Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Clef du Vin

anders

Medlem
Kollade på Laguioles hemsida och hittade jag följande text:

This Clef du Vin consists of an alloy of metal protected by 4 international patents
and was developed over a 10 year period. It has been tested and approved by the world's top sommeliers,
wine growers, judges and writers.
Using a Clef du Vin, or "wine key", helps simulate the passage of time on a bottle of a wine.
Dipped in a glass of wine one second for every year of aging desired, the metal alloy speeds
the oxidation process changing the wine's taste, in effect mimicking the effect of cellaring.

Wine collectors will use the Clef du Vin to predict how well a bottle may age
helping them decide which wines are worth keeping and when their ideal drinking age will be.

http://www.laguiole.com/3021.htm

Är det någon som har testat? Är det Spinwine-varning?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Clef du Vin

Mitt skeptiska och ärkekkonservativa sinne säger: Bluff, dikt. lögn och förannad osanning! Men, vi får välan se när 1CRU kommer hem från semestern med baggaget fullt av ovanstående, hon kan säkert berätta sanningen för oss! ;D
 

Helen

Medlem
SV: Clef du Vin

Hej pojkar, vad gulliga ni är som tror att jag kränger all typ av skit ;)
clef du vin har jag haft i personlig ägo i 3 år.
Jag har provat den tillsammans med olika vänner genom åren. Det är en lustig sak, ibland känns det som om det skulle fungera medans andra gånger känns det ingen skilnad alls på vinet.

Jag har läst en del chatter i usa och england där de har diskuterat clef du vin. Det är bara till att googgla så hittar ni säkert dem.

jag kommer inte att ta in clef du vin, då jag inte tror på den.
spinwine är en annan femma, den fungerar faktist.
Nu i helgen öppnade jag en chabli grand cru Blanchot 99 av chablisienne. Den var väldigt svavlig/kalkig och hade behövd en timme i karaff för att öppna upp sig.
Sambon tog då och satte på spinwinen på flaskan och hälde upp 2 nya glas.
Det blev en markant skilnad, vinet var inte lika svavlig. Man kan aldrig få samma effekt som om man dekanterar vinet men det blir skillnad.

Detta ska inte ses som reklam nu. jag har själv varit kritisk och har provat på olika viner. I bland blir resultatet mycket bra medans det på vissa viner inte gör någon skilnad alls.
 

lepatrik

Medlem
SV: Clef du Vin

Hehe tyckte det var ganska bra sammanfattat, alltså säg så här då - många som bygger stora källare använder den, och är överlag nöjda, även jag har blivit positivt överaskad. Men det kan bli fel och så vidare, alltså det här är till för att ge en ganska luddig bild av hur vinet kan bli, vilket så klart kan vara intressant på t.ex. en mässa innan man köper 9 lådor Ch9dp
Men smaken är som bakom delad, och så är även denna grej. Men laguile är ju ofta duktiga på det dem gör så mitt tips är att testa själv
 

Helen

Medlem
SV: Clef du Vin

Det är inte Laguiole som har kommit på Clef du vin. De har bara byggt in den i en korkskruv.
Nu finns den med i bland Screwpulls produkter.

Jag provade clef du vin på champagne för 3 månader sedan och det vi märkte var att champagnen kändes mera avslagen.
 

lepatrik

Medlem
SV: Clef du Vin

ja men de har väl en anledning till att de byggt in den de kan inte anse att det är helt skräp?
Jag har aldrig försökt med champagne, det känns inte som det borde vara samma kemiska reaktion med kolsyrade drycker men vad vet jag, mer avslagen låter logiskt
Screwpull säljer all skit, har större förtroende för laguiole
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Clef du Vin

lepatrik skrev:
Hehe tyckte det var ganska bra sammanfattat, alltså säg så här då - många som bygger stora källare använder den, och är överlag nöjda, även jag har blivit positivt överaskad. Men det kan bli fel och så vidare, alltså det här är till för att ge en ganska luddig bild av hur vinet kan bli, vilket så klart kan vara intressant på t.ex. en mässa innan man köper 9 lådor Ch9dp
Men smaken är som bakom delad, och så är även denna grej. Men laguile är ju ofta duktiga på det dem gör så mitt tips är att testa själv
?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Clef du Vin

lepatrik skrev:
Du förstod ingenting av det jag sa? Är det måhända en kvinna som gömmer sig bakom
det är inte lätt att klura ut vad det gäller! ;)
Hehe tyckte det var ganska bra sammanfattat, alltså säg så här då - många som bygger stora källare använder den, och är överlag nöjda, även jag har blivit positivt överaskad. Men det kan bli fel och så vidare, alltså det här är till för att ge en ganska luddig bild av hur vinet kan bli,
 

Arvid

Medlem
SV: Clef du Vin

Det är väl bara en yta som fungerar som oxidationskatalysator? Stoppa ner vilken metall som helst (i stort sett) i glaset i stället.

Ang spinwine: Ja, varför skulle det ej fungera? Men å andra sidan så är det inte SÅ svårt att skaka karaffen eller dubbeldekantera att jag känner behovet av att köpa en liten manick att sätta på flaskan och riskera massa roliga kommentarer från vinkunniga vänner.
 

EuphoniC

Medlem
SV: Clef du Vin

Jag skakar karaffen själv men det är klart det fördelar inte syret så väl i vinet då. Nu vet jag inte riktigt hur den fungerar men poängen med spin-prylen är väl att den fördelar syre jämt igenom hela vinet och inte bara på ytan.
 

Andreas L

Medlem
SV: Clef du Vin

Ett förbannat påhitt, klart att vin oxiderar om man stoppar metall i det... Kör skiten i mikron eller lägg det i solen så åldras det också... Är man sofistikerad nog att njuta goda viner så borde man vara sofistikerad nog att avstå från att stoppa metall i dem...
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Clef du Vin

Andreas L skrev:
Kör skiten i mikron eller lägg det i solen så åldras det också...

Nu skulle jag nog hellre benämna tilltaget med mikron som "koka" än "åldra". ;D

Fast det borde nog faktiskt fungera utmärkt att temperera ett (röd)vin i mikron om man glömt det i källaren, dvs höja temperaturen från ca 12 till ca 17 grader. En rent teoretisk spekulation då jag inte har provat det (ännu).
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Clef du Vin

anders skrev:
Nu skulle jag nog hellre benämna tilltaget med mikron som "koka" än "åldra". ;D

Fast det borde nog faktiskt fungera utmärkt att temperera ett (röd)vin i mikron om man glömt det i källaren, dvs höja temperaturen från ca 12 till ca 17 grader. En rent teoretisk spekulation då jag inte har provat det (ännu).

Allas vår hjälte Carl "Coq Rouge" Hamilton mikrar rödvinet i den senaste skitboken av allas vår Guillou.

Kan det månne vara ett försök av vår vän Jan att framstå som opretentiös?
 

Keen

slan
SV: Clef du Vin

Nog för att jag sett folk mikra andra berusningsmede 8) , men aldrig vin. Hur fan kommer man ens på tanken ???
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Clef du Vin

Att mikra vinet är för att snabbt höja temperaturen från "källarsvalt" till "rumstempererat". Jag har inte provat själv men det torde vara ett ofarligt sätt så länge du inte kör upp temperaturen över säg 25 grader vilket ju ändå är högre än de 16 till 18 som du önskar i slutresultat. Kör i tiosekundersskurar och kolla tempen efter varje körning.
Mikrovågsugn bygger på att värme är samma sak som hur snabbt molekylerna vibrerar. En mikrovåg i ugnen befinner sig exakt på vattenmolekylens självsvängningsvåglängd. Genom att tillföra energi i just den våglängden kommer vattenmolekylen att svänga snabbare dvs få en högre temperatur. Något liknande är den berömda bron i USA som man ofta ser i dokumentärer som gungar från sida till sida för att slutligen kollapsa. Här var det vinden som tillförde energi på precis självsvängningsvåglängden för bron.
Det är orsaken till varför allt man värmer i mikron måste innehålla vatten för att bli varmt. Det är vattnet i första steget som värms i vinet, resterande delar värms som ett andrahandsresultat dvs att värmen fortplantas till andra molekyler genom att vattenmolekylerna krockar med dessa.
Att just mikra vinet innebär att energin tillförs relativt jämnt i vinet jämfört med att t ex värma i panna eller att ställa vinet framför en brasa. Det enda man behöver tänka på är att om vinet innehåller fällning så ska man dekantera före det att man värmer. Orsaken är att för att säkerställa att värmen fördelas jämnt måste man som alla vet röra runt i maten/vätskan och det är ju olämpligt om man har fällning kvar...
Jag har bestämt för mig att Tom Stevenson har en genomgång av detta i sin bok "Vin : uppslagsboken över världens viner" där han påstår sig ha testat sig själv och sina kollegor vid ett flertal tillfällen för att se om de kunde detektera någon skillnad mellan viner tempererade långsamt genom att stå i rummet vs att mikra. De kunde inte märka att mikrat vin skulle vara sämre på något sätt.
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Clef du Vin

Börjar bli lite skadad av jobbet här med våglängder. Vad jag avser är naturligtvis frekvens och inte våglängd (även om dessa är intimt förbundna).
 
Toppen