Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

LarsW

Medlem
Drack likadan flaska i mellandagarna, fick samma noter och betyg. Saknar komplexiteten för att få det att höja riktigt.. Men som många säger så drick hellre 12orna före 08erna nu vilket kanske även detta indikerar på?

Jo, ju mer jag dricker från respektive årgång så tycker jag 2012 är en som mognar ganska snabbt i jämförelse med 2008.
Aja, man ska ju dricka något medan man väntar på åttorna!
:)
 

LeChat

Medlem
C34EAC55-4188-49DE-81E8-7BE2D8FFD2EC.jpeg

2015 Damien Hugot Millésime Extra Brut

Stillar nyfikenheten genom att plocka första flaskan ur lådan.
Fräsch skumpa, med mestadels unga aromer som citrus och passionsfrukt. Men ju längre tiden går ju mer öppnar den upp och blir än mer underbar med bl.a. chokladtoner och knäckig gräddkola.

Har inte druckit så mycket av 2015 än men tyckte även att Damien Hugots rosé från året var väldigt bra senast jag drack den.
Känns som ett tillgängligt år, som går att avnjuta redan nu, om en inte orkar invänta mer utvecklade aromer.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Årets första vinprovning i Sävedalen 2023-01-06 del 1 (Champagne)

Närvarande var @Vingubben , @Crist(al)ian 77 , @feskhandlarn , @chambertin @Jesper (champagne delen av provningen)


Först två aperitifer.

Mogna äpplen och grillad citron i näsan.
Äppelpaj och skalbeska. Kändes lite söt. Tänker odlare. Kom dock lite sent och denna hade nog vart öppne ett tag och fick den inte helt kall.
Ingen aning vad jag skulle gissa, rätt var Bouchard Côte de Val Vilaine (vill minnas det var en BdN).

Rökt bacon, ek och ananas i näsan.
Mjuk syra i munnen. Tropisk frukt. Frisk citron. Tillgänglig och drickfärdig. Mycket god var allas omdöme.
Till trots för många hintar hittade ingen rätt.
Bollinger TX 17 med reservviner tillbaka till 2007 tror jag det var.

Visa bifogad bild 28094



Första champagneflighten (inga viner avslöjades innan vi druckit båda skumpaflajterna).

1:

Krutrök, krutrök och mer krutrök i näsan. Detta är inte nyår, detta är Verdun! Tar lång tid innan jag känner något annat. Har vanligtvis inget emot krutiga skumpor men denna var ltie väl överdriven.
Skalbeska, clementin och konserverad citron i munnen. Mogen på väg mot att bli övermogen. Mycket smak men låg syra.
Gissade Legras Precidence 2002 då jag upplevt den som väldigt krutig och lite på väg utför sista gången jag provade den.
Rätt var Dom Perignon P2 2003.
Oj, inte vad jag trodde, gjorde inte ont att dricka men kom sist i flighten för mig.
Korrekt flaska? Jag har å andra sidan aldrig imponerats av en champagne från 2003.

2:
Gröna äpplen, hav och kolakaramell i näsan.
Grapefrukt med socker på. Mogna äpplen och nötter. Duktig syra.
Efter ett tag när nötterna började komma fram började polletten sakta trilla ned men klarade inte av att gissa före avtäckning.
Bollinger 2012.
Denna kommer blir riktigt, riktigt bra med tiden och tror inte man måste vänta en halv evighet på den.

3:
Mandarin och citron i näsan. Gummi och något spritigt som jag till slut identifierar som calvados.
I munnen är den mogen. Bröd, grillad citron och vaniljpudding. Karamell och citrusfudge.
Hum… lika lost som på första flaskan – men tänkte konstant nog odlare i alla fall….
Bouchard les Ursuels 2013

4:

Citron i kvadrat. Med tiden och lite värme blir det grädde, vanilj och jäst.
I munnen ännu stramare än i näsan. Frisk som få men känns oförlöst. Finns mycket som väntar på att komma fram en liten bit/tid bort. Tänker ung prestige har jag ett svagt minne av.
Cristal 2012.
Hmm, denna borde jag kommit ihåg, fick samma serverad 2-3 år sen och hade en liknande upplevelse då även om den har kommit en bit på vägen nu.

Visa bifogad bild 28095



Andra champagneflighten.

