Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champain...

Rhino69

Medlem
Ny på forumet, börjar bli champagne intresserad, det verkar finnas några intresserade här.....

I källaren finns:
1 magnum Palmer millesime 2000
Pol Roger BdB 1999
2st Pol Roger Extra Brut Cuvée millesime 2000
Gosset Grand Reserve
Ja, jag vet, det var inte mycket...

Jag vill nu komplettera med lite finare champagner för att lagra, samt någon för rel snar konsumtion. Budget just nu 4' sek, handlar i första hand på bolaget, dumt eller hur... Sedan är det detta med glas, men det blir förmodligen Vinum Cuvée Prestige (möjl Sommelier vintage)....

Jag har själv i åtanke följande:

Krug GV (självklar...)
Dom Pérignon 2002 (splittrad här)
Cuvée Sir Winston Churchill 1999 (men ska kanske vänta på 2002, när denna nu kommer)
La Grande Année 2002
Pierre Peters Les Chetilllon 2002
Henriot Millesime Brut 2002 (senaste 2 flaskorna jag druckit var 1996:an... tyckte mkt om)

Sist funderade jag på Cuvée St Vincent 1996: som verkar vara "mogen" för att fukta läpparna.

Lutar själv åt Krug 1st, 1 st Dom Pérignon, vänta på Winston 2002, 2 st Grand Année, 1st av vardera Les Chetillon, Henriot och St-Vincent.
Ojdå, budgeten får nog bli 5-6´ ;D

Tycker ni att det "spretar" för mycket?

Förslag, tack,
Var nu snälla ;)
 
SV: Champain...

Rhino69 skrev:
Ny på forumet, börjar bli champagne intresserad, det verkar finnas några intresserade här.....

I källaren finns:
1 magnum Palmer millesime 2000
Pol Roger BdB 1999
2st Pol Roger Extra Brut Cuvée millesime 2000
Gosset Grand Reserve
Ja, jag vet, det var inte mycket...

Jag vill nu komplettera med lite finare champagner för att lagra, samt någon för rel snar konsumtion. Budget just nu 4' sek, handlar i första hand på bolaget, dumt eller hur... Sedan är det detta med glas, men det blir förmodligen Vinum Cuvée Prestige (möjl Sommelier vintage)....

Jag har själv i åtanke följande:

Krug GV (självklar...)
Dom Pérignon 2002 (splittrad här)
Cuvée Sir Winston Churchill 1999 (men ska kanske vänta på 2002, när denna nu kommer)
La Grande Année 2002
Pierre Peters Les Chetilllon 2002
Henriot Millesime Brut 2002 (senaste 2 flaskorna jag druckit var 1996:an... tyckte mkt om)

Sist funderade jag på Cuvée St Vincent 1996: som verkar vara "mogen" för att fukta läpparna.

Lutar själv åt Krug 1st, 1 st Dom Pérignon, vänta på Winston 2002, 2 st Grand Année, 1st av vardera Les Chetillon, Henriot och St-Vincent.
Ojdå, budgeten får nog bli 5-6´ ;D

Tycker ni att det "spretar" för mycket?

Förslag, tack,
Var nu snälla ;)
Välkommen till forumet. Ett första handfast tips (och det kommer från någon som inte är speciellt bra på att följa det), köp inte bara för att köpa. Det andra är att inte köpa en flaska, dra hellre ner varianterna och köp flera av några.

Eftersom du ska köpa i Sverige så är det lite dyrare än det borde vara men de som jag tycker du ska köpa är (observera att detta är min smak och inte ett facit, vet inte riktigt vad du gillar och som sagt köp hellre fler av de du vet att du gillar än att panika över vad som finns på SB )

Krug NV (kan drickas nu men blir bättre med tiden)
Bollinger Grande Annee 2002
Les Chetillon 2002

Resten kan du antingen vänta med eller låta bli. Inget illa om Henriot 2002 men tror inte den kommer i klass av 96an. Skippa definitivt Cuvée St Vincent 1996, inte värd priset. Vad gäller Winston, håll ut till 2002.

