Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

CT-statistik

lukastollig

Pudelfantast
Jag funderar lite på hur jag ska lägga upp mitt CT-registrerande för att få så rolig och rättvisande statistik som möjligt. Hur gör ni t.ex. när ni dricker ett glas vid på restaurang eller provning. Brukar ni registrera en consumed bottle eller bara en tasting note? Statistik som angetts i den här tråden förefaller utgå ifrån consumed bottle, men då riskerar väl genomsnittligt pris per flaska att bli missvisande?

Jag kanske övertänker det här lite men statistik är kul och skit in ger ju, som bekant, skit ut.

Så här gör jag:

Jag har registrerat in hela källaren i CT och när jag dricker en flaska väljer jag "Drink or remove a bottle" och i nästa steg alternativet "Drank from my cellar" och "Add a public tasting note".

Jag lägger aldrig in restaurang eller provningsviner i källaren, känns helt bakvänt för mig. Om jag dricker ett vin på provning, hemma hos någon annan etc. så letar jag upp vinet på CT och väljer helt enkelt "Add a tasting note".

På detta sätt är alla tasting notes sökbara och tillgängliga för statistik. Vill jag begränsa mig till enbart mina egna flaskor kan jag kolla på "Wines consumed" från huvudmenyn och klicka mig in på varje enskilt vin men det finns inget bra sätt att få fram tasting notes på enbart egna flaskor löpande. Dock kan du lätt få fram totalt antal provade viner under året (= alla TN) och antal flaskor ut ur den egna källaren (= consumed bottles). Det går också att sortera på consumtion type, om du ger bort, har sönder eller säljer flaskor (så länge du inte väljer "Drank from my cellar" utan ett av de andra alternativen under "Drink or remove a bottle") så det går att ha stenkoll på sin vinkonsumtion om man vil. Orkar man inte skriva ordentliga TN på vartenda vin man provat så kan man bara sätta poäng eller skriva något kort, typ "drack på Halta Lottas krog" eller vad som nu är relevant. Då får du i alla fall statistik på (miss)bruket.
 
Toppen