5:

Först är det mest stickiga krusbär i näsan. Med lite tid kommer det lime och ingefära. Tänker självklar odlare.
I munnen är det först mest citronvatten och stram frukt. Växer med tiden och blir riktigt god med karamelltoner, äpplen och havsvatten. Känns ung då men med ordentlig potential.
Vid omröstning var den nog tredje plats för mig men med mer tid i glaset gick den upp till andra plats.
Hugot M18
100% Pinot Menuier. 100% potential!

6:
My god!

Mogen! Smörstekta kantareller. Mer smör. Grädde och pajkant. Alla (ALLA) tropiska frukter. Crème brulee. En doft som breder ut sig och växer och växer…
I munnen är det DEN perfekta sötman utan att vara söt (TM). Smör, smör och smör. Härlig frukt och enorm längd. Elegans före muskler. Fortfarande bra syra och lång eftersmak.
Var helt säker på att detta var min flaska.
Dom Perignon 1995.
Jag vill att 2023 ska blir bättre än 2022 på alla sätt så tänkte jag går ut starkt på första provningen för året men kunde inte föreställa mig att detta skulle vara den bästa Dompa jag druckit!
Tror @Vingubben sa det bäst: Den här flaskan är perfekt just nu, inte igår och inte i morgon, utan just nu är den i zenit!
Magiskt vin!
I min poängvärld minst 97p och kvalar lätt in på min topp-10 lista över bästa champagner.

7:
Det är först kiwi och omogna citroner. Rök och en ton av avlopp som vädras bort med tiden.
I munnen klarar den på något sätt att kombinera mjuk citron med en stramhet och beska som jag inte helt kommer överens med.
Ingen aning om denna.
Louis Dousset Solera (2008-2011) zero dossage.
Ja, inte min kopp te (glas champagne) helt enkelt.

8:
Grapefrukt och grillad citron. Länge ganska diskret.
I munnen känns den delvismogen men frisk syra – jag tänker reserviner. Brioche, blodappelsin (eller är det bara färgen som sätter griller i huvudet på mig) och lyche.
Jag är ingen höjdare på rosé och tog inte denna men gillade den och satte den till att börja med på andra plats i flighten.
Billecart Salmon Cuvée Elisabeth 2008.
Trevligt! Glad jag har av denna. Med 5+ år till kommer den bli riktigt bra!

Visa bifogad bild 28096



Del 2 av

Årets första vinprovning i Sävedalen 2023-01-06 del 1 (Champagne)

Närvarande var @Vingubben , @Crist(al)ian 77 , @feskhandlarn , @chambertin @Jesper (champagne delen av provningen)


Först två aperitifer.

Mogna äpplen och grillad citron i näsan.
Äppelpaj och skalbeska. Kändes lite söt. Tänker odlare. Kom dock lite sent och denna hade nog vart öppne ett tag och fick den inte helt kall.
Ingen aning vad jag skulle gissa, rätt var Bouchard Côte de Val Vilaine (vill minnas det var en BdN).

Rökt bacon, ek och ananas i näsan.
Mjuk syra i munnen. Tropisk frukt. Frisk citron. Tillgänglig och drickfärdig. Mycket god var allas omdöme.
Till trots för många hintar hittade ingen rätt.
Bollinger TX 17 med reservviner tillbaka till 2007 tror jag det var.

Visa bifogad bild 28094



Första champagneflighten (inga viner avslöjades innan vi druckit båda skumpaflajterna).

1:

Krutrök, krutrök och mer krutrök i näsan. Detta är inte nyår, detta är Verdun! Tar lång tid innan jag känner något annat. Har vanligtvis inget emot krutiga skumpor men denna var ltie väl överdriven.
Skalbeska, clementin och konserverad citron i munnen. Mogen på väg mot att bli övermogen. Mycket smak men låg syra.
Gissade Legras Precidence 2002 då jag upplevt den som väldigt krutig och lite på väg utför sista gången jag provade den.
Rätt var Dom Perignon P2 2003.
Oj, inte vad jag trodde, gjorde inte ont att dricka men kom sist i flighten för mig.
Korrekt flaska? Jag har å andra sidan aldrig imponerats av en champagne från 2003.

2:
Gröna äpplen, hav och kolakaramell i näsan.
Grapefrukt med socker på. Mogna äpplen och nötter. Duktig syra.
Efter ett tag när nötterna började komma fram började polletten sakta trilla ned men klarade inte av att gissa före avtäckning.
Bollinger 2012.
Denna kommer blir riktigt, riktigt bra med tiden och tror inte man måste vänta en halv evighet på den.

