Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dags att snacka om vinerna från Alsace

Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Har huvudsakligen två favoritproducenter i Alsace Domaine Weinbach och Zind-Humbrecht.
Weinbachs Cuve Saint Catherine är fantastiskt bra (bättre än Clos St Hune från Trimbach i mina ögon) men har ökat i pris från rimliga 350 SEK/st till mer tveksamma 550 SEK/st över de seanste 5 åren.
Zind-Humbrecht gör underbara Gewurz. och Pinot Gris, medans rieslingen inte når samma höjder (enligt mitt tycke). Hade en kul provning med en PG, en Riesling och en Gewurz från ZH nyligen. Mycket solida viner men som sagt rieslingen finns bättre till samma pris (ca 300 SEK/st). Se inlägg grappa, 19 maj 2018 #12966 (vet inte om det blir länk här, har aldrig testat detta tidigare).
Har köpt dessa båda producenters Pinot Noir men har inte provat än.
Storartad, grappa!
Jag blir så innerligt glad för att få läsa era åsikter och kunnande om vinerna härifrån. Det är en gåta för mig, att inte området är mer populärt bland medlemmar. Tack för länken till provningen av Domaine Zind-Humbrecht.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag är fundersam på vilka druvblandningar som tillåts i området. Det här går att googla rätt på, men jag har inte hunnit göra det. Jag kan bara slänga ur mig ett vagt minne om att till exempel Pinot Gris inte enligt lag måste bestå av bara Pinot Gris. Det kan alltså vara värt att läsa på om vad producenterna själva säger att vinet består av.

För att förtydliga det @ChristianB skrev, det är beteckningen Pinot Blanc som märkligt nog tillåter druvblandningar, inte Pinot Gris. Beror förmodligen på att de förr ofta kallades Pinot d'Alsace, d.v.s. vinet är "Pinot [d'Alsace] Blanc". Man får ha äkta Pinot Blanc, Pinot Gris, Auxerrois och vitpressad Pinot Noir i valfria mängder. (Åtminstone så som appellationsbestämmelserna såg ut för några år sedan.) I praktiken är de oftast Pinot Blanc/Auxerrois-blandningar, inte sällan med mer Auxerrois än Pinot Blanc, eftersom den sistnämnda går åt till Crémant d'Alsace.

Tyvärr får du nästan aldrig någon vägledning av vad producenterna själva skriver när det gäller deras "Pinot Blanc". Nästan alla skriver att druvsorten är "Pinot Blanc" oavsett blandning, för att inte förvirra folk. När jag har frågat har jag ibland fått ett vettigt svar, ibland fått ett förvirrat ansikte som svar.

Pinot Gris måste vara 100% Pinot Gris. De generella EU-reglerna om minst 85% av angiven druvsort gäller inte, eftersom appellationsbestämmelserna för Alsace har mer specifika krav.

Muscat tillåts på sätt och vis också vara druvblandad, eftersom både Muscat Blanc de Petits Grains (sägs vara elegantare men mer svårodlad) och Muscat Ottonel tillåts. Båda muscater alltså, åtminstone till namnet. I och för sig är även Muscat Rose de Petit Grains tillåten, men den lär vara ovanlig. Här är det lite vanligare att producenterna anger sammansättningen, eller åtminstone anger att de använder båda. Men jag har aldrig stött på någon som uppger sig använda Muscat Rose-varianten.

Det @Bastardo nämner är specialregler om tillåtna blandningar för vissa grand cru:er. De är väl en specialanpassning till Deiss "galna" blandviner och till traditionen att odla Sylvaner i någon av grand cru. Grundregeln är annars att bara druvren Riesling, Pinot Gris, Gewürztraminer och Muscat får vara grand cru, och att både grand cru-namnet + druvsort måste anges.
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det verkar vara så att man har inga exakta regler hur ska proportionerna se ut när man blandar bara två druvor med varandra. De är nog inte kända så exakt ens för producenterna. Det är klart att de vet på ett ungefär hur det föreligger, men vill inte berätta om det helt öppet.
”In some Grand Cru vineyards, blends are allowed, which may also include some non-noble grapes. In Alsace, blends have usually been associated with wines of simpler quality. The producer primarily associated with high-quality blends is Marcel Deiss.” /wikipedia
Vissa producenter försöker blanda även flera druvor, men då är det inte frågan om Grand Cru, utan något märkligt som kallas för ’Cru d’Alsace’ som speciellt Deiss verkar experimentera med, där man blandar även flera druvor med varandra. Har läst om det på Vintomas sajt.
Obs! Egentligen vore det bäst om @vintomas skulle själv berätta om det. :)
Då får jag väl försöka göra det. :)
Det enkla svaret är att det Deiss kallar för Cru d'Alsace är samma sak som kallas för Alsace Lieu-Dit i pyramidbilden ovan. Det är ett angivet vingårdsläge som inte är en grand cru. Exempel är Deiss Engelgarten eller Rotenberg, eller Zind-Humbrechts Herrenweg. Deiss kallade förr dessa för Premier Cru, vilket inte var tillåtet, men som väl indikerade var han tyckte att dessa viner befann sig på "Bourgogneskalan". (Något förenklad förklaring varför detta ej är tillåtet: om ett begrepp finns i appellationsbestämmelserna på ett ställe inom EU, får de inte användas på ett annat ställe. Detta gäller inte bara platsnamnen utan även andra beteckningar.) Jag har aldrig sett något skrivet om att han blivit åthutad, men plötsligt för ett antal år sedan var begreppet bytt på flaskorna, så förmodligen blev han påmind om reglerna. Nämnde detta terminologibyte i en bloggpost en gång i tiden. Har tyvärr inget foto med samma vin i Premier Cru- respektive Cru d'Alsace-version sida vid sidan.

