Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Thirsty

Smygnykterist
Från en provning under sommaren (blindprovning).

Intressantaste var Mourtard gjorde på Arbanne och årgång 2004. Ett hipster vin deluxe! Även ett vin som KGP kan använda vid lönmord. Frågan om det var skumpa. Torde vara en anledning till varför det inte är vanligt med Arbanne, eller om det var producentstilen är för mig oklart. Årgång 2014 finns i Vinmonopolet för 2 tkr om någon behöver dryck till surdegsbrödet.

AuZone aug 2022 Skumpa.jpg



1661635238272.png


Röstade mainstream, bäst GS och sämst Moutard.
 

buteljen

Medlem
1661690953385.jpeg


En champagneprovning/kurs som blev framflyttad pga covid våren 2020, blev äntligen av i veckan . Bättre sent än aldrig . Förutom 60-talaren från Ruinart som jag skrev om i tidigare inlägg så var det väl ingen som stack ut direkt. De flesta levererade ungefär som de skall. Egly Ouriet är alltid mycket trevlig att dricka, så även denna kväll. Om någon champagne skall ha ett extra omnämnande så är det Le Mesnil Blanc de Blanc. Den levererar långt över sin prisnivå (betalade 280 kr/flaska (12 pack) på Philipson för ett tag sedan).
 

Jos

Medlem
Visa bifogad bild 26950

En champagneprovning/kurs som blev framflyttad pga covid våren 2020, blev äntligen av i veckan . Bättre sent än aldrig . Förutom 60-talaren från Ruinart som jag skrev om i tidigare inlägg så var det väl ingen som stack ut direkt. De flesta levererade ungefär som de skall. Egly Ouriet är alltid mycket trevlig att dricka, så även denna kväll. Om någon champagne skall ha ett extra omnämnande så är det Le Mesnil Blanc de Blanc. Den levererar långt över sin prisnivå (betalade 280 kr/flaska (12 pack) på Philipson för ett tag sedan).
Håller med om Le Mesnil, de gick åt snabbt här hemma
 

IsKr

Medlem
Visa bifogad bild 26950

En champagneprovning/kurs som blev framflyttad pga covid våren 2020, blev äntligen av i veckan . Bättre sent än aldrig . Förutom 60-talaren från Ruinart som jag skrev om i tidigare inlägg så var det väl ingen som stack ut direkt. De flesta levererade ungefär som de skall. Egly Ouriet är alltid mycket trevlig att dricka, så även denna kväll. Om någon champagne skall ha ett extra omnämnande så är det Le Mesnil Blanc de Blanc. Den levererar långt över sin prisnivå (betalade 280 kr/flaska (12 pack) på Philipson för ett tag sedan).
Hur var Pierre Peters?
 
DA65C164-9CC6-450B-96F8-93B4BB686890.jpeg


Bollinger LGA 2012

Förutsättningarna inte de bästa; mitt i barnkaos och livspussel, men det är kanske då den passar som bäst.

Grillad citron, brioche och mandel. Mognadstonerna har börjat träda fram, även om syran borgar för många år till av livsglädje.

Har en knapp låda kvar så det blir kul att följa denna de närmaste åren.
 

Thirsty

Smygnykterist
BYOB – Champagne vintage 80-tal
Fredagskväll, BYOB med 80-tals tema, discokula som snurrade i taket och 80-tals hits ur högtalarna!
Allt serverades halvblint och omröstning efter respektive flight (för god stämning och kollektivt begränsat minne för att göra en riktig omröstning på slutet av alla flaskor, därav omröstning efter respektive flight och poäng i fallande skala utifrån placering i flighten. Därav olika antal poäng som delades ut i flight ett och två).

Flight 1
Här överraskade Bonnair 1984 som var i fint skick. Fint golden färgad. Päron, diskreta honungstoner, vanilj, kola, svag nyans av lösningsmedel. Bättre på näsan än i munnen. Även Moët 1981 presterande bra med fina mognadstoner, honung, bränt socker, nötter och vanilj. Lite tunn i munnen. Bonnair 1984, något var lite off med den men för mig bättre än Tattinger. Tattinger var för mig lite oklar och för mig passerat toppen utan att kunna bära upp det, medan andra satta den högt.

Vinnare blev Bonnair 1984. Förövrigt sjukt svårt att gissa på årgångar som 1981, 1983, 1984..

