Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

CT: 200 bottles ready to drink...

Vad är "view from the cellar"?
John Gilman, amerikansk skribent. Jag har inte tillgång till hans artiklar men drickfönster kommer in på mina viner.

Exempel (se nästan längst ner)

upload_2021-3-24_10-57-38.png
 

buteljen

Medlem
Visa bifogad bild 22739

Får in poängen också under pro-review.
Fast det står ju att det är en feature för premium-members? Så den gäller väl inte för de som inte betalar? Eller fattar jag helt fel nu?

edit: har ett gammalt konto jag inte använder och inte betalar för och där verkar drinking window baseras på vad användarna angett.
Community Drink Dates (help). Best enjoyed between 2021 and 2035 (Based on 4 user opinions)
 
Last edited:
Fast det står ju att det är en feature för premium-members? Så den gäller väl inte för de som inte betalar? Eller fattar jag helt fel nu?

edit: har ett gammalt konto jag inte använder och inte betalar för och där verkar drinking window baseras på vad användarna angett.
Det gäller endast för de som betalar. Vilket jag gör :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Mmm köper det resonemanget. Men en PR-09 Rose får bara drickas mellan 2019-2022 enl CT...:confused:. Var hittar du bra info? Att söka på varenda producent/årgång manuellt eller
försöka hitta varje flasksort på olika vinskribenters sidor gör ju att man får sluta med dagjobb...iaf när man spridit sin lilla samling tunt över hela världen :p
Vad är det som säger att infon från CT inte är bra/korrekt!?
 
Trådskapare
champagne_per_se
Visa bifogad bild 22739

Får in poängen också under pro-review.
Supermycket bra input från dig Anders ! Förstår dock inte denna. View from the cellar ser ut som en betaltjänst i sig (med 2month free trial). Du köper alltså inte John Gilmans tjänst men får upp hans betyg ändå? ”co-subscribers can see reviews and scores in their cellar”. jag tolkar det som att man måste vara prenumerant av hans tjänst, utöver betalande CT medlem. Eller vad menar du med aktivera kanaler? Under ’my subscriptions’ kan jag bara välja mellan ’disable’ eller ’start free trial’ på View from the cellar. Gratistjänster ser ut att börja från FineWine och neråt. Övriga är betaltjänster i sig, Vinous tom PinotReport. Eller missförstod jag något?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Alltså, man måste ju till att börja med känna sig egen vinsmak för att veta när det är lämpligt att dricka vinerna! Är du t.ex. mer bekymrad över att inte dricka vinerna för tidigt, eller för att flaskor börjar bli för gamla? Om man gillar mogna viner, och håller sig till klassiska viner från bra årgångar, brukar det ta ganska många decennier innan de klassiska röda eller stora champagnerna verkligen blir "för gamla" om inte korken har börjat läcka. ;) Däremot kan en del torra vita bli för gamla, även med min smak. Riesling mår i min gom så gott som alltid bra av ålder, men Riesling GG är för mig inte alls så långlivad som Kabinett och Spätlese. Jag dricker gärna GG vid ca 10 års ålder, men det är nog vara lite gambling att låta annat än "högsyraårgångar" bli 15+ år. Fast sedan vet jag de som bara låter GG få 1-2 års extra lagring efter släpp, och som druckit upp alla sina GG från en viss årgång innan jag öppnat de första. Känn din smak, som sagt.

Systematiskt satta drickfönster har för all del sin poäng, särskilt när det gäller att inte dricka viner för unga. T.ex. var det nog lämpligt att börja dricka både Bordeaux och Bourgogne 2007 (snabbmognande årgång) före 2005 (tanninstinn toppårgång) och 2012 (charmig och rätt tillgänglig årgång) före 2010 (toppårgång med hög syra). Producenter i klassisk stil behöver normalt längre tid än mer moderna. För att plocka några exempel i Haut-Medoc, så håller jag gärna längre på Sociando-Mallet (klassisk) än på Belgrave ("mittemellan"), och förmodligen längre på Belgrave än på La Tour Carnet (relativt modern). Men jag har hittills inte provat någon Belgrave eller La Tour Carnet som varit för gammal. Men att bedöma drickfönster på unga viner ser jag som en sysselsättning som både är mer kunskaps- och erfarenhetskrävande och mer smakberoende än att bedöma vad man tycker om ett vin just nu. T.ex. har ju Parker/Wine Advocate och Decanter i enstaka fall skilt sig så mycket åt att drickfönstren inte alls överlappar! Jag litar mycket mindre på anonyma gruppbedömningar på t.ex. CT gällande drickfönster än bedömningar av "hur bra är vinet just nu" = poängen. CT har en och annan användare som nog inte riktigt förstått det här med mogna viner, om vi säger så. :rolleyes:
 
Visa bifogad bild 22748
Lustigt att våra CT skiljer sig. Min menar 2019-2022

Tror tricket är att vara noggrann när man lägger in vinet och ange ett eget dricksfönster. Över tid så löser det sig. Som ditt exempel med Pol Roger Rosé. Snitt bland kritiker är till 2026. Tror det är en ok bedömning då 2009 är rätt tillgänglig. Men sedan kommer det där med din smak :)

Visa bifogad bild 22737

Var oklar där. Detta snitt kom från wine-searcher (fick för mig att jag skrev det men gjorde det inte :) ). En bra källa att få en översikt om vad kritiker tycker om ett vin. Brukar använda det då jag registrerar ett vin som en åsikt att ta hänsyn till

Gör inte det för alla flaskor men sådant som jag har mindre koll på, speciellt årgång, ny odlare för mig, nytt område etc.
 

