Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Cider

Wintermute

Medlem
Cuvée Colette 2012. Jag köpte två lådor för två år sedan. Hittills har jag blivit besviken varje gång jag har öppnat en flaska. Till idag. Nu är den i balans med stall, frukt och beska. Glädje!
Så var det dags igen. Bra balans mellan stall och komposterade äpplen. Lite påträngande nagellack. Ganska lång smak. Förmodligen kommer de att stå sig lite till. Ännu en dryck som man dricker slut på innan nedförsbacken.
 

Zingo

Medlem
Har en gammal Ribaude torr cider jag köpt på bolis som legat i garderoben i ca 5 år(?), hur är hållbarheten? Drickbart idag? Är ju inga pengar att prata om men tänkte troligtvis stänka ner den i en normandisk kycklinggryta.
 

Daniel A

Administratör
Har en gammal Ribaude torr cider jag köpt på bolis som legat i garderoben i ca 5 år(?), hur är hållbarheten? Drickbart idag? Är ju inga pengar att prata om men tänkte troligtvis stänka ner den i en normandisk kycklinggryta.
Räkna inte med att den ska gå ner i någon gryta! Jag dricker cider inköpt (eller tillverkad) från så långt bak som 2011/2012 med jämna mellanrum, och generellt är det mycket bra. Flaskvariationen kan vara ganska stor dock, så hoppas du har tur med din flaska. Torr cider med hög syra utvecklas väldigt långsamt på flaska, säger min begränsade erfarenhet.
 

Zingo

Medlem
Räkna inte med att den ska gå ner i någon gryta! Jag dricker cider inköpt (eller tillverkad) från så långt bak som 2011/2012 med jämna mellanrum, och generellt är det mycket bra. Flaskvariationen kan vara ganska stor dock, så hoppas du har tur med din flaska. Torr cider med hög syra utvecklas väldigt långsamt på flaska, säger min begränsade erfarenhet.

Ok tack, ska smaka av den då, är dock generellt nojig över alkohol som legat i garderob i sommar och vintertemperaturer.. .
Måste få tummen ur och köp lagringskåp för att mildra ångesten.
 

Sigdarve

Medlem
För några timmar sedan.
drink.jpg
 

Wintermute

Medlem
Så var det dags igen. Bra balans mellan stall och komposterade äpplen. Lite påträngande nagellack. Ganska lång smak. Förmodligen kommer de att stå sig lite till. Ännu en dryck som man dricker slut på innan nedförsbacken.
Cuvée Colette 2012. Sex år efter degorgering. Fortfarande i bra balans. Sköna äpplen, avlägset stall, någorlunda längd. Beska i slutet.
 

Håkan

Medlem
Jag kan rekommendera en lite annorlunda cider, Pomme Pomme från Pilton Cider. Äpplen och kvitten är råvaror (därav dubbelnamnet). Kvitten tillför en bitterhet och man får nästan tanninkänsla i munnen. Detta är ingen cider att sitta att sörpla på balkongen men väl en riktigt bra matcider.
 
@Wintermute och @Daniel A Hur gick det med era Gravensteiner-cider så här några år senare? Det är ju en äppelsort som i vissa delar av världen har samma typ av kult-artade följare som Grateful Dead.

Vilka cider ska man nu köpa?
 

Wintermute

Medlem
@Wintermute och @Daniel A Hur gick det med era Gravensteiner-cider så här några år senare? Det är ju en äppelsort som i vissa delar av världen har samma typ av kult-artade följare som Grateful Dead.

Vilka cider ska man nu köpa?
Min andra och sista Gravensteiner står kvar i källaren. Den kanske går åt i sommar och gör plats åt någon cidre från Dupont. Eller kanske Pernilla från Brännland.
 
Last edited:

Johan L

Medlem
@Wintermute och @Daniel A Hur gick det med era Gravensteiner-cider så här några år senare? Det är ju en äppelsort som i vissa delar av världen har samma typ av kult-artade följare som Grateful Dead.

Vilka cider ska man nu köpa?

Kiviks Gravensteiner Flaskjäst Cider 2019 släpps 13:e juli om man vill ha mer Gravensteiner.

Kan rekommendera att spana in importören Riktig Cider, de har mycket kul.
 

Håkan

Medlem
20220116_124014.jpg

Eric Bordelet Authentique Poire: En rätt så krävande päroncider med bra syra och i en kompromisslös stil. Bra pärontoner som inte blir sliskiga, inte heller åt de torkade päron som annars är så vanliga. Funkade klockrent till hembakad Pizza. Helt klart än av de bättre päroncider jag druckit. Rekommenderas varmt.
 

Boletus

Medlem
Visa bifogad bild 25254
Eric Bordelet Authentique Poire: En rätt så krävande päroncider med bra syra och i en kompromisslös stil. Bra pärontoner som inte blir sliskiga, inte heller åt de torkade päron som annars är så vanliga. Funkade klockrent till hembakad Pizza. Helt klart än av de bättre päroncider jag druckit. Rekommenderas varmt.
Tyckte också att den var mycket bra, även om äpplevarianten var snäppet bättre. Mindre söt än jag förväntat mig.
 

Boletus

Medlem
Är det den som heter Sidre brut?
Ja, ska kanske förtydliga lite. Sidre Brut släpptes tydligen i december och päronet i augusti. Trodde fram tills nu att det var samma släpp då de stod på samma hylla på PK-huset när jag köpte dem, men kanske inte korrekt att kalla Sidre Brut för "äppelvarianten". Drack Sidre Brut först och tyckte den var mycket bra. Den låg på 7% medan päronet ligger på 5% så jag förväntade mig mer påtaglig sötma från päronet. Men så var det alltså inte. Båda var riktigt bra!
 

Wintermute

Medlem
Pomologik Bjäre Rosé, 2017
Köpt för snart fem år sedan. Ok längd och viss komplexitet, men obalanserad, smaken domineras av bröd, jäst, deg, spritighet och kanske mineral. I bakgrunden finns en trevlig äpplighet. Funkade ok till mat; sämre utan.
 
Toppen