Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

FredrikC

Medlem
Visa bifogad bild 30268Visa bifogad bild 30269Visa bifogad bild 30270
Det blev en liten Krug afton med gott sällskap förra helgen.
Krug 1990 ställdes mot 1990 Collection och Krug 02 fick agera mellanakt. Vilka underbara Champagner det var alla tre! Krug 90 var verkligen en Champagne som gick i höstens tecken. Bokna äpplen, höstlöv och svamp med en koncentration av både smak och doft som var nästan svår att ta in. Nästan som en buljongtärning eller en fond. Collection var lite mer nedtonad och hade en fräschör som gjorde den ett snäpp vassare. Skillnaden var dock inte lika stor i det andra glaset som intogs ungefär fem timmar senare. Men den hade mer bubblor och en lättare stil utan att ge avkall på något annat. Krug 2002 har jag provat tre gånger tidigare och har då varit alldeles för ung, nu var den dock riktigt bra och börjar komma in i ett fint drickfönster. Givetvis kommer den att bli bättre och bättre med åren, men inte alls fel att öppna en nu och njuta.
Nu börjar vi snacka. Kul att se! 👏
Roligt också att du höll collection högre. Jag tycker den vanliga vintage av 88 var bättre än collection 88.
 
IMG_0036.jpeg

IMG_0037.jpeg


William Saintot Roseraie

Nej, det här begrep jag mig inte på alls. Smakade yvigt orangevin, dvs diskmedel och parfym. Säkert hippt men jag förstår ingenting.

Henriot 2008

Besviken plockar jag istället fram ett säkrare kort. Henriot börjar nu utveckla ganska fina mognadstoner, det är mustiga gula äpplen, honung, lite rostat kaffe. Fortfarande ganska ordentlig syra. Dag 2 är den bäst, med lite salta kex och marmelad på fikon och höstäpple.

Bägge dracks ur Sydonios l’Universal. Henriot även ur Veritas, dag 2.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Dag 2 av 7.
20231002_235929.jpg

Första gången jag dricker Jacques Lassaigne 2014 och den blir vinnare direkt. Härligt ungt ekmonster. Noll socker men det stör inte alls. Även första gången jag dricker Doyard RevLution och den var klar 2a i min bok med härligt brödjästig stil.

Längst ut i bild är en Assailly Ratafia som passade bra till osten.
 

LeChat

Medlem
IMG_5379.jpeg

Charles Heidsieck Brut Réserve
Basårgång 2012, Deg. 2018

CH brut reserve var en av mina första riktigt positiva champagneupplevelser och som jag tror bl a la grunden för mina champagnepreferenser. Och jag tycker fortfarande att den är väldigt god och kvalitetsmässigt stabil. Dock är den kanske lite för förutsägbar för att jag ska gå igång på allvar. Saknas dessutom lite elegantare drag.

Men reservvinet ger den härliga mognadstoner och karaktären av rostade hasselnötter och mandelmassa tillsammans med bl a grillad citron gör den ju väldigt smaskig.

Skönt med fredag, idag blir det färska räkor!
 

FredrikC

Medlem
I fredags blev det en riktigt pangkväll med Krug.
Vi började med krug grand cuvee magnum med blommig etikett:
received_282719637985106.jpeg

Så jäkla bra. Ren, pigg, smörkola och både ljusa och mörka frukter.

Sen blev det äldre toner. Krug Grand cuvee med vit etikett(fick sin kork någon gång mellan 82-95.
Så kul att den var så bra. Inte så mycket bubblornkvar men fantastisk färg och djup. Blodapelsin stack verkligen ut på en bra sätt. Så god!
received_328872189826732.jpeg


Sist fick vi ta fram lite ungdom så det blev en krug 96 som lagrats hos krug till 2017.
Riktigt fräsch och pigg. Mycket ljusa frukter och härlig syra.
received_705744054261269.jpeg

Wow vilken trio detta var!
 
Zc8nWyy_d.webp


Comtes de Champagne 2007

2007 i Champagne gick inte direkt till historien, men några hus lyckades ändå få fram en fin vintage. Taittinger verkar ha en förmåga att skaka fram en prestige även i motgångsår som 2007 och 2011. Comtes är en prestige jag håller varmt om hjärtat. Den är ett säkert kort, utan att vara tråkig eller förutsägbar. Den dricks väldigt bra även relativt ung (2012 är alldeles ypperlig redan nu.)

D: Vingummi, smörpopcorn, marconamandlar, saltstänk
M: Honungsmelon, mandarin, smörpäron.

Medel kropp, mindre komplex utan att vara tunn. Väldigt elegant, välbalanserad syra, Långt avslut.

Sorgligt nog sista vita 07:an, och rosén får gärna vila lite till.
 

Oscaro

Medlem
Några dagar i champagne med @champagne_per_se, @Bubbelgubben och @Fixfred innebär så klart mycket god champagne. Besökte Laurent-Perrier, Charles Heidsieck, Bollinger, Billecart-Salomon, Larmandier-Bernier och Diebolt-Valois. Inte helt lätt att avgöra vad som varit bäst, men vi drack 4 83:eek:r; Charles Heidsieck Rose, Henriot Baccarat, Bonnaire special club och Billecart-Salmon N-F, där Heidsieck levererade stort!
Krug GC som skeppades 88 var en fantastisk upplevelse med massvis av bubblor och energi, växte bara med tiden och var den bästa mogna Krug jag druckit. Guillaume Selosse largiellier var bra men hade ingenting jämfört med hans chardonnay Au Dessus de Gros Mont som var galet stort och samtidigt elegant och var nog min favorit på resan tillsamman med CH 83 rosé. Hade varit intressant ställa mot Selosse lieux dits men tror sonen hade vunnit den fighten.
Blev en hel del Selosse där Substance segrade tätt följt av rosen, Bout du Clos var också bra men inte på samma nivå.
PP Chetillons 02 på magnum börjar komma in en fin fas (tack @magnum för flaskan) men har långt tid kvar.
Dom Ruinart 88 var förvånansvärt ung och fräsch men börjar bli dags att dricka upp.
Blev en salig blandning av moget och ungt, nedan några utvalda bilder. Om någon önskar mer info om något vin är det bara att säga till
IMG_7749.jpeg
IMG_7746.jpeg
IMG_7745.jpeg
IMG_7743.jpeg
IMG_7742.jpeg
IMG_7736.jpeg
IMG_7735.jpeg
IMG_7707.jpeg
IMG_7680.jpeg
IMG_7655.jpeg
IMG_7647.jpeg
IMG_7638.jpeg
IMG_7613.jpeg

