Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Comtes 2008 fällning

Thirsty

Smygnykterist
Jo jag öppnar nog en imorgon och testar.


Jag fick svar av självaste Taittinger nu på insta. De skriver typ som leverantören ovan men lite mer utförligt. Jag frågade om de silar champagnen innan eller efter degorgering och varför inte allt sediment försvinner. De säger att det är någon proteinvariation och att det försvinner när man öppnar flaskan men om man vill sälja dem senare kommer det garanterat bli svårare med partiklar i flaskan..
Visa bifogad bild 20989
Hoppla! :eek:

Tattinger kanske har fått inspiration och försökt göra egen variant av:
82D08A94-38F6-490B-8A7C-EC8DC87D8B29.jpeg
 
Jo jag öppnar nog en imorgon och testar.


Jag fick svar av självaste Taittinger nu på insta. De skriver typ som leverantören ovan men lite mer utförligt. Jag frågade om de silar champagnen innan eller efter degorgering och varför inte allt sediment försvinner. De säger att det är någon proteinvariation och att det försvinner när man öppnar flaskan men om man vill sälja dem senare kommer det garanterat bli svårare med partiklar i flaskan..
Visa bifogad bild 20989

Proteinvariation? Vad är det?
 

FredrikC

Medlem
Proteinvariation? Vad är det?
Jadu du kanske får svaret här. De har inte svarat än på när de filtrerar champagnen.

"Dear Fredrik,

Thank you for sending us your remarks.

To be very transparent, this phenomenon is a well-known one and it corresponds to "residues/particles" linked to our manufacturing process. Not only ours but the one of Champagne in general.

This phenomenon disappear when the Champagne is served, which makes the explanations harder to find. We are working on it.

For your information, all of the wines in the Taittinger range are filtered before being bottled. The Comtes de Champagne is a cuvée which was bottled more than 10 years ago now and which is produced in a traditional and complex way. This process can lead to more or less variable protein levels which may lead to slight protein instability after several months of disgorging.

We are working in partnership with the CIVC (Comité Interprofessionnel du Vin de Champagne) to better understand this phenomenon likely to occur in a few isolated cases and to limit it.

From a food safety point of view, being also ISO 22 000 certified, we assure you that these bottles are 100% compliant with the Champagne appellation and do not present any food safety hazard. A slight protein instability has no impact on the organoleptic characteristics of the wine, and these particles dissolve with pressure when serving Champagne.

In conclusion, from a technical and taste point of view, this wine has no default except these possible particles which disappear when we serve.

I hope our explanations have been clear enough and hope you’ll enjoy the wines.

We remain at your disposal for further information if need be.

Best regards,
Champagne Taittinger"
 
Jadu du kanske får svaret här. De har inte svarat än på när de filtrerar champagnen.

"Dear Fredrik,

Thank you for sending us your remarks.

To be very transparent, this phenomenon is a well-known one and it corresponds to "residues/particles" linked to our manufacturing process. Not only ours but the one of Champagne in general.

This phenomenon disappear when the Champagne is served, which makes the explanations harder to find. We are working on it.

For your information, all of the wines in the Taittinger range are filtered before being bottled. The Comtes de Champagne is a cuvée which was bottled more than 10 years ago now and which is produced in a traditional and complex way. This process can lead to more or less variable protein levels which may lead to slight protein instability after several months of disgorging.

We are working in partnership with the CIVC (Comité Interprofessionnel du Vin de Champagne) to better understand this phenomenon likely to occur in a few isolated cases and to limit it.

From a food safety point of view, being also ISO 22 000 certified, we assure you that these bottles are 100% compliant with the Champagne appellation and do not present any food safety hazard. A slight protein instability has no impact on the organoleptic characteristics of the wine, and these particles dissolve with pressure when serving Champagne.

In conclusion, from a technical and taste point of view, this wine has no default except these possible particles which disappear when we serve.

I hope our explanations have been clear enough and hope you’ll enjoy the wines.

We remain at your disposal for further information if need be.

Best regards,
Champagne Taittinger"

Efter kontakt med en vinmakare (svårt att bedöma från en bild så ta det men en nypa salt)

"Yeah, correct
So wine is not really stable unless you force it to undergo a very detrimental acidity and proteic stabilisation process. Cristal of calcium, tartaric acid can appear after a while, protein can aggregate there is nothing very wrong with this.

Also a poorly manage dégorgements can leave small quantities of lees.

From the picture I’d rather vouch for the later"
 
Last edited:

sunqan

Vinös
Efter kontakt med en vinmakare (svårt att bedöma från en bild så ta det men en nypa salt)

"Yeah, correct
So wine is not really stable unless you force it to undergo a very detrimental acidity and proteic stabilisation process. Cristal of calcium, tartaric acid can appear after a while, protein can aggregate there is nothing very wrong with this.

Also a poorly manage dégorgements can leave small quantities of lees.

