Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Comtes 2008 fällning

Elvis

Medlem
De flesta har väl sett hur jästresterna ser ut i en odegorgrad pet nat eller col fondo Prosecco. Med det sagt, eftersom det är helt normalt med jästfällning i dessa två exempel så förstår jag inte riktigt den oerhört starka reaktionen med Comtes men jag antar att det är två olika typer av vindrickare med olika toleransnivå.

Det är inte direkt vanligt att champagne ser ut på det här sättet. Någon skrev på Instagram att Legras & Haas och R&L Legras hade liknande problem i början på 90-talet, men att ett par mindre hus haft liknande problem för 25 år sedan är inte så mycket tröst. Och jag har inte sett det i någon av Taittingers champagner förut. Och att då en prestigechampagne som Comtes 2008 skulle ha så mycket jäst- eller proteinpartiklar är oroväckande, i alla fall för mig.
 

FredrikC

Medlem
Det är inte direkt vanligt att champagne ser ut på det här sättet. Någon skrev på Instagram att Legras & Haas och R&L Legras hade liknande problem i början på 90-talet, men att ett par mindre hus haft liknande problem för 25 år sedan är inte så mycket tröst. Och jag har inte sett det i någon av Taittingers champagner förut. Och att då en prestigechampagne som Comtes 2008 skulle ha så mycket jäst- eller proteinpartiklar är oroväckande, i alla fall för mig.
Håller helt med. Men ni andra får gärna köpa så mycket comtes 08 ni kan. Då kanske de blir annat gott över till mig :)
Nä, har du/ni sett hur resterna ser ut efter en degorgering!?
Nej men i källarna i champagne ser du hur de ser ut innan deg och skakar/lyfter upp en sån flaska ser det likadant ut. Är du säker på vad det är i flaskorna?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Håller helt med. Men ni andra får gärna köpa så mycket comtes 08 ni kan. Då kanske de blir annat gott över till mig :)

Nej men i källarna i champagne ser du hur de ser ut innan deg och skakar/lyfter upp en sån flaska ser det likadant ut. Är du säker på vad det är i flaskorna?
Vi får kanske enas om att vi inte är överens. Drack en flaska Comtes 08 igår och det är inte årgångens bästa champagne!
 

Jona A

Medlem
Absolut! Spännande. Hade den rester? Försvann dem vid öppning?
Såg att min hade lite rester i sig idag när jag tittade på flaskan. Kan det ge något negativt i smak i framtiden tror ni?
Ursäkta om det blir mycket prat om det i denna tråd.
 

LeChat

Medlem
Drack en flaska Comtes 08 igår och det är inte årgångens bästa champagne!
Kunde inte motstå att kommentera detta. ;)

Om jag läser dig rätt så menar du att den är korrekt men inte något särskilt.
Hur kommer du fram till detta? Menar du att den inte är det för tillfället eller att den inte kommer tillhöra toppen i framtiden heller?

Min lilla erfarenhet säger att mediokra champagner kan utvecklas oerhört på korken så jag förstår inte hur en kan uttala sig om hur nydeggad prestigechampagne (gjord för att utvecklas under lång tid) inte tillhör årgångens toppchampagner, hur vet en det?
(Har uttryckt denna åsikt även tidigare när forumiter poppat andra alldeles nyligen degorgerade kvalitetschampagner och kommit fram till slutsatsen att det är champagne av medioker eller ibland usel kvalitet.:))
 

Martinski

Medlem
Vi får kanske enas om att vi inte är överens. Drack en flaska Comtes 08 igår och det är inte årgångens bästa champagne!

Vilken är bästa champagnen från 2008? Är det Dompan eller? Snackar de som nått ut till 'massorna' så att säga som vanligt folk kunnat köpa. :)

Comtes 2008 är iaf höjd till skyarna av alla vinkritiker jag läst, ser fram emot att pröva min om x antal år, även om det är litet fällning i min. Det är mkt mindre än jag först uppskattade, kollade mer noggrant med en starkare lampa o det ser inte så farligt ut, fåtal partiklar bös, tror de åker bort ganska enkelt vid simpel dekantering
 

FredrikC

Medlem
Vilken är bästa champagnen från 2008? Är det Dompan eller? Snackar de som nått ut till 'massorna' så att säga som vanligt folk kunnat köpa. :)

Comtes 2008 är iaf höjd till skyarna av alla vinkritiker jag läst, ser fram emot att pröva min om x antal år, även om det är litet fällning i min. Det är mkt mindre än jag först uppskattade, kollade mer noggrant med en starkare lampa o det ser inte så farligt ut, fåtal partiklar bös, tror de åker bort ganska enkelt vid simpel dekantering
Bäst just nu för mig är Dompa och jag gillade verkligen Pol Roger 2008. Jag tror Cristal och Winston kommer bli ruggiga om ett par år för de jag provat har varit stängda men riktigt goda ändå.

Såg att min hade lite rester i sig idag när jag tittade på flaskan. Kan det ge något negativt i smak i framtiden tror ni?
Ursäkta om det blir mycket prat om det i denna tråd.
Jag TROR det är något som inte står rätt till så jag lämnade tillbaks alla sex flaskor. Men det är vad jag tror.
 

Martinski

Medlem
Bäst just nu för mig är Dompa och jag gillade verkligen Pol Roger 2008. Jag tror Cristal och Winston kommer bli ruggiga om ett par år för de jag provat har varit stängda men riktigt goda ändå.


Jag TROR det är något som inte står rätt till så jag lämnade tillbaks alla sex flaskor. Men det är vad jag tror.

Druckit dompan vid 2 tillfällen och den är svingod, har även en flaska hemma som jag sparar på. Hade jag haft en mkt större champagnebudget hade jag gärna köp på minst 2-3 st till av DP 2008, men blir saftigt när den kostar 1700 kr st.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Kunde inte motstå att kommentera detta. ;)

Om jag läser dig rätt så menar du att den är korrekt men inte något särskilt.
Hur kommer du fram till detta? Menar du att den inte är det för tillfället eller att den inte kommer tillhöra toppen i framtiden heller?

Min lilla erfarenhet säger att mediokra champagner kan utvecklas oerhört på korken så jag förstår inte hur en kan uttala sig om hur nydeggad prestigechampagne (gjord för att utvecklas under lång tid) inte tillhör årgångens toppchampagner, hur vet en det?
(Har uttryckt denna åsikt även tidigare när forumiter poppat andra alldeles nyligen degorgerade kvalitetschampagner och kommit fram till slutsatsen att det är champagne av medioker eller ibland usel kvalitet.:))
Är otroligt svårt att veta vad som händer längre fram. Vårt intryck var att den var väldigt charmig men med för mycket dosage (men det är typiskt för Comtes och brukar rätta till sig med lagring). Min kommentar gällande ¨toppen för årgången¨var tänkt som jämförelse med Prestige från andra stora producenter. Jag har inte sagt att den inte kommer utvecklas, det gör den säkert men det gör även de flesta av de andra, personligen gillar jag Comtes. Av de prestigechampagner från de ¨stora¨producenterna som jag provat har Winston och DP varit de bästa just nu (rose inte inkluderat), är fullt möjligt att det ändrar sig framöver. Sen återstår fortfarande, Billecart, Krug och Henriot.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Vilken är bästa champagnen från 2008? Är det Dompan eller? Snackar de som nått ut till 'massorna' så att säga som vanligt folk kunnat köpa. :)

Comtes 2008 är iaf höjd till skyarna av alla vinkritiker jag läst, ser fram emot att pröva min om x antal år, även om det är litet fällning i min. Det är mkt mindre än jag först uppskattade, kollade mer noggrant med en starkare lampa o det ser inte så farligt ut, fåtal partiklar bös, tror de åker bort ganska enkelt vid simpel dekantering
Vilken 2008 är inte höjd till skyarna? Comtes 2008 är bra men för mig finns det bättre flaskor för mindre pengar. Prestige från stora producenter har DP och Winston varit de bästa för mig. Partiklarna i flaskan är de svävande även om flaskan är stilla eller måste flaskan skakas?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Kunde inte motstå att kommentera detta. ;)

Om jag läser dig rätt så menar du att den är korrekt men inte något särskilt.
Hur kommer du fram till detta? Menar du att den inte är det för tillfället eller att den inte kommer tillhöra toppen i framtiden heller?

Min lilla erfarenhet säger att mediokra champagner kan utvecklas oerhört på korken så jag förstår inte hur en kan uttala sig om hur nydeggad prestigechampagne (gjord för att utvecklas under lång tid) inte tillhör årgångens toppchampagner, hur vet en det?
(Har uttryckt denna åsikt även tidigare när forumiter poppat andra alldeles nyligen degorgerade kvalitetschampagner och kommit fram till slutsatsen att det är champagne av medioker eller ibland usel kvalitet.:))
Generellt håller jag med dig om att det kan vara svårt att utvärdera nysläppta prestigechampagner, men Comtes brukar vara rätt tillgänglig från början, trots att den också är mycket långlivad. Nu är väl just 2008 en årgång som generellt är väldigt "tight" i Champagne, så den skulle för all del kunna avvika från normen. Har själv inte provat Comtes 2008 än.
 

Thirsty

Smygnykterist
Om man ser någon på en BYOB med en skumpa flaska och en sil så kan det en ledtråd till vad det kan vara... :rolleyes:

3BB4CC8D-FCAD-4BB5-9D68-CBDED6B54766.jpeg

+
D02894F2-99CB-4FBF-9FBA-014A49BBC671.jpeg

=
71B16316-81B0-46F7-93C3-40476D43A368.jpeg
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Kunde inte motstå att kommentera detta. ;)

Om jag läser dig rätt så menar du att den är korrekt men inte något särskilt.
Hur kommer du fram till detta? Menar du att den inte är det för tillfället eller att den inte kommer tillhöra toppen i framtiden heller?

Min lilla erfarenhet säger att mediokra champagner kan utvecklas oerhört på korken så jag förstår inte hur en kan uttala sig om hur nydeggad prestigechampagne (gjord för att utvecklas under lång tid) inte tillhör årgångens toppchampagner, hur vet en det?
(Har uttryckt denna åsikt även tidigare när forumiter poppat andra alldeles nyligen degorgerade kvalitetschampagner och kommit fram till slutsatsen att det är champagne av medioker eller ibland usel kvalitet.:))

Försåt vad du menar men det är väl inte konstigare än att alla vinvärldens skribenter, experter och självutnämnda narcissister gör precis samma sak. D.v.s. ger omdömen på unga viner. Ibland innan vinerna ens är buteljerade...

Anledningen till att vi skriver och läser här är väl delvis för att vi anser att det ger något mer än att exempelvis läsa kommersiella vintidningar.

Den stora frågan är hur och om det är möjligt att bedöma kvalitet. Både nuvarande eller framtida kvalitet. Anser man att det inte går kan man sluta läsa det mesta som sägs om vin.:rolleyes:

Själv tycker jag det är värt ett försök och sedan är det upp till andra att bedöma värdet av mina omdömen. Personligen föredrar jag dock blinda sågningar av toppviner och hyllningar till obskyra årgångar före vinskribenternas betyg som har en "imponerande" korrelation med vad som anses vara bra på förhand.
 
Toppen