Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagneflask-estetik

Jag vet inte om ämnet diskuterats förut här på forumet, men jag tror inte det. Huvudfokuset brukar ju ligga på hur innehållet smakar, för vinintresserade, och inte särskilt mycket på hur förpackningen ser ut (förutsatt att den inte består av plastpåse och kartong då, förstås).

Man kan diskutera hur stor betydelse flaskans utseende har för upplevelsen, och det är också det ena syftet med tråden. Själv skulle jag säga att det gör sin del, och hade det varit helt betydelselöst hade nog ingen firma lagt ner någon möda på designen. Dock är det förstås inte så att man inte kan njuta (mycket) av ett riktigt bra vin, bara för att flaskan skulle vara mindre snygg. Men att ett sinne till kan njuta skadar ju aldrig.

Det andra syftet med tråden är att diskutera enskilda varumärken med snygga och mindre snygga flaskor.
Jag väljer här att fokusera på prestiger, eftersom de är flaggskeppprodukterna och brukar få mest fokus av producenterna i design-avseendet, och det är på den nivån man kan begära mest. Här har jag försökt att titta helt på själva flaskdesignen och påverkas i minsta minsta möjliga mån av vad jag tycker om innehållet. Även om mina topp-picks alla även är riktigt bra champagner, så innehåller de flaskor vars utseenden jag gillar minst absolut bra champagner också. Jag har bara bedömt flaskor som jag sett tillräckligt mycket för att tycka mig kunna bedöma.

Ok, så här ser mina utseende-omdömen ut...


Bäst gillar jag designen hos följande, i ingen speciell ordning...

Krug - Flaskorna är oklanderligt designade, utöver innehållets oöverträffade förträfflighet, och detta gäller alla Krugs viner. Särskilt tycker jag att färgen på Clos d'Ambonnay är urläcker.

Cristal - Detta är nästan en självklarhet, men det måste ändå nämnas här. Cristal-flaskan är en skönhet av ganska stora mått.

Dom Pérignon - En klassisk design som ser ut att vara något ur en skattkista, vilket naturligtvis inger precis rätt stämning för att dricka prestigechampagne.


Ganska bra är...

Cuvée Sir Winston Churchill - Flaskan är snygg, nästan riktigt snygg, men ligger inte i nivå med ovannämnda flaskor.

Bollinger (La) Grande Année, R.D. och VVF - Denna design är inget speciellt, men ganska stilren och får klart godkänt.


Halvbra är...

Salon - Designen och den gröna färgen är ok, och ger mig varken positiv eller negativ känsla av designen, som prestigechampagne.


Lite småtråkig är...

Cuvée William Deutz - Färgen på etiketten är det jag stör mig lite grann. Trots att grunddesignen är densamma gillar jag Amour de Deutz utseende lite bättre, så den räknas inte in här.


Tristast är...

Comtes de Champagne - Av de champagner på den här nivån som jag kunnat bedöma har Taittingers prestige den fulaste flaskan av alla. Etiketten är inget vidare snygg till att börja med, men flaskans form för mina tankar till en kort och fet gubbe, någon med kroppsformen av Danny DeVito.
Den här designen skulle vara (någorlunda) ok för en standardchampagne, men för en prestige håller den inte måttet.


Vad är era åsikter om flaskdesignen? Håller ni med? Säkert ser någons rangordning annorlunda ut, och vissa av er kanske ignorerar den här aspekten helt och hållet.
 

SUPRA

Bäst
Håller med dig om Clos d'Ambonnay. Perfekt "lila" om det nu finns någon.

Här en bild på min flaska:

http://www.finewines.se/threads/foton-krug-clos-dambonnay-1995.850/#post-48719

CdA-7.jpg
 

SUPRA

Bäst
Håller för övrigt med dig om Cristal, DP, och Salon också. Vid närmare anblick så skulle jag dock ge Salon ett litet "+" i kanten, understatement, less is more, liksom.
Krug Rosés rosa ton får man inte glömma heller. Perfekt.
Comtes de Ch är inte dum heller.
Sen söker jag namnet på en annan skumpa, som har en väldigt feminin "fysik". Gott innehåll också, men kommer inte på det nu.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
Håller med dig om Clos d'Ambonnay. Perfekt "lila" om det nu finns någon.

Här en bild på min flaska:

http://www.finewines.se/threads/foton-krug-clos-dambonnay-1995.850/#post-48719

CdA-7.jpg
Ah, där har vi den. Så fin, och utan tvekan en prydnad för din vinkällare.
När jag i höstas frågade en tjej som jobbade på Harrods vinkällare vilken flaska hon tyckte var snyggast så sa hon att det troligen var denna.