3:
Mandarin och citron i näsan. Gummi och något spritigt som jag till slut identifierar som calvados.
I munnen är den mogen. Bröd, grillad citron och vaniljpudding. Karamell och citrusfudge.
Hum… lika lost som på första flaskan – men tänkte konstant nog odlare i alla fall….
Bouchard les Ursuels 2013

4:

Citron i kvadrat. Med tiden och lite värme blir det grädde, vanilj och jäst.
I munnen ännu stramare än i näsan. Frisk som få men känns oförlöst. Finns mycket som väntar på att komma fram en liten bit/tid bort. Tänker ung prestige har jag ett svagt minne av.
Cristal 2012.
Hmm, denna borde jag kommit ihåg, fick samma serverad 2-3 år sen och hade en liknande upplevelse då även om den har kommit en bit på vägen nu.

Visa bifogad bild 28095



Andra champagneflighten.

5:

Först är det mest stickiga krusbär i näsan. Med lite tid kommer det lime och ingefära. Tänker självklar odlare.
I munnen är det först mest citronvatten och stram frukt. Växer med tiden och blir riktigt god med karamelltoner, äpplen och havsvatten. Känns ung då men med ordentlig potential.
Vid omröstning var den nog tredje plats för mig men med mer tid i glaset gick den upp till andra plats.
Hugot M18
100% Pinot Menuier. 100% potential!

6:
My god!

Mogen! Smörstekta kantareller. Mer smör. Grädde och pajkant. Alla (ALLA) tropiska frukter. Crème brulee. En doft som breder ut sig och växer och växer…
I munnen är det DEN perfekta sötman utan att vara söt (TM). Smör, smör och smör. Härlig frukt och enorm längd. Elegans före muskler. Fortfarande bra syra och lång eftersmak.
Var helt säker på att detta var min flaska.
Dom Perignon 1995.
Jag vill att 2023 ska blir bättre än 2022 på alla sätt så tänkte jag går ut starkt på första provningen för året men kunde inte föreställa mig att detta skulle vara den bästa Dompa jag druckit!
Tror @Vingubben sa det bäst: Den här flaskan är perfekt just nu, inte igår och inte i morgon, utan just nu är den i zenit!
Magiskt vin!
I min poängvärld minst 97p och kvalar lätt in på min topp-10 lista över bästa champagner.

7:
Det är först kiwi och omogna citroner. Rök och en ton av avlopp som vädras bort med tiden.
I munnen klarar den på något sätt att kombinera mjuk citron med en stramhet och beska som jag inte helt kommer överens med.
Ingen aning om denna.
Louis Dousset Solera (2008-2011) zero dossage.
Ja, inte min kopp te (glas champagne) helt enkelt.

8:
Grapefrukt och grillad citron. Länge ganska diskret.
I munnen känns den delvismogen men frisk syra – jag tänker reserviner. Brioche, blodappelsin (eller är det bara färgen som sätter griller i huvudet på mig) och lyche.
Jag är ingen höjdare på rosé och tog inte denna men gillade den och satte den till att börja med på andra plats i flighten.
Billecart Salmon Cuvée Elisabeth 2008.
Trevligt! Glad jag har av denna. Med 5+ år till kommer den bli riktigt bra!

Visa bifogad bild 28096



Del 2 av provningen hittar ni här

Mina noter och omröstning från samma provning.

DP P2 2003
Instämmer, liknade svavelsoppa. Bakom fanns dock trevliga toner av choklad och nötter samt lite oxidativa drag på ett bra sätt a la Krug. I munnen kändes det att det var en svag årgång. Rätt kort och platt smak även om det var lite sköna brända karamelltoner. Blandningen av reduktivt och oxidativt förknippar jag med Krug, Heidsieck och mogen Comtes men fanns inte på kartan att det här var Krug så gissade Heidsieck BdM 2006 med Comtes 06 som reserv.

Vattendelare...

I efterhand drar jag mig till minnes att jag druckit Moët Vintage som legat rätt nära i stilen, bortsett från det oxidativa, men aldrig DP.

GA 2012

Wow! Helt i min smak. Tydliga röda äpplen och äppelmos/skrutt och skönt ekblommig. Klart högre syra och längre smak än första vinet. Ungt men bra. Var rätt säker på att det här var ett toppvin från Egly. Årgång eller VV. Uteslöt inte helt Selosse BdN heller fast det här var inte så kraftfullt. Bollinger hade jag inte i tankarna men gör ju inget. GA är ju helt plötsligt halva priset mot Egly och Selosse.

