Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagnetyper

Är väldigt sugen på att lära mig mer om Champagne. Har läst många fina tips här inne men undrar:
- Har jag förstått det rätt och kan man generalisera det hårt genom att säga att Blanc de Blanc på Chardonnay är aperitif/mingel och Champagne bestående av flera druvsorter är en komplexare typ som fungerar till aperitif och mat?
- Är BdB lika lagringsdugliga som de med flera druvsorter?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Är väldigt sugen på att lära mig mer om Champagne. Har läst många fina tips här inne men undrar:
- Har jag förstått det rätt och kan man generalisera det hårt genom att säga att Blanc de Blanc på Chardonnay är aperitif/mingel och Champagne bestående av flera druvsorter är en komplexare typ som fungerar till aperitif och mat?
- Är BdB lika lagringsdugliga som de med flera druvsorter?
Jag tror inte att det finns en poäng att generalisera över huvud taget rörande druvsammansättningen och huruvida de är olika lämpliga som aperitif enbart baserat på det. Chardonnay tenderar till att ha högre syra än de två blå druvorna pinot noir och pinot meunier, som i större utsträckning bidrar med fyllighet och rondör, men det handlar givetvis om mycket annat också, så som koncentration, tid på jästen, fat och mognadsgrad. Blandningar där samtliga ingår är nog vanligtvis mer komplexa, men även här handlar det om mycket mer än druvsammansättningen.

Min känsla är att vi vinnördar ofta tar fel när vi gissar druva blint på champagne, trots att vi har 33,3 % chans att gissa rätt om vi bortser från de mer udda druvorna som ibland dyker upp och som är tillåtna att använda i Champagne.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tack Mattias, bra förklarat!
Tolkar jag det rätt om en BdB är minst lika lagringsduglig som de sammansatta eller vinner den inte lika mycket på lagring?
Inte mitt område fullt ut, men jag har svårt att tro att så är fallet. Om alla övriga parametrar så som koncentration, kvalitet, terroir och årgång är samma, kan det möjligen gå att säga något generellt, men annars ger det nog inte så mycket. Pinot meunier anses vara den minst kvalitativa druvan visserligen. Möjligen är den generellt något sämre att lagra, men vad vet jag?

Vad säger forumet?
 

Ekdahl

Medlem
Inte mitt område fullt ut, men jag har svårt att tro att så är fallet. Om alla övriga parametrar så som koncentration, kvalitet, terroir och årgång är samma, kan det möjligen gå att säga något generellt, men annars ger det nog inte så mycket. Pinot meunier anses vara den minst kvalitativa druvan visserligen. Möjligen är den generellt något sämre att lagra, men vad vet jag?

Vad säger forumet?
Pinot Menuier anses inte ha lika bra lagringspotiential och används mer sparsamt i årgångsskumpor. Kommer inte på rak arm ihåg varför, kan det vara syran? Eller är det frukten?'

Personligen tycker jag att en bättre BdB KRÄVER lagring, även många NV. De är ofta syrastinna rackare och ganska okomplexa/enkelspåriga som unga. Med ålder förändras de mycket. En BdN (el dominerad av de blåa druvorna) går inte riktigt samma resa tycker jag och är ofta riktigt bra som unga. Stor generalisering såklart, men har du en Grand Cru BdB, lagra alltid! Ju längre, desto bättre.
 
Last edited:
Skulle säga att en BdB är mer lagringsduglig än en blend pga sin ofta högre syra. Om man skall dricka champagne som aperitif tycker jag dosagen är en viktigare faktor än druvblandningen - inte för sött innan maten. Med större andel blåa druvor kan champagnen uppfattas som fruktigare vilket kan göra att den passar bättre till mat. Som @Mattias Schyberg skriver finns det dock mycket annat som spelar in, exempelvis ekfatslagring. Att generellt säga att en blend är mer komplex än en BdB tycker jag inte stämmer.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Inte mitt område fullt ut, men jag har svårt att tro att så är fallet. Om alla övriga parametrar så som koncentration, kvalitet, terroir och årgång är samma, kan det möjligen gå att säga något generellt, men annars ger det nog inte så mycket. Pinot meunier anses vara den minst kvalitativa druvan visserligen. Möjligen är den generellt något sämre att lagra, men vad vet jag?

