Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagneprovning

Hittade den här bilden på en blogg från XYZ's stadens champagne-ABC. (Av hänsyn till föreningen så vill jag inte publicera namnet :D )

Roligast är nästan att läsa protokollen där bland annat Bollinger Special Cuvee får epitet disktrasa och går in på samma plas som Codorníu. Av bilden att döma spenderar de trots allt en del pengar på olika flaskor.

mt28aug2008_3080mousserande.JPG


Vad jag undrar är om min reaktion är ett uttryck på att jag känner överlägsenhet, förundran över eller medkänsla med dem. Säger det mer om mig än dem. En fråga så här på kvällen efter att jag druckit ur den Henriot 1995 som jag hittade i fredags på mitt lokala systembolag.
 

Helen

Medlem
SV: Champagneprovning

Vi måste känna medkänsla för att de inte vet bättre och förundran över att de lyckades att hitta det absolut sämsta som finns att köpas för pengar förutom BiB.
Å andra sidan kanske de vet bättre men hade en plojkväll bara för att få sina åsikter om diverse dryck bevisade.
Tänk att det finns människor som köper Jeanmaire, den duger ju inte ens till att göra en Kir Royal.
 

kayaker

Cyklist
SV: Champagneprovning

*lol*
Vad är det för nå't i det gula fodralet? Lanson? De brukar ju lägga pengar på så'nt...
 

CH

Medlem
SV: Champagneprovning

Jag hittade sidan och något mera förvirrande har jag nog inte sett på nätet.
 

kayaker

Cyklist
SV: Champagneprovning

CH skrev:
Jag hittade sidan och något mera förvirrande har jag nog inte sett på nätet.
Kallar det "evenemanget" för Champagneprovning? Blaskprovning vore nog ett mer passande namn... ;D
 

Helen

Medlem
SV: Champagneprovning

jag vill oxå läsa protokollet, kan du inte skicka en länk på pm till mig.
Man måste ju bara få reda på hur de tänkte och tyckte
 

CH

Medlem
SV: Champagneprovning

Gustibus skrev:
Jag tror de har skitkul. Det hade i alla fall jag när jag läste protokollen.

Verkligen. Typiskt fall av "skrattar åt dem och inte med dem"
Vem fan får för sig att ha med hallonsaft i en provning av mousserande viner?
 

CH

Medlem
SV: Champagneprovning

Denna är helt underbar

Moët & Chandon Brut imperial Champagne
...........
..........
..........
ANVÄNDNiNG: Avstampsgrillning inför industri–semester
 
Trådskapare
A
SV: Champagneprovning

Skönt att jag är på rätt forum. Omedelbar reaktion ;D

Finns en del sköna saker på sidan. Klassningen av bland annat Bollinger och Delamotte som halvtorra viner eller smakintrycket "oval såpbubbla" lever man länge på.
 

CH

Medlem
SV: Champagneprovning

De höll Alexandre Bonnet väldigt högt fast de kanske de inte var de mest konsekventa i sina betyg sett till övrigt som betygsattes. Bolly pendlade mellan 2-4 tex.

Det jag tyckte var mest skrämmande var ett en av deltagarna driver en vinsida för försäljning till privatpersoner på samma sätt som AWC samt även hålla i företagsprovningar.
 

Helen

Medlem
SV: Champagneprovning

Jeanmarie´s betyg
jag skrattaar så jag gråter - rengöringstablett !!!!!!

] FÄRG / UTSEENDE: Ljusgul ChampagneCider, precis som en rengöringstaablett av löständer. Bubblar lite väl mycket.

2] DOFT: Chardonnay, diskret, citrus, inte mycket, mineral, smörig, surt, vulgo, äpple.

3] SMAK: Intressant, som alla andra delikatesser = det finns något äckligt inslag också och det är
det som gör det spännande man kan inte härleda vad som är gott eller inte. Det är det som är mystiken.
Torr, mycket frisk smak med mineralton och inslag av citrus och äpple. Rätt mycket metall = HEAVY METAL.
 

kayaker

Cyklist
SV: Champagneprovning

Lanson Rosé Label:

SMAK: Galla, kräk, metall, torr, vedervärdig...
Sötma: 10 gram Socker / Liter
ANVÄNDNiNG: Avrådes - do not drink this at home.
 

SUPRA

Bäst
SV: Champagneprovning

Jag ser åtminstonde EN flaska som jag brukar gilla, Duval-Leroy.


FÄRG: Ljus orange.
DOFT: Diskret ungdom, frisk; smultron, vita blommor, kex, blodapelsin, örter, jäst.
SMAK: Torr, mycket frisk.
13 gram Socker / Liter
12 procent
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Champagneprovning

Delamotte Brut Champagne;
UTSEENDE: Klen färg.
SMAK: Oval såpbubbla. Kvällens bästa betyg?

Hur fan smakar oval såpbubbla?
 
SV: Champagneprovning

1CRU skrev:
Vi måste känna medkänsla för att de inte vet bättre och förundran över att de lyckades att hitta det absolut sämsta som finns att köpas för pengar förutom BiB.
Å andra sidan kanske de vet bättre men hade en plojkväll bara för att få sina åsikter om diverse dryck bevisade.
Tänk att det finns människor som köper Jeanmaire, den duger ju inte ens till att göra en Kir Royal.
Kunde inte sagt det bättre själv. Vilka vedervärdiga drycker. Jeanmaire är den sämsta äkta champagnen jag provat ifrån bolaget och en skam för Champagnedistriktet. Fy fan, än värre än Moët. Sedan alla vedervärdiga billiga bubbel, cavor, Asti, Dopff Brut, Henric Åkesson etc. Usch så äckligt!!!
Varför har de inte med Henkell Trocken, när de ändå håller på? Eller kanske finns den med fast jag inte kan se den på bilden.

kayaker skrev:
*lol*
Vad är det för nå't i det gula fodralet? Lanson? De brukar ju lägga pengar på så'nt...
Om du talar om det orange foldralet som är utformad för att passa flaskan precis så lär det ju vara Veuve Clicquot, specifikt den torra. Det får ju helt klart ses som en av de bästa på den här provningen.

SUPRA skrev:
13 gram Socker / Liter
12 procent
Vet inte om det var du eller de som skrev detta, men 13 gram socker / liter är absolut inte på långa vägar 12 procent. Närmare 12 promille.
 

Keen

slan
SV: Champagneprovning

Darth Angelus skrev:
Vet inte om det var du eller de som skrev detta, men 13 gram socker / liter är absolut inte på långa vägar 12 procent. Närmare 12 promille.

Inte så att de syftar på alkoholstyrkan? Har aldrig sett nån skriva ut dosagen i procentform :)
 

Öhman

Medlem
SV: Champagneprovning

Darth Angelus skrev:
Vet inte om det var du eller de som skrev detta, men 13 gram socker / liter är absolut inte på långa vägar 12 procent. Närmare 12 promille.


Det där förstod till och med jag.
13 gram dosage. 12 procent alkohol.
Såklart.
 
Toppen