Roses de Jeanne Les Ursules 2013
Går åt grillad citron och surgodishållet med vissa utvecklade toner på doften som får mig och tänka reservvin med tanke på att hur ungt och friskt vinet var i smaken. En not säger Cristal i marginalen. Krämigt avslut och väldigt elegant vin. Tål många år till. Var rätt säker på att det var ett vin vilket stämde men inte den flaskan jag trodde.

Cristal 2012
Rena äpplen och lite ciderkänsla på ett bra sätt. Lång och intensiv smak med ett uns skalbeska. Ungt, välgjort och bra vin. Innan vi druckit alla viner tänkte jag att det här kunde vara Les Ursules... Betydligt roligare nu än när jag drack det vid släpp blint.

Min ranking:
  1. GA 2012
  2. Cristal 2012
  3. Les Ursules 2013
  4. DP P2 2003
Total ranking med inverterad poäng (antal första röster):
  1. Les Ursules 2013 - 14 p (3)
  2. GA 2012 - 17 p (2)
  3. Cristal 2012 - 18 p
  4. DP P2 2003 - 21 p (2)
Damien Hugot M18
Ahh! Ytterligare en klart ekad blommig historia, gissar solera... Klar tvåa för mig i flajten. Vilken överraskning med tanke på årgång, druva och pris!

DP 95
Får hålla i mig i bordet, helsikes vilken upplevelse direkt från start!!! Mogen på ett perfekt sätt med honung, marmelad mm. känner även lite mynta i bakgrunden. Perfekt balans och ligger kvar länge i munnen. Solklar 90-talare och balansen talade för en 95a. Gissade på BdB med tanke på honungen. Hoppas jag får dricka ett bättre vin i år men inte säkert...

Louis Dousset Assemblage (bas 11 deg 18)
Rotfrukt, heltäckningsmatta och tvål. 100 % odlare med häst är min första tanke. Hade gissat Leclapart eller Marguet om jag inte hade haft med mig två odlare själv. Tyckte det här vinet var roligast på plats i höstas och det kan jag förstå. Klart utmärkande men minns det inte alls som så hästodlaraktigt men det var å andra sidan andra referensviner då.:rolleyes: Kul vin men inte för alla. Något för Blekinge-/Lund-/Malmömaffian att prova.

Vinet har några gram socker så inte 0.

Billecart Elisabeth 2008
Drar åt briogodishållet med bär och söt mandarin. Alldeles för ungt och friskt för att kunna hävda sig idag. Ordentligt med syra och var i en klart polerad husstil. Kändes väldigt torrt så jag gissade Roederer Nature Rosé 2015. Andra gången jag får blint och samma upplevelse, bra men på tok för tidigt. Tror nog 09orna som släppts kan vara i bättre fas.


Min ranking:
  1. DP 95
  2. Hugot M18
  3. Louis Dosset Assemblage
  4. Billecart Elisabeth 2008
Total ranking med inverterad poäng (antal första röster):
  1. DP 95 - 10 p (5)
  2. Hugot M18 - 14 p (2)
  3. Billecart Elisabeth 2008- 21 p
  4. Louis Dosset Assemblage 25 p

Även om det blir vissa metodologiska problem att jämföra flajterna rakt av så får DP 95 utses till solklar vinnare. Forumfavoriten Hugot fortsätter att leverera och nya vinet M18 får ses som den största överraskningen. Kvällens näst billigaste skumpa kunde mäta sig med de stora drakarna utan problem.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Pol Roger Winston Mini Vertikal 1998 1999 2002 2004 2006 2008

Kvällens bästa för mig Var 2004 (som jag gissade var 1999) Mer mogen än väntat
Doft av Våfflor, grädde, lingon ,russin, aprikos, grape toner med lite kvarliggande bäska.


Gruppens vinnare 1999 (jag satte den på tredje)
Kolatoner lite smörig ,popcorn
Sen upplevde jag gul paprika och lite papperstoner som gjorde att jag satt den lite lägre än andra

Den som stack ut mest var 2006 som mycket väl hade kunnat gissas var från en annan producent om det nu inte varit Winston provning.
Det som framför allt stack ut här var krutigheten.

Pol Roger Vintage 2008 gick som föråkare och jag hade just nu hellre druckit den än Winston 08.
Smörig , vita blommor, gula äpplen , päron och lite ostronskal
Riktigt fin

Tack till alla deltagare för fina flaskor och bra sällskap, extra tack till @vintomas som stod för lokal och bonus

Slutsats för mig är att Pol Roger inte riktigt är min stil trots hög kvalité
Visa bifogad bild 28059
Winston 08 är en av de stängdaste 08or jag druckit trots att den släpptes för 4 år sedan.

