Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Cider

Martin Berggren

Bad santa
SV: Cider

Darth Angelus skrev:
Jag beställde just en flaska Sydre Argelette och en flaska Poiré Granit.
Hur fick man provlådor?

Bra val, båda är mycket goda tycker jag!

Innebär detta att de nu finns i BS? I så fall har det hänt en del sedan jag rekommendera Anders att privatimportera en blandlåda för att prova igenom de olika stilarna och söthetsgraderna. Det var det jag menade med provlåda i detta fallet.
 
SV: Cider

Jag skickade en förfrågan till Systembolagets privatimport. Det var det jag menade med "beställde". Ursäkta otydligheten!
 

Martin Berggren

Bad santa
SV: Cider

Ok! Blir ju lite administration och fraktkostnader för importören så jag utgick från att de inte tycker enstaka flaskor är toppen, alternativt att det blir dyrt för kunden. Håll oss gärna uppdaterade om hur det fungerar för dig. Riktpris på de du beställt är runt 120 kr styck om jag inte minns fel.
 
SV: Cider

Poiré Granit verkar faktiskt finnas för 170kr i beställningssortimentet. Jag skall nog försöka stoppa privatimporten och plocka ihop lite fer flaskor, då.
 

Martin Berggren

Bad santa
SV: Cider

Skadar ju inte att göra en förfrågan, man har ju rätt att tacka nej till offerten. 170 kr låter som BS i ett nötskal med de dryga hanterings och fraktkostnaderna som det innebär.
 
SV: Cider

Jag var och inhandlade en flaska Sidre Brut Tendre (nr 1865) igår, som jag nu öppnat och börjat prova. Den har en hög koncentration av frukt i både doft och smak, men är ändå välbalanserad och harmonisk i sin stil. Sötman kunde dock gärna ha varit ännu lägre, för min del.
Hur som helst en helt klart bra cider som stilmässigt skiljer sig mycket ifrån svensk blaska. Vill man inte lägga mer än en hundralapp på något som bubblar så är väl detta i alla fall betydligt godare än mousserande vin till samma pris. ;)
 

Wintermute

Medlem
Jag hämtade idag ut 12 flaskor av Dupont Cuvée Colette, som är en cider, där de har använt samma metod som för Champagne, men med äppelråvara. På baketiketten står till och med degorgeringsdatum!
 

kayaker

Cyklist
Jag hämtade idag ut 12 flaskor av Dupont Cuvée Colette, som är en cider, där de har använt samma metod som för Champagne, men med äppelråvara. På baketiketten står till och med degorgeringsdatum!
Har du provat än? Duponts cider och Calvados brukar vara mycket bra.
 

Wintermute

Medlem
Jag drack någon flaska Cuvée Colette på plats för två år sedan och tyckte att den var mycket bra. En uddafågel, men mycket bra. Min minnesbild är att den var ganska kraftig och med brödighet och lite mineralsälta i eftersmaken.
Kan det vara så att den vittomtalade rosésäsongen i år kommer att vara en cidersäsong?
 

Wintermute

Medlem
Öppnade den första flaskan av Cuvée Colette (2012) igår. Något av en besvikelse. Tunnare än jag mindes den och med en lite suspekt beska i slutet. Sockerdricksbubblig. Sparade halva flaskan i kylen och ikväll började det likna något. Smakerna hängde ihop bättre och det som igår var suspekt beska var mer åt det stalliga hållet... Till sushi var det alldeles utmärkt.
 

ChristianB

DipWSET
Öppnade den första flaskan av Cuvée Colette (2012) igår. Något av en besvikelse. Tunnare än jag mindes den och med en lite suspekt beska i slutet. Sockerdricksbubblig. Sparade halva flaskan i kylen och ikväll började det likna något. Smakerna hängde ihop bättre och det som igår var suspekt beska var mer åt det stalliga hållet... Till sushi var det alldeles utmärkt.
Prova det till blandade ostar! Cider är grymt till det faktiskt! :) Sushin är nog lite smakmässigt besläktad med tanke på sältan och umamin.
 

Ekdahl

Medlem
Dammar av den här gamla tråden. Firade skolavslutning med en flaska "riktig" svensk cider, faktiskt av en de stora producenterna - Kiviks Flaskjäst Skånsk Äppelcider, från skörd 2013 och degorgerad 2015. Flaska nr 199 (av 1408), släppt för ett par veckor sedan. God, torr, "fyllig", bra intensitet med röda/bokna äpplen.

IMG_3541.JPG

IMG_3542.JPG


Kul att vi börjar komma igång i Sverige, vi har väl alla förutsättningar att lyckas. Tycker att det är trist att vi mest är kända för att göra ciderläsk.

Blev inspirerad och lägger en beställning på Skepparp Flaskjäst Cider och Astrakan Flaskjäst Äppelcider för att testa också. Någon som provat dessa eller har andra tips på riktig svensk cider? Vet att jag har läst om några "hipsterproducenter" som gör små batchar, någon som vet mer?
 

gece

Man vänjer sig.
Dammar av den här gamla tråden. Firade skolavslutning med en flaska "riktig" svensk cider, faktiskt av en de stora producenterna - Kiviks Flaskjäst Skånsk Äppelcider, från skörd 2013 och degorgerad 2015. Flaska nr 199 (av 1408), släppt för ett par veckor sedan. God, torr, "fyllig", bra intensitet med röda/bokna äpplen.

Visa bifogad bild 10319
Visa bifogad bild 10320

Kul att vi börjar komma igång i Sverige, vi har väl alla förutsättningar att lyckas. Tycker att det är trist att vi mest är kända för att göra ciderläsk.

Blev inspirerad och lägger en beställning på Skepparp Flaskjäst Cider och Astrakan Flaskjäst Äppelcider för att testa också. Någon som provat dessa eller har andra tips på riktig svensk cider? Vet att jag har läst om några "hipsterproducenter" som gör små batchar, någon som vet mer?
Har provat Astrakans variant, var ett par år sen dock. Den var god men lite tunn, minns jag det som, saknade lite struktur.
 
Toppen