Spenderar istället lite kronor på att prova på glas. Vet inte var du bor men om i Stockholm så finns det en hel del. Alternativt, gå på någon av SB lite mer exklusiva champagneprovningar. De är oftast bra

Säkert en hel del som kommer fylla på
 
Trådskapare
R

Rhino69

Medlem
SV: Champain...

Hej tack för svar, har sett några av dina TNs på Cellartracker...

Jo, lite är det nog att köpa för att köpa, dricker gör man ju senare... Jag drar gärna ner på antal tillverkare.
Att prova olika glas genom att köpa hem, låter inte som ett bra alternativ för mig, samlar redan på Vinum Shiraz, Borgougne och Riesling/Chianti... Samt vi har en uppsättning av I Råmans Bellman vinglas....
Så Vinom Cuvee eller Sommelier vintage???

Om jag skulle köpa vin via utland, något tips på butik?


Krug NV
Bollinger Grande Annee 2002
Les Chetillon 2002

Tycker jag känns bra...

Läste just om Taittinger millesime brut 2004, låter ungt, men bra betyg i Livets Goda #50, ngn kommentar?


mvh
 
SV: Champain...

Rhino69 skrev:
Hej tack för svar, har sett några av dina TNs på Cellartracker...

Jo, lite är det nog att köpa för att köpa, dricker gör man ju senare... Jag drar gärna ner på antal tillverkare.
Att prova olika glas genom att köpa hem, låter inte som ett bra alternativ för mig, samlar redan på Vinum Shiraz, Borgougne och Riesling/Chianti... Samt vi har en uppsättning av I Råmans Bellman vinglas....
Så Vinom Cuvee eller Sommelier vintage???

Om jag skulle köpa vin via utland, något tips på butik?


Krug NV
Bollinger Grande Annee 2002
Les Chetillon 2002

Tycker jag känns bra...

Läste just om Taittinger millesime brut 2004, låter ungt, men bra betyg i Livets Goda #50, ngn kommentar?


mvh
Läs inte allt jag skriver, det mesta är skräp ;D

För inköp utomlands, kolla den här tråden http://www.finewines.se/vin/kopa-vin-vi ... och-annat/ . Det finns massor av inlägg kring inköpsställen i övrigt.

Vad jag menade med glas var, gå på några vinbarer och prova lite olika viner på glas. Eriks, Primewinebar, Operakällaren etc etc. För att välja glas att köpa, inget direkt jag tycker man behöver börja med, själv kör jag nu ett glas från Champagne som kostar runt €10. Annars tycker jag Vinum är ett bra alternativ om du redan har den serien. Köp inte smala glas bara, bättre med exempelvis Rieslingglaset (se denna tråd http://www.finewines.se/vinkallaren/champagneglas/15/ )
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Champain...

Så Vinom Cuvee eller Sommelier vintage???

[/quote]Sommelier!! Eller om priset spelar roll! Köp Vinum Cuvee XL. Det vanliga Vinum Cuvee är för litet.
 

Elvis

Medlem
SV: Champain...

Rhino69 skrev:
Läste just om Taittinger millesime brut 2004, låter ungt, men bra betyg i Livets Goda #50, ngn kommentar?

Taittinger har tyvärr lite för hög dosage och den stör verkligen när deras viner är unga. Jag har provat 2004:an och tycker inte att den är något extra. Köp mycket hellre Pierre Peters Les Chetilllon 2002 för samma pengar.

Om du planerar att resa via Heathrow någon gång det närmaste året så kan du hitta både Krug och Dompa betydligt billigare än på Systembolaget.

I övrigt tycker jag att du fått bra tips. :)
 
Trådskapare
R

Rhino69

Medlem
SV: Champain...

Tack, Magnum, ska kolla detta, priset spelar faktiskt roll.
Tack Elvis, Passerar Heathrow först i maj nästa år, men då kanske Cuvee Winston 2002 kommit???

Insåg just att jag avsåg Les Chetillon 2000, inte 2002.