Synd att ni inte smög med vanliga 08an i flajten för att se om den kunde stå upp mot storebror. Själv har jag blivit mer imponerad av Vintage än Winston blint.

@Thirsty när får vi se kalkylarket över omröstningen?:D
 

Thirsty

Smygnykterist
Winston 08 är en av de stängdaste 08or jag druckit trots att den släpptes för 4 år sedan.

Synd att ni inte smög med vanliga 08an i flajten för att se om den kunde stå upp mot storebror. Själv har jag blivit mer imponerad av Vintage än Winston blint.

@Thirsty när får vi se kalkylarket över omröstningen?:D
Fixar när jag kommer hem. Är i Napa och klunkar rödpang dvs fullt upp med annat. :cool:
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Mer champagne men av den enklare sorten. Allt blint men med en flaska i taget och socialt fokus.

20230107_231138.jpg


Heidsieck BdB NV (bas 17 deg 22)
Lätt krutig och nötig, ung men rätt trevlig. Krut och nötter leder mig rätt i min gissning. Fått en gång blint tidigare av @Mattias Schyberg och då gjorde den inte så mycket väsen av sig men nu är den riktig charmig. Ung Heidsieck när det är som bäst!

Egly GC (bas 17 deg 22)
Märkligt sammanträffande men jag råkade ha med mig denna flaska som är diametralt motsatt i stil och roligt nog med exakt samma förutsättningar när det gäller basår och deg. Som sagt helt om och klart ekad oxiderad stil med bokna äpplen och blommor. Svinbra redan nu. Helt klart Eglys bästa vin om priset vägs in, 60 € på plats är det värt.

Bara MdF 2004
Ljuvlig mogen honungsdoft med bröd och äpplen. Perfekt fas nu, gissade 2004 men BdB...:rolleyes:

Voirent-Jumel 555
Lätt ekad och lätt stil, gott men enklare. Med ledtråd att jag var där i höstas kunde jag gissa rätt. Bra ekat budgetvin.

Laurent Perrier 2008
Helsikes vad stramt och stringent. Mycket citrus och det har inte hänt någonting i mognad. Intensiv frisk smak som drar till i munnen. Bra men ogin och inte min favoritstil. Behöver väl 10 år till för min del. Tror jag gissade 2013 först med tanke syran och ungdomligheten samt återigen BdB men här var det befogat.

Kul att få den här blint för det är ett vin som jag legat på köpknappen på men hoppar nog köp. Bra men alldeles för lång framförhållning krävs för min smak.

Bonnaire Terroirs
Mera BdB av enkelt och klunkvänligt slag. Inget märkvärdigt men adekvat. Har man tålamod kan man nog få en riktigt toppupplevelse med tanke på Bonnaires lagringspotential. Gissar André Jacquart...

Paul Sugot 2008
Ahh, nu steppar vi upp igen! Skönt krutrostad stil med bröd och nötter och lite jästig surdegston. Balanserat och lättdrucket men har komplexitet. Klart ett av kvällens viner och nu presterar den som jag minns den på plats. När jag drack den senast här i tuffare motstånd var den inte alls lika framträdande. Gissar Sugot 08.

Min ranking:
  1. Bara MdF 2004
  2. Egly GC
  3. Paul Sugot 2008
  4. Heidsieck BdB
  5. Voirent Jumel 555
  6. LP 2008
  7. Bonnaire Terroirs
Ingen omröstning gjordes men tror de flesta var överens om de vilka som var på pallplats.
 

LarsW

Medlem
Egly-Ouriet Vignes de Vrigny
Degorgerad 2009. 37 månader i källare först så rimligtvis bas 2005.

Krita och konserverad citron i näsan. När det blir lite varmare kommer lite sötare toner som mandarin fram. Jäst och noriblad. Mot slutet mogna päron.

I munnen så är det en frisk syra. Gott om citrus och bröd. Spad från gröna oliver. Finns en gräddighet som blir tydligare när det stiger några grader. Som i näsan kommer det fram mogna päron på slutet. Ganska lång eftersmak.

Drack denna senast för 2 år sen och då upplevde jag den som mycket mognare och mer oxiderad – tänker flaskvariation. När jag dricker den här flaskan känns det inte som någon brådska att öppna nästa (och sista) flaskan – kommer hålla länge till.