From the picture I’d rather vouch for the later"
Visste vinmakaren vilket vin det handlade om?
 

toblov

Medlem
En fråga från en inte där kunnig i ämnet men ska champagnen vars helt ren från bös? Två av mina comtes har något enstaka lite större ”skräp” än det som ni andra beskrivit som flyter omkring. Svårt att fånga på bild...
 

Martinski

Medlem
En fråga från en inte där kunnig i ämnet men ska champagnen vars helt ren från bös? Två av mina comtes har något enstaka lite större ”skräp” än det som ni andra beskrivit som flyter omkring. Svårt att fånga på bild...

Har aldrig kollat efter det innan så bara sett det här, samt bara jämfört med Dom Perignon av samma årgång. Så det är möjligt att det varit i andra flaskor jag köpt utan jag tänkt på det. Brukar inte hålla upp mina flaskor mot ljus för att se.
 

FredrikC

Medlem
En fråga från en inte där kunnig i ämnet men ska champagnen vars helt ren från bös? Två av mina comtes har något enstaka lite större ”skräp” än det som ni andra beskrivit som flyter omkring. Svårt att fånga på bild...
Nej den ska inte ha det.
 

sunqan

Vinös
Delade svaret från Taittinger med vinmakaren, så ja det var klart.

Varför undrar du @sunqan ?

Det var just att huvudalternativet blev "Also a poorly manage dégorgements can leave small quantities of lees.".
Det är lättare att säga nåt sånt "blint".

Sen kan man då fråga sig om Taittinger brukar ha såna problem?

(Sen låter det på beskrivningen av fällningarna här i tråden att det är lite hafsverk som ligger bakom, men jag har inte sett hur det ser ut.)
 
Det var just att huvudalternativet blev "Also a poorly manage dégorgements can leave small quantities of lees.".
Det är lättare att säga nåt sånt "blint".

Sen kan man då fråga sig om Taittinger brukar ha såna problem?

(Sen låter det på beskrivningen av fällningarna här i tråden att det är lite hafsverk som ligger bakom, men jag har inte sett hur det ser ut.)

Hänger inte riktigt med. Om du läste inlägget så står det först att det är svårt att bedöma från en bild,vilket var kommentaren från den jag tillfrågade. Jag frågade om protein som jag inte hade hört talas om.

Jag har aldrig sett den typen av fällningar i Comtes som är nysläppta eller för den delen +15 år.. Har sett fällningar i betydligt äldre.

Hämtade ut två flaskor själv från Systembolaget. En hade fällningar men mindre än bilden från @FredrikC
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Nej precis men då får de ju ändå inte bort jest osv så jag tänkte om de gjorde någon annan variant.
Skulle tro att de flesta producenter idag har väldigt bra koll på proceduren före (remuage) och under degorgering så att alla jästrester följer med i isproppen. Tror inte det är accepterat inom champagnemetoden att filtrera innehållet i samband med att man degorgerar men kan ju ha fel där. Oavsett om det är tillåtet eller ej så skulle en filtrering av den nydegorgerade champagnen kräva en process där innehållet hanteras under tryck (eller tillräckligt nedkylt) vilket troligtvis blir ganska dyrt och komplicerat.
 

sunqan

Vinös
Hänger inte riktigt med. Om du läste inlägget så står det först att det är svårt att bedöma från en bild,vilket var kommentaren från den jag tillfrågade. Jag frågade om protein som jag inte hade hört talas om.

Jag har aldrig sett den typen av fällningar i Comtes som är nysläppta eller för den delen +15 år.. Har sett fällningar i betydligt äldre.

Hämtade ut två flaskor själv från Systembolaget. En hade fällningar men mindre än bilden från @FredrikC
Jag tolkade detta (jag utelämnade sista meningen förut)

"...

Also a poorly manage dégorgements can leave small quantities of lees.

From the picture I’d rather vouch for the later"

Som att den du frågade tror att slarv vid degorgeringen är det mest troliga. Nu har jag inte jättestor erfarenhet av prestigechampagner, men kan inte påminna mig att jag sett fällningar annat än i flaskor jag haft slarvigt lagrade i 15 år. Andra skumpor har jag sett det i nån enstaka gång. Så min spontana reaktion när jag läste om fenomenet var just "det låter som slarv", sen kan slarvet ha rimliga orsaker och vara rent estetiskt, det kan jag inte ens gissa inte ens att gissa.

Att jag frågade om producenten var känd, var bara för att jag blev nyfiken - man ska ha ganska mycket pondus om man säger en sån sak om en tillverkares prestigeprodukt.
 

Martinski

Medlem
Lämnat tillbaka alla sex comtes nu och Taittinger är nu längst ner på min vill ha lista. Om ni vill lämna tillbaks måste ni göra det inom två veckor från köp då de inte kommer godkänna reklamation pga leverantörens svar.

Det blev inget provöppnande Mao?

Jag behåller min o chansar ändå.
 
Toppen