Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Cigarrer, namnge dina favoriter!

R.P

Medlem
Har köpt på mig en hel del lådor nu innan semestern, Partagas Shorts, Partagas no 4, 2 lådor Romeo y Julieta Churchill och ett fempack Cohiba Lanceros. I humidoren har jag just nu ett par Hoyo Dubbel Corona, Rey del Mundo Petite Tasse ett tiotal, sen har jag lyckats spara Romeo y Julieta Limitada 2002 som är en sjukt härlig cigarr. Sen har jag en blandad komplott med bla Punch, Romeo y Julieta No 1 och en hel drös med Bolivar Royal Corona.

Cohiba Lanceros tycker jag är en helt oslagbar cigarr, brinner otroligt bra med en välbalanserad kryddig smak och mycket styrka, helt enkelt elegant!

Bolivar Royal Corona är motsatsen till Cohiba då den är en brutal cigarr som brinner sämre, mindre elegant i smaken men vilken styrka, den fullkomligt knullar munnen på dig och efter en kväll men flera på raken så tar det flera veckor innan din mun är återställd. En väldigt skön cigarr som ger dig en verkligt full arom att njuta av.

Romeo y Julieta gör förstaklassiga ciggarer och speciellt då deras Churchill, en skönare full arom får man leta efter, brinner bra och är lagom kryddig nästan lite ettrig i smaken, en av mina stora favoriter.

Partagas gör många bra storlekar och lyckas alltid bra med sin Limitada upplaga, min favorit är Shorts, stark och uppstudsig för sin lilla storlek med mycket smak, en härlig vardagscigarr. Partagas är lite lik Bolivar då den inte brinner lika bra som tex Cohiba.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Cigarrer är en sån sak som jag önskar att jag kunde mer om, men jag är så smärtsamt usel på allt vad tobak heter. Jag försöker med jämna mellanrum att ta mig en god cigarr, för det ser ju så vansinnigt gott ut med en fin garre och en skön Cognac eller Rom av god kvalité.

Sen börjar illamåendet.

Jag köpte mig en cigarr på PitGH när det fortfarande var öppet och drog i mig halva, sen blev jag grön i ansiktet och var tvungen att åka hem, jag gick promt och lade mig, men vaknade några timmar senare av att, och det här är bra, mitt hår luktade så mycket rök att jag var tvungen att ta en dusch...

jag tror inte att Cigarr är någonting för mig helt enkelt. Men jag önskar det var annorlunda!
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
Krug skrev:
Cigarrer är en sån sak som jag önskar att jag kunde mer om, men jag är så smärtsamt usel på allt vad tobak heter. Jag försöker med jämna mellanrum att ta mig en god cigarr, för det ser ju så vansinnigt gott ut med en fin garre och en skön Cognac eller Rom av god kvalité.

Sen börjar illamåendet.

Jag köpte mig en cigarr på PitGH när det fortfarande var öppet och drog i mig halva, sen blev jag grön i ansiktet och var tvungen att åka hem, jag gick promt och lade mig, men vaknade några timmar senare av att, och det här är bra, mitt hår luktade så mycket rök att jag var tvungen att ta en dusch...

jag tror inte att Cigarr är någonting för mig helt enkelt. Men jag önskar det var annorlunda!

Pröva dom mindre cigarrerna, tex Rey Del Mundo Petite Tasse är en bra start. Brinntid ca 15 minuter, en härlig cigarr till ett glas champagne eller en espresso. Robaina eller Trinidad gör också cigarrer som inte är lika kryddiga och starka i smaken som tex Bolivar eller Cohiba, köp en Trinidad Reyes eller Coloniales, en bra storlek, med en fyllig len nästan gräddig smak, den tror jag du skulle uppskatta.
Ge inte upp, utan ge cigarrerna en andra chans.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Jag försökte mig på en fet kuban för ett par veckor sedan, men jag kunde inte komma till avslut. Men jag ska göra som du säger och försöka mig på lite mindre varianter.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
Krug skrev:
Jag försökte mig på en fet kuban för ett par veckor sedan, men jag kunde inte komma till avslut. Men jag ska göra som du säger och försöka mig på lite mindre varianter.

Ja gör det, om du vill ha en speciellt mild cigarr så testa Trinidad som jag föreslog tidigare, ge inte upp än! :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Cigarrer, namnge dina favoriter!

Härlig samling cigarrer du skaffat. Håller med om Cohiba Lanceros, jag är också svag för Trinidad och Davidoff i samma storlek

2 favorit Limitadas; Montecristo Churchill 2001 Limitada och Cohiba Torpedo 2001 Limitada.

Köpte lite R&J som är gjorda i Dominikanska Rep. Inte lika kraftfulla men härliga cigarrer, stor rund smak

Min stora favorit är AVO, och då framförallt Intermezzo, brinner fantastiskt, härlig, frisk balanserad lång smak!