Mycket trevlig och kommer nog att kunna få ännu en dimension med mer tid.

91(+)p

thumbnail_20230115_202205.jpg


thumbnail_20230115_202310.jpg
 
Last edited:
093A616D-71FD-4966-AD30-09CC1F897589.jpeg


I helgen blev det en liten miniprovning av tre fina flaskor (plus en bonus)

Deutz Cuvée William Deutz 2008

Medelintensiv doft av grillad citron, feta nötter, smör, fudgekola, kakao och brioche.

Välintegrerad syra, smak av brynt smör, blodgrape, vaniljkola.

Fin mousse. Ett riktigt bra vin. 92+



Comtes de Champagne Rosé 2007


Härlig rosa färg, varken för blek eller kemiskt röd.

Fina dofter av hemkokt jordgubbssylt, lite brioche, annars något smal.

Len elegant smak av jordgubbskräm, lite granit och mineral.

Väldigt fin och elegant vin, men inget kraftpaket. 92-

Diebolt-Vallois Vieillissement Prolongé, 2011


På näsan dofter av halm, honungsmelon, smör, lite krut, mycket ekfat

På tungan får vi tydliga odlardrag, återkommande krut, konserverad mandarin, ganska fet och något hög dosage.

Lite väl stökig i sällskapet. Intressant vid första glaset, men man blev snabbt ganska mätt på den. 89

Charles Heidsieck NV (bas 17, deg 22)


Lätta mognadstoner, lite krut, ekfat, bikupa, limezest, seltiner

En fin standardcuvée, mycket bra för sitt pris.
 

Martinski

Medlem
Visa bifogad bild 28152

I helgen blev det en liten miniprovning av tre fina flaskor (plus en bonus)

Deutz Cuvée William Deutz 2008

Medelintensiv doft av grillad citron, feta nötter, smör, fudgekola, kakao och brioche.

Välintegrerad syra, smak av brynt smör, blodgrape, vaniljkola.

Fin mousse. Ett riktigt bra vin. 92+



Comtes de Champagne Rosé 2007


Härlig rosa färg, varken för blek eller kemiskt röd.

Fina dofter av hemkokt jordgubbssylt, lite brioche, annars något smal.

Len elegant smak av jordgubbskräm, lite granit och mineral.

Väldigt fin och elegant vin, men inget kraftpaket. 92-

Diebolt-Vallois Vieillissement Prolongé, 2011


På näsan dofter av halm, honungsmelon, smör, lite krut, mycket ekfat

På tungan får vi tydliga odlardrag, återkommande krut, konserverad mandarin, ganska fet och något hög dosage.

Lite väl stökig i sällskapet. Intressant vid första glaset, men man blev snabbt ganska mätt på den. 89

Charles Heidsieck NV (bas 17, deg 22)


Lätta mognadstoner, lite krut, ekfat, bikupa, limezest, seltiner

En fin standardcuvée, mycket bra för sitt pris.

Märkligt du upplever hög dosage på Diebolt då den är extra brut med 3g/l dosage.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
F4A0D9EB-80EE-4EA0-9B15-3B5686952534.jpeg
997A245F-41B1-42C3-BA05-F41FC68B4FC7.jpeg
Krug Clos Du Mesnil 2004
vs Krug Vintage 2004.
Dessa två var unga och skall absolut ha mer tid på rygg. Men man förstår vad som komma skall… komplext är bara förnamnet på CdM. Men jättekul att ha fått pröva.
Noter drar mot citrus och väldigt primärt.

Dracks även ”källardefekt” Ayala Rosé från 60-70-talet och Moet från 70-80-talet. Kul med ålder!
 

LarsW

Medlem
Le Brun-Servenay Exhilarante Vieilles Vignes 2008

Var en 3-4 år sen jag drack denna senast och hade för mig att den var ganska mogen redan då.
Så dags att prova igen!

80% Chardonnay från Avize, Cramant och Oger, 10% Pinot Noir och 10% Pinot Menuier. Dosage 4 g/l. Ingen malolaktisk jäsning. Oklart om ekad men tycker mig ana det i doften.

I näsan är det konserverad citron och friska havsvindar som dominerar. Hint av ananas och papaya som tropiskt bidrag. Vaniljfudge och vita vingummin.

I munnen är det första timmen en mycket frisk syra som tar över. Den lugnar fort ned sig och är riktigt harmonisk dag 2. Citron, ostronspad och gräddkola. Hittar fortfarande tecken på ek. Medel plus lång eftersmak.

