Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagnerapport från New York

Elvis

Medlem
Eftersom jag oftast reser inom EU får jag inte handla alkohol på till tax free-avdelningen på Arlanda, men nu var det trevligt att titta igenom champagneutbudet ordentligt. Det fanns ganska mycket att välja på och priserna låg strax under Systembolagets. Det blev till slut en flaska Jacquesson Cuvée nº 732, som jag sedan hade med som present till min flickväns kusin som vi skulle bo hos. Som bonus fick jag vara med och dricka den första kvällen i USA. En väldigt trevlig torr champagne med lite blommig smak. Den var väldigt uppskattad så den kommer jag att köpa fler av och ha hemma som ”bjudchampagne”. Jacquesson ska också ha plus i kanten för sin extremt informativa etikett, där druvblandning, degorgeringsdatum, årgångsmix och produktion per flaskstorlek stod med.

Jag ville köpa Roederer Estate l’Ermitage och gick därför in i varenda vinbutik vi såg inne i New York. Det var fascinerande hur skeva priserna på champagne var. I en affär kostade till exempel köpa en flaska Jacques Selosse Initiale 400 dollar... Enligt butiksinnehavaren hade han bara lyckats komma över tre flaskor och det här var ”the world’s best champagne”. Ni kan säkert höra hur det låter när en amerikan säger det. I samma affär kostade Krug 150 dollar! Jag har läst någonstans att Jacques Selosse inte exporterar till USA så det kan vara en förklaring.

Vi besökte dessutom Morell Wine Bar & Cafe (http://www.morrellwinebar.com/winebar/index.asp) på Rockefeller Plaza. De har både en vinbar och en vinbutik. Där hittade jag äntligen Roederer Estate l’Ermitage men bara i vinbaren, inte i butiken. De hade ett bra utbud av viner på glas (dock inte Roederer Estate) och mycket kunnig personal. Jag tog ett glas Charles Ellner champagne, mest för att jag inte hört talas om den förut och ville prova något nytt. En OK champagne med lite brödig/nötig smak.

Vi gjorde också ett besök på Balthazar (http://www.balthazarny.com/), en klassisk bistro nere i Soho, och åt hummer till lunch. Till det drack vi varsitt glas Moutard Père & Fils ”Rosé de Cuvaison” Rosé Brut, en champagne helt i min smak. Härligt röd färg och fyllig smak. Jag kan varmt rekommendera både restaurangen och champagnen.

En kväll åt vi middag på One Little West 12th och där drack vi en flaska Ruinard Blanc den Blancs. Hade en ganska speciell smak, rund och fyllig. Mycket god.

Jag hittade till slut Roederer Estate l’Ermitage 2000 för 45 dollar flaskan och köpte med mig fyra flaskor hem till Sverige. Ska bli spännande att prova dem. Jag var ytterst nära att köpa en flaska Pol Roger Winston Churchill 1996 för 199 dollar i samma affär, men besinnade mig i sista stund.

Som avslutning på den här New York-veckan i champagnens tecken kunde jag inte låta bli att köpa en flaska Krug som jag hittade för 145 dollar. Den drack vi med min flickväns kusin och hennes man, och den gjorde succé. Den är numera min flickväns favoritchampagne men eftersom hon oftast tycker ännu bättre om rosé frågade hon om Krug gör en rosé också... Jag vet inte om jag borde ha svarat ärligt på den här frågan – det kan bli dyrt i framtiden... ;)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Champagnerapport från New York

Är snart på väg till New York, tips på bra Champagne/vinbarer tas tacksamt emot!
 

Krug88

Medlem
SV: Champagnerapport från New York

Haha, där gjorde du bort dig rejält!
En kompis till mig var så bitter för att hans fru inte gillade Champagne.
När Krug 88 kom på bolaget köpte han hem en flaska och bjöd på till middagen, hon föll handlöst för den...
Nu är det bara Krug Vintage som hon kan tänka sig att dricka alls.
Han får heller inte bjuda på sina Krugflaskor när hon inte är med nu för tiden... :'(
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Champagnerapport från New York

hampus86 skrev:
Elvis, kan du reka nån vinbutik alt. restaurang? Jag sticker på ons.
En polare rekar Veritas (http://www.veritas-nyc.com/veritas.html), som tydligen har 192 000(!) flaskor på lager!

