Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Château d'Esclans Garrus?

Keen

slan
SV: Château d'Esclans Garrus?

Ett rosévin för 899 kr? Hyfsade betyg på Cellartracker, men känns lite tveksamt...
 

Elvis

Medlem
SV: Château d'Esclans Garrus?

Sjukt pris för en (stilla) rosé men jag måste erkänna att jag också blir nyfiken...
 
SV: Château d'Esclans Garrus?

kayaker skrev:
Någon som provat? Av priset - även på http://www.wine-searcher.com/ - att döma så är efterfrågan i förhållande till utbudet ganska hög iallafall.
SB:s pris är förstås i överkant, men jag blir ändå lite nyfiken.
http://www.systembolaget.se/72969

En rosé från Provence för 900 SEK. Varför inte :). Har fått riktigt bra betyg. Någon för gärna prova eller kanske redan gjort det

Quite a big-boned wine but lip smacking and satisfying. Reverberant and impressive. Lots of mass and tension here yet within the subtle Provençal genre. Racy and almost rigid at the moment because there is so much structure." 18 points, Jancis Robinson

"This is arguably the best rose on earth with aromas of mineral, chalk and strawberries with a peach undertone. The color is delicate pink with an orange or bronze hue. It's full-bodied with a bright and powerful acidity. Structured. Dense. Texture of a white Burgundy." 93 points, James Suckling
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Château d'Esclans Garrus?

Döm själv om dessa poäng för Garrus 2009 motiverar priset...

Critic Score When to drink
Wine Enthusiast 92/100
Wine Spectator 90/100
Gault & Millau 18/20
Jancis Robinson 17/20 2010 to 2013
La Revue du Vin de France 15/20
 
Trådskapare
kayaker

kayaker

Cyklist
SV: Château d'Esclans Garrus?

vintomas skrev:
Döm själv om dessa poäng för Garrus 2009 motiverar priset...
Sett till de poängen är det kanske tveksamt även om det är billigare än mången Bordeaux som fått sämre omdömen.
Nyfikenheten kan dock vara svår att tas med, men det finns ju ett helt gäng roséer från samma producent på SB så jag ska nog beställa ett par olika för att testa.
 

Melker

Medlem
Kan bara säga att den är sjukt god, troligtvis det bästa jag smakat i roséväg i alla fall. Skönt ekat som det bästa vita bourgogne, kanske mer i denna stil än en rosé. Inget att sippa på verandan med, utan mest i kombination med mat. Priset - JA lite väl saftigt kanske, men läser man om vinet så...
"Alla druvor, Grenache 70%, Rolle 30%, är från över 80 år gamla stockar. Skörden sker tidigt vid soluppgången och druvorna kvalitets kontrolleras upp till 3 ggr. 90% av vinet är "freerun" och resterande 10% är mycket försiktigt pressat. Alkoholfermenteringen sker på nya och 1 år gamla franska 600 liters fat och lagras sedan i 10 månader. Faten är temperaturkontrollerade och Battonage görs 2 ggr/vecka.
Endast 6 fat per skörd tillverkas !!!!"...
En sjysst vit bourgogne ligger i samma pengar, bara att välja....

Absolut bäst i test i senaste Livets Goda bilaga, topp tre roséerna var från samma producent...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Måste erkänna att jag blir avtänd.
Högt pris har motsatt effekt på mig eftersom det ju varken är en kvalitetsstämpel eller en kvalitetsmarkör på det som finns under huven.
Drar hellre hem några flaskor rött med betydligt högre poäng hos både kritikerna (och mig själv) och prislappar som tillåter att jag får iaf 8 flaskor höggradig njutning, snarare än en flaska med just-sepass-90-pinnar...
Skulle aldrig komma på tanken att välja ett bra vin före tre fantastiska flaskor RUINA...
...eller två för sex...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Måste erkänna att jag blir avtänd.
Högt pris har motsatt effekt på mig eftersom det ju varken är en kvalitetsstämpel eller en kvalitetsmarkör på det som finns under huven.
Drar hellre hem några flaskor rött med betydligt högre poäng hos både kritikerna (och mig själv) och prislappar som tillåter att jag får iaf 8 flaskor höggradig njutning, snarare än en flaska med just-sepass-90-pinnar...
Skulle aldrig komma på tanken att välja ett bra vin före tre fantastiska flaskor RUINA...
...eller två för sex...
Jag dricker dock hellre ett glas rejält kvalitetsvin...
image.jpg

...än tre liter dugligt plonk!

Men tre liter kvalitetsvin är ju alltid bättre än några cl överreklamerat etikettsvin å andra sidan. ;)
 

Bouzy

Medlem
Jag har provat flera årgångar av Garrus och kan tycka att 900 kr är ganska värt. De har fatat den på ett väldigt snyggt sätt vilket för tankarna mer till vit Bourgogne än vanlig Provence Rosé. De övriga från Esclans är bra, men inte alls i samma liga.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag har provat flera årgångar av Garrus och kan tycka att 900 kr är ganska värt. De har fatat den på ett väldigt snyggt sätt vilket för tankarna mer till vit Bourgogne än vanlig Provence Rosé. De övriga från Esclans är bra, men inte alls i samma liga.
Sedan jag bestämde mig för att lita på mitt eget omdöme, så har jag kommit till slutsatsen att över 300 spänn för en flaska vin är övermaga. För söta, bubblande och viner från riktigt lågavkastande platser kan jag acceptera ytterligare en hundring.

Det är mitt val och jag vill inte ta ifrån någon annan rätten att skänka sina pengar till varumärkesbyggare.
 

sunqan

Vinös
Sedan jag bestämde mig för att lita på mitt eget omdöme, så har jag kommit till slutsatsen att över 300 spänn för en flaska vin är övermaga. För söta, bubblande och viner från riktigt lågavkastande platser kan jag acceptera ytterligare en hundring.

Det är mitt val och jag vill inte ta ifrån någon annan rätten att skänka sina pengar till varumärkesbyggare.
Indexuppräknat?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Sedan jag bestämde mig för att lita på mitt eget omdöme, så har jag kommit till slutsatsen att över 300 spänn för en flaska vin är övermaga. För söta, bubblande och viner från riktigt lågavkastande platser kan jag acceptera ytterligare en hundring.

Det är mitt val och jag vill inte ta ifrån någon annan rätten att skänka sina pengar till varumärkesbyggare.
Bra slutsats rent generellt, men ibland vill man ju ändå dricka "det där speciella vinet" och tvingas då hosta upp de där extra hundralapparna för varumärket. Det kräver dessutom mer kunskap och erfarenhet att hitta de fantastiska vinerna som saknar varumärken, då det helt enkelt pratas mindre om dem.

Men mitt mission är också att hitta vin som levererar prisvärdhet, men samtidigt vill jag även dricka sånt som "alla pratar om" för att se om man blir frälst. Jag blandar och ger mest hela tiden, men är alltid beredd att betala för upplevd kvalitet, men visst tusan är det sällan att ett vin över trehundra pix har en upplevd kvalitet i paritet med sitt pris.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fast det är väl det som kallas "diminishing returns" - 300kronorsvinerna blir bara sämre och sämre :)
Den jämna siffran är naturligtvis en avrundning som inte är ett absolut tak.

Håller i övrigt med @Matlen att ibland vill man också gulpa lite finare sorters plonk och är då naturligtvis beredd betala också för flaskans etikett, ägarens BMW, business class biljetter och extravaganta representation...
 

sunqan

Vinös
Den jämna siffran är naturligtvis en avrundning som inte är ett absolut tak.

Håller i övrigt med @Matlen att ibland vill man också gulpa lite finare sorters plonk och är då naturligtvis beredd betala också för flaskans etikett, ägarens BMW, business class biljetter och extravaganta representation...
Tror du missade min poäng:)
Ett trehundrakronorsvin 1988 hade stora chanser att vara bättreän etttrehundrakronorsvin idag. Min syster ångear bittert att hon och hennes gubhe inte köpte på sig rejält med drc på 80talet.

Sen gillar jag attvara pragmatisk,det gäller bara att kunna släppadet...jag tror tyvärr inte ägaren till varesig latour eller mouton vältrar sig i pengar.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har alltid tagit för givet att alla stora slott i Bordeaux ägs och drivs av rika grevar och baroner. Snuskigt rika till och med. Men visst, verksamheten kanske inte är lika lönsam, vad vet jag. :)
 
Toppen