Mycket trevlig och går fint att dricka nu men vill man ha de där lite mer mulliga och karamelilserade mognadstonerna hade jag väntat 5 år till i alla fall.

92+(+)p

thumbnail_20230121_180241.jpg
 

Wintermute

Medlem
Sjutton månader senare. Dag ett är det lite gröna äpplen, mycket citron och ännu mer citronskal. Ok längd. Dag två kommer vita aprikoser, citronkola, grapefrukt och mycket bättre balans. 89+ och ingen brådska med nästa.
Pol Roger 2008. Ytterligare 22 månader senare. Citron med lite apelsin och passionsfrukt i bakgrunden. Zestigt och långt slut. Intensiv och kraftig. Många år kvar till toppen. 89 p idag, med stor uppsida.
 

FredrikC

Medlem
Visa bifogad bild 28186Visa bifogad bild 28185Krug Clos Du Mesnil 2004 vs Krug Vintage 2004.
Dessa två var unga och skall absolut ha mer tid på rygg. Men man förstår vad som komma skall… komplext är bara förnamnet på CdM. Men jättekul att ha fått pröva.
Noter drar mot citrus och väldigt primärt.

Dracks även ”källardefekt” Ayala Rosé från 60-70-talet och Moet från 70-80-talet. Kul med ålder!
Kul match! Jag har aldrig gillat 2004 som årgång men riktigt kul match. Tyckte du det fanns likheter eller var de som två olika champagner?
 

Thirsty

Smygnykterist
Pol Roger Winston Mini Vertikal 1998 1999 2002 2004 2006 2008

Kvällens bästa för mig Var 2004 (som jag gissade var 1999) Mer mogen än väntat
Doft av Våfflor, grädde, lingon ,russin, aprikos, grape toner med lite kvarliggande bäska.


Gruppens vinnare 1999 (jag satte den på tredje)
Kolatoner lite smörig ,popcorn
Sen upplevde jag gul paprika och lite papperstoner som gjorde att jag satt den lite lägre än andra

Den som stack ut mest var 2006 som mycket väl hade kunnat gissas var från en annan producent om det nu inte varit Winston provning.
Det som framför allt stack ut här var krutigheten.

Pol Roger Vintage 2008 gick som föråkare och jag hade just nu hellre druckit den än Winston 08.
Smörig , vita blommor, gula äpplen , päron och lite ostronskal
Riktigt fin

Tack till alla deltagare för fina flaskor och bra sällskap, extra tack till @vintomas som stod för lokal och bonus

Slutsats för mig är att Pol Roger inte riktigt är min stil trots hög kvalité
Visa bifogad bild 28059

Winston 08 är en av de stängdaste 08or jag druckit trots att den släpptes för 4 år sedan.

Synd att ni inte smög med vanliga 08an i flajten för att se om den kunde stå upp mot storebror. Själv har jag blivit mer imponerad av Vintage än Winston blint.

@Thirsty när får vi se kalkylarket över omröstningen?:D

Återkoppling avseende ovan, poängställning enligt följande:

Winston poäng.PNG


Min ordning: 2002, 1999, 2008, 2004, 2006, 1998

Kommentar:
2008 - Stor potential och koncentration. Växer mycket med tiden. Vänta några år med nästa flaska.
2006 - Påtagligt annorlunda jämfört med de övriga. Betydligt mer elegant men ung, lite tunn och påtaglig citrus som dominerar. Förstod mig inte på storheten med den.
2004 - Trevliga mognadstoner men saknar lite komplexitet och upplever den lite klen i uppställningen. Dock rätt bra balans och god att dricka nu.
2002 - Finns syra men inte för påtaglig så att det stör, relativt tillgänglig i tidigt skede när drickfönstret börjar närma sig för den som vill ha vissa ungdomliga toner i glaset.
1998 - Flaskan var inte i bästa form, misstänkt varmlagring. För den som föredrar age before beauty.
1999 - Oförskämt bra form på flaskan och mycket trevlig att dricka nu. Frågan om den blir så mycket bättre än såhär?
 
Last edited:

Thirsty

Smygnykterist
Sent inlägg från två tillfällen (med @Jos och @Oscaro ) men då det var med på topplistan över 2022 års bästa viner så kommer några rader om än att anteckningar uteblev vid provningstillfället.

