Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Comtes 2008 fällning

FredrikC

Medlem
Det blev inget provöppnande Mao?

Jag behåller min o chansar ändå.
Nej eftersom Taittinger frånsäger sig att det är ett problem så kommer inte bolaget ta emot det som reklamation och jag kommer inte köpa eller dricka Taittinger på väldigt länge nu.
 

Johan L

Medlem
Nej eftersom Taittinger frånsäger sig att det är ett problem så kommer inte bolaget ta emot det som reklamation och jag kommer inte köpa eller dricka Taittinger på väldigt länge nu.

Taittinger säger ju att de ska försvinna vid öppning. Försvinner de inte vid öppning håller inte Taittingers förklaring och då borde det gå bra att reklamera. Försvinner de vid öppning är Taittingers förklaring riktig och då är det väl inte heller något fel på produkten?
 

Martinski

Medlem
Taittinger säger ju att de ska försvinna vid öppning. Försvinner de inte vid öppning håller inte Taittingers förklaring och då borde det gå bra att reklamera. Försvinner de vid öppning är Taittingers förklaring riktig och då är det väl inte heller något fel på produkten?

Ja jag hade nog chansat på öppna en ”dålig” för att se om påståenden är rätt eller inte.
 

FredrikC

Medlem
Ja jag hade nog chansat på öppna en ”dålig” för att se om påståenden är rätt eller inte.
Gör det och återkom.
Varför skulle Taittinger ljuga?
Du verkar ganska kunnig och har druckit en hel del. Har du sett det förr på så ung champagne? Om du skulle köpa på auktion och den hade så mycket partiklar i sig. Skulle du köpa den?

Taittinger säger ju att de ska försvinna vid öppning. Försvinner de inte vid öppning håller inte Taittingers förklaring och då borde det gå bra att reklamera. Försvinner de vid öppning är Taittingers förklaring riktig och då är det väl inte heller något fel på produkten?
Hur många comtes 08 har du köpt? Prova på en du har?
 

matage

Medlem
Jag får erkänna att jag väl inte ägnat timmar åt Google men jag har inte lyckats hitta några engelskspråkiga notiser/inlägg om sediment eller problem med Comtes 08. Nu tror jag knappast på Cuvee Suedoise hos Taittinger men ändå värt att notera.

On that note - är det inte dags att bryta ut detta till en separat Comtes -08-tråd? ;)
(Mina två flaskor är kristallklara)
 
Last edited:

Martinski

Medlem
Gör det och återkom.

Du verkar ganska kunnig och har druckit en hel del. Har du sett det förr på så ung champagne? Om du skulle köpa på auktion och den hade så mycket partiklar i sig. Skulle du köpa den?


Hur många comtes 08 har du köpt? Prova på en du har?

Ifall jag hade fler än en hade jag nog gjort det. Säg iaf 3-4 st.
 

Dejzan

Medlem
Du verkar ganska kunnig och har druckit en hel del. Har du sett det förr på så ung champagne? Om du skulle köpa på auktion och den hade så mycket partiklar i sig. Skulle du köpa den?

Jag tänkte svara även om du inte frågade mig. Jag har sett det tidigare på en Roederer BdB - 96, jag köpte den 2004 och öppnade runt 2006-2007. Den fanns något i flaskan mycket likt det du beskriver, men när jag provade vinet fanns det ingen fällning i glaset, eller något i doften och smaken som inte hörde hemma där.
 

FredrikC

Medlem
Jag tänkte svara även om du inte frågade mig. Jag har sett det tidigare på en Roederer BdB - 96, jag köpte den 2004 och öppnade runt 2006-2007. Den fanns något i flaskan mycket likt det du beskriver, men när jag provade vinet fanns det ingen fällning i glaset, eller något i doften och smaken som inte hörde hemma där.
Ok. Hade du köpt den om du kunde se partiklarna i flaskan?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Du verkar ganska kunnig och har druckit en hel del. Har du sett det förr på så ung champagne? Om du skulle köpa på auktion och den hade så mycket partiklar i sig. Skulle du köpa den?
Köpa, svårt att veta!! Men jag vet att de flesta (alla) producenter pumpar ut vinerna i en kyltank för att få bort nåt som liknar det som beskrivs men att detta endast är ¨kosmetik¨ dvs att man inte vill ha dessa partiklar i flaskan då kunderna tror att det är en defekt.
 