Vad säger forumet?
Jo, så är det nog men så finns det producenter typ Krug som använder alla 3 druvorna och dom champagnerna verkar gå att lagra i evigheter. Jose Michel en odlare i Moussy är känd för sina långlivade champagner på Meunier, finns många nya odlare som gör champagner med hög andel/endast Meunier.
 

LarsW

Medlem
Först o främst.
Välkommen till champagnens underbara värld. Den kommer sannolikt ruinera dig men det är det värt!:D

Enig i dem ovan som tycker BdB ofta behöver lite längre lagring pga en oftast högre upplevd syra. Men ingen absulout regel och tror det var på Diebolt de skrattade åt oss skandinaver som envisades med att förstöra champagnen genom att låta den bli gammal... skulle drickas inom 3 år efter släpp var dras tumregel... :confused:

Sen är det nog mest kvaliteten på druvorna och hen som blandar skumpan som bestämmer lagringspotentialen. Lågt skördeuttag, bara använda grand cru druvor och bara första pressningen spelar in. Magnumflaskor utvecklas vanligtvis långsammare än standard också. Och så klart lagringsförhållanden... temperatur ljus osv....
Vette tusan om detta hjälper men kul att svamla om! :)
 
Trådskapare
M

Mr Curiosity

Medlem
Stor generalisering såklart, men har du en Grand Cru BdB, lagra alltid! Ju längre, desto bättre.
Stort tack för dina råd, verkligen uppskattade!

Att generellt säga att en blend är mer komplex än en BdB tycker jag inte stämmer.
Härligt, då ska jag försöka upptäcka mer kring dessa skillnader.

Först o främst. Välkommen till champagnens underbara värld. Den kommer sannolikt ruinera dig men det är det värt!:D
Tack! Har bara haft vinintresset i ett par tre år, men nu när jag fick upp intresset för Champagne gick helt plötsligt smärtnivån för priset på en vinflaska upp ganska kraftigt, du verkar ha gått samma väg själv :)

Stort tack till er alla i tråden för den tiden ni lagt ned på att besvara mina frågor! Enormt lärorikt och jag känner nu att en härlig smakresa börjar för min del.
 

LarsW

Medlem
Har bara haft vinintresset i ett par tre år, men nu när jag fick upp intresset för Champagne gick helt plötsligt smärtnivån för priset på en vinflaska upp ganska kraftigt
MYCKET vanligt fenomen skulle jag vilja hävda. :p

du verkar ha gått samma väg själv :)
Guilty as charged!
När det gäller andra viner än champagne brukar jag ta mig en ordentlig funderare om det verkligen är värt det när priset går över 300-400kr för en flaska. För champagne är det nästan tvärtom... blir lite misstänksam om det kostar under 300 istället...:oops:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Om man skall dricka champagne som aperitif tycker jag dosagen är en viktigare faktor än druvblandningen - inte för sött innan maten.
Jag förstår att det här givetvis handlar mycket om tycke och smak, samt att det anses vara bra för aptiten att smutta på något riktigt syrligt som får saliven att flöda innan det är dags att börja äta, vilket stämmer in på majoriteten av all "ung" champagne som jag har provat. Nu har dock några av mina största restaurangupplevelser innefattat sauternes och anklever redan som första rätt visserligen och det har funkat helt utan problem om man bara får lite tid för återhämtning och chans till att rensa smaklökarna en aning efteråt. Min känsla rörande dosage är därför tvärtom. Det mesta vi dricker i champagneväg har hög syra och anses vara torrt. Den dosage som tillsätts är oftast för att skapa balans snarare än att göra vinet sött. Som jag ser det är champagne med viss dosage vanligtvis mindre krävande att dricka och passar således bättre som aperitif rent generellt medan en stramare och mer syrastinn champagne i större utsträckning kräver någon form av mat eller tilltugg.

