Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Så känner nog flera inklusive mig själv, är ändå glad att jag fick hem en låda innan tjurrusningen i våras efter de sista flaskorna. Men när 97:an kom så var den både dyrare och sämre en 96:an både på pappret och i flaska vilket medförde ett minst sagt ljumt mottagande. Det är först de senaste åren som den börjat blomma ut och bli helt fantastisk samtidigt som Salon 2002 nu kostar 3000 kr...:mad:

Sen är det väl så att har man pengar så har man inte plats och har man plats så har man inte pengar. Du får trösta dig med Winston 02 som nästan är gratis i sammanhanget.;)
Glöm inte sparbössan till Krug 2002 bara ;)!
 
Svägerskan fyller 60, så då får ta man fram en anständig dryck. Pierre Peters L´Esprit blev jag väldigt förtjust i när jag provade den i våras hos Forssén&Öberg. Rodolphe Peters var där och presenterade sin portfölj. Det blev ett blogginlägg http://jcvintankar.blogspot.se/2015/04/pierre-peters-besoker-forssen-oberg-i.html
016.JPG

Visst är den ung. Visst kommer den att utvecklas väl de närmaste åren. Visst är den suveränt god redan nu.
Gula äpplen, citrus (lime, mandarin), massor av mineraler och en lång eftersmak: lite kryddor, nötter och nougat
 

Magnus L

urydhtfilgukj
För mig är det mer åt rödaäpplen, svarta vinbär med en viss örtighet. Vinifikationen med skön fatjäsning ger mer en smörig o nötig parfym, men det är det fina med vin, alla har vi olika upplevelser o smak ;)
Visst är det personligt hur man uppfattar det. Men den är enligt producenten både fatjäst och fatlagrad på små fat.
 

jocke

Medlem
Har druckit en del champagner denna vecka. Tänkte att jag skulle skriva lite kort om några. I måndags var Henriotminglet. Henriot BdB är en riktigt bra BdB, frisk, lagom syra, fina mineraler. Henriot rosé 2008, lite hård och kantig men där finns riktigt bra potential för att bli trevlig. Den kommer bli rund och balanserad J. Enchanteleurs 2000 funderade Thomas Henriot om han skulle släppa den så här tidigt. I början är den frisk, fräsch men snabbt förändras den till en helt annan champagne. För mig blir den en riktigt härlig mogen champagne. Om 1-2 år så kommer den vara mer balanserad och jämn. Jero 95. komplex doft, rostad bröd med olika frukter som mandarin och aprikoser, riktigt bra J. Jero 89 var inte mycket sämre. Cuvée 38 var riktigt härlig, komplex, massor med mineraler och fina syror. En viss honungssmak i form av sötma men det fanns en karaktär av mogen champagne. En solera med 18 årgångar med första årgången från 1990. Man blev glad av att dricka den:).
På torsdagen blev det restaurang med jobbet på Stångs i Linköping. Där jobbar Gurto som bla sommelier. Blev 2 glas de Venoge 2002, frisk, örter, bra syra. Trevlig champagne.
Fredagen blev det dessa champagner:
DSC_0718.jpg


Turgy 2008 har det skrivits om en del. Jag upplever den som tillgänglig redan nu och visst har den hög syra men 2008 gör att den blir mer rund. Jag tycker om den och inga problem att dricka nu. José Michel tycker jag gör trevliga champagner. Genom sina PM druvor får han fram en del lakritssmaker i sina champagner som jag uppskattar. Vill ni dock ha en riktigt bra BdB från José så har ni denna http://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/jose-michel-fils-blanc-de-blancs-brut-7758801. Har återkommit till SB efter att ha varit slut. Paul Bara 2006, här har vi en doft av honung, kryddor och citrusfrukter. Smaken är fräsch, lite mot jordgubbar, bra struktur och djup och lång avslutning. Uppskattar man PN druvor (90 % tror jag och 10 % CH) så kommer denna lätt och snabbt rinna ner J. Paul Clouet 96, skrivit om tidigare, Fantastisk och Bonnaire Ver sacrum mumsig J
Jag avslutade veckan (idag) med en Paul Clouet extra brut selection 2001. 2001 är ju ett riktigt dåligt år i Champagne. Denna var mogen, följsam och välintegrerad. Riktigt riktigt överraskande bra.
DSC_0719.jpg
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
. Paul Bara 2006, här har vi en doft av honung, kryddor och citrusfrukter. Smaken är fräsch, lite mot jordgubbar, bra struktur och djup och lång avslutning. Uppskattar man PN druvor (90 % tror jag och 10 % CH) så kommer denna lätt och snabbt rinna ner J.
Trevlig rapport!
-Vad tror du om drickförnstret på Paul Bara 2006? Har några i källaren som jag hade tänkt att försöka hålla fingrarna borta från ett tag till...
 