IMG_7655.jpeg
 

Attachments

  • IMG_7756.jpeg
    IMG_7756.jpeg
    50,4 KB · Visningar: 33
  • IMG_7753.jpeg
    IMG_7753.jpeg
    39,6 KB · Visningar: 30

Jos

Medlem
Jag tror det är 2008, 2009 och…
2010?
Lite sent svar ang. @Crist(al)ian 77 s flaska Paul Sugot men det är buteljerat 2011 med basår 2009 och "reservvin" från 2008 och 2010. Jag funderade lite på varför man inte har reservvin från enbart tidigare årgångar och fick ett genomtänkt svar från Olivier. Han förklarade att pytsa i äldre reservvin är enbart för att få tidig mognad för att kunna sälja vinet tidigare. Om man väntar så länge som behövs, ett decennium eller längre på jästen, så är det mer logik att pytsa i det vin som matchar upp det man har som bas bäst, - oavsett skördeår.
 

Sonderlese

Medlem
Lite sent svar ang. @Crist(al)ian 77 s flaska Paul Sugot men det är buteljerat 2011 med basår 2009 och "reservvin" från 2008 och 2010. Jag funderade lite på varför man inte har reservvin från enbart tidigare årgångar och fick ett genomtänkt svar från Olivier. Han förklarade att pytsa i äldre reservvin är enbart för att få tidig mognad för att kunna sälja vinet tidigare. Om man väntar så länge som behövs, ett decennium eller längre på jästen, så är det mer logik att pytsa i det vin som matchar upp det man har som bas bäst, - oavsett skördeår.
Tack för uppföljning Jos!
Klokt resonerat när man tänker efter… om vinerna ligger på jästen i sisådär 10 år, har man mycket mera att laborera med.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Lite sent svar ang. @Crist(al)ian 77 s flaska Paul Sugot men det är buteljerat 2011 med basår 2009 och "reservvin" från 2008 och 2010. Jag funderade lite på varför man inte har reservvin från enbart tidigare årgångar och fick ett genomtänkt svar från Olivier. Han förklarade att pytsa i äldre reservvin är enbart för att få tidig mognad för att kunna sälja vinet tidigare. Om man väntar så länge som behövs, ett decennium eller längre på jästen, så är det mer logik att pytsa i det vin som matchar upp det man har som bas bäst, - oavsett skördeår.
Vad är basvin? Trodde att det var det yngsta.
 

Jos

Medlem
Det var jag med på. Men om det inte är det yngsta, vad bestämmer vad som är basvin?
Det vin som är största delen, dvs det som utgör basen... :D

Alltså, 2011 utgick han från 2009 som då låg på ståltankar för att pytsa i enligt honom själv hemlig mängd 2008 och 2010(också från ståltankar) för att uppnå önskad blend som han buteljerar på flaska för andrajäsningen.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vad är basvin? Trodde att det var det yngsta.
Jag ser hur förklaringen är i detta fall, men håller med om att det är ett märkligt sätt att använda begreppet reservvin, som brukar syfta på viner som sparats för att användas senare, snarast än att direkt "hinkas ner" i en blend som buteljeras året efter skörd.
 

Jos

Medlem
Jag ser hur förklaringen är i detta fall, men håller med om att det är ett märkligt sätt att använda begreppet reservvin, som brukar syfta på viner som sparats för att användas senare, snarast än att direkt "hinkas ner" i en blend som buteljeras året efter skörd.
Tror du är inne på lite hårklyveri nu. Jag skrev som du ser ”reservvin”… Mest för att förtydliga. Han själv pratar bara om basvin och ytterligare komponenter
 
Last edited:
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Dag 5 av 7. Efter att Voutte & Sorbee ställt in besöket med kort varsel så blev vi rekommenderade den här producenten av Fleury. Tyvärr missade vi vinbonden med några sekunder men vi hittade en flaska på den utmärkta restaurangen le Garde Champetre.

20231005_130623.jpg


Vincent Couche Chloé, deg 19 om jag minns rätt.
Åt det klart ekade och kraftigare oxiderade hållet. Klart odlaraktig men man är inte i Kåt dö Bar för att dricka Dompa....:ängel: Kul vin men vet inte hur mycket omgivningen gjorde sitt.
 

buteljen

Medlem
Cristal 2000
Helt olik och mycket bättre än den flaska som var med på Cristalvertikalen för två år sedan. Det här exemplaret var mycket ljusare i färgen, hade inte alls så utvecklade mognadstoner och var mycket fräschare överlag. Ljuvligt generös doft av grillad citrus, mogen stenfrukt, riven hasselnöt, ostronskal, kalk, krita lite kryddor och ljus honung. Elegant med en väldigt fin balans och en tilltalande rik, soft och krämig textur. Energisk lager på lagerkänsla som håller i sig genom en lång finish. Väldigt bra!

IMG_0186.jpeg
 
Last edited:
Toppen