Jos

Medlem
Tror man ska ta de som en indikator och anpassa till egen smak och erfarenhet. Som allt vad gäller vin

Eller kanske jag ska helt enkelt vaska lite flaskor för att få bättre plats :). Dessa har ju bäst före som passerats för länge sedan

Visa bifogad bild 22743
Oj! Ja ok det där var inte bra..., jag skulle kunna komma förbi och hämta upp de där som passerat bäst-före för länge sen :)
 
Supermycket bra input från dig Anders ! Förstår dock inte denna. View from the cellar ser ut som en betaltjänst i sig (med 2month free trial). Du köper alltså inte John Gilmans tjänst men får upp hans betyg ändå? ”co-subscribers can see reviews and scores in their cellar”. jag tolkar det som att man måste vara prenumerant av hans tjänst, utöver betalande CT medlem. Eller vad menar du med aktivera kanaler? Under ’my subscriptions’ kan jag bara välja mellan ’disable’ eller ’start free trial’ på View from the cellar. Gratistjänster ser ut att börja från FineWine och neråt. Övriga är betaltjänster i sig, Vinous tom PinotReport. Eller missförstod jag något?
Visa bifogad bild 22739

Får in poängen också under pro-review.

Om du betalar får du automatiskt poäng (och iallafall för mig drickfönster) från "View from the Cellar (VftC) Det kommer automatiskt. Se under What are the premium features

Om du i tillägg har subscription via VftCr så får du även texten.

Exempel nedan. Har Vinous men inte VftC. Jag ser endast poäng för VftC men text och poäng för Vinous. Vad gäller drickfönster ser jag båda.

upload_2021-3-25_10-59-36.png


upload_2021-3-25_10-55-25.png
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Korrekt, då den tar in drickfönster från "View From the Cellar"

Sedan tycker jag att man ska betala om man har ett antal flaskor :)
Självklart ska man betala! Jag själv har Decanter och får då deras drickfönster som default vilka jag tycker är bra. Annars lägger jag alltid in ett eget när jag loggar in ett nytt vin.
 
Trådskapare
champagne_per_se
Inlägget handlade eg inte om CT (som jag betalar för) utan vilka andra källor / på vilka andra sätt ni bedömer i) när det är dags att börja prova viner ni ligger på ii) när det börjar närma sig peak. Har man som jag lite spretig stil, så är det många regioner, druvor, producenter och årgångar att hålla koll på. Champagne har jag rätt hygglig koll på. Napa, Priorat, Cape Region etc har lite lite mindre koll på och sökte lite stöd i hur ni gör för att inte behöva handjaga vin för vin. Jag är inte lika klassiskt lagd eller för den delen lika välinformerad som @vintomas :rolleyes:. Men jag har fått många bra inspel och tankar so far. Fortsätt gärna dela med er hur ni gör för att hålla koll, om man vill ha komplement till användargenererade drickfönster i CT. Och tack vare @Anders Landström har jag fått lite bättre input i CT också nu när VftC aktiverades och jag signade upp mig på lite andra subscriptions jag inte kände till:).
 
Inlägget handlade eg inte om CT (som jag betalar för) utan vilka andra källor / på vilka andra sätt ni bedömer i) när det är dags att börja prova viner ni ligger på ii) när det börjar närma sig peak. Har man som jag lite spretig stil, så är det många regioner, druvor, producenter och årgångar att hålla koll på. Champagne har jag rätt hygglig koll på. Napa, Priorat, Cape Region etc har lite lite mindre koll på och sökte lite stöd i hur ni gör för att inte behöva handjaga vin för vin. Jag är inte lika klassiskt lagd eller för den delen lika välinformerad som @vintomas :rolleyes:. Men jag har fått många bra inspel och tankar so far. Fortsätt gärna dela med er hur ni gör för att hålla koll, om man vill ha komplement till användargenererade drickfönster i CT. Och tack vare @Anders Landström har jag fått lite bättre input i CT också nu när VftC aktiverades och jag signade upp mig på lite andra subscriptions jag inte kände till:).

Förstod vad du frågade men det blev kanske CT fokuserade svar. Orsaken är att, iallafall jag, dokumenterar via CT när jag hittar något av värde. Tar tid, javisst men då har du allt på ett ställe. Finns nog ingen genväg,

Så några källor jag brukar titta på (använder Pol Roger Rosé 2009 som exempel, kanske inte det vin med mest recensioner där ute :) )

  • wine-searcher. Ger summering av dricksfönster. Om du har Pro får du mer information från kritikers etc
  • Cellartracker. Pro-review där jag får de jag prenumererar på samt dricksfönster (I tillägg till vad andra skriver). Ju fler du prenumererar på, desto mindre jobb (men högre kostnad) :)
  • Handlare som KLWines vilka ofta summerar kritiker. Gäller många andra handlare också.

Generell info från
  • Årgångstabeller. Tycker Janice Robinson är bra då den inte bara ger en siffra samt över tid har visat sig ligga ganska nära min egen smak
  • Sedan naturligtvis forums som finewines.se och Wine Berserkers
  • Tidningar och annat.
 
Last edited:

Sarco

Medlem
Man kan ju också ställa in i CT om man vill ha linjär progression i "ready to drink" eller om kurvan ska gå på något annat sätt. Gillar man mogna viner kanske man vill ställa in late bell, undvika tunneln - early and late etc. Men oavsett så kommer ju en generell inställning aldrig att passa en hel källare.
 
Toppen