Parad cigarr No1 får väl ändå anses vara Hoyo, Churchill, fullständig makalös ;D
 

lepatrik

Medlem
SV: Cigarrer, namnge dina favoriter!

Cigarrer är som vin, det finns en för varje tillfälle.

När jag firar röker jag kubanska Davidoff.
När jag är ledsen röker jag kubanska Dunhill.
När det är måndag röker jag Bolivar Gold Medal.
När det är helg röker jag Cohiba Sublimes.
När jag vill imponera röker jag Cohiba Behike.

Jag känner ingen riktig livsnjutare som inte även njuter cigarrer. Tyvärr är utbudet och servicen på den svenska marknaden horibel (förutom cigarrlagret) men gentlemannen som har vägarna förbi det fantastiska landet Schweiz av och till har inga problem att fylla humidoren med underbara rökverk. Cigarrökare lever ju längre...
 

anders

Medlem
SV: Cigarrer, namnge dina favoriter!

En riktigt kul grej är CarlsCorona som är gjord på svensk tobak som två "galningar" drar upp utanför Karlskrona. Den jag provade var väldig lättrökt med bra drag och finfina aromer. Såsom patriot så fick jag naturligtvis köpa ett trepack (säljs endast i just trepack med tre olika storlekar). Mer på http://www.carlscoronacigars.se/.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Cigarrer, namnge dina favoriter!

jag är så skrämmande usel på cigarrer. Jag tycket att tobaksrök är det jävligaste som finns. Någonting som inte hindrar mig från att fantisera om att sitta på något utecafé i paris och bolma på en enorm pipa. Kudos till er som grejar tobak!
 

lepatrik

Medlem
SV: Cigarrer, namnge dina favoriter!

anders skrev:
En riktigt kul grej är CarlsCorona som är gjord på svensk tobak som två "galningar" drar upp utanför Karlskrona. Den jag provade var väldig lättrökt med bra drag och finfina aromer. Såsom patriot så fick jag naturligtvis köpa ett trepack (säljs endast i just trepack med tre olika storlekar). Mer på http://www.carlscoronacigars.se/.

Överskattade :)
Kubanska cigarrer är som franska viner.h
 

lepatrik

Medlem
SV: Cigarrer, namnge dina favoriter!

Krug, jag ska lära dig njuta bra tobak. Hemligheten är att börja med rätt grejer, en bra ingångsväg till cigarrer anser jag vara Davidoff - bra milda cigarrer som många tobakskonnässörer börjat sin resa med.
När man avancerar uppåt och sedan börjar röka riktiga toppcigarrer, gärna med över tio år på nacken - då börjar man prata riktigt bra grejer. Men en bra cigar kräver mycket, den måste vara bra rullad, styrka och storlek måste vara rätt vid rätt tillfälle och det viktigaste är nästan att den måste ha förvarats bra och avnjuts då den är korrekt fuktad.
Sedan kan man ju lägga till en bra mörk choklad och ett glas cognac, men då är man redan fast...
 

anders

Medlem
SV: Cigarrer, namnge dina favoriter!

lepatrik skrev:
Överskattade :)
Kubanska cigarrer är som franska viner.h

Nja, jag skulle kanske snarare säga "överprissatta". Men man får ta i beaktning att med den lilla produktion som de har så blir det kostnader som måste slås ut på ganska få rökverk. Och med tanke på att de endast hållit på i två eller tre år så har de kommit långt på bara den tiden.
Jag håller fullt ut med dig att för samma peng så får man en ruskigt bra kuban. Men som sagt så måste man också stötta till 110% när folk satsar för att höja livsnjutningen i ett land där Jantelagen har ett starkare fäste än grundlagen. Stöttar man inte så kan man heller inte sedan gnälla över att det är så låg nivå på livsnjutningen. Och jag gillar att gnälla ;)
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Cigarrer, namnge dina favoriter!

lepatrik skrev:
Cigarrer är som vin, det finns en för varje tillfälle.

När jag firar röker jag kubanska Davidoff.
När jag är ledsen röker jag kubanska Dunhill.
När det är måndag röker jag Bolivar Gold Medal.
När det är helg röker jag Cohiba Sublimes.
När jag vill imponera röker jag Cohiba Behike.

Jag känner ingen riktig livsnjutare som inte även njuter cigarrer. Tyvärr är utbudet och servicen på den svenska marknaden horibel (förutom cigarrlagret) men gentlemannen som har vägarna förbi det fantastiska landet Schweiz av och till har inga problem att fylla humidoren med underbara rökverk. Cigarrökare lever ju längre...

Gold Medal är legendarisk, säg till om du vill bjuda på en nån gång. ;) Vad gillar du Gloria? Har rökt den ett par gånger i London (var ett par år sen så jag kommer inte ihåg storleken, ska kolla det) och det var en trevlig upplevelse. :)
 

lepatrik

Medlem
SV: Cigarrer, namnge dina favoriter!

