Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Sigdarve

Medlem
Bollinger LGA till enkel räckmacka från Coop i Klintehamn.
 

Attachments

  • Skärmavbild 2022-08-04 kl. 19.54.20.png
    Skärmavbild 2022-08-04 kl. 19.54.20.png
    409,3 KB · Visningar: 164

LeChat

Medlem
Bollinger LGA till enkel räckmacka från Coop i Klintehamn.
Kul att du dricker Bollinger LGA!

Jag förväntar mig ingen forskarrapport med överdådiga doft- och smaknoteringar, men att du förmedlar NÅGOT om vad du tycker eller upplever tror jag uppskattas av mer än mig på ett vinforum.
Det är ju ändå en riktigt stor årgång av en fantastisk champagne som du öppnar. Bättre kan du! :)
 

Sigdarve

Medlem
Kul att du dricker Bollinger LGA!

Jag förväntar mig ingen forskarrapport med överdådiga doft- och smaknoteringar, men att du förmedlar NÅGOT om vad du tycker eller upplever tror jag uppskattas av mer än mig på ett vinforum.
Det är ju ändå en riktigt stor årgång av en fantastisk champagne som du öppnar. Bättre kan du! :)
Det här var min tredje flaska. Första flaskan för tre år sedan gillade jag inte. Störde mig på den ekade och oxidativa stilen. Andra flaskan drack jag dec. 2020 och då gillade jag den till en pizza. Men igår störde jag mig åter på grapebeskan, den kraftiga vinösa stilen och eken. Idag tänker jag dricka resten från igår till kantarelltoast med parmesan.

 
Last edited:

LeChat

Medlem
Det här var min tredje flaska. Första flaskan för tre år sedan gillade jag inte. Störde mig på den ekade och oxidativa stilen. Andra flaskan drack jag dec. 2020 och då gillade jag den till en pizza. Men igår störde jag mig åter på grapebeskan, den kraftiga vinösa stilen och eken. Idag tänker jag dricka resten från igår till kantarelltoast med parmesan.

Tackar för info! Jag var från början ingen gillare av Bollinger men när jag fick smaka LGA med 20+ års mognad så ändrade jag mig. Men den är ju klart fortfarande en väldigt kraftfull champagne så det kan ju vara en stil som du inte uppskattar riktigt oavsett ålder. Meddela gärna hur du upplever den idag. Tycker själv att en del champagner kan upplevas som betydligt bättre dagen efter.
 

FredrikC

Medlem
Tackar för info! Jag var från början ingen gillare av Bollinger men när jag fick smaka LGA med 20+ års mognad så ändrade jag mig. Men den är ju klart fortfarande en väldigt kraftfull champagne så det kan ju vara en stil som du inte uppskattar riktigt oavsett ålder. Meddela gärna hur du upplever den idag. Tycker själv att en del champagner kan upplevas som betydligt bättre dagen efter.
Jag kan rapportera att LGA 08 varit jäkligt bra båda gångerna jag druckit den. Dock inte jättenyligt. Men tillgänglig och trevlig.
 
  • Like
Reactions: Jos

FredrikC

Medlem
Vi besökte G tribaut i champagne för många år sedan. Fantastiskt läge med provning där du sitter med vy över rankorna.
Prisvärda och riktigt trevliga.
Mild citrus I doften och fräsch smak av apelsin och citron. Enkel men väldigt trevlig.
Har beställt hem lite bdb och 2010 som ska bli kul att prova.
20220805_183939.jpg
 

Sigdarve

Medlem
Det här var min tredje flaska. Första flaskan för tre år sedan gillade jag inte. Störde mig på den ekade och oxidativa stilen. Andra flaskan drack jag dec. 2020 och då gillade jag den till en pizza. Men igår störde jag mig åter på grapebeskan, den kraftiga vinösa stilen och eken. Idag tänker jag dricka resten från igår till kantarelltoast med parmesan.

Bättre idag, men beskan stör mig mest. Vin ska inte vara beskt tycker jag.
 