Jag får erkänna att jag väl inte ägnat timmar åt Google men jag har inte lyckats hitta några engelskspråkiga notiser/inlägg om sediment eller problem med Comtes 08. Nu tror jag knappast på Cuvee Suedoise hos Taittinger men ändå värt att notera.

On that note - är det inte dags att bryta ut detta till en separat Comtes -08-tråd? ;)
(Mina två flaskor är kristallklara)

Köpt ett gäng Comtes 2008 utomlands men de kommer inte hem förrän senare i år. Inte ovanligt att det är en batch som uppvisar samma "problem" eller "fenomen" så kan vara så att det är endast ett land som får vinerna. Helt annorlunda men kommer ihåg hur jag öppnade tre (på rad) korkade Dompa 96or. Alla från samma batch men olika lådor. Leverans av dålig kork drabbade alla i den serien.
 

BallyJ

Medlem
Lämnat tillbaka alla sex comtes nu och Taittinger är nu längst ner på min vill ha lista. Om ni vill lämna tillbaks måste ni göra det inom två veckor från köp då de inte kommer godkänna reklamation pga leverantörens svar.
Nja, skulle tro att SB tar tillbaka flaskorna efter längre tid än två veckor. Jag har själv lämnat tillbaka flaskor efter flera månader då jag ångrat mig alternativt velat byta till något annat. Det är ju trots allt ett monopol som ska minska alkoholkonsumtionen och då bör man ta tillbaka alkoholhaltiga drycker som någon har köpt men ångrat sig och inte vill dricka. Jag skulle dock inte ange fällning som orsak utan bara att jag ångrat mig.
 

Johan L

Medlem
Nja, skulle tro att SB tar tillbaka flaskorna efter längre tid än två veckor. Jag har själv lämnat tillbaka flaskor efter flera månader då jag ångrat mig alternativt velat byta till något annat. Det är ju trots allt ett monopol som ska minska alkoholkonsumtionen och då bör man ta tillbaka alkoholhaltiga drycker som någon har köpt men ångrat sig och inte vill dricka. Jag skulle dock inte ange fällning som orsak utan bara att jag ångrat mig.

De har blivit lite hårdare på det där. När vi handlade dryck till vårt bröllop förra sommaren var vi ute i god tid och handlade mer än två veckor innan bröllopet. Då fick butikschefen komma och skriva på kvittot att det skulle gå bra att lämna tillbaka senare än två veckor efter inköp. Då var det ändå viner i fast sortiment. I och för sig var det ju ganska stora mängder, kanske gjorde att de var lite hårdare. När vi väl skulle lämna tillbaka det som blev över var det dessutom benhårt på att pengarna skulle gå tillbaka till samma kort som använts vid köpet.
 

BallyJ

Medlem
De har blivit lite hårdare på det där. När vi handlade dryck till vårt bröllop förra sommaren var vi ute i god tid och handlade mer än två veckor innan bröllopet. Då fick butikschefen komma och skriva på kvittot att det skulle gå bra att lämna tillbaka senare än två veckor efter inköp. Då var det ändå viner i fast sortiment. I och för sig var det ju ganska stora mängder, kanske gjorde att de var lite hårdare. När vi väl skulle lämna tillbaka det som blev över var det dessutom benhårt på att pengarna skulle gå tillbaka till samma kort som använts vid köpet.
Hm, det var något år sedan jag lämnade tillbaka några flaskor sist, så de kan såklart ha blivit hårdare sedan dess. Detta är dock mycket intressant, jag ska ta upp detta imorgon med SB. Jag tänker att om man i extremfallet har köpt en flaska vin för ca 100:-, är i akut behov av pengar i en monopolvärld och har endast flaskan att sälja(två veckor har passerat) men det är olagligt att sälja till en privatperson. Hur ska man gå tillväga då om man inte kan lämna tillbaka till den det enda ställe som lagligt ta byta in flaskan mot pengar? Auktion är ju inget alternativ med en flaska för 100:-.
 

erhel

Medlem
Slår till med mitt första inlägg efter att ha läst forumet ett tag, och tänker att jag kan bidra med lite information om fällningarna i Comtes 2008.

