Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Château Maucaillou 1996

SV: Château Maucaillou 1996

Elvis skrev:
Jag har för mig att det var några här som köpte just den här vid släppet. Någon som hunnit prova?
Tror att det var Jos som köpte den och jag har för mig drack den också. Kan inte hitta några anteckningar så kan ha varit via SMS han gav den stora nyheten :). Inget stort men drickbart var väl kommentaren
 
SV: Château Maucaillou 1996

Skumpagne skrev:
Vad tror ni om denna flaska http://www.systembolaget.se/99288 hade varit kul eftersom den redan har några år på nacken.

Har inte smakat den, men det är en enklare Bordeaux av en hyfsad årgång. Han nu uppnått en ålder på 16 år. Jag skulle tro att denna är mycket nära eller t.o.m. förbi sin peak om vi pratar om mognad (10 år brukar vara en ganska bra ålder för dessa). Det är mycket möjligt att den kan lagras ett tag till, men jag tror nog inte att den kommer bli så mycket bättre framöver. Sökte upp den på CT och de flesta har rent av satt dryckesfönstret fram till 2008. Troligtvis inget lagringsobjekt alltså, men jag kan ha fel.
 
Trådskapare
S

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Château Maucaillou 1996

Baron_Philippe skrev:
Har inte smakat den, men det är en enklare Bordeaux av en hyfsad årgång. Han nu uppnått en ålder på 16 år. Jag skulle tro att denna är mycket nära eller t.o.m. förbi sin peak om vi pratar om mognad (10 år brukar vara en ganska bra ålder för dessa). Det är mycket möjligt att den kan lagras ett tag till, men jag tror nog inte att den kommer bli så mycket bättre framöver. Sökte upp den på CT och de flesta har rent av satt dryckesfönstret fram till 2008. Troligtvis inget lagringsobjekt alltså, men jag kan ha fel.

Tack för snabbt o bra svar då skippar jag nog den flarran.
 

Keen

slan
SV: Château Maucaillou 1996

Finare Vinare testade den

1996 Château Maucaillou Moulis-en-Médoc är ett skolboksexempel på mogen rustik vänstrastranden-bordeaux. Nosen är först småelak och spetsig med fräna cedertoner och grispiss, men inom kort utvecklas den till ett riktigt komplex och trevlig oldschool-upplevelse med drag av stall, sadelläder, jord, ceder, blyerts, vinbär, örter och gräs. Smaken är först markerat stram - och besk - med mer av struktur än av kropp och frukt. Men se på fan! - inom en timmes tid fyller den ut, mjuknar och hittar fram till en riktigt trevlig drickbarhet. Ja, faktiskt även på egen hand. Det behövs verkligen fler mogna viner på bolaget, och här har vi ett hyggligt exemplar till anständigt pris. Grattis!

http://vinare.blogspot.com/2012/03/munskankarna-provar-marsnyheter.html
 
Trådskapare
S

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Château Maucaillou 1996

De lät ju helt okej kanske köpa nån och smaka då..
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Château Maucaillou 1996

Skumpagne skrev:
Vad tror ni om denna flaska http://www.systembolaget.se/99288 hade varit kul eftersom den redan har några år på nacken.

Har provat denna tre gånger det senaste året (två gånger i Belgien och på Munskänkarnas nyhetsprovning förra veckan), två gånger har den varit riktigt bra och närmast i behov av lite mer lagring, och en gång var den lite trött och mindre imponerande. Men lite flaskvariation får man nog leva med vid denna ålder... Toppårgångar av Maucaillou kan väl nå upp till runt 90 poäng i moget skick, ofta är detta ett "high 80s"-vin, d.v.s. ett bra vin, men inte en stor Bordeaux.

Generellt kan man säga att Maucaillou gör lite småtuffa och tidskrävande viner, klart kärvare och mindre moderna än t.ex. Poujeaux och Chasse-Spleen, två andra Moulis-slott i likartad prisnivå med mer tillgänglig stil. Generellt är Moulis en bra appellation för den som köper vänstra stranden-Bordeaux för att dricka; den lägsta kvalitetsnivån ligger högre än i Haut-Médoc, men priserna är oftast rimliga och mer i överensstämmelse med vad som finns i flaskan än i de fyra mest namnkunniga Médoc-appellationerna.

Så Maucaillou 1996 kan man gott köpa, om man tror sig gilla mogen Bordeaux av lite klassisk stil.
 
Toppen