Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

CT-statistik

Elvis

Medlem
En förkylning har gjort att det blivit en långsam start på vinåret men 11 viner hittills i alla fall och idag la jag in smaknotering nummer 1000 sedan starten på Cellartracker. Det blev lämpligt nog en Vilmart Coeur de Cuvée (min 34:e smaknotering för Vilmart). Nu när jag har drygt tre år av smaknoteringar på CT är det väldigt roligt att kunna titta tillbaka och se hur många gånger man provat en viss årgång av ett vin, eller en specifik producent. Plus att jag älskar alla statistikfunktioner.
 

Daniel A

Administratör
Just det! Statistik och CT, tack för påminnelsen @Elvis.

Mitt 2017 slutade på 458 smakade viner.

Frankrike regerar stenhårt på 57 % under det gångna året (och står för 75 % av källarens innehåll idag)
Italien 15 %
Spanien 9 %
Sen kommer Portugal, Ungern, Sydafrika, USA, Australien och Tyskland på ca 2,5 % vardera.

På regionsnivå slutade champagne på 27 %
Loire, Bourgogne, Bordeaux och Piemonte ligger alla på 7 % vardera
Resten är utspritt på 50+ olika regioner. Det vill säga, typ hälften av det jag dricker är väldigt klassiskt, och den andra hälften är överallt.

24 % av vinerna var äldre än 10 år. 17 styck var äldre än mig. :cigarr:
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
2018 Dags för ny CT-statistik!

241 in och 227 ut så lite plus blev det trots flytten:rolleyes:
Medelpriset ökade med +49% under året vilket måste justeras nedåt under nästa år! Från 2016 - 2017 ökade medelpriset med +55%:eek: Detta är priset man får betala för att hänga här!

Top 5 (av 12) Länder i källaren:
Frankrike 49,7%
Spanien 18,9%
Tyskland 7,7%
USA 6,4%
Sydafrika 6,1%

Top 6 (av 38) Regioner:
Rhone 18%
Champagne 8,5%
Castilla y Léon 6,7%
Mosel 6,7%
Loire 5,8%
Californien 5,8%

Konsumerat 2018:
Rött: 68% varav Frankrike 39,6% ; Spanien 14,1% ; Italien 4,4%...
Vitt: 15% varav Tyskland 5,7% ; Frankrike 5,3% ; Spanien 3,1%...
Bubbel: 8% varav Frankrike (Champagne) 7%...
Övrigt: 9%

Topp 7 Konsumerat druvor / druvblandningar 2018:
Red Rhone Blend: 14,5%
Syrah: 10,1%
Grenache: 7,9%
Red Bdx Blend: 7,0%
Tempranillo: 6,2%
Riesling: 5,7%
Champagne: 5,3%
......

Målen med 2019: 1) Minska medelpriset per flaska samt 2) Dricka lite mer än jag köper!
Hur lätt som helst :D
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag har nästan lyckats med mitt löfte för 2018, 1 in 2 ut :confused:. Det enda som stämt är att jag köpt något dyrare (bättre?) viner än tidigare år.

Antal in: 125
Antal ut: 126

Topp 3 länder inköp 2018
Frankrike 42,4%
Spanien 22,4%
Italien 16,8%

Topp 3 länder konsumerat 2018 (totalt 11 länder)
Frankrike
Italien
Spanien

Topp 3 regioner 2018 (totalt c:a 30 regioner)
Rhône
Champagne
Toskana

Druvor/druvblandningar
Röda Rhôneblend
Sangioveseblend
Syrah

Kostnad 2017 vs 2018: c:a +9%
 

Elvis

Medlem
297 viner provade hittills under 2018 från 13 olika länder. Topp-10 regioner konsumerat:
1. Champagne (41,8 %)
2. Bourgogne (11,8 %)
3. Bordeaux (7,1 %)
4. Western Australia (4,4 %)
5. Tuscany (3,4 %)
5. Rioja (3,4 %)
7. Piedmont (3,0 %)
8. South Australia (2,4 %)
9. Loire (2,0 %)
10. Rhône (2,0 %)

Ett antal jobbresor till Australien (ofta till Perth) har gjort att Australien seglat upp på 10-i-topplistan.
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
119 in och 90 ut.

Köpt:
1) Frankrike
2) Tyskland
3) Italien
4) Sydafrika
5) Libanon

Drucket:
1) Frankrike
2) Tyskland
3) Italien
4) USA
5) Österrike

Inköpen i kostnader ökade med 38% jämfört med 2017 men gick ganska +/-0 med 2015.
2016 har varit mitt dyraste år, så om man jämför med det istället så minskade mina totala inköp med 31%.