Har faktiskt riktigt många GM, ska jag vara ärlig når nyproduktionen inte upp till forna glansdagar, men det är helt klart en riktigt bra garre. Bolivar RC var förra sommarens vardagsgarre faktiskt :)
Vi får se hur GM utvecklats efter ett par år i lådan... det som är så "intruiging" med garrar är ju att inte ens Min Ron Nee vetr i förväg vilka garrar som kommer utvecklas till riktiga skönheter, klart man har ju en aning men det är ju svårare än vin men också billigare och således lättare att "testa" sig fram :)
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Cigarrer, namnge dina favoriter!

lepatrik skrev:
Har faktiskt riktigt många GM, ska jag vara ärlig når nyproduktionen inte upp till forna glansdagar, men det är helt klart en riktigt bra garre. Bolivar RC var förra sommarens vardagsgarre faktiskt :)
Vi får se hur GM utvecklats efter ett par år i lådan... det som är så "intruiging" med garrar är ju att inte ens Min Ron Nee vetr i förväg vilka garrar som kommer utvecklas till riktiga skönheter, klart man har ju en aning men det är ju svårare än vin men också billigare och således lättare att "testa" sig fram :)

Glorian jag rökte var en gammal storlek...kommer dock inte ihåg vilken som sagt. Mr Min Ron Nee ja, cigarrernas svar på Parker. ;) Jag gillar hans beskrivningar av cigarrer, dom är verkligen personliga, och ibland väldigt roliga. :)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Cigarrer, namnge dina favoriter!

Någon av er får ju skicka ett meddelande till Andreas L här på forumet, han var ju führer för Stockholms cigarrsällskap eller något liknande tidigare. Han kan säkeet vilja prata rökverk med er cigarrsnobbar. :D
 

CH

Medlem
SV: Cigarrer, namnge dina favoriter!

lepatrik skrev:
Tyvärr är utbudet och servicen på den svenska marknaden horibel (förutom cigarrlagret) men gentlemannen som har vägarna förbi det fantastiska landet Schweiz av och till har inga problem att fylla humidoren med underbara rökverk.

Jag har handlat en del från "gott efter maten" i malmö och han har både bra priser och mycket i lager. Mycket nöjd alla gånger jag handlat där. Verkar ha startat ganska nyss och har som mål att ha 300 olika cigarrer i lager.

Senast blev det 1 låda CAO vision och 1 låda CAO sopranos som kom hem dagen efter beställning.

Annars är det Carlos Torano 1916 & RyJ CHurchill som jag föredrar.
 

lepatrik

Medlem
SV: Cigarrer, namnge dina favoriter!

Jag röker nästan uteslutande kubanska cigarrer nu för tiden, även om någon davidoff slinker ner ibland.

Jag vet att många röker CAO och andra icke-kubaner och även påstår att dessa kan mäta sig i kvalite med kubaner, men det är lite som med franska viner.

Sedan har jag iofs stor förståelse om man hittar någon bra vardagscigarr kanske från någon icke-kuban som man kan puffa på lite när som helst utan dåligt samvete. :)

Jag har inte varit i malmö och den affär du nämner, 300 olika cigarrer låter som ett godkänt utbud. Hur är prissättning, förvaring och kompetens? Har svårt att hitta någon med samma kunskap som verkligen njuter av bra cigarrer som ägaren till australienska Cigar-Czar som har webbsidan www.friendsofhabanos.com - rekommenderar för övrigt denna för forumets cigarrökare
 

CH

Medlem
SV: Cigarrer, namnge dina favoriter!

lepatrik skrev:
Jag har inte varit i malmö och den affär du nämner, 300 olika cigarrer låter som ett godkänt utbud. Hur är prissättning, förvaring och kompetens? Har svårt att hitta någon med samma kunskap som verkligen njuter av bra cigarrer som ägaren till australienska Cigar-Czar som har webbsidan www.friendsofhabanos.com - rekommenderar för övrigt denna för forumets cigarrökare

Jag har heller aldrig varit inne i hans butik men när jag fått hem grejerna från han har de varit i bra skick och är det lösplugg som skickas ligger de i förslutna påsar och packat så postens finniga sommarjobbare kan behandla paketet som ace ventura.
Hans prissättning tycker jag ligger mycket bra till jämfört med de andra svenska sidorna. Jagar man enbart kubaner så finns det ju cigarlagret som har ett större utbud men är aningen dyrare om det är något som båda har i lager.
Jag kollade över sidan du rekommenderade och blev positivt överraskad. Fräsch sida med ett kanonutbud och mycket vettiga priser. Jag får nog lägga nästa beställning av kubaner där ifrån för att testa.

Tar det långt tid att få hem grejerna där ifrån och hur behandlar tullen det? Man har ju hört en del skrönor på andra forum men jag vet inte sanningshalten i dem.
 
Toppen