Flaska
Årgång
Första
Andra
Tredje
Fjärde
Summa röster
Summa Poäng
Moët & Chandon Brut Imperial
1981
2
2
3
0
7
20
Tattinger Collection Vieira da Silva
1983
2
2
1
2
7
18
Bonnaire Collection Vintage
1984
3
3
1
0
7
23
Bonnaire Collection Vintage
1982
0
0
2
5
7
9
7
7
7
7
28
70

Flight 2
Visade sig att bli en VCP flight i olika former. Ett steg upp från första flighten. Att gissa att alla kom från samma hus var uteslutet då de var så olika i stil. LGD 1989 var för mig bästa flaskan för kvällen. Påtagligt större kropp än de vintage VPC. Finns syra som möte upp vanilj och honung. Bra längd i munnen, gott! VPC 1989 var betydligt ljusare i färgen och kändes yngst, troligen årgången som påverkade det. Bättre på näsan än i munnen. VPC 1982 var Cave Privee och påtagligt annan doft där diskussionen främst handlade om det doftade tomatsås eller barbeque sås. Även en störande grön ton.

Flaska
Årgång
Första
Andra
Tredje
Summa röster
Summa Poäng
VCP Rare Vintage
1988
2
3
2
7
14
VCP La Grand Dame Dame
1989
5
2
0
7
19
VCP Cave Privee
1982
0
2
5
7
9
7
7
7
21
42

Bonusar som hade varierande form där två 2008 stack ut. Charles Heidsick rosé vintage 2008 visar återigen att den är riktigt bra! Sedan var det en okänd odlare ”LL” som överraskade positivt. Får bli ett återbesök på den.
BYOB 2022-09-10 Skumpa vintage 80-tal.jpeg
 

Thirsty

Smygnykterist
Till fördrink innan rödpang skulle intas så delades på en flaska Cédric Bouchard – Roses de Jeanne Presle 2013 (deg. april 2017). Har vid tidigare tillfällen druckit instegsvarienaterna Val Vilaine och Les Ursules som har varit ok. Denna var ett annat djur. Påminner mer om ett vitt vin åt Bourgogne hållet med lite sköna svaga bubblor. Fin näsa och dofta på och härlig munkänsla fast den var så ung. Riktigt bra!

Presle är en BdN på en västlig slutning vid Celles-sur-Ource. Tyvärr består Bouchards andel bara av 15 rader vilket således medför ca 500 flaskor. Typsikt.

Roses de Jeanne Presle.jpeg

Roses de Jeanne Presle - Baksida.jpeg
 

FredrikC

Medlem
20220916_193055.jpg

Riktigt rolig blindprovning.
Jag lyckades gissa rätt på rosen, bdb och åldersordningen :)

Belle epoque bdb 2006: väldigt fräsch och pigg. Mycket ljusa frukter och balanserad.

Belle epoque rose 2006: samma som ovan men tydliga hallon och jordgubbar i eftersmaken. Båda belle kommer vara riktigt trevliga om man ger dem iaf 5 år.

Krug grand cuvee 169eme: minst bra i detta sällskap tyvärr. Riktigt tunn för att vara GC och nog den sämsta GC jag druckit. Man känner balansen men önskar så mycket mer. Tur att jag inte köpt på mig några av den.
Notera att hade den mött standard nv hade den vunnit men för att kosta 2 pengar är den tunn.

Bollinger le grand annee 1992: ingen av oss har druckit 92 på någon champagne innan tror vi så riktigt roligt. Härligt mörka toner i doften och pigg i de första glasen. Plommon och choklad. Efter ett par timmar när sista glaset hällde upp hade den börjat sjunka ihop dock men fram tills dess väldigt trevlig.
 

buteljen

Medlem
Oj vilken spännande post! Här t.ex:
... not only, then, can reserve wine addition (and, presumably the addition of aged wines at dosage stage) introduce mature, complex flavours themselves, but they may then be further accelerating the Maillard reaction in bottle, compounding the effect. The flipside, then, could be that vintage wines, made without addition of older reserve wines and, for argument’s sake, dosed only with the same wine at the end of their journey, could see Maillard move more slowly. This would be consistent with the generally-held view that vintage wines are slower to age.
This sort of research ultimately aims to help sparkling wine producers optimise their vineyard and cellar work with the stylistic implications of Maillard in mind.


(@Crist(al)ian 77 får flytta inlägget till lämplig plats ...)
 
9859E584-88AD-488F-A3C9-65749C3010FA.jpeg
Soutiran Grand Gru 2012


Ambonnay. 51% CH, 49% PN
Deg 2019. Dosage 4 gr/l

Första gången jag bekantar mig med Soutiran och visste inte riktigt vad jag hade att vänta.

På näsan mandel, päron, mandarin, vilda bär. Långt avslut med mycket mineral, fikon.

Välbalanserad med integrerad syra. Lagom komplex och inget som stör, men heller inget som lyfter ordentligt. Prisvärd men saknar wow-faktor. Har provat över tre dagar och det verkar inte hända så mycket mer. Oklart om längre lagring kommer göra nåt.
 

Jos

Medlem
Visa bifogad bild 27098
Riktigt rolig blindprovning.
Jag lyckades gissa rätt på rosen, bdb och åldersordningen :)

Belle epoque bdb 2006: väldigt fräsch och pigg. Mycket ljusa frukter och balanserad.

Belle epoque rose 2006: samma som ovan men tydliga hallon och jordgubbar i eftersmaken. Båda belle kommer vara riktigt trevliga om man ger dem iaf 5 år.

Krug grand cuvee 169eme: minst bra i detta sällskap tyvärr. Riktigt tunn för att vara GC och nog den sämsta GC jag druckit. Man känner balansen men önskar så mycket mer. Tur att jag inte köpt på mig några av den.
Notera att hade den mött standard nv hade den vunnit men för att kosta 2 pengar är den tunn.

Bollinger le grand annee 1992: ingen av oss har druckit 92 på någon champagne innan tror vi så riktigt roligt. Härligt mörka toner i doften och pigg i de första glasen. Plommon och choklad. Efter ett par timmar när sista glaset hällde upp hade den börjat sjunka ihop dock men fram tills dess väldigt trevlig.
Smaken är som baken! :) själv tycker jag den är helt magiskt bra. Tom vassare än 168.

Hade fö en provning igår med Comtes 05, Billecart NF 06, Henriot Enchanteleurs 96, Bollinger 02, Dompan 2008, Caudalies 2010 och callioppe 2007.

Körde helt blint för 11 personer, det enda de visste var tema prestige. Krug 168 vann vid blind röstning, tätt följd av Comtes.
 

Wintermute

Medlem
På dagen ett år senare. Gröna kartiga äpplen, kanderat socker, citron och skalbeska. Lite baktung med spritpenna i eftersmaken. 86--87 poäng. Jag är inte lika lyrisk som för ett år sedan.
Lallier Collection Memoire 2002.
Nu, ytterligare tre år senare, gick den sista flaskan. Äppelmos, grapefrukt, digestive. Lite handsprit och kryddlåda i slutet. Bra balans, men inte superlång.88--89p.
20220921_183323.jpg
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Smaken är som baken! :) själv tycker jag den är helt magiskt bra. Tom vassare än 168.

Hade fö en provning igår med Comtes 05, Billecart NF 06, Henriot Enchanteleurs 96, Bollinger 02, Dompan 2008, Caudalies 2010 och callioppe 2007.

Körde helt blint för 11 personer, det enda de visste var tema prestige. Krug 168 vann vid blind röstning, tätt följd av Comtes.
Va tyckte ni om Savart Calliope, klara den sig okej i blindprovning ?
 

Thirsty

Smygnykterist
Smaken är som baken! :) själv tycker jag den är helt magiskt bra. Tom vassare än 168.

Hade fö en provning igår med Comtes 05, Billecart NF 06, Henriot Enchanteleurs 96, Bollinger 02, Dompan 2008, Caudalies 2010 och callioppe 2007.

Körde helt blint för 11 personer, det enda de visste var tema prestige. Krug 168 vann vid blind röstning, tätt följd av Comtes.
Lite kompletterande info.

Dompan 2008 kändes påtagligt ung i sällskapet, vilket den även var med undantag för den trä dopade Cadaliesn. Fick oförskämt lågt i omröstningen men så var det andra flaskor som var mer mogna och i drickfönstret.

Savart Calliope 2007 (deg juni 2013) höll inte ihop, fantastisk näsa mogen näsa men i munnen blev det platt. Motsvarande dito intogs i mars 2021 som presterade bra mycket bättre då. Torde vara läge att dricka upp om det finns kvar i källaren. Min och den totalt sämsta flaskan i omröstningen.

LGA 2002 (deg februari 2011) presterade bra om än fortfarande i ett tidigt stadium, många år kvar för att prestera som bäst.

Caudalies 2010 (deg november 2018), klart avvikande och tydlig odlare. 100% fût de chêne vilket märktes. Inte dålig men klarade inte kvällens konkurrens.

Comtes 2005, taskig årgång men levererade stort. Dosage 9 g/l borde ju vara rena sockerbomben vid beaktande av den allmäna hetsen om zero dosage, men den gick tydligen hem i stugorna och fick min röst. Då @Jos som kände till flaskorna sänkte den med en sämsta röst så blev det en andra plats i stället för delad förstaplats..

Enchanteleurs 1996, påtagligt mogen. Vill minnas den bättre vid tidigare tillfällen. Bra tveksamt om den har så mycket mer att ge med ytterligare lagring.

