Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagneförslag

Silex

Medlem
Jag skulle vilja ha förslag på en champagne i prisklass 350-600kr som skall drickas som aperitif, ev. med lite snittar/aptitretare. Enklast om den går att köpa via SB (alternativt näthandel som levererar i Sverige), och att det går att köpa per flaska eller magnum (ej låda). Har ni några favoriter att rekommendera?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Drack Palmer & Co 1998 på magnum i helgen, den kostade ca 650 och finns på bolaget. Om du vill ha lite ålder.

Annars kanske Paul Bara 2002 på beställnings sortiment om du vill ha en Pinot Noir.

Pierre Peters standard går ju alltid bra också.
Bollinger
Louis Roederer
osv
 
Jag skulle vilja ha förslag på en champagne i prisklass 350-600kr som skall drickas som aperitif, ev. med lite snittar/aptitretare. Enklast om den går att köpa via SB (alternativt näthandel som levererar i Sverige), och att det går att köpa per flaska eller magnum (ej låda). Har ni några favoriter att rekommendera?

Alltid svårt att rekommendera då smak är individuellt

Några exempel på viner som skulle fungera bra som aperitif och som jag tycker är bra.
  • Jacquesson 736,
  • Louis Roederer
  • 2004 Bernard Hatté
  • De Sousa Cuvée 3A
  • 2006 Franck Bonville Grand Cru Avize
  • 2006 Diebolt-Vallois Fleur de Passion
  • 2006 Pierre Peters Cuvée Speciale Les Chétillons


 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Till lite föräscha snittar o salta tregeringsgatan ju bollinger grand Année 2004 super fräsch utan att vara tråkig.
Finns i typ alla butiker o en liiite bättre budget skadar ju aldrig ;)
Annars om det finns kvar Orpale på rgeringsgatan så är den finfin :)
 
Till lite föräscha snittar o salta tregeringsgatan ju bollinger grand Année 2004 super fräsch utan att vara tråkig.
Finns i typ alla butiker o en liiite bättre budget skadar ju aldrig ;)
Annars om det finns kvar Orpale på rgeringsgatan så är den finfin :)

Ja du @johan1279 , du har också hängt för länge på finewines.se :). @Silex frågar om tips på mellan 350-600 kronor och får förslag på viner mellan 750-850 ;)

Men både GA och Orpale är bra viner. Håller helt med där
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Är förresten inte PP Les Chétillons och FdP strax över budget oxå? hursomhelst är de vinerna tillsammans med Orpale riktigt bra viner sätt till kvalité.
För den pengen tycker jag nog man överlag inte får mycket bättre viner via Bolaget
 
Trådskapare
Silex

Silex

Medlem
Stort tack för alla förslag! Lite spontana kommentarer. Självklart är smaken personlig, och själv tycker jag t ex Bollinger och Louis Roederer är mycket bra standardchampagner i det prissegmentet. Vore dock kul att bjuda på något som gästerna kanske inte provat innan (inga stora vindrickare, men har nog provat de vanligaste flygplatsstandardchampagnerna). Tyvärr kan jag inte gå utanför den budget jag nämnde i det här fallet, annars tycker jag GA och Orpale var bra förslag. Palmer 1998 på magnum var också ett intressant förslag, men det verkar som den ersatts med 2000 nu. Som hus tycker jag Palmer är sådär generellt. Någon som provat 2000?
Les Chétillon och FdP 2006 - är det inte lite synd att dricka dem nu? Känns som att jag skulle betala mer för potential i de fallen. Jag har ett par flaskor FdP 2006 hemma, så det skulle ju visserligen göra inköpen enklare.
Jag undrar också vad ni tycker om Vilmart Grand Cellier 2008 som börjar säljas på SB nästa vecka. Jag såg några bra omdömen om den här på forumet nyligen.
Kanske blir så att jag tar Jacquesson 736 och lägger överskottet i budgeten på lyxigare snittar.
 
Stort tack för alla förslag! Lite spontana kommentarer. Självklart är smaken personlig, och själv tycker jag t ex Bollinger och Louis Roederer är mycket bra standardchampagner i det prissegmentet. Vore dock kul att bjuda på något som gästerna kanske inte provat innan (inga stora vindrickare, men har nog provat de vanligaste flygplatsstandardchampagnerna). Tyvärr kan jag inte gå utanför den budget jag nämnde i det här fallet, annars tycker jag GA och Orpale var bra förslag. Palmer 1998 på magnum var också ett intressant förslag, men det verkar som den ersatts med 2000 nu. Som hus tycker jag Palmer är sådär generellt. Någon som provat 2000?
Les Chétillon och FdP 2006 - är det inte lite synd att dricka dem nu? Känns som att jag skulle betala mer för potential i de fallen. Jag har ett par flaskor FdP 2006 hemma, så det skulle ju visserligen göra inköpen enklare.
Jag undrar också vad ni tycker om Vilmart Grand Cellier 2008 som börjar säljas på SB nästa vecka. Jag såg några bra omdömen om den här på forumet nyligen.
Kanske blir så att jag tar Jacquesson 736 och lägger överskottet i budgeten på lyxigare snittar.
Tycker Jacquesson 736 och bra snittar låter som ett alternativ. Om de du ska prova med inte är så 'vana" vinprovare så ger du dem ett bra vin och bra mat, dvs en bra helhetsupplevelse.

