Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagnetips med Pinot Noir-dominans

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Önskar jag kunde hitta någon annat än Anders förslag eftersom jag inte är så förtjust i Bollinger men tyvärr så hittar jag inget roligt alls på systembolaget. (otippat):cool:
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Önskar jag kunde hitta någon annat än Anders förslag eftersom jag inte är så förtjust i Bollinger men tyvärr så hittar jag inget roligt alls på systembolaget. (otippat):cool:
Comtesse Marie de France 2000 kanske för 669. inte provat den årgången dock.
 

PaH

Medlem
Jag kan rekommendera Cuvee Laetitia från Henri Billiot i Ambonnay. En solera med över 20 årgångar i flaskan. Priset nästan 500 kr. Jag vet att det är mer Chardonnay i denna cuvee än de andra men jag tror inte någon vet den exakta druvblandningen. 80/20, 70/30 i de andra Cuveerna fördel Pinot. Degogeringsdatum på flaskan.
 
Last edited:
Jag kan rekommendera Cuvee Laetitia från Henri Billiot i Ambonnay. En solera med över 20 årgångar i flaskan. Priset nästan 500 kr. Jag vet att det är mer Chardonnay i denna cuvee än de andra men jag tror inte någon vet den exakta druvblandningen. 80/20, 70/30 i de andra Cuveerna fördel Pinot. Degogeringsdatum på flaskan.

Har inte provat den men den står på listan. @Cavisten Vinhandel på forumet är de som importerar och kan säkert svara på druvblandning etc. Läst en del sommeliers som uppskattar den mycket
 

Cavisten Vinhandel

Leverantör
Kul att höra lite feedback på våra viner.

Vi importerar som @Anders Landström skriver bl.a H.Billiots champagner (förutom Cuvé Tradition och Rosén som vi inte har hemma nu) och har dessutom Bernard Hatté (från Verzenay) i vårt sortiment.
Det som finns på BS från H.Billiot är dessa viner:

1) Cuvée Julie: Pris: 429:-/fl.
http://www.systembolaget.se/77890
Detta är egentligen en årgångschampagne men man har valt att inte marknadsföra den som sådan pga av att det finns en Cuvée Millésime i sortimentet. Chardonnay-delen av det här vinet har legat totalt 10 mån på ekfat vilket ger det en vit bourgogne-känsla. Efter buteljering i september 2007 så har vinet legat på jästen i Billiots mycket svala källare fram till degorgeringen i november 2012.
Denna tappning är gjord på basvin från 2006. Druvsammansättningen är 50% Pinot Noir, 50% Chardonnay och dosagen är 9g/l (inte 8g/l som jag felaktigt skrivit förut i en annan tråd). Flaskorna som finns på BS nu är deggade 22 Oktober 2012.

2) Cuvée Laetitia: Pris: 485:-/fl.
http://www.systembolaget.se/77891
Detta är Billiots lite hemlighetsfulla solera-champagne som man inte vill berätta så mycket om.
Vi vet dock att soleran startades 1983 och att druvsammansättningen domineras ngt av chardonnay.
Inga av vinerna jäses eller lagras på fat utan soleran är uppbyggd i ett system av emaljerade tankar.
Vi har också fått reda på så mycket att det yngsta vinet i den här tappningen är från 2007 och att denna tappning har vin från ca 20 årgångar.

Det tappades på flaska våren 2008 och har alltså tillbringat knappt fem år på jästen före degorgering. Dosagen är här 11g/l (inte 8g/l som jag felaktigt skrivit förut i en annan tråd). Flaskorna som finns på BS nu är deggade 22 Oktober 2012.

3) Millesime 2005: Pris: 359:-/fl.
http://www.systembolaget.se/77969
Billiots Millésime har en tydlig Pinot-dominans med sina 75% och resten är Chardonnay.
Det tappades på flaska våren 2006 och degorgerades i slutet av januari 2013 vilket ger en tydlig autolytisk och lite utvecklad karaktär. Vinet är en utmärkt representant för Ambonnay och Billiots ganska rika och vinösa stil av champagne.
Dosagen är här 10g/l.

4) Brut Réserve: Pris: 299:-/fl.
http://www.systembolaget.se/77968
Billiots Brut Réserve har likosm Brut Millésime en tydlig Pinot-dominans med sina 75% och resten Chardonnay.
Man använder för det mesta tre årgångars basvin till denna cuvéen och här är det 50% 2010, 25% 2009 och 25% 2008.
Inget pressvin används till denna cuvéen. Vinet degorgerades i slutet av januari 2013
Dosagen är även här 10g/l.

Vi har bett Billiot att trycka all information om vinerna på baksidesetiketten så, deg-datum, druvblend och årgångssammansättningen finns med där.

IMG-20130905-00208.jpg


/Henrik
 
André Clouet Cuvée 1911(100%PN) samt Paul Clouet Seriegraphiée(80%PN och 20%Ch) borde väl kvala in här också?

Absolut, tycker dock att 1911 blivit väl svag de senaste utgåvorna. Vinet från Paul Clouet har jag aldrig provat. Bott hos dem men det blev ingen provning :(
 

MD

Medlem
Absolut, tycker dock att 1911 blivit väl svag de senaste utgåvorna. Vinet från Paul Clouet har jag aldrig provat. Bott hos dem men det blev ingen provning :(

Jag har inte provat 1911 på länge nu. Paul Clouet Seriegraphiée har jag testat ett par gånger med blandade omdömmen, ena gången bra och andra gången lite trött. Men jag gillar ju Bollinger GA starkt och då trådskaparen inte verkar göra det så kanske dessa faller honom mer i smaken än dom gör för mig...
 

MD

Medlem
Tack för ytterligare tips! MD, jag har absolut inget emot Bollinger. Tvärtom, det lutar nog åt att det blir en Bollinger GA!
Sorry! Såg nu att det var Skumpagne som hade lite svårt för deras stil. Personligen är jag väldigt förtjust i Bollinger och skulle nog välja mellan GA eller Paul Bara Comtesse Marie de France.
 
Toppen