkmineralité.
Munnkänslan är mycket mer fylligare även om doftaromerna utav ekfat är ännumer påtagligare, men i smaken är faten mycket mer integrerade.
Vinet drickes bättre dag två o har en stor rund, härligt rökig fet kropp, samtidigt som årgångs karaktären, 2012, med vass skärpa, lyser mycket! Vinet upplevs påtagligt mycket yngre än sitt syskon men är så mycket mer sofistikerad och smaken sitter kvar väldigt väldigt länge, med en mycket skarp fokuserad mineralisk karaktär som är väldigt salt och läskande i sitt avslut.
Det är helt klart ett helt eget uttryck utav Savart, Expression är verkligen ett bra namn för sin Prestige,
trots de tydliga rostade faten är det ändå en arom utav just Écueils kalkrika jordmån som är den framträdande karaktären som har en helt unik aromprofil som jag fullkomligt älskar.

Wow vilken kraftig och utrycksfull Rosé.

 

Nyllet

Medlem
Vinet har uppenbarligen bytt namn. Jag och @Jos diskuterade detta så till den grad att @Elvis tyckte vi borde kyla ner oss med lite skumpa.:p

Innan var det en av de bästa i NV:klassen om man väger in priset. Fast Egly har ju tagit rygg på Selosse i prisrallyt.:( Nästa producent i det rejset gissar jag att Larmandier-Bernier blir så där blir det nog att bomba på lite.:cool:
Tack för svaret. Förstår att diskussionerna var heta då det inte var helt lätt att hitta någon info om saken

Hur är prisläget på systembolaget för Egly-Ouriet? Är det konkurrenskraftigt eller bör man invänta någon eventuell deal ute i Europa?
 

matage

Medlem
André Jacquart BdB Millésimé Expérience 08
Väldigt ung och tight direkt ur flaskan men utvecklas riktigt fint över några timmar.
Hög citrussyra, mandel/mandelblom, jäst och med tiden kommer noter av grillad citron och nötter.
Mycket trevlig men bethöver mer tid!

Krug Rose 20'eme (07-bas.)
Min första Krug Rosé men vi blir inte riktigt kompisar. Kanske för höga förväntningar från min sida?
Torkade jordgubbar, sura körsbär/kirsch, blodgrape och pomerans med en lätt not av Werthers Orginal (kola/bränt socker). Hög syra och snustorr munkänsla.
Känns som om den skulle må bra av aningen högre dosage för att få den att blomma ut lite. Färgen är iallafall fantastisk!

Är 20'eme/07 en tjurig version av Krug Rose eller är det bara min smak/otålighet?
Den här dagen var AJ vinnare vilket känns minst sagt förvånande.

E7848446-9480-4029-A1ED-4A0F13619646.jpeg
 
Last edited:

buteljen

Medlem
NV Egly-Ouriet Grand Cru Brut Rosé
Deg juli 2020. 60 mån på lees (= 2014 bas)

Stor doft av nougat och ljus choklad, en kalkig touch, jordgubbar, röda äpplen, något floralt, blodapelsin.
I smaken mer tillbakadragen och tight. Väldigt torr känsla, smultron, citrus, hög syra, bra energi.
Bra finish med smultron och blodapelsin. Kan kanske tycka att syran sticker iväg lite väl mycket i finishen.
Men överlag något jag gärna dricker igen.

1656874750843.jpeg
 
Last edited:

Thirsty

Smygnykterist
BYOB - Sommargott
Fri tolkning av teamat sommargott. Allt dracks blint utan egen flaska. Flaskorna dracks en och en utan riktigt omröstning efter. Få anteckningar togs.

Egly-Ouriet, Les Crayères Blanc de Noirs Vieilles Vignes, deg juli 2017
Power, röda äpplen, påtaglig syra. Stort vin. Riktigt gott. Fortfarande ungt. Utmärkt till mat. Kvällens vin för mig sett till helheten.

