Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Någon på forumet som har erfarenheter av Coulon Millésime.
Gbg Vinhus och Champagnehuset säljer en låda med sex flaskor: årgångarna 1998,1999,2000,2002,2004,2005 för 2 400 kr.
Vad tror ni, som kan champagne
 

akaSami

Livsnjutare
Igår testade vi Paul Dethune BdN. Deg 2014/12
2015-09-03_10-36-52.png

Riktigt trevligt bubbel,
Moussen upplever jag väldigt fin, riktigt små bubblor som visar stort liv i början men som snabbt försvinner i glaset. Däremot var känslan fortfarande moussig. Doften var mycket fin med mogen frukt, nötighet och inslag av gräddad mördeg. Väldigt låg syra men hög mogen fruktighet..
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Någon på forumet som har erfarenheter av Coulon Millésime.
Gbg Vinhus och Champagnehuset säljer en låda med sex flaskor: årgångarna 1998,1999,2000,2002,2004,2005 för 2 400 kr.
Vad tror ni, som kan champagne
Olivier Coulon pere et fils, tycker 400st låter dyrt.
 

Beo

Medlem
Ville ha lite brödigt bubbel och med erfarenhet av äldre årgångar så slank denna med vid senaste besöket på SB.
IMG_1331.jpg

  • Lanson (77611)
  • Extra Age Brut Blanc de Blancs
Omedelbar doft av persika när den hälldes upp (kylskåpskall) fruktig mer persika , päron, äpple men vart är brödet ? Det kom efter ett tag i glaset när det blev lite varmare. Fanns även något lite bittert i den långa syrliga (lite bitande) eftersmaken. NV BdB blend av årgångarna 2003, 2004, 2005 enligt tillverkaren. Knappt 90p , Nästa flaska om ett par år. Undrar hur man tänkte när man utformade designen av etikett och flaska. Speciellt mycket "party" utstrålar den inte men innehållet var som sagt mycket bra.
 
Last edited:

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Igår testade vi Paul Dethune BdN. Deg 2014/12
Visa bifogad bild 4851
Riktigt trevligt bubbel,
Moussen upplever jag väldigt fin, riktigt små bubblor som visar stort liv i början men som snabbt försvinner i glaset. Däremot var känslan fortfarande moussig. Doften var mycket fin med mogen frukt, nötighet och inslag av gräddad mördeg. Väldigt låg syra men hög mogen fruktighet..
Ren 2010 som levererar super skön o klassiska pinot drag, grym! Jag har redan lyckats dricka en låda av den :eek:
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Ren 2010 som levererar super skön o klassiska pinot drag, grym! Jag har redan lyckats dricka en låda av den :eek:
Vad tyckte du var så typisk Pinot? Upplevde den som ganska bred och generös med rund syra och en del söta, tropiska inslag i näsan tillsammans med en massa nötter, grädde och lite stenkross. Men för mig är nästan allt detta sådant man får av fatjäsning och malolaktisk jäsning. Hittade inte direkt någon druvkaraktär.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Vad tyckte du var så typisk Pinot? Upplevde den som ganska bred och generös med rund syra och en del söta, tropiska inslag i näsan tillsammans med en massa nötter, grädde och lite stenkross. Men för mig är nästan allt detta sådant man får av fatjäsning och malolaktisk jäsning. Hittade inte direkt någon druvkaraktär.
För mig är det mer åt rödaäpplen, svarta vinbär med en viss örtighet. Vinifikationen med skön fatjäsning ger mer en smörig o nötig parfym, men det är det fina med vin, alla har vi olika upplevelser o smak ;)
 

rs14

Medlem
Tänkte jag skulle komplettera med en låda PP L'esprit 2008 men den verkar nu vara slutsåld. Finito. Bortplockad från både SB's och importörens hemsidor så jag förmodar att det inte lär fyllas på mer framöver heller. Får bli några 08:eek:r av Taittinger Millesimé istället.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vad tyckte du var så typisk Pinot? Upplevde den som ganska bred och generös med rund syra och en del söta, tropiska inslag i näsan tillsammans med en massa nötter, grädde och lite stenkross. Men för mig är nästan allt detta sådant man får av fatjäsning och malolaktisk jäsning. Hittade inte direkt någon druvkaraktär.
Druvkaraktär i bubbel. Ja, blint så är känslan att vi oftare brukar ha fel än rätt och då är chansen att gissa rätt närmare 50 % i praktiken, då PM (eller andra udda tillåtna druvor) sällan är den dominerande druvan. ;)

Måste få till en statistisk analys av detta fenomen, men det känns i alla fall som att det är bättre att gissa på motsatsen av vad man tror för att få bäst utdelning på sina gissningar. :D
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tänkte jag skulle komplettera med en låda PP L'esprit 2008 men den verkar nu vara slutsåld. Finito. Bortplockad från både SB's och importörens hemsidor så jag förmodar att det inte lär fyllas på mer framöver heller. Får bli några 08:eek:r av Taittinger Millesimé istället.

Inte konstigt då det är en grym skumpa med potential och flera har nämnt den här. Efter att jag drack den med @CH så beställde jag några lådor för att sedan tipsa @Jesper som gjorde detsamma så där har du nog förklaringen. Såg även @Göran komma smygande på en...

Denna gång lärde jag mig att beställa innan jag lät andra veta hur bra den är. Till skillnad från Bille Rosé 02...:( Men ändå lite trist då jag hade den som månadens vin om jag blivit utvald.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Och varför köpte inte JAG flera?

Så känner nog flera inklusive mig själv, är ändå glad att jag fick hem en låda innan tjurrusningen i våras efter de sista flaskorna. Men när 97:an kom så var den både dyrare och sämre en 96:an både på pappret och i flaska vilket medförde ett minst sagt ljumt mottagande. Det är först de senaste åren som den börjat blomma ut och bli helt fantastisk samtidigt som Salon 2002 nu kostar 3000 kr...:mad:

Sen är det väl så att har man pengar så har man inte plats och har man plats så har man inte pengar. Du får trösta dig med Winston 02 som nästan är gratis i sammanhanget.;)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Så känner nog flera inklusive mig själv, är ändå glad att jag fick hem en låda innan tjurrusningen i våras efter de sista flaskorna. Men när 97:an kom så var den både dyrare och sämre en 96:an både på pappret och i flaska vilket medförde ett minst sagt ljumt mottagande. Det är först de senaste åren som den börjat blomma ut och bli helt fantastisk samtidigt som Salon 2002 nu kostar 3000 kr...:mad:

Sen är det väl så att har man pengar så har man inte plats och har man plats så har man inte pengar. Du får trösta dig med Winston 02 som nästan är gratis i sammanhanget.;)
Gällande Winston så släpptes 2004 i veckan!
 
Toppen