Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Cider

Daniel A

Administratör
Låter intressant! Berätta mer!

Gärna det!

Sverige: världens (potentiellt) bästa ciderland
en åsikt

Jag har väldigt länge uppskattat fransk, huvudsakligen torr, cider. På senare år har jag även upptäckt den spanska och baskiska cidern. Variationen i stilar mellan länder, områden och producenter är stor! Men svensk cider? Finns några enstaka goda exempel, men huvudsakligen är det en öken. Notera att jag här betraktar cider som något gjort på 100 % äpplen, så uppsjön av “läsk” som finns går bort.

Men Sverige har en fantastisk tradition av äppelodling! Sveriges lantbruksuniversitet har en äppelsortimentsgård i Balsgård, Skåne, med över 600 olika sorter. Och mer än så finns runt omkring i landet (det finns 7500 registrerade äppelsorter i världen). På det här tillkommer även det svarta hålet som är vildäpplen. Här finns en fantastisk variation i smaker och syra/sötma-förhållanden! Självklart är det en ganska liten uppsättning äppelsorter som står för majoriteten av den kommersiella odlingen (precis som med vin…), men idag används inte mycket av det till cider. Framför allt inte kvalitetscider.

Klimatet är också till vår fördel, även om det blir varmare på vårt klot. Äppelträd trivs i kallt klimat - och vårt land är avlångt. Ofta blir det kraftigare syra i norrodlade äpplen (rent anekdotiskt känner jag skillnad på Uppsala och Skåne, t.ex.), och sötma/syra är lätt att korrigera genom att använda olika äppelsorter.

Äpplen har dessutom, som kronan på verket, intressanta och lämpliga jäststammar som trivs på deras skal. Vildjäsning är således ofta en bra sak. Cider svarar bra på ek också, så stora delar av eventuell kvaltietscidertillverkning kan kopieras från vinvärlden (cider jäst i förre detta vinfat? Mums, kan jag tänka mig).

Jag har, tillsammans med en vän, gjort cider i Uppsala sedan 2011 (nu ligger det på is, tyvärr). Det vi har lyckats åstadkomma med ett par dagars jobb (och plastdunkar i ett kök) har varit mycket bra. Knastertorr och syrlig cider som jag inte riktigt hittat någon kommersiell motsvarighet till. Då har vi plockat (pallat) äpplen på slump - utan att veta vad det är för sorter - och smakat av för att avgöra fördelningen mellan söta/sura/bittra äpplen. De bästa batcherna har utvecklats långsamt och positivt över åren dessutom - drack nyligen en flaska från 2013 som presterade bra.

Jag kan föreställa mig magiska resultat ifall någon skulle göra det här mer seriöst, med bättre utrustning, bättre råvaror och bättre kunnande. Cider kommer nog aldrig kunna bli lika komplext som vin, men jag betraktar helt klart äpplet som den näst mest lämpliga råvaran att göra alkoholhaltiga drycker på. Och Sverige är jävligt bra på äpplen, men (än så länge?!) dåliga på cider!
 

Dovberg

Medlem
Gärna det!

Sverige: världens (potentiellt) bästa ciderland
en åsikt

Jag har väldigt länge uppskattat fransk, huvudsakligen torr, cider. På senare år har jag även upptäckt den spanska och baskiska cidern. Variationen i stilar mellan länder, områden och producenter är stor! Men svensk cider? Finns några enstaka goda exempel, men huvudsakligen är det en öken. Notera att jag här betraktar cider som något gjort på 100 % äpplen, så uppsjön av “läsk” som finns går bort.

Men Sverige har en fantastisk tradition av äppelodling! Sveriges lantbruksuniversitet har en äppelsortimentsgård i Balsgård, Skåne, med över 600 olika sorter. Och mer än så finns runt omkring i landet (det finns 7500 registrerade äppelsorter i världen). På det här tillkommer även det svarta hålet som är vildäpplen. Här finns en fantastisk variation i smaker och syra/sötma-förhållanden! Självklart är det en ganska liten uppsättning äppelsorter som står för majoriteten av den kommersiella odlingen (precis som med vin…), men idag används inte mycket av det till cider. Framför allt inte kvalitetscider.

