Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tack för svaret. Förstår att diskussionerna var heta då det inte var helt lätt att hitta någon info om saken

Hur är prisläget på systembolaget för Egly-Ouriet? Är det konkurrenskraftigt eller bör man invänta någon eventuell deal ute i Europa?
Tror det är rätt bra men har vare sig hjärn- eller järnkoll nuförtiden. Har köpt mina på plats de senaste åren.
När du säger 10 år @Crist(al)ian 77 räknar du från släpp?deg?eller från vad?
Själv har jag ca 20 år från årgången som när jag börjar uppskatta cristal.
Tror vi har ungefär samma uppfattning av vilken ålder som keävs bara olika sätt o räkna ålder.
2002+20 eller 2013 (inköpt)+10 är ju ingen större skillnad i sammanhanget.:)
Tror han tänker 10 år från släpp vilket jag själv också känner är ett bra riktmärke för när de börjar bli lite mer generösa.

Sen är det ju lite smaksak också, jag uppskattar verkligen 2008 nu och tom 2012 tycker jag är grym :kyss:
Tänkte väl från släpp även om den intressanta tidpunkten egentligen är degdatumet som vi diskuterat tidigare, men oftast är det ju inte så stor skillnad.

Har dock för mig att Roederer sa att Cristalen numera ligger 1-2 år längre i källaren efter deg innan släpp. Högst osäker uppgift dock eftersom jag mycket väl kan minnas fel eller blanda ihop uppgiften med något annat som jag hört eller läst.

Fick Cristal 08 blint nyligen och den är mycket bra och äntligen drickbar och mer därtill. Jag gissade RD 02 på grund av hasselnötter, ungdomlighet och hög syra.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
6BE2CC66-8B76-4B47-A45D-E01E1FBA4720.jpeg

Damien Hugot Brut Rosé
(Basårgång 2013, deg. 2016)

Detta är den basårgång som fascinerat mig mest och källarens sista flaska är kanske möjligtvis snäppet vassare än alla tidigare.

Stilen är i samma anda som många andra goda roséchampagner som t.ex. 2005 Charles Heidsieck Brut Millésimé Rosé, som jag vet att många här på forumet gillade. Bl.a. röda bär, rostat kaffe, choklad och kola. Verkligen smaskig!:cigarr:
 

Thomas

Medlem
Håller med. Alldeles för hypad för mig när stilen inte alls tilltalade mig.
Speciell champagne är det. Jag provade dessvärre rosén på midsommarafton. Det var bland de bättre champagner jag provat och då gillar jag inte rosé speciellt mycket. Nu har jag ett dyrt och svårt projekt framför mig med att fylla på med flera flaskor.
 

Thirsty

Smygnykterist
Speciell champagne är det. Jag provade dessvärre rosén på midsommarafton. Det var bland de bättre champagner jag provat och då gillar jag inte rosé speciellt mycket. Nu har jag ett dyrt och svårt projekt framför mig med att fylla på med flera flaskor.
Att öppna pandoras ask medför konsekvenser.. :eek:
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Håller med. Alldeles för hypad för mig när stilen inte alls tilltalade mig.
Drack min första Selosse i form av en Substance degorgerad 2017 häromdagen vilket dessvärre ett stort antiklimax. Satt länge och letade efter det speciella med vinet med två olika glas utan att hitta det. På ett sätt "praktiskt" med tanke på pris och tillgång.

Visa bifogad bild 26739
Det borde finnas fler som ni, så att Selosse var billigare och lättare att få tag på!
 

Thirsty

Smygnykterist
BYOB - Vad som
En BYOB mitt under industrisemestern medförde utmaningar avseende antalet deltagare men två starka och en massa vin, inkl diverse stilla till maten. Inga anteckningar togs.

LGD 1995
Härlig mogen näsa. Mousse kvar som tog ganska snabbt. Bättre på näsa än i munnen som var helt ok men tappad för mycket frukt utan att balansera upp det. Drack den för ca ett år sedan som var mindre utvecklad så misstänker att lagringsförhållandet har påverkat flaskan. Gott.

Louis Roederer BdB 2014
Ung, citrus, kalk, gröna äpplen. Går att dricka i solen som aperitif men lagras med fördel vidare då den är lite anonym idag.

Gosset Celebris 2002
Härlig att dricka nu och håller många år vidare. Begynnande mognad som balanserar upp den härligt. Poppades runt midnatt så lite dåligt detaljminne om än att den var kvällens vin för mig.
B0D6E82A-0888-4A29-8179-E74C34B83B40.jpeg
 

FredrikC

Medlem
Dompa 2008 till varmrökt lax. Inte använt glaset sedan 20 år.
Det där glaset ger inte champagnen rättvisa. Speciellt finare champagne. Har du kvar i flaskan så prova det glaset mot ett tulpanglas så får du se skillnaden :).
Hur va den? Ganska tunn va?
 

Sigdarve

Medlem
Du ger inte dina fina viner så bra chans med varken lagring eller glas verkar det som.
Inga problem med Dompan 08 i sovrummet sedan 2018. Har druckit finskumpa en gång med fulglas, för att jag kände för det. Idag slatten från igår till köpevegetarisk pizza, preppad med salami då jag kom hem.
 

Attachments

  • Skärmavbild 2022-07-30 kl. 20.53.46.png
    Skärmavbild 2022-07-30 kl. 20.53.46.png
    654,6 KB · Visningar: 100
Last edited:

Sonderlese

Medlem
Inga problem med Dompan 08 i sovrummet sedan 2018. Har druckit finskumpa en gång med fulglas, för att jag kände för det. Idag slatten från igår till köpevegetarisk pizza, preppad med salami då jag kom hem.
Den pizzerian skulle verkligen bli smickrad att veta du dricker prestige champagne till deras pizza! Lägg upp bilden på deras hemsida och Facebook vetja!
 

LarsW

Medlem
Maurice Vesselle 2008 extra brut
Lite oklart när denna är degorgerad, gissar på 2020 eller 2002 - Koden säger L.20822. Korken smäller högt och svampar ut på en gång.

I näsan är det vanilj och citrus. Saltvatten och krita. Gott om lagringstoner med bröd och jäst.

I munnen är det först en helt skoningslös syra som får mig att gissa på det senare degorgeringsdatumet. Svårt att känna något annat överhuvudtaget.

Första gången på lång tid som jag dekanterat en champagne men vilken skillnad det blev!
Nu är det söt citron. Nybakt bröd och vita vingummin. Grapefrukt med karamelliserat socker. Fyllig. Bra eftersmak.

Mycket trevlig skumpa. Ska hålla koll på denna vidare. Tänker att låta den vila 2-3 år och sen återkomma.
91+(+)p
thumbnail_20220802_185219.jpg
 

FredrikC

Medlem
Hade en enklare blindprovning med vänner:
Delamotte 2008: blir mer och mer tillgänglig. Syran ligger där men mer balanserad och mer mjuk. Riktigt god.
Krug 162 eme. Mörk doft som fikon. Smaken är riktigt bra och den typiska krug-kolan är där om än lite lätt.
Pol Roger NV. Ganska golvad av de övriga tyvärr men alltid trevlig med Pol Roger.
 
Toppen