Champagne Roses de Jeanne – Presle 2012
Fantastiskt vin. För tankarna onekligen till vid bourgogne fast med bubblor. Elegant med hög koncentration. Trevlig rundhet och tämligen trevlig att dricka redan nu. Citrus, bageri bröd, blommor. Riktigt gott! Typiskt att produktionen är så låg och att priserna är därefter.

Champagne Roses de Jeanne – Presle 2013
Påminner onekligen om 2012 men lite vassare syra och känns inte fullt lika drickvänlig just nu om än riktigt god att dricka redan nu.

La Closerie – Les Béguines
Förstår mig inte helt på storheten med La Closerie. Vet inte om det är menuiern som spökar, om än bra för att vara en menuier. Hade inte mycket att komma med i jämförelse med RdJ.

Winjas första provningen.jpg


Winjas del 1.jpg
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Återkoppling avseende ovan, poängställning enligt följande:

Visa bifogad bild 28216

Min ordning: 2002, 1999, 2008, 2004, 2006, 1998

Kommentar:
2008 - Stor potential och koncentration. Växer mycket med tiden. Vänta några år med nästa flaska.
2006 - Påtagligt annorlunda jämfört med de övriga. Betydligt mer elegant men ung, lite tunn och påtaglig citrus som dominerar. Förstod mig inte på storheten med den.
2004 - Trevliga mognadstoner men saknar lite komplexitet och upplever den lite klen i uppställningen. Dock rätt bra balans och god att dricka nu.
2002 - Finns syra men inte för påtaglig så att det stör, relativt tillgänglig i tidigt skede när drickfönstret börjar närma sig för den som vill ha vissa ungdomliga toner i glaset.
1998 - Flaskan var inte i bästa form, misstänkt varmlagring. För den som föredrar age before beauty.
1999 - Oförskämt bra form på flaskan och mycket trevlig att dricka nu. Frågan om den blir så mycket bättre än såhär?
Tack för rapport. Precis som förväntat, bortsett från 98an men verkar förklaras med att den inte var i bästa form. Italienflaska?:ängel:

Återigen verkar det också som att bra mognad slår "bra" årgång. Själv tycker jag 99 och 00 prestige i allmänhet är i zenit nu.

Hade ni några funderingar på Winston kontra andra prestiger? För mig är Winston inte förstavalet.
 

Thirsty

Smygnykterist
Tack för rapport. Precis som förväntat, bortsett från 98an men verkar förklaras med att den inte var i bästa form. Italienflaska?:ängel:

Återigen verkar det också som att bra mognad slår "bra" årgång. Själv tycker jag 99 och 00 prestige i allmänhet är i zenit nu.

Hade ni några funderingar på Winston kontra andra prestiger? För mig är Winston inte förstavalet.
Enligt rykte fanns risk att den aktuella flaskan som från det befarade landet (när det gäller second hand skumpa).
Inte helt övertygad vad gäller Winston. Inte dåligt men finns mycket annat i den priskategorin. Tyvärr dracks vintage 2008 innan och inte dold i flighten. Vill minnas den som en riktigt bra kandidat. Den var dock lite för varm när jag började dricka den (my bad som inte håll tiden). Blir att köpa nån Winston framöver för att kunna peta in i provningar men kommer hålla volymen nere (har en livslängd av 2008 att avverka...).
 

LeChat

Medlem
7A299F5C-1A18-4974-9C0F-1A3941DBD538.jpeg

2008 Henriot Brut Millésimé Rosé

Drack denna senast i juni 2020. Skrev då att jag skulle vänta 3 år innan nästa. Drygt 2,5 år blev det iallafall.

Den här är i samma stil som många andra roséchampagner som jag gillar t.ex. Heidsieck, Hugot, Roederer m.fl.

Rostade toner i doften men även lite mint och lite rökiga inslag. Förutom att doftaromerna även kommer fram i smaken så bjuds man på röda bär, fräscha drag från citrus men även lite sötaktiga, kanderade toner.

Den växer hela tiden i glaset och börjar även visa en antydan om mera mogna komplexa aromer. Kanongod! Mycket njutbar nu, men samtidigt ingen brådska.
 

Johan L

Medlem
Michel Tixier Blanc de Blancs
70 % 2019, 30 % 2018, reservvinet har 12 månaders fatlagring, dosage 8 gram, degorgerad oktober 2022
Mycket lättdrucket och behagligt för att vara så ungt, med charm i sin enkelhet. Citrus, päron, samt lätta fattoner med brioche och smör. Friskt utan att syran sticker iväg.
 
Toppen