Klimatet är också till vår fördel, även om det blir varmare på vårt klot. Äppelträd trivs i kallt klimat - och vårt land är avlångt. Ofta blir det kraftigare syra i norrodlade äpplen (rent anekdotiskt känner jag skillnad på Uppsala och Skåne, t.ex.), och sötma/syra är lätt att korrigera genom att använda olika äppelsorter.

Äpplen har dessutom, som kronan på verket, intressanta och lämpliga jäststammar som trivs på deras skal. Vildjäsning är således ofta en bra sak. Cider svarar bra på ek också, så stora delar av eventuell kvaltietscidertillverkning kan kopieras från vinvärlden (cider jäst i förre detta vinfat? Mums, kan jag tänka mig).

Jag har, tillsammans med en vän, gjort cider i Uppsala sedan 2011 (nu ligger det på is, tyvärr). Det vi har lyckats åstadkomma med ett par dagars jobb (och plastdunkar i ett kök) har varit mycket bra. Knastertorr och syrlig cider som jag inte riktigt hittat någon kommersiell motsvarighet till. Då har vi plockat (pallat) äpplen på slump - utan att veta vad det är för sorter - och smakat av för att avgöra fördelningen mellan söta/sura/bittra äpplen. De bästa batcherna har utvecklats långsamt och positivt över åren dessutom - drack nyligen en flaska från 2013 som presterade bra.

Jag kan föreställa mig magiska resultat ifall någon skulle göra det här mer seriöst, med bättre utrustning, bättre råvaror och bättre kunnande. Cider kommer nog aldrig kunna bli lika komplext som vin, men jag betraktar helt klart äpplet som den näst mest lämpliga råvaran att göra alkoholhaltiga drycker på. Och Sverige är jävligt bra på äpplen, men (än så länge?!) dåliga på cider!

Kan bara instämma. Torr kvalitetscider är enormt underskattat. Det borde ju även vara konkurrenskraftigt i det svenska samhället då det känns som att fler och fler efterfrågar drycker med lägre alkoholhalt (tänker vin på 12-14 % till cider på 4-6 %) eller alkoholfritt för den delen. På tal om cider finns väl inte så mycket svensk "calvados" heller för den delen. Med tanke på all hysteri kring svensk whisky, varför finns det inte en marknad för svenskt äppelbrännvin?
 

Håkan

Medlem
Kan bara instämma. Torr kvalitetscider är enormt underskattat. Det borde ju även vara konkurrenskraftigt i det svenska samhället då det känns som att fler och fler efterfrågar drycker med lägre alkoholhalt (tänker vin på 12-14 % till cider på 4-6 %) eller alkoholfritt för den delen. På tal om cider finns väl inte så mycket svensk "calvados" heller för den delen. Med tanke på all hysteri kring svensk whisky, varför finns det inte en marknad för svenskt äppelbrännvin?
Tyvärr har de äppelbrännvin som finns från Sverige hamnat i ekträsket med alltför mycket ek. De jag provat har långt kvar till ex vis Roger Groult men tar betalt i paritet. För övrigt körde jag en av varje från Pomologics släpp.
 

Daniel A

Administratör
DSC_0598.JPG

Ingen strykande åtgång vad det verkar, så får ta och smaka och köpa fler av de som är bra!
 

Magikern

Medlem
Gärna det!

Sverige: världens (potentiellt) bästa ciderland
en åsikt

Jag har väldigt länge uppskattat fransk, huvudsakligen torr, cider. På senare år har jag även upptäckt den spanska och baskiska cidern. Variationen i stilar mellan länder, områden och producenter är stor! Men svensk cider? Finns några enstaka goda exempel, men huvudsakligen är det en öken. Notera att jag här betraktar cider som något gjort på 100 % äpplen, så uppsjön av “läsk” som finns går bort.

Men Sverige har en fantastisk tradition av äppelodling! Sveriges lantbruksuniversitet har en äppelsortimentsgård i Balsgård, Skåne, med över 600 olika sorter. Och mer än så finns runt omkring i landet (det finns 7500 registrerade äppelsorter i världen). På det här tillkommer även det svarta hålet som är vildäpplen. Här finns en fantastisk variation i smaker och syra/sötma-förhållanden! Självklart är det en ganska liten uppsättning äppelsorter som står för majoriteten av den kommersiella odlingen (precis som med vin…), men idag används inte mycket av det till cider. Framför allt inte kvalitetscider.

Klimatet är också till vår fördel, även om det blir varmare på vårt klot. Äppelträd trivs i kallt klimat - och vårt land är avlångt. Ofta blir det kraftigare syra i norrodlade äpplen (rent anekdotiskt känner jag skillnad på Uppsala och Skåne, t.ex.), och sötma/syra är lätt att korrigera genom att använda olika äppelsorter.

Äpplen har dessutom, som kronan på verket, intressanta och lämpliga jäststammar som trivs på deras skal. Vildjäsning är således ofta en bra sak. Cider svarar bra på ek också, så stora delar av eventuell kvaltietscidertillverkning kan kopieras från vinvärlden (cider jäst i förre detta vinfat? Mums, kan jag tänka mig).

Jag har, tillsammans med en vän, gjort cider i Uppsala sedan 2011 (nu ligger det på is, tyvärr). Det vi har lyckats åstadkomma med ett par dagars jobb (och plastdunkar i ett kök) har varit mycket bra. Knastertorr och syrlig cider som jag inte riktigt hittat någon kommersiell motsvarighet till. Då har vi plockat (pallat) äpplen på slump - utan att veta vad det är för sorter - och smakat av för att avgöra fördelningen mellan söta/sura/bittra äpplen. De bästa batcherna har utvecklats långsamt och positivt över åren dessutom - drack nyligen en flaska från 2013 som presterade bra.

Jag kan föreställa mig magiska resultat ifall någon skulle göra det här mer seriöst, med bättre utrustning, bättre råvaror och bättre kunnande. Cider kommer nog aldrig kunna bli lika komplext som vin, men jag betraktar helt klart äpplet som den näst mest lämpliga råvaran att göra alkoholhaltiga drycker på. Och Sverige är jävligt bra på äpplen, men (än så länge?!) dåliga på cider!

prova denna. utmärkt i mitt tycke.

https://www.systembolaget.se/dryck/cider-och-blanddrycker/moucider-3147301
 

Daniel A

Administratör
Testade de mest (på pappret) intressanta igår.

2017 Pomologik, Gravenstein
Jäsning på franska ekfat, med efterföljande lagring på ek i 6 månader. 10 %, och helt stilla.
Det här är inte gott. Doftar ointegrerad ek, vanilj och någon märklig ton av artificiell frukt, drar liksom åt piggelin. Finns en god cider någonstans under allt det här, men måste gräva djupt för att hitta dit. Smaken har typ samma problem, fast värre. Det positiva är att alkoholen är väl integrerad, syran är hög, och jag upplever den som torr. Men det smakar inte bra idag. Jag vågar inte uttala mig om potential för framtiden - möjligt att det blir något helt annat om några år. Idag är det inte alls vad jag förväntar mig av en cider (eller kanske snarare äppelvin). Fyra personer tömde inte ens flaskan. Kommer inte köpa mer.