Men den skulle gräva ett hål i min plånbok som en bra dator, tyvärr. Kanske tar jag mig råd någon gång, men det känns tyvärr inte värt det. Men kul att du har en.

Tack för dina svar!
 

gece

Man vänjer sig.
Håller med om att Krugs flaskor verkligen är rysligt snygga, det bara ångar lyx om dem.

Av nästan motsatta skäl gillar jag Special Club-flarror, det är något härligt robust och lite gammalmodigt mossigt över dem (detta är alltså egenskaper jag förespråkar och uppmuntrar):
paul-bara-special-club-blanc-de-noirs-brut-champagne-france-10430680.jpg

Vanliga standard-1A-champagneflaskor tycker jag är rätt trista men Jacquesson har lyckats få till en sjukt stilig variant. Färgen, den typografiska etiketten och sen är det något je-ne-sais-pas över hela alltet som känns modernt, tidlöst, klassiskt och eget på samma gång:
jacquesson-736.jpg
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tja, ska man prata om champagneflaskors estetik (eller kanske "estetik") är det ju omöjligt att undvika Armand de Brignac. Varianterna med Swarovskikristaller slår väl det mesta - och är inte så där onödigt billiga som de vanliga varianterna - och de rosa och gröna flaskorna är då de allra mest iögonenfallande. Målgruppen måste vara förortshallickar som vill ha det där lilla extra för att bräcka sina hallickkonkurrenter.
 

Elvis

Medlem
Kul tråd, @Darth Angelus!

Själv tycker jag att champagneproducenterna generellt är väldigt duktiga på design av både flaskor och kartonger och "roliga" fodral och liknande. Och det är imponerande hur till exempel Bollinger, Moët & Chandon och Dom Pérignon nästan inte ändrar någonting i sin flask- och etikettdesign under 50+ år och ändå lyckas kännas fräscha.

Jag har många favoriter men jag undrar om inte Jacques Selosse Rosé är nummer ett:
7294928.jpg

(Hittade ingen bättre bild.)

Sedan gillar jag Ruinarts flaskform också. Deras blanc de blancs är verkligen snygg:
RuinartBlcBlc.jpg
 
Kul tråd, @Darth Angelus!

Själv tycker jag att champagneproducenterna generellt är väldigt duktiga på design av både flaskor och kartonger och "roliga" fodral och liknande. Och det är imponerande hur till exempel Bollinger, Moët & Chandon och Dom Pérignon nästan inte ändrar någonting i sin flask- och etikettdesign under 50+ år och ändå lyckas kännas fräscha.

Jag har många favoriter men jag undrar om inte Jacques Selosse Rosé är nummer ett:
7294928.jpg

(Hittade ingen bättre bild.)

Sedan gillar jag Ruinarts flaskform också. Deras blanc de blancs är verkligen snygg:
RuinartBlcBlc.jpg

Håller med om att Selosse Rosé tillhör de snyggare.

Annars är väl min favorit en flaska som inte görs längre. :cool: Användes bland annat av Lanson

120222.jpg
 

chamkat

Medlem
Håller med om Cirstal och Krug som exceptionellt vackra flaskor. För att komplettera diskussionen tycker jag att Henri Giraud gör ett bra jobb med sin Argonne, avskalad och fräsch och kul med en gammeldags förslutning.
 

Attachments

  • argonne.jpg
    argonne.jpg
    21,9 KB · Visningar: 342
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
Kul tråd, @Darth Angelus!

Själv tycker jag att champagneproducenterna generellt är väldigt duktiga på design av både flaskor och kartonger och "roliga" fodral och liknande. Och det är imponerande hur till exempel Bollinger, Moët & Chandon och Dom Pérignon nästan inte ändrar någonting i sin flask- och etikettdesign under 50+ år och ändå lyckas kännas fräscha.

Jag har många favoriter men jag undrar om inte Jacques Selosse Rosé är nummer ett:
7294928.jpg

(Hittade ingen bättre bild.)
Ojdå, den var verkligen sjukt läcker! Det måste jag verkligen hålla med om.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Måste ju säga att Chanoine Tsarine måste vara bland den minst tilltalande flaskan. ps även om bilden känns lite exotisk...
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    87,4 KB · Visningar: 342

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Pratar vi stilmässigt är min favorit Cédrics hela serie med Roses de Jeanne, i olika färger,
För mig är det nog en av de mest smakfullt designande etiketter
 

Attachments

  • CIMG0492.JPG
    CIMG0492.JPG
    31,4 KB · Visningar: 338

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Kom precis på att ingen ännu sågat Palmes d'Or av Nicolas Feuillatte ;)?
 

Attachments

  • 6_palmes_d_or__29707_orig.jpg
    6_palmes_d_or__29707_orig.jpg
    26,8 KB · Visningar: 725
Toppen