Sedan skiljer sig Deiss fortfarande från övriga välkända Alsace-producenter genom att genomgående producera druvblandningar på viner av "högre nivå". I den mån han har fått efterföljare, är det åtminstone inget som jag noterat.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Fantastiskt trevligt, Vintomas, att du kunde belysa oss i detta ämne!
Det var välbehövligt, för annars kan man lätt irra bort sig när man inte själv kan ämnet så bra. Inte så lätt med vinerna från Alsace, men jag anser att det finns mycket fina viner att leta efter även på ett hyfsat rimligt prisnivå.
Själv har jag beställt en flaska Biecher & Schaal Grand Cru Altenberg de Bergheim 2015; förhoppningsvis är årgången korrekt. De ska jag kontakta sen, efter att jag har provat vinet. Har gjort det förut, och får ’alltid’ ett snabbt svar med adekvat information. (Har visserligen inte mejlat de så jätteofta, men hittills har det funkat oerhört bra.)
Jag lovar att berätta hur vinet smakade, när det anländer så småningom. :)
Andra viner av intresse kan Gustave Lorentz GC-vinerna vara. De behöver inte skämmas för sitt existens, vad jag kan förstå.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Själv har jag beställt en flaska Biecher & Schaal Grand Cru Altenberg de Bergheim 2015; förhoppningsvis är årgången korrekt. De ska jag kontakta sen, efter att jag har provat vinet. Har gjort det förut, och får ’alltid’ ett snabbt svar med adekvat information. (Har visserligen inte mejlat de så jätteofta, men hittills har det funkat oerhört bra.)
Jag lovar att berätta hur vinet smakade, när det anländer så småningom. :)
Importören anger att det är en blend mellan Riesling och Gewurztraminer med 22 g/l restsötma, d.v.s. åt det halvtorra hållet. Känner inte igen denna producent, men ser att Wine Anorak har provat och blev imponerad. Han har dock bara provat endruvsviner från dem, och de övriga Grand Cru:erna verkar vara torra Riesling. Tydligen var 2011 första årgång för producenten, och de fokuserar enbart på Grand Cru. Ser intressant ut.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Importören anger att det är en blend mellan Riesling och Gewurztraminer med 22 g/l restsötma, d.v.s. åt det halvtorra hållet. Känner inte igen denna producent, men ser att Wine Anorak har provat och blev imponerad. Han har dock bara provat endruvsviner från dem, och de övriga Grand Cru:erna verkar vara torra Riesling. Tydligen var 2011 första årgång för producenten, och de fokuserar enbart på Grand Cru. Ser intressant ut.
Jean Biecher & Fils har funnits ganska länge, närmare sagt från år 1762 och är idag en av de fem största producenterna i regionen. När Julien Schaal kom med i bilden så bildade de ett partnerskap och började tillverka viner tillsammans. Han är en fransman som har även jobbat i Sydafrika som vinmakare.
Julian Schaal är en fransman som har sin grogrund i Sydafrika och med vintillverkning där. Han är en så kallad rising star inom vinnäringen. En oerhört begåvad kille som med sitt kunnande lyckas förädla viner till ännu högre höjder.
Han verkar även ha numera ett eget brand i Alsace också: http://julienschaal.com/index.html
Så han är verkligen en producent som man bör hålla ett öga på. Vad jag har kunnat förstå hittills och de viner jag har provat, så är han en oerhört duktig vinmakare. