Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne till nyår för en nybörjare.

CH

Medlem
SV: Champagne till nyår för en nybörjare.

chambertin skrev:
Vi gör nog som du Bubblaren och börjar med D-V Préstige (har Préstige med deg-datum -08, -09 och -10 och det blir nog ngn av dom äldre som vi tar).
Till förrätt så vet jag inte eftersom vi kör lite knytis men jag misstänker vit Bourgogne.
Huvudrätt blir lamm och jag står och velar mellan Cos d'Estournel -82, Mouton -88 och Ch. Margaux -89
Vi är sex stycken så det blir kanske två av dom. Gästerna är ganska vinintresserade så två olika viner parallellt brukar uppskattas.
Sedan ostbricka och Château de Fargues -86.
Avlsutar med dessert som återigen är knytis så lite frågetecken där.
Hoppas att vi har gott om tid till tolvslaget efter detta så att det blir lite mer Champagne.

Lite off topic, sorry...

Det verkar som min inbjudan kommit bort i posten, antar att det är ok att jag dyker upp?
 

bmf

Medlem
SV: Champagne till nyår för en nybörjare.

Ursäkta mitt offtopic-inlägg

Chambertin: Hur tolkar man deg-datum på D-V Prestige?
 

chambertin

Medlem
SV: Champagne till nyår för en nybörjare.

bmf skrev:
Ursäkta mitt offtopic-inlägg

Chambertin: Hur tolkar man deg-datum på D-V Prestige?
Det finns inget om deg-datum på etikett eller kork vad jag vet.
Jag har köpt mina på plats hos D-V och frågade helt sonika när dom var deggade och har sedan skrivit det på etiketten själv.
Sannolikt är dom Préstige du köper nu på SS deggade -10. Sedan vet jag inte när på året som D-V brukar byta cuvée vilket kanske betyder mer ännu deg-datum.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Champagne till nyår

Bubblaren skrev:
Vet inte om det enkom är ämnat att i denna tråd snacka champagne för nybörjare.
Jag vill höra vad ALLA planerar till nyår.

Nyår?
Jag har fullt jobb med att planera vilka champagner vi skall dricka på julafton.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Champagne till nyår för en nybörjare.

chambertin skrev:

Jag tror du la alla inbjudningarna på taket på bilen emedan du använda värmesprayen för att få upp låset på bildörren 8)
....sedan for du iväg... med inbjudningarna virvlande efter dig i fartvinden. Därför CH och även jag nu måste bekymra oss med egna planer för nyår *suck*.

Kul du delgav oss menyn. Jag har tankar ikring att förts ha liten ankleversnitt som tilltugg till välkomstskålen. Till förrätten marulkskind och pilgrimsmussla (ngn som har förslag på tillbehör som matchar PP 2002 och nämnda käk?).
Varmrätten blir en symfoni på vilt och lamm (eller så kallar man det mixgrill), rotchips, quinoa och maffig sås. Château Pedesclaux 2004 och kanske något mer.
Ostar på det innan dessert som är tänkt att vara chokladig och ngt syrligt fruktig.
 
Toppen