Hade varit kul att läsa ett mer utvecklat svar hur du tänker. :)
 
Jag håller med dig i det mesta @Mattias Schyberg. Jag har svårt för knastertorra hipsterchampagner hur seriös vinifieringen än är. För mig finns ett spann där jag tycker att balansen mellan syra och sötma är tillräckligt bra och beroende på hur champagnen skall drickas är jag beredd att vandra i det här spannet. Som aperitif (avser här drink innan maten utan tillbehör) vill jag ha hög syra för att kicka igång sinnena och smaklökarna. Resonerar på samma sätt när det gäller cocktails men har märkt att många, med i övrigt gediget mat-/dryckintresse, kan beställa mycket bisarra, söta cocktails eller longdrinks (!) innan maten. Märkligt att Sverige är så akterseglat när det gäller cocktailkultur, men det är en annan fråga.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag håller med dig i det mesta @Mattias Schyberg. Jag har svårt för knastertorra hipsterchampagner hur seriös vinifieringen än är. För mig finns ett spann där jag tycker att balansen mellan syra och sötma är tillräckligt bra och beroende på hur champagnen skall drickas är jag beredd att vandra i det här spannet. Som aperitif (avser här drink innan maten utan tillbehör) vill jag ha hög syra för att kicka igång sinnena och smaklökarna. Resonerar på samma sätt när det gäller cocktails men har märkt att många, med i övrigt gediget mat-/dryckintresse, kan beställa mycket bisarra, söta cocktails eller longdrinks (!) innan maten. Märkligt att Sverige är så akterseglat när det gäller cocktailkultur, men det är en annan fråga.
Tack för förtydligandet!
 

Elvis

Medlem
Välkommen till forumet, @Mr Curiosity!

Det här att blanc de blancs ibland sägs fungera bra som aperifitchampagne är nog en ganska vanlig generalisering, men då syftar man nog främst på enklare och unga champagner. Man menar definitivt inte Charles Heidsieck Blanc des Millenaires 1995 eller Jacques Selosse.

Om du är nyfiken på hur en bra blanc des blancs kan bli med lite lagring kan jag varmt rekommendera just Blanc des Millenaires 1995 som fortfarande kan beställas på Systembolaget för 1399 kr. En fantastisk champagne, även i jämförelse med andra champagner i samma prisklass!

Man kan vända på resonemanget också. Vilka champagner fungerar inte särskilt bra som aperitif? Då skulle jag vilja räkna upp mogen champagne och alla kraftigare champagner. Blanc de noirs från bättre odlare (Paul Dethune eller Egly-Ouriet, till exempel) skulle jag inte servera som aperitif. Däremot passar alla standardcuvéer från husen bra även om de ofta innehåller 60-70% pinot.
 

Elvis

Medlem
Resonerar på samma sätt när det gäller cocktails men har märkt att många, med i övrigt gediget mat-/dryckintresse, kan beställa mycket bisarra, söta cocktails eller longdrinks (!) innan maten.

Håller med. Det är ett otyg!

Själv inleder jag ofta med att ta in en flaska champagne på restaurang. Då har man både till aperitif och förrätt, och så får man välja en förrätt som passar till. ;)
 
Trådskapare
M

Mr Curiosity

Medlem
Välkommen till forumet, @Mr Curiosity!
Tack! Jag klämde alla dina inlägg på din blogg under 2017 i går kväll, väldigt lärorikt.