Attachments

  • Skärmavbild 2022-08-05 kl. 20.06.36.png
    Skärmavbild 2022-08-05 kl. 20.06.36.png
    461 KB · Visningar: 81

LeChat

Medlem
3C57F5A4-05DE-4433-83A5-6953FA56BC96.jpeg

Savart Bulle de Rosé Extra Brut
Deg
: okt. 2018

Check på skumbanan! Att det är odlarchampagne står klart vid första sniff. Men efter bara en liten stund så träder aromer av hallon fram tillsammans med fräscha citrustoner med dragning åt grape.

Det här är gott, men nog inte helt min typ av roséchampagne. Kan vara att den är en aning ung fortfarande men tror nog snarare att detta är en producent som jag kan släppa.
 

LarsW

Medlem
Vilmart Cellier d'Or 2006

Inköpt på plats 2011 så en tidig degorgering som jag förstår det.

Öppnades till förrätten. Ganska stum och kort i smaken först. Ställde undan ett glas och kom tillbaka efter 2,5 timmar och nu j****r!

Lime, skiffer och karamelliserat socker i näsan. Lyche och skiffer.
Ngt sött godislikt som är fantastiskt trevligt att dofta på som jag nästan men inte helt kan säga vad det är… läste en not på CT som beskrev det som botrytis och är böjd att hålla med.

I munnen är det mjukt och syran är väl integrerad. Grillad citron. Vita vingummin. Tropisk frukt. Lång eftersmak. Gräddig och en honungssötma som inte är söt. Avslutar med rostade nötter.

Utan tvekan den bästa 2006:a jag druckit och en riktigt bra champagne!

Känns också som den kan vinna mycket med längre lagring, med tanke på att den tog sin tid att vakna

93+(+)p
thumbnail_20220815_071616.jpg
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
Eriksberg 20220824.jpg


Sommaren börjar närma sig sitt slut vilket är trist men då får man se fram emot en ny provningssäsong. Körde lite champagne med @feskhandlarn och några till.

Vincent Charlot Clos Des Futies 2011
Något av det bästa jag provat från årgången. Ordentligt med ek, oxiderat men rejält med frukt, äppleskal och syra.

Pertois-Moriset 2008

Mycket bra, gräddig och nötig, dock med en liten beska på slutet som jag inte helt blev kompis med.

Egly Rosé
Jävla kork! Händer sällan på champagne men lika trist varje gång.

Egly "les Vignes de Vrigny"
Har inte varit så förtjust i denna innan men kanske druckit för tidigt. Denna var deggad 2018 och den sjöng Egly direkt på doften. Oxiderat och med ordentligt med frukt och en härlig balans.

Charles Heidsieck 2008
Min flaska som jag tog med för att kolla status. Har rätt många i källaren. Övriga i provningen tyckte den var riktigt bra och den har utvecklats bra sen jag provade den senast för et tår sedan. Är dock inte helt övertygad om dess storhet men vi gör ett nytt försök om ett år.

Paul Bara Rosé 2009

Kul med rosén från Special Club. Min typ av rosé med rostade toner som samsas med nötter och lite rödfruktighet.

Veuve Clicout NV Magnum
Köp standardchampagne, göm och glöm bort. Oklar ålder på flaskan men gissar att den fått 10-15 år på korken och den levererade helt suveränt.
 

buteljen

Medlem
1661467085800.jpeg

NV Ruinart Pére & Fils Champagne Brut, enligt utsago från sent 60-tal.
Ljuvligt att få prova 50+ år gammal champagne. Oerhört pigg syra. Massor av energi. Fina mognadstoner i form av honung, karamell, hasselnötter, torkad frukt, aprikos, bränt socker. Superfin koncentration och en lång finish.

(Vi provade två flaskor av denna. Ganska stor flaskvariation. Den ena var ok, medans den andra var riktigt bra enligt ovan).
 