jocke

Medlem
Trevlig rapport!
-Vad tror du om drickförnstret på Paul Bara 2006? Har några i källaren som jag hade tänkt att försöka hålla fingrarna borta från ett tag till...
Tycker absolut att de är tillgängliga idag men kan du hålla på dom något år till så har de förändrats en hel del. Du skulle även kunna stoppa in dom längs in i källaren och ta ut om så där 5-10 år. Då är de nog härligt mogna :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Tycker absolut att de är tillgängliga idag men kan du hålla på dom något år till så har de förändrats en hel del. Du skulle även kunna stoppa in dom längs in i källaren och ta ut om så där 5-10 år. Då är de nog härligt mogna :)
Jag väljer alternativ B: Längst in i källaren, vi ses om fem är PB 06 :)
 
I måndags besökte Vve Fourny & Fils Göteborg. Evenemanget ägde rum på Champagnebaren Forssén&Öberg.
Charles-Henry från ägarfamiljen guidade oss igenom deras utbud.
Bryssel%2BP%25C3%25A5sken%2B2015%2B007.JPG

Jag har skrivit om evenemanget på min blogg http://jcvintankar.blogspot.se/2015/09/champagneprovning-pa-forssen-med-vve.html
Vi fick inte smaka deras Toppcuvée "Clos Notre Dame", men sex andra cuvéer.
Tre av dom sex cuvéerna tilltalade mig lite extra, vilket har resulterat i en beställning.
1 Cuvée "R" 349 kr Varunr 77482
2 Millésimé 2009 389 kr Varunr 77390
3 Brut Nature 279 kr Var nr 77899
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
I måndags besökte Vve Fourny & Fils Göteborg. Evenemanget ägde rum på Champagnebaren Forssén&Öberg.
Charles-Henry från ägarfamiljen guidade oss igenom deras utbud.
Bryssel%2BP%25C3%25A5sken%2B2015%2B007.JPG

Jag har skrivit om evenemanget på min blogg http://jcvintankar.blogspot.se/2015/09/champagneprovning-pa-forssen-med-vve.html
Vi fick inte smaka deras Toppcuvée "Clos Notre Dame", men sex andra cuvéer.
Tre av dom sex cuvéerna tilltalade mig lite extra, vilket har resulterat i en beställning.
1 Cuvée "R" 349 kr Varunr 77482
2 Millésimé 2009 389 kr Varunr 77390
3 Brut Nature 279 kr Var nr 77899

Inte hört talas om huset innan men Charles- Henry verkar ha tyskt påbro, anno 1934...:eek: Bara mustaschen som fattas.:D
 

Beo

Medlem
Mail från SB
"Billecart-Salmon Cuvée Elisabeth Salmon, varunummer 81512, som du bevakar är slut hos leverantör och kommer inte åter bli beställningsbar."

Det kommer en ny årgång 2006 men jag hittar inget mer än TBA summer 2015. Någon som vet? Ditt fel som förlett mig @Crist(al)ian 77 men jag har en på 02 på lager.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Michel Turgy Brut Blanc de Blancs 2008
Väldigt trevlig, ren fin doft med äpplen av gula och gröna sorter tillsammans med en hel del jäst, citrus och stendamm. Ung och piggt i munnen med strama drag. Rejält med intensitet, och ett långt läskande avslut. Inte riktigt något jag går igång på, men utan tvekan en bra Champagne.

Leclerc Briant Brut Divine 2004
Den här sticker helt klart ut mer. Tydligt oxidativ stil med en hel del smörkola, vanilj, mogna, lite kantstötta äpplen, björnklister, honung, vax och kofta. Fantastisk doft! I munnen gör vinet sig lite svårare. Hög syra, torrt, relativt fylligt med lite oljig, fet kropp. Tydlig strävhet och en ganska påtaglig beska. Intensiteten är dock på plats, och längden riktigt bra. Behövde lite ost och chark. Spännande Champagne, och riktigt bra. Skulle vilja prova om 5-7 år.

IMG_20150911_204008.jpg
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Det var elakt! En mycket trevlig och sympatisk person. Entusiastisk och gestikulerande på tvättäkta fransk manér.
Här pekas det med hela handen
Instämmer, en mycket sympatisk herre. Seriös och passionerad.

Provade hela deras sortiment 2013 och jag gillade "R" skarpt, liksom "Vertus" brut nature, och BdB 1er Cru NV. Väldigt bra valuta. Underskattade. Etikettmaffian har inte lokaliserat Veuve Fourny ännu och det tackar vi för.
 
Toppen