Charles Heidsieck Brut Reserve mis en Cave 1995
Underbar näsa med honung, nötter och allt som kännetecknar en mogen skumpa. Vill bara dofta på den, ställa in den i kylen och fortsätta dofta nästa dag. Få visuella bublor som försvann direkt. I munnen så är den över peaken och håller inte ihop. En doftarflaska!

Ulysse Collin, Les Maillons, deg 2018
Likt första flaskan en BdN även om likheterna är få. Gott! Tufft att sällskap innan som gjorde den orättvist anonym.

Villmart & Cie, Emotion Brut Rosé 2012
Troligen den flaska som bäst passar in på temat! Riktigt bra rosé som dricks lätt i stora klunkar utan något som störande som sticker ut.

Skumpa.jpg


Krug GC ème 169 - Bonus
Gott och stor potential. Lite för sent på kvällen och för mycket dricka innan samt intogs utomhus vilket gör det svårt att göra den rättvis.
Krug 169 eme.jpg


Champagne Bérèche et Fils, Brut Réserve, deg november 2019 - Bonus
"Odlare" instegs skumpa på köpta druvor... Men den är trevlig och bra bang for the buck. Den hade fått några år på korken vilken har gjort den gott. Likt Krug intogs den försent för rättvist omdöme men blir att utforska vidare.
Bereche.jpg
 

Vingubben

Medlem
49F2836B-0C72-4C37-9E05-47EADF7BB56A.jpeg


Jacquesson Cuvee 742

Lätta sherrytoner både i näsa och gom. Angenäm gräddighet och rätt försiktig syra. Jordig och minerlalisk med gula äpplen, citron, ingefära. Flaskan är deggad oktober 2018 med 1,5 g dosage. Drack den senast för ganska exakt två år sedan och då var den stum och rätt kass. Nu är den njutbar men lite svår att placera. Som en blandning av Egly och Delamotte. Komplex men saknar det sista för att bli riktigt bra. 90p.
 
CBBD3C1F-FE26-4C77-BC7D-3732F93CB44C.jpeg


4317A04C-1339-4B79-B1D1-21C2CCECFB58.jpeg

65110BD5-F194-423A-943B-AF258F8C2C45.jpeg


Häromkvällen blev det en öppen (ej blind) provning med tema 94+ på CT. Bubbel och rött. Vi fokuserade på mat och dryck, och tog inga direkta noter.

Krug 169

Uppvärmningsbubbel. Den typiska krugbuketten på näsan, men i munnen Santa Marias rena citronsyra. Visste redan innan att det skulle vara för tidigt att plocka 169an, men inte att den skulle vara riktigt så här vass.

Cristal 2002

Vilken färg! Perfekt mognad, med djup och komplexitet utan att slå över i en bomb av plommonkärnor. Elegant mousse, välintegrerad syra och långt avslut.



Dom Perignon 2008

På näsan lätt krut, vingummi, tropisk frukt. Balanserad, elegant. Börjar komma in i sitt drickfönster nu.

Vérité Le Désir 2014 (Sonoma)

Noter får hamna i annan tråd, men wow, det här var otroligt. Inget vardagsvin med den prislappen tyvärr.

Bonusflaska Gosset Grande Rosé.
Lite fel timing på denna, hade passat fint i sommarsolen snarare än efter midnatt, men den var trevlig likväl.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tredje gången jag skrivit ett långt inlägg och ska bifoga filer och allt försvinner. Orkar inte med igen. Kortsagt Winston 88 vann men krug tätt efter. Krug rose 21 eme piskade Cristal med hästlängder.
Visa bifogad bild 26698
Visa bifogad bild 26697
Jag brukar skriva långa inlägg i ett ordbehandlingsprogram av just den anledningen. Ett annat tips är att lägga in bilderna från telefonen och sedan skriva på datorn. Bilderna lagras temporärt så man slipper böka.
2013. Jag blir inte klok på Cristal. Den här var tunn och syrlig. Mycket rabarber som inte fått ett gram socker på sig än.

Säger som @Crist(al)ian 77 saken med cristal handlar om tid.

Ja tyvärr är Cristal allt som oftast en besvikelse ung. Extremt mycket citrus, knuten och hög syra. Inte ovanligt att det gissas BdB blint.

Efter Salon håller jag Cristal som den mest lagringskrävande skumpan i konkurrens med årgångskrug. Hur många år är det frågar sig vän av ordning. 10 år är det tråkiga svaret. Alltså skulle jag inte rekommendera någon Cristal yngre än 2004 i dagsläget.

Sedan ska jag i ärlighetens namn säga att Cristal Rosé knappast är värt pengarna.

Aa kruxxet där e ju att flaskorna är genomskinliga och extra känsliga för ljus vilket försvårar saken att få bra äldre lagrad Cristal.
Jag jagar dem inte med lykta efter denna besvikelse.

Absolut, så är det. Cristal är extra känslig och därmed ett mer osäkert köp begagnat. Samtidigt är fördelen att man kan se färgen tydligt. men det förutsätter att man ser flaskan I verkligheten för färgen på en bild är verkligen bedräglig...

Jag tror stenhårt på 2013 men om 10-15 år.:)
 

Jos

Medlem
När du säger 10 år @Crist(al)ian 77 räknar du från släpp?deg?eller från vad?
Själv har jag ca 20 år från årgången som när jag börjar uppskatta cristal.
Tror vi har ungefär samma uppfattning av vilken ålder som keävs bara olika sätt o räkna ålder.
Tror han tänker 10 år från släpp vilket jag själv också känner är ett bra riktmärke för när de börjar bli lite mer generösa.

Sen är det ju lite smaksak också, jag uppskattar verkligen 2008 nu och tom 2012 tycker jag är grym :kyss:
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Lite bubbel hos @feskhandlarn för någon vecka sedan. Inspirerad av att ha sett lite Egly i tråden var tanken att öppna en vingårdsegly men saldot visade fel, antingen har jag druckit upp den eller så har jag flyttat ner flaskan till källaren. Kan alltid hoppas på det senare...:ängel:

Istället blev jag inspirerad av @LeChat s utläggning om att 3 år efter deg borde vara minimum för att öppna en flaska och i den bästa av världar så bör man vänta 5-6 år. Sagt och gjort, jag letade fram en St Vincent 08 inköpt 2016 och en Paradis 08 inköpt 2017. Tyckte för övrigt om båda vinerna så det kunde väl inte slå fel?
20220702_210737.jpg


Gosset Rosé (söt)
Rätt kul och utvecklad doft. Brödig och rödäpplig, inte ekad men ändå rätt komplex för att vara så ung. Tråkigare och enklare i munnen ala NV. Gissade De Sousa instegsrosé. Mest intressant var att jag inte noterade den extra sötman. När jag fick den blint av @Mattias Schyberg tyckte jag den var så söt att jag ifrågasatte att det ens var champagne, fast då hade jag två referensviner. Utan referens kändes den bara som en normalsöt NV.

R&L Legras St Vincent 2008
Lätt brödig med grillad citron och mandelkubb i bakgrunden. Fortfarande ung med mycket citrus i smaken. Mycket bra men blev lite besviken då jag väntat mig mer mognad. Fortfarande i citrus-bdb-stadiet.

Gratien Paradis 2008
Om Vincent kändes ung så var det ingenting mot den här. Ren citrus och bitande hård äppelsyra. Även lite besvärande äppelskal i eftersmaken. Här hade det hänt ännu mindre än för St Vincent.

Väntar 5 år till innan jag öppnar nästa flaska av respektive vin. Champagne prövar verkligen tålamodet ibland och nu har man ju inte råd att trösta sig med tillgängliga ekmonster som Selosse och Egly varje gång under tiden flaskorna mognar.:neej:
 
Toppen