Just ny lutar det åt
2st Krug, GA och Les Ch vardera, eller 1 Krug, 3 av vardera GA, Les Chetillon, choices... :p
 
SV: Champain...

Rhino69 skrev:
Tack, Magnum, ska kolla detta, priset spelar faktiskt roll.
Tack Elvis, Passerar Heathrow först i maj nästa år, men då kanske Cuvee Winston 2002 kommit???

Insåg just att jag avsåg Les Chetillon 2000, inte 2002.

Just ny lutar det åt
2st Krug, GA och Les Ch vardera, eller 1 Krug, 3 av vardera GA, Les Chetillon, choices... :p
Hmm, varför 2000 av Les Chetillon. 2002 är ett snäpp vassare och finns fortsatt att få tag i på SB. Vet inte hur länge men om du snabbar dig lite på så finns det kvar
 

Per Stade

Lege artis
SV: Champain...

Rhino69 skrev:
Att prova olika glas genom att köpa hem, låter inte som ett bra alternativ för mig, samlar redan på Vinum Shiraz, Borgougne och Riesling/Chianti... Samt vi har en uppsättning av I Råmans Bellman vinglas....
Så Vinom Cuvee eller Sommelier vintage???

Kolla eBay i Tyskland. Jag har köpt en hel uppsättning Sommelierglas till en tredjedel av de svenska priserna.

Glasens betydelse för vinupplevelsen är kraftigt överdriven men onekligen ger det en speciell känsla att dricka gott vin ur ett vackert glas, som är tunnt som en såpbubbla.
 

SwedeDane

Comtes
SV: Champain...

Som shorepower säger, satsa på fler av samma (drick en, spara en) och sprid ut inköpen, det blir dyrt annars! ;)

Har själv handlat från FRW och Turville när det kommer till import samt vinlistan.com och SB på hemmaplan.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Champain...

Borsta skrev:
Som shorepower säger, satsa på fler av samma (drick en, spara en) och sprid ut inköpen, det blir dyrt annars! ;

Om du vill spara pengar så ska du satsa något annat än champagne. Å andra sidan vem behöver en sportbil, jag kan gå runt kvarteret när jag vill.
När du hittar någon du gillar så köp en låda eller två. Annars kommer du att ångra dig djupt nästa år.
 

hampus86

Medlem
SV: Champain...

Rhino69 skrev:
Hej tack för svar, har sett några av dina TNs på Cellartracker...

Haha, samma här. Var inne för att kolla Henriot -96 och 3 av dom 5 senaste TNs var från shorepower ;D.
Nice work, ny lever kan man alltid fixa senare :)
 

Elvis

Medlem
SV: Champain...

Rhino69 skrev:
Tack Elvis, Passerar Heathrow först i maj nästa år, men då kanske Cuvee Winston 2002 kommit???

Winston Churchill brukar inte finnas på Heathrow av någon anledning, men det brukar vara bra pris på bl.a. Dompa och Krug.
 
Trådskapare
R

Rhino69

Medlem
SV: Champain...

Tack för gensvar, roligt med ett livligt forum...

@Borsta, kollar FRW

@Per Sade, jag sparar inte pengar 8), men jo, jag borde nog dricka runt lite, men de riktigt lagringsdugliga vill jag nog bara köpa! Hur fel kan det bli med Krug eller Grande Annee från en bra årgång....
 

CH

Medlem
SV: Champain...

Rhino69 skrev:
Hur fel kan det bli med Krug eller Grande Annee från en bra årgång....

Beror lite på sällskapet som du dricker med.

Välkommen till forumet förövrigt.
 
Trådskapare
R

Rhino69

Medlem
SV: Champain...

Läste just om SBs nyhetssläpp i November (LGs app), blir dyrt (för mig iallafall), får kanske revidera inköpshastigheten något, har iallafall beställt hem 3 st Les Chetillon 2002.

Återkommer.... 8)
 

Elvis

Medlem
SV: Champain...

Någon som har listan över novembersläppen? Jag fattar inte varför inte SS kan publicera det på sin hemsida samtidigt som de skickar ut till tidningar.
 
Toppen