FredrikC

Medlem
Visa bifogad bild 26927
NV Ruinart Pére & Fils Champagne Brut, enligt utsago från sent 60-tal.
Ljuvligt att få prova 50+ år gammal champagne. Oerhört pigg syra. Massor av energi. Fina mognadstoner i form av honung, karamell, hasselnötter, torkad frukt, aprikos, bränt socker. Superfin koncentration och en lång finish.

(Vi provade två flaskor av denna. Ganska stor flaskvariation. Den ena var ok, medans den andra var riktigt bra enligt ovan).
Häftigt!
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Miniprovning med @Jos, @Thirsty och @v00alex som avslutades med en flaska Ramonet på lokal.:cool:

20220823_212953.jpg


Egly Ouriet 2012
Solklar ekad odlare på doften med ordentlig kraft. Röda äpplen, äppelmos, parfym och blommor. Underbart gott! Påminde väldigt mycket om min egen Ulysse fast med pinot så jag gissade Ulysse Collin Les Maillons 2012. Andra gissade just Egly vilket jag inte sa emot.

Ulysse Collin Les Pierres (2012)
Som sagt i samma stil som Egly och löjligt gott. Godaste Ulysse jag druckit och första gången jag hittat likheter med Selosse. Övriga tre gissade just Selosse... Inte bra för jag hade tänkt sälja av mina Ulysse med tanke på prisstegringen men blir inget med det nu.

Charles Heidsieck BdM 2004
Diametralt motsatt stil. Klart husstil med extremt mycket hasselnötter, hårt rostat bröd och Frangelico. Har aldrig känt så mycket hasselnötter i en champagne innan så var rätt övertygad om att det måste vara Bollinger eller Heidsieck. Lång och balanserad smak men ändå ung, typisk 2004. Min etta och andra gången på mindre än en vecka som jag sätter BdM 04 först och gissar just 2004. Ytterligare bekräftelse på att 04 är en grym årgång!

Dom Perignon 2008
Serverades tyvärr alldeles för varm först vilket inte var till vinets fördel. Lite kladdig trött frukt och vinet saknade energi och nerv. Klart reduktiv och frågan var mest om det var Comtes eller Dompa... Hittade ingen syra och frukten kändes platt så jag var inne på Dompa 2010 eller Comtes 2006, för 2008 var jag övertygad om att det inte var... Allas jumbo den här kvällen men motståndet var å andra sidan mördande. Har fått Dompa 08 både blint och oblint dussintals gånger och det här var bara andra gången som jag inte var så imponerad.

De tre första vinerna var på absolut toppnivå och för mig blir det mer en stilfråga hur de ska rankas. Min ranking var i alla fall:
  1. BdM 2004
  2. Egly 2012
  3. Ulysse 2012
  4. Dompa 2008
Kom inte ihåg totalen exakt men det var jämt mellan Egly och Ulysse medan BdM var klar trea. Thirsty kanske har kvar anteckningarna.:)
 

Daniel A

Administratör
Visa bifogad bild 26927
NV Ruinart Pére & Fils Champagne Brut, enligt utsago från sent 60-tal.
Ljuvligt att få prova 50+ år gammal champagne. Oerhört pigg syra. Massor av energi. Fina mognadstoner i form av honung, karamell, hasselnötter, torkad frukt, aprikos, bränt socker. Superfin koncentration och en lång finish.

(Vi provade två flaskor av denna. Ganska stor flaskvariation. Den ena var ok, medans den andra var riktigt bra enligt ovan).
Åhh, gammal dammig NV kan vara så himla gott. Minns fortfarande med värme en bärig och kexchokladdoftande Billecart-Salmon Rosé som @Crist(al)ian 77 hade med sig som bonus på en provning i GBG för ett antal år sedan.
 

buteljen

Medlem
Visa bifogad bild 26927
NV Ruinart Pére & Fils Champagne Brut, enligt utsago från sent 60-tal.
Ljuvligt att få prova 50+ år gammal champagne. Oerhört pigg syra. Massor av energi. Fina mognadstoner i form av honung, karamell, hasselnötter, torkad frukt, aprikos, bränt socker. Superfin koncentration och en lång finish.

(Vi provade två flaskor av denna. Ganska stor flaskvariation. Den ena var ok, medans den andra var riktigt bra enligt ovan).
Svar från producenten på insta. Kul :)
1661519935859.jpeg
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Fredagsskumpa med @Christer J! Rödvin var förbjudet så jag släpade med mig följande flaskor.
IMG_01291.jpg


Eric Rodez Rosé
Jord, rotfrukter och jordgubbsspad. Tydlig odlarstil utan att vara extrem. Färgen är förvånansvärt ljus för att vara utan rödtjut. Deggad 2018 så lite mognad med, bra start!

Charles Heidsieck BdM 1995 eller Gosset BdB 1995 eller..?
Tydligt med rostade nötter och bröd. Champinjoner, kaffe och lite honung kommer fram med tid. Första sniffen fick mig att tro att det var Krug men alldeles för låg syra för det. Mognadsdrag så jag gissade på 98 eller 00. Fast är det BdM så är det 95 eller 04 och då stämmer 95 bättre in. Magisk doft men lite sämre i munnen. Bra vin oavsett vad nu det var för Christer bestämde sig för att ta hemligheten med sig i graven.:nagelbitare:

Krug 1996
Eftersom jag själv var inne på Krug på flaskan innan var det kul att få en referens. Liknande stil men inte lika hårt rostad och mer pepparkakor och marmelad. Lång intensiv smak och en klassisk 96-syra som kommer i kölvattnet utan att det stör. Klart bästa flaskan som förväntat. Krug 96 är på zenit för mig nu. Har druckit flera senaste åren och den är nära 100 pinnar för mig. Christer satte 96-98 blint.

Leclerc Briant Reserve NV
På tal om mogen NV så plockade jag fram den här. Gissar på +10 år. Mycket röda äpplen och pinotstil. Sista flaskan och klockan började bli sent men flaskan gjorde inte bort sig. Mycket bra vin men kunde inte matcha Krugen. Leclerc Briant var (är?) en riktigt bra producent som jag slutade köpa efter ägarbytet.
 

LarsW

Medlem
Leclerc Briant Reserve NV
På tal om mogen NV så plockade jag fram den här. Gissar på +10 år. Mycket röda äpplen och pinotstil. Sista flaskan och klockan började bli sent men flaskan gjorde inte bort sig. Mycket bra vin men kunde inte matcha Krugen. Leclerc Briant var (är?) en riktigt bra producent som jag slutade köpa efter ägarbytet.
Leclerc Briant hörde länge till mina favoriter också. Deras Les Atiques serie var, när man fick tag på dem, bästa köpet i champagne mtp deras skrattretande låga pris (jopp, ännu bättre än Bonnaire).
Pascal Leclerc dog 2010 och tror ägarbytet sen skedde 2012 och då fick flaskorna nya etiketter. Så enig i att minst 10 år borde er flaska vara.

De nya ägarna har för mycket konstigheter för sig för min smak. Lagra under vatten och i guld... :rolleyes:
 

FredrikC

Medlem
Fredagsskumpa med @Christer J! Rödvin var förbjudet så jag släpade med mig följande flaskor.
Visa bifogad bild 26939

Eric Rodez Rosé
Jord, rotfrukter och jordgubbsspad. Tydlig odlarstil utan att vara extrem. Färgen är förvånansvärt ljus för att vara utan rödtjut. Deggad 2018 så lite mognad med, bra start!

