Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagnetyper

rs14

Medlem
Fler än jag som uppfattat stora flaskvariationer på Pol Roger Brut '08? Druckit Fyra flaskor sedan april och de två första var grymt bra. Öppnade en höstas som var okej men inte i samma klass som föregående. Den fjärde drack vi på nyårsafton och den var rent ut sagt medioker, och jag pratar inte om några defekter eller likanande nu. Den blev totalt utskåpad av de andra två champagnerna vi drack den kvällen, Henriot 2006 samt Huré Frères "Instantanée" 2008. Tre-fyra flaskor kvar i min lokala butik, tvivlar på om jag ska hugga dessa innan '09:an kommer in.
 

En&annan

Medlem
På ämnet "champagnetyper" undrar jag lite försiktigt varför vissa hus väljer malolaktisk jäsning och andra inte? Det lilla jag vet om champagne och de två metoderna är att om jag tillverkade en champagne som skulle drickas "snart", skulle jag kanske välja "malo" framför "non-malo", men om perioden gällde om 20+ år...tvärt om. Ändå finns det massor av prestigecuvéer som oavsett årgång tillverkas enl "malo".

Sen undrar jag även, när jag läser (i denna tråd och andra) om vissa flaskor som varit bättre än andra trots samma hus och årgång, hur mkt lagringen spelar roll? Om den har stått på nån hylla på en flygplats i rumstemperatur i 1-2 år kanske det är dåligt?
 

Bastardo

Medlem
Sen kan jag rekommendera Leclerc Briant, hans standard Cuvée (Nr 77159) är ett fynd för 249kr, och om du vill pröva nåt kul så köp hans La Ravinne Brut (Nr 84466), en BdN på 100% Pinot Meunier av, för priset på 329kr, mkt hög klass.
Finns det någon som har provat champagne från J.M. Goulard? De verkar ha även en 100% Pinot Meunier. Finns hos winefinder.se/
Lite svårt att hitta recensioner om deras utbud, men kanske jag har inte ansträngt mig tillräckligt mycket. :)
J.M. Goulard La Charme Pinot Meunier Brut. De stavar ofta fel, men det är huvudsaken att man förstår vilket vin det rör sig om. En enda recension på cellartracker övertygar mig inte.
 
Toppen