Jag slank in på en del små vinbutiker som jag "snubblade" över. Men mina viktigaste intryck står i mitt första inlägg i tråden.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Champagnerapport från New York

Detta är mitt första inlägg på detta Forum. Om jag skulle sparka in några öppna dörrar ber jag om ursäkt för detta. Av naturliga skäl har jag inte läst så många inlägg.

I NY har man såvitt jag vet ingen alkoholskatt. Det är därför som det inte finns några stora tax-free shoppar på flygplatserna. Den enda skatten är momsen (VAT) som i NY är 8,35% om jag inte minns helt fel. Bestämmelserna från delstat till delstat varierar liksom skatten.
Newark, som bl.a. SAS landar på ligger inte i NY utan i New Jersey. Skatten där är ungefär densamma. Eftersom hyran på flygplatserna för taxfree-shopparna är höga så är dessa små och har litet sortiment. Dessutom är alla från Europa importerade viner och spritsorter relativt dyra i USA. Champagne kostar oftast mer i USA, även på tax-freen, än på Systembolaget.

Vad som inte är så känt i Sverige är att om man beställer från en delstat för leverans i en annan delstat så debiterar säljaren ingen moms! Det är köparens skyldighet att betala momsen i den delstat han befinner sig i. Med andra ord, om du åker till NY kan du beställa från en vinbutik i New Jersey, få det levererat efter en dag ell er två till din adress i NY och inte betala momsen. Detta kompenserar mer än väl fraktkostnaden. Och eftersom du tar med det inköpta till Sverige så tror jag faktiskt inte att du begår något brott om du inte betalar skatt. Vinbutikerna skickar alltid med FedEx eller UPS och det går snabbt. Posten i USA, USPS, befordrar INTE alkoholhaltiga drycker från en delstat till en annan. I vissa delstater är handel med alkohol hårdare reglerad och vinbutikerna skickar inte till dessa delstater. Indiana, Kentucky, Maryland, Massachusetts, New Hampshire, Tennessee, Utah och Virginia tillhör de staer som man inte brukar kunna beställa vin och sprit till. Men de är väl inte heller några turistmål för oss svenskar. Många skickar inte heller till Hawaii eller Alaska men det beror väl på avståndet (eller att de inte räknas - de har ju bara varit delstater i 50 år ;))


Mitt tips är att istället för champagne försöka få tag på något inhemskt kvalitetsvin eller t.om. mousserande. Som bekant har flera franska champagnehus startat tillverkning av mousserande i USA.

Eller försök att få tag på någon kvalitetssprit, som antingen inte finns eller är svindyr i Sverige. Väl ekfatslagrad brandy, som är värd att prova är t.ex Germain-Robin. De tillverkaren bl.a. en brandy, som är gjord på 100% Pinot Noir. Jag beställde själv några flaskor i somras från en återförsäljare i Calfornien, betalade med mitt VISAkort och fick det levererat till Chicago några dagar senare. Det enda som krävdes för att bekräfta ordern var att ringa, vilket jag gjorde från Sverige. http://www.caddellwilliams.com/index.php

Rom, tequila och mezcal är spritsorter, som kommer från Amerika och följdaktligen är ganska billiga i USA. För den som gillar mörk rom är Ron Zacapa Centennario 23 Anos ett måste. Kostar ungefär $40 vilket är peanuts. Finns inte i Sverige men kostar det dubbla i Tyskland. Sök återförsäljare på nätet! Eller gå ut på stan och shoppa. Kom bara ihåg att i USA är det fri prissättning så priserna kan variera mycket kraftigt från en butik till en annan. Och glöm inte att skatten alltid tillkommer när du handlar i butik.
 

SUPRA

Bäst
SV: Champagnerapport från New York

Per, det var ingen dåligt förstainlägg!

Instämmer helt med "Ron Zacapa Centennario 23 Anos".
 
Toppen