2016 Pomologik, Natur/Kultur

Hälften vildäpple och hälften Cox Lobo, Holsteiner Cox, Rubinola, Reike. Jäst på fat och lagrat på fat i 3 månader. 7 %, och inget tillsatt svavel. Liten, behaglig, mängd bubblor (efterjäsning på flaska?).
Det här på riktigt! Stall, löv och lite kompost. Äppelskal och kantstötta äpplen. Påminner mycket om fransk smutsig cider, men samtidigt har det definitivt en egen personlighet. På tungan är det mer av samma - väldigt "tung" smak. Mycket hög syra och det finns en ganska aggressiv kärvhet i det - blir lite sandpapperskänsla i munnen. Jag är positiv, men samtidigt är den inte helt lätt att tycka om fullt ut idag (ett krav är ju att gilla stilen, t.ex.). Sista glaset är det bästa glaset. Tror den här kan gå långt med något eller några års lagring. Kommer köpa många flaskor!
 

Wintermute

Medlem
Testade de mest (på pappret) intressanta igår.

2017 Pomologik, Gravenstein
Jäsning på franska ekfat, med efterföljande lagring på ek i 6 månader. 10 %, och helt stilla.
Det här är inte gott. Doftar ointegrerad ek, vanilj och någon märklig ton av artificiell frukt, drar liksom åt piggelin. Finns en god cider någonstans under allt det här, men måste gräva djupt för att hitta dit. Smaken har typ samma problem, fast värre. Det positiva är att alkoholen är väl integrerad, syran är hög, och jag upplever den som torr. Men det smakar inte bra idag. Jag vågar inte uttala mig om potential för framtiden - möjligt att det blir något helt annat om några år. Idag är det inte alls vad jag förväntar mig av en cider (eller kanske snarare äppelvin). Fyra personer tömde inte ens flaskan. Kommer inte köpa mer.

2016 Pomologik, Natur/Kultur

Hälften vildäpple och hälften Cox Lobo, Holsteiner Cox, Rubinola, Reike. Jäst på fat och lagrat på fat i 3 månader. 7 %, och inget tillsatt svavel. Liten, behaglig, mängd bubblor (efterjäsning på flaska?).
Det här på riktigt! Stall, löv och lite kompost. Äppelskal och kantstötta äpplen. Påminner mycket om fransk smutsig cider, men samtidigt har det definitivt en egen personlighet. På tungan är det mer av samma - väldigt "tung" smak. Mycket hög syra och det finns en ganska aggressiv kärvhet i det - blir lite sandpapperskänsla i munnen. Jag är positiv, men samtidigt är den inte helt lätt att tycka om fullt ut idag (ett krav är ju att gilla stilen, t.ex.). Sista glaset är det bästa glaset. Tror den här kan gå långt med något eller några års lagring. Kommer köpa många flaskor!
Då får jag lägga mina Gravensteiner i ett hörn i källaren där jag inte hittar dem på några år och hålla tummarna.
 

LarsW

Medlem
Jättekul med cider och tror jag är enig med de flesta ovan när jag säger jag vill ha min cider som min champagne. Torr och gärna med några år på ryggen innan jag dricker den.

Men börjar det inte bli dags med en egen Cider-tråd för detta! Redan massa spännande inlägg och noter som riskerar försvinna bland alla lanseringar från SB.... Vi har ju redan egna Öl- och Sprit-trådar.:)
 

Silenos

Medlem
Ja, det här är intressant, och något Sverige borde lägga mer krut på. Jag följder provningarna med intresse.

En reflektion: Varför går så mycket kvalitetscider åt det brettiga hållet? Det ska väl ändå inte vara nödvändigt? Det borde finnas en större marknad för torr, hantverksmässig, fast ren, cider? Den absoluta majoriteten av de vinmakare som är intresserade av producera något genuint (ingen tillsatt jäst, respektfullt jordbruk (eller hur man nu vill definiera det)) lyckas ju undvika stallighet.
 

Sörplarn

Medlem
Håller med alla, detsamma får man säga om ZA och yankiedonien, hur mycket gott som helst på cider fronten i dom norra regionerna, kommer aldrig glömma kanel cidern (drickbar äppelpaj) från angry orchard som hamnar på bordet på mina årliga turer därborta, men som även gör lite mer seriös cider om man bortser från "Walmart" träsket.

Ska testa rosén och körsbär om nån vecka på ett återbesök. Lite kul med experiment lusta.

