Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dags att snacka om vinerna från Alsace

Bastardo

Medlem
Det verkar inte finnas här så många trådar om viner från Alsace. Tänkte, att det skulle vara hög tid för att ändra på den saken.
Jag funderar mest på vita viner och i alla skepnader de finns. Från ultratorra till ilande söta och däremellan. Mest stilla viner, men har ni bra tips om mousserande viner därifrån, funkar det bra också.
Ge gärna tips om goda viner och fyll gärna på kategorin också, för vi vill inte låta torra vinerna konkurrera med söta om herraväldet. ;)
Fyll gärna på all möjlig information som kan gagna alla medlemmar som gillar vinerna därifrån. Värt att notera just i Alsace, och kanske även på andra platser, är att Alsace Grand Cru är väldiskuterat. De bästa producenterna anser inte att nuvarande GC-klassifieringen ger rättvisa åt de allra bästa vinerna. Det finns alldeles för många sådana, som inte uppfyller kriterierna på tillräckligt sätt, genom för många områden som klassas till det.
Och koncentrera er helst till viner, som nästan vem som helst av oss har råd att köpa, trots namnet på forumet. Fast så många Alsace-freaks har jag inte sett här. Men all som oftast har jag uppmärksammat en tendens att gilla viner som är kruttorra och med stålsyra. Tack och lov, enligt mig, hör bara liten del av vinerna därifrån till den kategorin.
The game’s just begun. :)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag hade lite material sparat på datorn, från Louis Sipps powerpointpresentation.
Bifogar lite bilder här.

6.JPG


7.JPG


8.JPG


9.JPG


10.JPG


11.JPG


12.JPG


13.JPG


20.JPG
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Jättebra, Tomas!
De verkar ha en mycket god riesling på bolis: Louis Sipp Nr 76941 Muehlforst Riesling 2015.

Det som jag inte gillar är att SB har nästan inte alls Muscat från Alsace på deras sortiment – alltså som endruvesvin. :( Synd att jag inte provade senast när jag var i Helsingfors.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Från Alsace dricker jag företrädesvis bara ett vin och det är Zind-Humbrecht Clos Saint Urbain Riesling i alla årgångar. Helt fantastiskt kraftfullt och intensivt samtidigt som det kan ha florala toner. Påminner om FX Pichler Unendlich ibland med sin fylliga, kraftiga och intensiva stil. Numera även billigare...:)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
De verkar ha en mycket god riesling på bolis: Louis Sipp Nr 76941 Muehlforst Riesling 2015.
Jag hittar mycket få smaknoteringar om det vinet förutom att Munskänkarna gav det 14,5 och Lars Torstensson, vinfierat.se, nämnde det som gott :confused:. Så jag vill inte vara dryg eller jobbig men undrar vad du baserar ditt antagande på? Blev ju lite nyfiken på vinet, känner inte till producenten men är i ärlighetens namn dåligt påläst vad det gäller Alsace.
 

Pessoa

Medlem
Alsace är ett område som skulle kunna vara trendigt. Mycket eko/bio. Har dock varit ganska ute under en tid. Har dock börjat se det nämnas lite ofta i trendigare texter som t ex i Noble Rot. För egen del tycker jag området är intressant. Dricker själv mest vitt och lättare röda viner. Är dock inte inne i Alsace-fas just nu. Kanske kan bli. :)

Några referenser: http://www.warfvinge.net/ (Skaffa gärna boken.)
https://www.guildsomm.com/public_content/features/videos/m/videos/16245
https://cuvee-magazine.com/cuveemagazine-no4/
https://vinare.blogspot.com/2010/11/olivier-humbrecht-har-ordet.html
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Jag hittar mycket få smaknoteringar om det vinet förutom att Munskänkarna gav det 14,5 och Lars Torstensson, vinfierat.se, nämnde det som gott :confused:. Så jag vill inte vara dryg eller jobbig men undrar vad du baserar ditt antagande på? Blev ju lite nyfiken på vinet, känner inte till producenten men är i ärlighetens namn dåligt påläst vad det gäller Alsace.
Munkis verkar ha två olika bedömningar av just nämnda vinet, det som jag pratar om är från nummer 2 2018. Då fick vinet 16 i betyg.

”Bland de vita vinerna vill jag speciellt framhålla den druvtypiska
och förvånansvärt utvecklade 2015 Muehlforst Riesling från Louis
Sipp
som har en tydlig doft av cykelaffär, apelsinblommor och ett
uns honung och fin fetma och rondör i kroppen samt en pillrande,
fin fruktsyra.” Källa: Munskänken 18 02, Rickard Albin.