Vad gäller GA och FdP, tycker båda levererar idag. 2006 är en rätt tillgänglig årgång.

Vilmart Grand Cellier 2008 är ett mycket bra vin. Vilmart har bra kvalitet även om jag inte gillar husstilen, just Grand Cellier 2008 är ett undantag för mig då eken inte är så framträdande vilket jag tycker är mycket positivt. Drack en för ett par dagar sedan. Gott helt enkelt

Vad gäller Palmer, väldigt varierande kvalitet, 1998 är generellt en bra årgång och magnum är en trevlig storlek. Kan kanske ge det lilla extra pga det
 

Martin Berggren

Bad santa
Känner att forumets positiva syn på Fleur de Passion 2006 behöver balanseras...

Fick detta blint för några veckor sedan. Klumpigt, fyrkantigt och framförallt enkelt. Gissade Diebolt Tradition vilket ger en fingervisning om hur jag upplevde kvaliteten... inte imponerad mao. Hoppas det var en dålig flaska.
 
Känner att forumets positiva syn på Fleur de Passion 2006 behöver balanseras...

Fick detta blint för några veckor sedan. Klumpigt, fyrkantigt och framförallt enkelt. Gissade Diebolt Tradition vilket ger en fingervisning om hur jag upplevde kvaliteten... inte imponerad mao. Hoppas det var en dålig flaska.
Dags för ett blindprov då. Vid det här laget finewines.se något berömda 2004 BdB-provning föll FdP också igenom. Vi kan väl köra ett snabbtest av ett par 2006 BdB. Tre är listade ovan.
 

Per Stade

Lege artis
Vi provade R & L Legras Grand Cru Blanc de Blancs Brut i lördags och kan rekommendera den som ett
budgetalternativ. Lättbegriplig champagne, som säkert faller även mindre vana champagnedrickare på läppen.
I mitt tycke lagom dosage, inte för söt, vilket borde passa bra som aperitif. Förvånansvärt svag mousse bara.
Vill du kosta på lite mer så är inte 2000 Cuvée St Vincent Blanc de Blancs Grand Cru fel. Klart bättre tryck
både i smak och dosage.
Den nydegorgerade 1996 Cuvée St Vincent verkar vara slut men ligger ju inte heller inom budgetramen.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Stort tack för alla förslag! Lite spontana kommentarer. Självklart är smaken personlig, och själv tycker jag t ex Bollinger och Louis Roederer är mycket bra standardchampagner i det prissegmentet. Vore dock kul att bjuda på något som gästerna kanske inte provat innan (inga stora vindrickare, men har nog provat de vanligaste flygplatsstandardchampagnerna). Tyvärr kan jag inte gå utanför den budget jag nämnde i det här fallet, annars tycker jag GA och Orpale var bra förslag. Palmer 1998 på magnum var också ett intressant förslag, men det verkar som den ersatts med 2000 nu. Som hus tycker jag Palmer är sådär generellt. Någon som provat 2000?
Les Chétillon och FdP 2006 - är det inte lite synd att dricka dem nu? Känns som att jag skulle betala mer för potential i de fallen. Jag har ett par flaskor FdP 2006 hemma, så det skulle ju visserligen göra inköpen enklare.
Jag undrar också vad ni tycker om Vilmart Grand Cellier 2008 som börjar säljas på SB nästa vecka. Jag såg några bra omdömen om den här på forumet nyligen.
Kanske blir så att jag tar Jacquesson 736 och lägger överskottet i budgeten på lyxigare snittar.

Tänker du så, så tycker jag personligen att Jacquesson´s 2008a är yngre i munnen än vad Vilmart 2008 är. Båda har hög och ung syra men jag gillade verkligen stilen hos Vilmarts 08 - kör på den tycker jag och öppna flaskorna några timmar innan !
 

magnum

Epernay, Frankrike
Känner att forumets positiva syn på Fleur de Passion 2006 behöver balanseras...

Fick detta blint för några veckor sedan. Klumpigt, fyrkantigt och framförallt enkelt. Gissade Diebolt Tradition vilket ger en fingervisning om hur jag upplevde kvaliteten... inte imponerad mao. Hoppas det var en dålig flaska.
Vill nog vidhålla min positiva syn på FdP 2006, serverade den vid en middag för en vecka sen till en annan producent (blint) vi var alla överens om att det är en fantastisk champagne med bra potential. Igår provade vi den igen med FdP 2007 och 2008. Här håller jag 2008 högre, som bjuder på än renare frukt och mer komplexitet, men igen så imponerade 2006an. Prova igen;)
 

Segol

Medlem
Känner att forumets positiva syn på Fleur de Passion 2006 behöver balanseras...

Fick detta blint för några veckor sedan. Klumpigt, fyrkantigt och framförallt enkelt. Gissade Diebolt Tradition vilket ger en fingervisning om hur jag upplevde kvaliteten... inte imponerad mao. Hoppas det var en dålig flaska.
För att fortsätta på det temat så har jag tyvärr inte varit särskilt imponerad av vare sig FdP -02 eller -04 heller, tyvärr eftersom jag har en del -02or liggandes.
 
Toppen