ZA har hur mycket som helst, något flera därnere lyckas ju integrera stark alkohol väldigt bra på ett positivt sätt, torr, crispig PN toner och sagolik syra, tänker skumpa nästan varje gång.
 

Daniel A

Administratör
Sent omsider har jag nu testat igenom Pomologik-sortimentet (se lite mer detaljerade noter om Natur/Kultur och Gravenstein i inlägg ovan)!

Taiheke är mycket sympatisk och är på många sätt något som representerar det jag gärna ser att svensk cider börjar pyssla mer med: smakkombinationer som inte primärt fokuserar på socker. Det är alltså en humlad cider, och det är något som fungerar utmärkt! Rent och snyggt, där humlen ger en extra dimension. Inte helt säker på hur den här kommer bete sig med lite tid på rygg. Bjäre Rosé är helt okej, men talar inte riktigt till mig. Liksom lite... enkelt. Men jag får ge Pomologik poäng för att de faktiskt lyckats göra en rosécider som är rimligt torr och dessutom har lite rödbärskaraktär. Österlen är 100 % äpplen (från Österlen, I presume), och näst bäst efter Natur/Kultur. Doften har en viss... skärpa? i sig, det liksom sticker lite i näsan, följt av färska, klyftade gröna och röda äpplen och lite intressanta blommigt parfymerade toner. Smakmässigt är den ganska fokuserad, hög syra och bra fruktighet (äpplen, javisst, men även lite annat som ger komplexitet).

Har köpt, och kommer köpa, mer av Natur/Kultur, Österlen och Taiheke. Pomologik får tummen upp, och kan absolut bli ett stort namn på den svenska ciderkartan. Det finns mycket förbättringspotential (delvis i egen källare), så ser verkligen fram emot nästa gång de släpper grejer!

DSC_0703.JPG

(Hyperlight Drifter och kvalitetscider. Ett bra sätt att förgylla en decembervardag.)
 

Daniel A

Administratör
Lite skitig spansk cider till kräft-saffrans-avokado-mackan.
DSC_0732.JPG


N.V. Mayador, Limitada
En stor ciderproducent (de jobbar som husen i Champagne) från Asturien. Blandade äpplen: söta, sura och bittra. Naturlig jäsning på kastanjfat i 3 månader. Den här flaskan har legat i rumstemperatur i 2+ år. Är på ynka 5 %, så var lite rädd att den skulle ha dött under den varma sommaren. Men icke! Pigg och full av liv!
Något av en favoritcider, eftersom den ofta har kraftiga toner av mögelost och stall. Dessa har faktiskt dragit sig tillbaka något efter lite varmlagring, och nu har äppeltonerna tagit över (mest småruttna, men finns en friskhet i bakgrunden ändå). Finns en del citrus här också. Bra och kraftig smak, som bitar tillbaka något. Fantastisk!

Kanske inget som faller alla i smaken, men väl värt att testa. För en vindrickare kan den framstå som märkligt billig på sina 54 kr (75 cl).
 

Daniel A

Administratör
Måste hålla cidertråden vid liv! Hämtade precis ut den största ciderbeställningen jag gjort. Riktigt ren, stram och vass cider från Chile av alla ställen. Får återkomma med vettiga noter längre fram, men se det som en rekommendation redan nu!

2017 Quebrada del Chucao, "brut" och "brut nature". Den senare upplevde jag som den bättre cidern, så det blev dubbelt så mycket av den.
DSC_0838.JPG
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Måste hålla cidertråden vid liv! Hämtade precis ut den största ciderbeställningen jag gjort. Riktigt ren, stram och vass cider från Chile av alla ställen. Får återkomma med vettiga noter längre fram, men se det som en rekommendation redan nu!

2017 Quebrada del Chucao, "brut" och "brut nature". Den senare upplevde jag som den bättre cidern, så det blev dubbelt så mycket av den.
Visa bifogad bild 15918

En bild säger mer än ord!
 
Toppen