Efter att ha kliat mig i huvudet över om jag ska behålla mina sex flaskor, som alla hade ganska mycket fällningar, öppnade jag på vinst och förlust en flaska i går. Tyvärr finns fällningarna kvar även efter öppning och upphällning, även dag två. Bilden nedan är ett försök till att visa hur det ser ut, det är dessvärre mer än det ser ut på bilden.

Det märks dock inte någon defekt på smak/doft i dagsläget. Var tvärtom en trevlig, om än ung, upplevelse. Men jag lämnade ändå tillbaka mina övriga fem flaskor då nästa flaska inte är tänkt att öppnas förrän om tidigast fem år. Får söka upp nya flaskor utomlands och hoppas att det inte är samma problem där.

IMG_3935.jpg
 

Foodcoma

Medlem
Slår till med mitt första inlägg efter att ha läst forumet ett tag, och tänker att jag kan bidra med lite information om fällningarna i Comtes 2008.

Efter att ha kliat mig i huvudet över om jag ska behålla mina sex flaskor, som alla hade ganska mycket fällningar, öppnade jag på vinst och förlust en flaska i går. Tyvärr finns fällningarna kvar även efter öppning och upphällning, även dag två. Bilden nedan är ett försök till att visa hur det ser ut, det är dessvärre mer än det ser ut på bilden.

Det märks dock inte någon defekt på smak/doft i dagsläget. Var tvärtom en trevlig, om än ung, upplevelse. Men jag lämnade ändå tillbaka mina övriga fem flaskor då nästa flaska inte är tänkt att öppnas förrän om tidigast fem år. Får söka upp nya flaskor utomlands och hoppas att det inte är samma problem där.

Visa bifogad bild 21021

vilken hjälte du är som ”tog en för laget”!!
har själv inga men verkligen grymt att du kollade samt informerade här - tråkigt dock att de ej försvann efter öppning - för det hävdade väl taittinger att de skulle göra?
 

Martinski

Medlem
Happ får bli att dekantera vinet den dagen det är dags att dricka det. Ska ändå inte sälja vidare min flaska utan bara njuta typ en regnig Tisdag om typ 5 år lr så.
 

FredrikC

Medlem
Slår till med mitt första inlägg efter att ha läst forumet ett tag, och tänker att jag kan bidra med lite information om fällningarna i Comtes 2008.

Efter att ha kliat mig i huvudet över om jag ska behålla mina sex flaskor, som alla hade ganska mycket fällningar, öppnade jag på vinst och förlust en flaska i går. Tyvärr finns fällningarna kvar även efter öppning och upphällning, även dag två. Bilden nedan är ett försök till att visa hur det ser ut, det är dessvärre mer än det ser ut på bilden.

Det märks dock inte någon defekt på smak/doft i dagsläget. Var tvärtom en trevlig, om än ung, upplevelse. Men jag lämnade ändå tillbaka mina övriga fem flaskor då nästa flaska inte är tänkt att öppnas förrän om tidigast fem år. Får söka upp nya flaskor utomlands och hoppas att det inte är samma problem där.

Visa bifogad bild 21021
Reklamera din flaska om du har kvar innehåll i den. Taittinger säger att de försvinner men på din gjorde det uppenbarligen inte det. De var väldigt hjälpsamma på Instagram så skriv till dem där och ifrågasätt. Ännu mer nöjd över att jag också lämnade tillbaka alla sex flaskor.
 
Toppen