Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Climadiff/Avintage

johan4711

Medlem
SV: Climadiff/Avintage

Hej forumet!

Tycker det kan vara dags att unlurka nu efter minst ett år som passiv medlem, detta blir en kort intro om mig och om en vinkyl jag nyligen köpt.

Jag har följt denna tråd med intresse eftersom jag har en mindre samling viner som jag köpt på mig under mina år i Luxemburg och i och med den senaste flytten och mina föräldras förestående - där jag förvarade allt - blev det hastigt aktuellt att införskaffa vinlagring på något vis, det är helt enkelt för varmt i källarförrådet och i lägenheten. Jag slog till på http://www.my-wine-cabinet.com/art,2226 ... ervice.htm , dvs, en kompressorkyl med plats för 170 flaskor. Vinerna är inga superprestige direkt, de mest exklusiva är några enstaka flaskor av Beaucastel, Zind Humbrecht och Comtesse Lalande så outsourca till grappe eller liknande har aldrig varit aktuellt.

Här följer kort mina intryck efter tre månader med den.

- Den är för liten. Detta fattade jag redan innan jag beställde den, jag har ~110 flaskor vin av blandad form och storlek plus ett 30-tal flaskor öl och skåpet rymmer fullpackat 170. En del flaskor står utanför och det är nära nog fullt i praktiskt mening. Det här var en medveten avvägning i fråga om pris och fru eftersom den är en rätt stor pjäs bara som den är och en ännu större hade nog varit över smärtgränsen för henne. Om du kan, köp större.
- 40dB låter den när kompressorn är igång så den låter som ett äldre kylskåp ungefär i ett par minuter åt gången. Kanske en 1-2 gånger per timme eller så, har inte fört bok. Inte så att jag stör sig på den men är man känslig för ljud ska man välja en tystare.
+ Den känns solid och välbyggd (i Ungern) och känns inte plastig trots att den är i nån slags byråkratgråmetallic-aktig färg.
+ Robusta hyllplan i metall. Man vill antagligen köpa minst en till utöver de tre som ingick.
+ leveransen från ma cave a vin gick smidigt, de ringde upp och var personliga och tillmötesgående och trevliga. Det tog 5 dagar att få hit den för att en helg kom emellan, annars hade det gått snabbare.
+ priset inklusive frakt var vad jag kan se nära 3000kr billigare än om jag köpt den i sverige.

Antiklimax vid leverensen: Den rekommenderas att stå still i ett dygn innan man kopplar in strömmen för att minimera risken för transportskador = inventering och stuvning fick vätna.

(Kort om mig: har bott ett par år i Luxemburg och därmed haft nära till de tre vindistrikt jag kommit att ofta besöka och gilla bäst: Mosel, Alsace och Champagne. Är utpräglad frankofil i övrigt men gillar tyskar och österrikare, framför allt riesling och spätburgunder därifrån men har också en varm plats i hjärtat för lilla Luxemburgs alla halvdana viner. (Det finns ett par bra men mest är det bulkviner från kooperativ i klass med < 69Kr hyllan på systemet i torr alsace-stil). I övrigt ölentusiast, cellartrackeranvändare och programmerare (internet) till vardags)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Något nytt på vinlagringsskåpsfronten?

Hade väl tänkt att köpa från detta ställe för att slippa köpa från utlandet (http://vinkylen.se/produkt.php?id=228). 315 fl borde ju räcka ett litet tag och om det behövs mer utrymme är det ju bara att köpa ett skåp till.

Vad tror ni, finns det bättre alternativ?
 

kayaker

Cyklist
Jag köpte från Ma Cave à Vin. Det funkade hur smidigt som helst bortsett från att vi fick baxa in den själva, men det är inte Ma Cave à Vins fel. Jag köpte en rabatterad "Second choix" men man får verkligen anstränga sig för att hitta något som gör att den klassas som andrasortering pga. ytlig skada.
Tyvärr är det nog svårt att komma ifrån leveransproblemet om det inte går att köra in kylen på pall med en pallyft.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag köpte från Ma Cave à Vin. Det funkade hur smidigt som helst bortsett från att vi fick baxa in den själva, men det är inte Ma Cave à Vins fel. Jag köpte en rabatterad "Second choix" men man får verkligen anstränga sig för att hitta något som gör att den klassas som andrasortering pga. ytlig skada.
Tyvärr är det nog svårt att komma ifrån leveransproblemet om det inte går att köra in kylen på pall med en pallyft.
Det är ju billigare att köpa från Frankrike, men tänker mest på om det blir problem så är det alltid lättare att hantera med en svensk återförsäljare. Lite typiskt svenskt att tänka så dock. ;)
 

kayaker

Cyklist
Det är ju billigare att köpa från Frankrike, men tänker mest på om det blir problem så är det alltid lättare att hantera med en svensk återförsäljare. Lite typiskt svenskt att tänka så dock. ;)
Jag känner mig rätt säker på att min återförsäljare kommer att finnas kvar under hela vinkylens livslängd. Jag skulle inte alls vara lika säker om jag valde en svensk återförsäljare.
/Världsmedborgaren :)
 

Livermore

Medlem
Jag har fått för mig att det är bättre med ett skåp som har mörklagda rutor, för att skydda mot solljus. Är det helt onödigt med mörklagd ruta eller tänker jag rätt?
 

Mats

Gone todash....
Jag har fått för mig att det är bättre med ett skåp som har mörklagda rutor, för att skydda mot solljus. Är det helt onödigt med mörklagd ruta eller tänker jag rätt?

Det är UV-strålningen som är problemet med solljus och de flesta vinskåp, inkl Climadiff, har glas som skyddar mot det.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag har fått för mig att det är bättre med ett skåp som har mörklagda rutor, för att skydda mot solljus. Är det helt onödigt med mörklagd ruta eller tänker jag rätt?

Det är UV-strålningen som är problemet med solljus och de flesta vinskåp, inkl Climadiff, har glas som skyddar mot det.
...annars räcker det ju gott med placering så att solljuset inte kommer åt. Kom ihåg att lampsken och stearinnjus inte har någon nämnvärd påverkan på dina viner.
 

Livermore

Medlem
Bra att veta. Antog att de förmodligen hade skydd även på de som är genomskinliga, men nu fick jag det bekräftat, tackar. blev lite fler skåp att välja mellan :)
 

Sveprod

Medlem
En liten fråga eftersom jag blev så sugen på att köpa ett skåp från franska sidan. Behöver man justera något med elen eller har de samma kontakt och förutsättningar som här i Sverige?
 

kayaker

Cyklist
En liten fråga eftersom jag blev så sugen på att köpa ett skåp från franska sidan. Behöver man justera något med elen eller har de samma kontakt och förutsättningar som här i Sverige?
Den levereras med en vanlig jordad kontakt så det är bara att tuta och köra.
 

Michael.S

Medlem
Tänkte ta upp den här tråden igen. Men först får jag presentera mig eftersom jag är ny på forumet. Jag har läst inlägg osv länge men är ny medlem :D Michael heter jag, varit vin intresserad ca 2år. Det hela började med att jag fick en sån där upplevelsepresent i julklapp som då var en vinprovning. Sen dess har jag läst och druckit det mesta jag kommit över i vinväg.
Nu till min fråga. Jag letar efter någon slags vinskåp. Antingen vinlagringsskåp eller ett sk multifunktionsskåp. Har kikat på Climadiff mestadels. Ett för ca 100 till 140 pavor. Vad rekommenderas? nåt annat fabrikat som är bra? självklart hade jag ju haft glasdörr. Så man ser godsakerna
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tänkte ta upp den här tråden igen. Men först får jag presentera mig eftersom jag är ny på forumet. Jag har läst inlägg osv länge men är ny medlem :D Michael heter jag, varit vin intresserad ca 2år. Det hela började med att jag fick en sån där upplevelsepresent i julklapp som då var en vinprovning. Sen dess har jag läst och druckit det mesta jag kommit över i vinväg.
Nu till min fråga. Jag letar efter någon slags vinskåp. Antingen vinlagringsskåp eller ett sk multifunktionsskåp. Har kikat på Climadiff mestadels. Ett för ca 100 till 140 pavor. Vad rekommenderas? nåt annat fabrikat som är bra? självklart hade jag ju haft glasdörr. Så man ser godsakerna
Välkommen till forumet! Jag är själv inne på att skaffa ett Climadiff, så stort som möjligt. Utrymme är ALLTID en bristvara har jag fått erfara. Det finns en del alternativ till Climadiff, men inget som känns direkt bättre eller billigare. Kör på detta, du lär mest troligt inte ångra dig, men satsa på så stort som möjligt. :)
 

Rexel

Medlem
Tänkte ta upp den här tråden igen. Men först får jag presentera mig eftersom jag är ny på forumet. Jag har läst inlägg osv länge men är ny medlem :D Michael heter jag, varit vin intresserad ca 2år. Det hela började med att jag fick en sån där upplevelsepresent i julklapp som då var en vinprovning. Sen dess har jag läst och druckit det mesta jag kommit över i vinväg.
Nu till min fråga. Jag letar efter någon slags vinskåp. Antingen vinlagringsskåp eller ett sk multifunktionsskåp. Har kikat på Climadiff mestadels. Ett för ca 100 till 140 pavor. Vad rekommenderas? nåt annat fabrikat som är bra? självklart hade jag ju haft glasdörr. Så man ser godsakerna
Köpte först vinkyl, kollade sen på vinlagringsskåp och insåg att jag inte skulle köpa ett för litet. Tokvände och byggde en vinkällare/vinrum efter överenskommelse med frugan (hon blev supernöjd). Alla har inte möjligheten att bygga ett vinrum pga olika anledningar, utrymme mm, men jag ångrar mig inte en sekund. Hade jag för 2 år sedan köpt vinlagringsskåp (Avintage 250-315 fl) hade det varit proppfullt, så köp inte för litet eller planera för 2 st. Kolla på vintagekeeping för lite inspiration (om du har möjlighet till vinrum).
Jag hade kontakt med en fransk webhandel som hade bra priser på vinskåp, pratade även med dom flera gånger. Helt klart seriösa, kommer dock inte på vad dom heter, men du hittar dom nog om du googlar lite.
Lycka till och välkommen till forumet
 

Michael.S

Medlem
Tack för svar :) Har också tänkt att det hade varit bra att ha så stort som möjligt. Men bor i lägenhet och jag har fått tillåtelse av sambon att ha ett i en del av köket, under ett vitrinskåp osv. Storleksmässigt blir det bra med ett av dem mindre Climadiff. Men det finns möjlighet att ha ytterligare ett skåp vid sidan om i framtiden. Vid behov :)
 

merlotsmile

Medlem
Hur är ljudnivån på climadiff? Jag har ett Dometic som är knäpptyst. Men det är nu proppfullt o behöver ett till.
 
Toppen