”Generös, uttalad rieslingdoft av cykelaffär, talkade innerslangar,
knäck, apelsinblommor, ett stänk honung och
fräsch citruston. Fyllig smak med fin rondör och fetma, frisk,
pillrande fruktsyra och utmärkt längd. 100 % riesling. 16 +”
Källa: Munskänken 18 02.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag hittar mycket få smaknoteringar om det vinet förutom att Munskänkarna gav det 14,5 och Lars Torstensson, vinfierat.se, nämnde det som gott :confused:. Så jag vill inte vara dryg eller jobbig men undrar vad du baserar ditt antagande på? Blev ju lite nyfiken på vinet, känner inte till producenten men är i ärlighetens namn dåligt påläst vad det gäller Alsace.

Jag testade åtta viner från producenten och satte dom alla mot varandra. Jag gillar Louis Sipps viner, men inte är det något dundervin. Ett klassiskt ”prisvärt” vin som levererar bra kvalite i förhållande till pris.

Vill du läsa vad jag tyckte när jag träffade Louis Sipp tillsammans med Terrific Wines så finns det här.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
”Generös, uttalad rieslingdoft av cykelaffär, talkade innerslangar,
knäck, apelsinblommor, ett stänk honung och
fräsch citruston. Fyllig smak med fin rondör och fetma, frisk,
pillrande fruktsyra och utmärkt längd. 100 % riesling. 16 +”
Källa: Munskänken 18 02.
Grym utveckling vinet haft på ett år. Så här skrev Munskänkarna mars 2017:
2015 Louis Sipp Muehlforst Riesling
(Louis Sipp), Alsace, Frankrike
76941, Terrific Wines AB, 12 %
Drygt medelfyllig, ganska "fet" doft av vita blommor, gummi, tvål, gråpäron, liche och ett stänk smörkola. Drygt medelfyllig smak i en oljig kropp med generös, mogen frukt och en ren, förvånansvärt tillgänglig fruktsyra med ett spetsigt avslut.
Ekologiskt
14,5 -

Kan ett vin verkligen öka så mycket i kvalitet på ett år? Mognar det snabbt? Är det redan på väg utför?
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Grym utveckling vinet haft på ett år. Så här skrev Munskänkarna mars 2017:
2015 Louis Sipp Muehlforst Riesling
(Louis Sipp), Alsace, Frankrike
76941, Terrific Wines AB, 12 %
Drygt medelfyllig, ganska "fet" doft av vita blommor, gummi, tvål, gråpäron, liche och ett stänk smörkola. Drygt medelfyllig smak i en oljig kropp med generös, mogen frukt och en ren, förvånansvärt tillgänglig fruktsyra med ett spetsigt avslut.
Ekologiskt
14,5 -

Kan ett vin verkligen öka så mycket i kvalitet på ett år? Mognar det snabbt? Är det redan på väg utför?
Ha, haa … Det här är nästan ingenting gentemot vad de stora drakarna har för vinrecensioner ibland. De kan ha tre olika bedömningar gällande ett och samma vin i en tidning. ;) Hur ska man då kunna bilda en egen uppfattning vem som har rätt? :)
 

Gomseglet

Medlem
Jag är fundersam på vilka druvblandningar som tillåts i området. Det här går att googla rätt på, men jag har inte hunnit göra det. Jag kan bara slänga ur mig ett vagt minne om att till exempel Pinot Gris inte enligt lag måste bestå av bara Pinot Gris. Det kan alltså vara värt att läsa på om vad producenterna själva säger att vinet består av.
Jag har inget intresse i butiken terroirviner.com, men tycker att den verkar väldigt sympatisk. Beställning direkt från Frankrike, skattat och klart, och med sådant som 2009 Muscat Vendanges Tardives från allt att döma bra poducent för 300 spänn.

Visst är det en intressant region, som hittills inte är så rasande dyr! Jag har två 2008 Trimbach Cuvée Fréderic Emile liggande, men alla smaktester säger att de ska ligga länge än, så okej då. Jag drack deras Riesling, rätt och slätt, på restaurang där flaskan stått öppen bra länge, men för att vara ett basvin i det skicket tyckte jag det höll ihop bra.

Intressant är också att åtminstone Trimbach (Riesling Schoelhammer) och Gustave Lorentz (har glömt vad det heter) har börjat göra vin i 1000-kronorsklassen. De vill nog gärna höja statusen och därmed priserna på resten av sortimentet.
 

Pessoa

Medlem
Jag är fundersam på vilka druvblandningar som tillåts i området. Det här går att googla rätt på, men jag har inte hunnit göra det. Jag kan bara slänga ur mig ett vagt minne om att till exempel Pinot Gris inte enligt lag måste bestå av bara Pinot Gris. Det kan alltså vara värt att läsa på om vad producenterna själva säger att vinet består av.