Charles Heidsieck BdM 1995 eller Gosset BdB 1995 eller..?
Tydligt med rostade nötter och bröd. Champinjoner, kaffe och lite honung kommer fram med tid. Första sniffen fick mig att tro att det var Krug men alldeles för låg syra för det. Mognadsdrag så jag gissade på 98 eller 00. Fast är det BdM så är det 95 eller 04 och då stämmer 95 bättre in. Magisk doft men lite sämre i munnen. Bra vin oavsett vad nu det var för Christer bestämde sig för att ta hemligheten med sig i graven.:nagelbitare:

Krug 1996
Eftersom jag själv var inne på Krug på flaskan innan var det kul att få en referens. Liknande stil men inte lika hårt rostad och mer pepparkakor och marmelad. Lång intensiv smak och en klassisk 96-syra som kommer i kölvattnet utan att det stör. Klart bästa flaskan som förväntat. Krug 96 är på zenit för mig nu. Har druckit flera senaste åren och den är nära 100 pinnar för mig. Christer satte 96-98 blint.

Leclerc Briant Reserve NV
På tal om mogen NV så plockade jag fram den här. Gissar på +10 år. Mycket röda äpplen och pinotstil. Sista flaskan och klockan började bli sent men flaskan gjorde inte bort sig. Mycket bra vin men kunde inte matcha Krugen. Leclerc Briant var (är?) en riktigt bra producent som jag slutade köpa efter ägarbytet.
Håller med om krug 96. Den är så jäkla bra. Synd att de går så jäkla dyrt överallt :p
 

Thirsty

Smygnykterist
Miniprovning med @Jos, @Thirsty och @v00alex som avslutades med en flaska Ramonet på lokal.:cool:

Visa bifogad bild 26929

Egly Ouriet 2012
Solklar ekad odlare på doften med ordentlig kraft. Röda äpplen, äppelmos, parfym och blommor. Underbart gott! Påminde väldigt mycket om min egen Ulysse fast med pinot så jag gissade Ulysse Collin Les Maillons 2012. Andra gissade just Egly vilket jag inte sa emot.

Ulysse Collin Les Pierres (2012)
Som sagt i samma stil som Egly och löjligt gott. Godaste Ulysse jag druckit och första gången jag hittat likheter med Selosse. Övriga tre gissade just Selosse... Inte bra för jag hade tänkt sälja av mina Ulysse med tanke på prisstegringen men blir inget med det nu.

Charles Heidsieck BdM 2004
Diametralt motsatt stil. Klart husstil med extremt mycket hasselnötter, hårt rostat bröd och Frangelico. Har aldrig känt så mycket hasselnötter i en champagne innan så var rätt övertygad om att det måste vara Bollinger eller Heidsieck. Lång och balanserad smak men ändå ung, typisk 2004. Min etta och andra gången på mindre än en vecka som jag sätter BdM 04 först och gissar just 2004. Ytterligare bekräftelse på att 04 är en grym årgång!

Dom Perignon 2008
Serverades tyvärr alldeles för varm först vilket inte var till vinets fördel. Lite kladdig trött frukt och vinet saknade energi och nerv. Klart reduktiv och frågan var mest om det var Comtes eller Dompa... Hittade ingen syra och frukten kändes platt så jag var inne på Dompa 2010 eller Comtes 2006, för 2008 var jag övertygad om att det inte var... Allas jumbo den här kvällen men motståndet var å andra sidan mördande. Har fått Dompa 08 både blint och oblint dussintals gånger och det här var bara andra gången som jag inte var så imponerad.

De tre första vinerna var på absolut toppnivå och för mig blir det mer en stilfråga hur de ska rankas. Min ranking var i alla fall:
  1. BdM 2004
  2. Egly 2012
  3. Ulysse 2012
  4. Dompa 2008
Kom inte ihåg totalen exakt men det var jämt mellan Egly och Ulysse medan BdM var klar trea. Thirsty kanske har kvar anteckningarna.:)
Poäng i fallande skala, dvs 4 poäng till första röst, 3 poäng till andra röst etc. Totalt 4 röster och fyra personer.

Poängfördelning:

1661629879335.png


Lika antal poäng mellan Egly och Ulysse. VAR granskning ger att Ulysse hade flest förstaröster och blev således WOTN.

Mina röster gick i nummerordning (egly, Ulysse, Charles och Dompa).
 
Toppen