Om du är nyfiken på hur en bra blanc des blancs kan bli med lite lagring kan jag varmt rekommendera just Blanc des Millenaires 1995 som fortfarande kan beställas på Systembolaget för 1399 kr. En fantastisk champagne, även i jämförelse med andra champagner i samma prisklass!
Host, host, jag får nog tyvärr börja botanisera bland de billigare champagnerna tyvärr hur gärna jag än vill prova en sådan pjäs, det är för mycket annat att prioritera ekonomiskt med familjen. Tack för rekommendationen dock! Jag lade undan två stycken Palmer & Co BdB 2008 för ett par år sedan, jag anar att det är klasskillnad på dessa och den du rekommenderar, men får man en hint av vad lagring kan göra för en Bdb om jag provar en av dessa nu tror du?

Däremot passar alla standardcuvéer från husen bra även om de ofta innehåller 60-70% pinot.
Har tänkt att köpa på mig några standardcuvéer och prova under våren för att se om/vad jag känner för skillnader. Charles Heidsieck, Louis Roederer, Pierre Peters, Diebolt-Vallois (efter tips från dig), känns dessa ok för att få en hint om Bdb och blandningar eller vill du/ni lägga till någon mer? Har även köpt ett par stycken Pol Roger Brut Vintage 2008, men om jag har förstått flertalet inlägg rätt är det aningen för tidigt för att prova en sådan om man vill få ut vad den kan prestera?
 

LarsW

Medlem
Har tänkt att köpa på mig några standardcuvéer och prova under våren för att se om/vad jag känner för skillnader. Charles Heidsieck, Louis Roederer, Pierre Peters, Diebolt-Vallois (efter tips från dig), känns dessa ok för att få en hint om Bdb och blandningar eller vill du/ni lägga till någon mer
Kan lägga till Bonnaire Brut Tradition (Nr 77946) för en typisk Cramant BdB för en mycket överkomlig penning, och kan också rekommendera deras årgång som kostar mindre än de flesta standardcuvéer du tänkte köpa.
Sen kan jag rekommendera Leclerc Briant, hans standard Cuvée (Nr 77159) är ett fynd för 249kr, och om du vill pröva nåt kul så köp hans La Ravinne Brut (Nr 84466), en BdN på 100% Pinot Meunier av, för priset på 329kr, mkt hög klass.

Har även köpt ett par stycken Pol Roger Brut Vintage 2008, men om jag har förstått flertalet inlägg rätt är det aningen för tidigt för att prova en sådan om man vill få ut vad den kan prestera?
Helt rätt, har hört från flera håll att den är väldigt god redan nu men med 5-15 års tålamod kommer den bli fantastisk!
 

Elvis

Medlem
Jag lade undan två stycken Palmer & Co BdB 2008 för ett par år sedan, jag anar att det är klasskillnad på dessa och den du rekommenderar, men får man en hint av vad lagring kan göra för en Bdb om jag provar en av dessa nu tror du?

Det lönar sig säkert att vänta några år till men visst, om du har två så prova en!

Har tänkt att köpa på mig några standardcuvéer och prova under våren för att se om/vad jag känner för skillnader. Charles Heidsieck, Louis Roederer, Pierre Peters, Diebolt-Vallois (efter tips från dig), känns dessa ok för att få en hint om Bdb och blandningar eller vill du/ni lägga till någon mer?

Jag tycker att det är en bra uppställning och både Charles Heidsieck och Louis Roederer har minst 70 % Pinot i sina standardcuvéer medan Pierre Péters och Diebolt-Vallois Prestige båda är blanc de blancs. Själv tycker jag att alla fyra är bra i sin stil. Du får berätta vad du tycker här på forumet sedan.

Har även köpt ett par stycken Pol Roger Brut Vintage 2008, men om jag har förstått flertalet inlägg rätt är det aningen för tidigt för att prova en sådan om man vill få ut vad den kan prestera?

Ja. Vänta!!! Den kommer att bli fantastisk!
 
Toppen