Krum GC 168 éme. Presterade oväntat bra fast den fortfarande var så ung (om än dopad med reserviner från 1996). Kvällens vinnare i omröstningen.

Billecart NS 2006. För mig var den mycket bra och med på topp fyra listan. Elegant och trevlig att dricka nu. Oväntat dålig placering i omröstningen.


FlaskaBästSämstSumma
Dom Perignon 2008
1
2
-1
Savart Calliope 2007
0
5
-5
Bollinger LGA 2002
1
0
1
De Sousa Caudalies 2010
0
2
-2
Tattinger Comtes de Champagne 2005
5
1
4
Henriot Enchanteleurs 1996
0
0
0
Krum GC 168 ème
5
0
5
Billecart Salmon Nicolas Francois 2006
0
2
-2
Summa
12
12
0

Skumpa 2022-09-22.jpeg

Saknas i bild gör Krug 168 och Billecart NS 2006.
 

Jos

Medlem
Lite kompletterande info.

Dompan 2008 kändes påtagligt ung i sällskapet, vilket den även var med undantag för den trä dopade Cadaliesn. Fick oförskämt lågt i omröstningen men så var det andra flaskor som var mer mogna och i drickfönstret.

Savart Calliope 2007 (deg juni 2013) höll inte ihop, fantastisk näsa mogen näsa men i munnen blev det platt. Motsvarande dito intogs i mars 2021 som presterade bra mycket bättre då. Torde vara läge att dricka upp om det finns kvar i källaren. Min och den totalt sämsta flaskan i omröstningen.

LGA 2002 (deg februari 2011) presterade bra om än fortfarande i ett tidigt stadium, många år kvar för att prestera som bäst.

Caudalies 2010 (deg november 2018), klart avvikande och tydlig odlare. 100% fût de chêne vilket märktes. Inte dålig men klarade inte kvällens konkurrens.

Comtes 2005, taskig årgång men levererade stort. Dosage 9 g/l borde ju vara rena sockerbomben vid beaktande av den allmäna hetsen om zero dosage, men den gick tydligen hem i stugorna och fick min röst. Då @Jos som kände till flaskorna sänkte den med en sämsta röst så blev det en andra plats i stället för delad förstaplats..

Enchanteleurs 1996, påtagligt mogen. Vill minnas den bättre vid tidigare tillfällen. Bra tveksamt om den har så mycket mer att ge med ytterligare lagring.

Krum GC 168 éme. Presterade oväntat bra fast den fortfarande var så ung (om än dopad med reserviner från 1996). Kvällens vinnare i omröstningen.

Billecart NS 2006. För mig var den mycket bra och med på topp fyra listan. Elegant och trevlig att dricka nu. Oväntat dålig placering i omröstningen.



FlaskaBästSämstSumma
Dom Perignon 2008
1
2
-1
Savart Calliope 2007
0
5
-5
Bollinger LGA 2002
1
0
1
De Sousa Caudalies 2010
0
2
-2
Tattinger Comtes de Champagne 2005
5
1
4
Henriot Enchanteleurs 1996
0
0
0
Krum GC 168 ème
5
0
5
Billecart Salmon Nicolas Francois 2006
0
2
-2
Summa
12
12
0

Visa bifogad bild 27127
Saknas i bild gör Krug 168 och Billecart NS 2006.

Kan tillägga att undertecknad och majoriteten också höll Bollinger och Henriot (nån enstaka nämnde Dompan också) som sin 2a eller 3a i totalen. Själv tvekade jag mellan Henriot och Bollinger som tvåa. Bollinger som två senaste gångerna jag druckit den varit klart mer (över)mogen och forward var helt plötsligt riktigt jäkla bra i perfekt drickfönster. Verkar finnas flaskvariation mao... Har druckit nån Henriot varje/vartannat år senaste 10-12 åren och den presterar extremt jämnt, inte en enda flaska har varit dålig. Mycket bra vin.

Överlag sa även majoriteten att de hade väldigt svårt att välja just etta, tvåa etc då det var mycket jämnt överlag. Även Caudalies fick flera mycket positiva omdömen(ink undertecknad) och ett par hade den som tvåa även om ett par inte gillade ek/odlarstilen. Den enda som presterade klart under linjen var Calliope som sagt redan. Några var inte speciellt imponerade av Billecarten så min gissning är att den knep näst sistaplats.

Att jag satte Comtes sist var att den var för mycket one trick pony med enbart reduktion/krut/svavel på näsan och kändes endimensionell. Jag gillar det egentligen men den här kvällen flög det inte hos undertecknad och därför fick den sämströsten. Ska tas med en nypa salt då det inte var blint för mig...
 
Toppen