Du kan nog kolla Warfvinges bok eller hemsida angående druvor. Har inte så bra koll själv, men Pinot Blanc kan även ha med Auxerrois. Har inte hört att Pinot Gris skulle ha liknande möjliga varianter. Sen finns det ju de som har samplanteringar.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Du kan nog kolla Warfvinges bok eller hemsida angående druvor. Har inte så bra koll själv, men Pinot Blanc kan även ha med Auxerrois. Har inte hört att Pinot Gris skulle ha liknande möjliga varianter. Sen finns det ju de som har samplanteringar.
Helt korrekt. Det förekommer en del sånt som kallas för field blend. Mig veterligen är det tillåtet i två Grand Cru att blanda druvor för att göra vita viner. Ett intressant sånt vin är t.ex. Biecher & Schaal Grand Cru Altenberg de Bergheim, nuvarande årgången är 2015 fast SB säger något annat. Det är gjort av både gewurztraminer och riesling.

”A true 'Grand Vin' that reflects and emphasises the nature of the terroir even more than the characteristics of the grapes.
Old vines of different varieties typical to Alsace are here planted, picked and vinified together, a style of wine making that dates back to the 13th Century.
The result is a fabulous, rich, Organic wine to enjoy on its own, or which will partner foie gras to perfection.”
Källa: Biecher & Schaal

Således ett vin som har en del restsocker i sig. Producenten säger att det är cirka 35 g/l, andra källor anger även lite högre mängd.
BTW. Det är märkligt att nästan alla siffror gällande syra, socker etc. skiljer sig sinsemallan, om man jämför t.ex. mellan Alko och Vinmonopolet. Hur kan det komma sig och hur stora variationer är ens möjligt IRL?

Läs här under om field blendning:
https://en.wikipedia.org/wiki/Alsace_Grand_Cru_AOC
https://www.winespectator.com/drvinny/show/id/5234
https://www.eater.com/drinks/2016/4/25/11464748/field-blends
https://www.decanter.com/learn/advice/can-blending-affect-taste-ask-decanter-387394/
https://frankstero.com/2018/04/24/alsace-blends/
 
Last edited:

Daniel A

Administratör
Från Alsace dricker jag företrädesvis bara ett vin och det är Zind-Humbrecht Clos Saint Urbain Riesling i alla årgångar. Helt fantastiskt kraftfullt och intensivt samtidigt som det kan ha florala toner. Påminner om FX Pichler Unendlich ibland med sin fylliga, kraftiga och intensiva stil. Numera även billigare...:)

Intressant! Måste jaga rätt på det då. Det enda jag dricker från Alsace (när jag får välja själv) är Trimbach, Clos Ste. Hune, som brukar vara galet bra. Tacksamt nog så är det min mammas favoritvin dessutom. Urbain verkar ju ligga några pinnar ner på prisstegen. Tack för tips!
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Intressant! Måste jaga rätt på det då. Det enda jag dricker från Alsace (när jag får välja själv) är Trimbach, Clos Ste. Hune, som brukar vara galet bra. Tacksamt nog så är det min mammas favoritvin dessutom. Urbain verkar ju ligga några pinnar ner på prisstegen. Tack för tips!
Har fått 97p för senaste årgångarna hos WE. Lycka till att jaga vinet. :)
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Jag är fundersam på vilka druvblandningar som tillåts i området. Det här går att googla rätt på, men jag har inte hunnit göra det. Jag kan bara slänga ur mig ett vagt minne om att till exempel Pinot Gris inte enligt lag måste bestå av bara Pinot Gris. Det kan alltså vara värt att läsa på om vad producenterna själva säger att vinet består av.
Jag har inget intresse i butiken terroirviner.com, men tycker att den verkar väldigt sympatisk. Beställning direkt från Frankrike, skattat och klart, och med sådant som 2009 Muscat Vendanges Tardives från allt att döma bra poducent för 300 spänn.

Visst är det en intressant region, som hittills inte är så rasande dyr! Jag har två 2008 Trimbach Cuvée Fréderic Emile liggande, men alla smaktester säger att de ska ligga länge än, så okej då. Jag drack deras Riesling, rätt och slätt, på restaurang där flaskan stått öppen bra länge, men för att vara ett basvin i det skicket tyckte jag det höll ihop bra.

Intressant är också att åtminstone Trimbach (Riesling Schoelhammer) och Gustave Lorentz (har glömt vad det heter) har börjat göra vin i 1000-kronorsklassen. De vill nog gärna höja statusen och därmed priserna på resten av sortimentet.
Tack för tipset, Gomseglet!
Jag ska beställa därifrån så fort revisorn tillåter … ;) Det finns ett och annat intressant härifrån. :)
Blandlåda låter vettigast i mitt fall.
 