Bordeaux, Rhone och Champagne ligger i top 3 konsumerade regioner.
Bordeaux, Rhone och Piemonte ligger i top 3 köpte regioner.
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Cost: average 157 kr

Det där lilla problemet reder ut sig efter ett halvår till på forumet ;)

Jag håller förvånansvärt hårt i plånboken fortfarande. Tre år sen vi skrev det här, och idag ligger snittpriset på 203kr totalt.
2015: 157kr.
2016: 239kr.
2017: 203kr.
2018: 223kr.

Måste bli bättring när Linnea slutat vara föräldraledig :D Satsar på att öka detta under 2020!
 

Rexel

Medlem
212 viner druckna, 186 viner köpta.
Gissade lika många köpta som druckna på ett cao_OMåste köpa mer 2019:cool:

Köpt:
Snittkostnad 367 kr
1) Italien
2) Frankrike
3) Tyskland
4) Sydafrika
5) Österike

Drucket:
Snittkostnad 277 kr
1) Italien
2) Frankrike
3) Spanien
4) Tyskland
5) Sydafrika

Lika många konsumerade som 2017, men färre än 2016 (-17% 2017 och 2018 mot 2016)
Inköp -91 fl mot 2017, största anledningen är att det inte blev någon vinresa under 2018, även snittpriset på inköpen minskade med 20 kr.
 

Poussard

Medlem
Min konsumption gick från 2017 till 2018 ned från 405 viner (189 ur egen källare) till 220 (108 egen källare). Detta är tråkigt men har flera naturliga förklaringar (tjejen gravid under majoriteten av året, skaffade bil under 2018 också en bidragande orsak).

Intessant nog gick mitt netto ungefär lika mycket plus 2018 som 2017 (runt +50) så min inköp/konsumptions-ratio verkar sitta i ryggmärgen.

2017: Frankrike 40% Italien 18% Grekland 6%
2018: Frankrike 34% Italien 29% Spanien 18%

Intessant är att Frankrike långsamt tappar mark, och att Spanien gjorde ett starkt hopp under 2018.

Den druva jag köpt in mest av under 2018 är Chardonnay, men inte pga Bourgogne.
 

Daniel A

Administratör
Antal druckna flaskor (ja, inklusive provningsviner!) för 2018 landade på 497 st. Huga.

Vad har jag druckit mest?
1. Frankrike, 55 % (Champagne på 23 %)
2. Spanien, 11 %
3. Italien, 10 %
4. Österrike, 5 %
5. Ungern, Portugal, Australien, Sydafrika och Tyskland på ungefär 3 % allihopa.

Känns ju lite trist att vara en så aggressiv gamla-världen-kramare (även om jag dricker en hel del av det nya från gamla världen)....

25 % av flaskorna var över 10 år gamla, och 25 st var äldre än mig (äldsta 1928).

Snittpriset per inköpt flaska minskade faktiskt med drygt 10 % från 2017, men ökade per flaska på det som ligger kvar i källaren. Och källaren ökade med 126 flaskor under 2018.
 

Nyllet

Medlem
Jag funderar lite på hur jag ska lägga upp mitt CT-registrerande för att få så rolig och rättvisande statistik som möjligt. Hur gör ni t.ex. när ni dricker ett glas vid på restaurang eller provning. Brukar ni registrera en consumed bottle eller bara en tasting note? Statistik som angetts i den här tråden förefaller utgå ifrån consumed bottle, men då riskerar väl genomsnittligt pris per flaska att bli missvisande?

Jag kanske övertänker det här lite men statistik är kul och skit in ger ju, som bekant, skit ut.
 

Poussard

Medlem
Jag funderar lite på hur jag ska lägga upp mitt CT-registrerande för att få så rolig och rättvisande statistik som möjligt. Hur gör ni t.ex. när ni dricker ett glas vid på restaurang eller provning. Brukar ni registrera en consumed bottle eller bara en tasting note? Statistik som angetts i den här tråden förefaller utgå ifrån consumed bottle, men då riskerar väl genomsnittligt pris per flaska att bli missvisande?

Jag kanske övertänker det här lite men statistik är kul och skit in ger ju, som bekant, skit ut.
Personligen registrerar jag även när jag smakar ett glas på provning eller restaurang. Jag registrerar aldrig pris på dem och därför blir medelpriserna fel men jag analyserar heller inte pris nämnvärt.
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag registrerar flaskorna som jag dricker under consumer bottles. Sen registrerar jag byob och provningar under private notes. Det ger mig även en bra inblick i om jag drack hela flaskan eller bara två droppar.

Ibland blir det lite negativt när man ska söka efter ett vin man druckit eller smakat, för jag får söka dubbelt, men bortsett från det så är jag nöjd.

@Nyllet
 
Toppen