ChristianB

DipWSET
till exempel Pinot Gris inte enligt lag måste bestå av bara Pinot Gris. Det kan alltså vara värt att läsa på om vad producenterna själva säger att vinet består av
Pinot Blanc blandas gärna med druvsorten Auxerrois, medan Pinot Gris brukar utgöra hela sammansättningen i ett vin som anger den druvan på etiketten. Särskilt uppenbart blir det för Alsace Grand Cru där det endast tillåts fyra druvsorter på egen hand i vardera vin (Muscat, Gewurztraminer, Riesling och Pinot Gris). :)
En kuriositet är att Auxerrois inte nödvändigtvis innehåller Pinot Blanc bara för att det gärna är vice versa. ;)
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Pinot Blanc blandas gärna med druvsorten Auxerrois, medan Pinot Gris brukar utgöra hela sammansättningen i ett vin som anger den druvan på etiketten. Särskilt uppenbart blir det för Alsace Grand Cru där det endast tillåts fyra druvsorter på egen hand i vardera vin (Muscat, Gewurztraminer, Riesling och Pinot Gris). :)
En kuriositet är att Auxerrois inte nödvändigtvis innehåller Pinot Blanc bara för att det gärna är vice versa. ;)
Jättebra, Christian!
Grand cru vingård där det är tillåtet att blanda olika druvor är alltså Altenberg de Bergheim och Kaefferkopf. På bolis finns det några stycken som bär namnet Altenberg de Bergheim. Är dock osäker om alla är blandningar, förmodligen inte.
För Altenberg de Bergheim
Alt. 1

Bara en av dess sorter: Gewürztraminer, Pinot gris, Riesling.
Alt. 2
Dessa sorter i vissa proportioner. 50–70% Riesling, 10–25% Pinot gris, 10–25% Gewürztraminer;
Up to 10% total of Pinot blanc, Pinot noir, Muscat Ottonel, Muscat blanc à petits grains, Muscat rose à petits grain, Chasselas if these varieties were planted before 26 March 2005.
För Kaefferkopf:
Alt. 1

Bara en av dess sorter: Gewürztraminer, Pinot gris, Riesling.
Alt. 2
Dessa sorter i vissa proportioner. 60–80% Gewürztraminer, 10–40% Riesling, 0–30% Pinot gris;
Up to 10% total of Muscat Ottonel, Muscat blanc à petits grains, Muscat rose à petits grains.
Källa: wikipedia

Det verkar vara så att man har inga exakta regler hur ska proportionerna se ut när man blandar bara två druvor med varandra. De är nog inte kända så exakt ens för producenterna. Det är klart att de vet på ett ungefär hur det föreligger, men vill inte berätta om det helt öppet.
”In some Grand Cru vineyards, blends are allowed, which may also include some non-noble grapes. In Alsace, blends have usually been associated with wines of simpler quality. The producer primarily associated with high-quality blends is Marcel Deiss.” /wikipedia
Vissa producenter försöker blanda även flera druvor, men då är det inte frågan om Grand Cru, utan något märkligt som kallas för ’Cru d’Alsace’ som speciellt Deiss verkar experimentera med, där man blandar även flera druvor med varandra. Har läst om det på Vintomas sajt.
Obs! Egentligen vore det bäst om @vintomas skulle själv berätta om det. :)
P.S. Jag har en viss kontakt inom vinnäringen i Alsace, så jag kan försöka att få ut lite information om saker och ting. Dock kommer jag gå fram ytterst försiktigt och med en stor respekt.
 
Last edited:

grappa

Medlem
Har huvudsakligen två favoritproducenter i Alsace Domaine Weinbach och Zind-Humbrecht.
Weinbachs Cuve Saint Catherine är fantastiskt bra (bättre än Clos St Hune från Trimbach i mina ögon) men har ökat i pris från rimliga 350 SEK/st till mer tveksamma 550 SEK/st över de seanste 5 åren.
Zind-Humbrecht gör underbara Gewurz. och Pinot Gris, medans rieslingen inte når samma höjder (enligt mitt tycke). Hade en kul provning med en PG, en Riesling och en Gewurz från ZH nyligen. Mycket solida viner men som sagt rieslingen finns bättre till samma pris (ca 300 SEK/st). Se inlägg grappa, 19 maj 2018 #12966 (vet inte om det blir länk här, har aldrig testat detta tidigare).
Har köpt dessa båda producenters Pinot Noir men har inte provat än.
 
Toppen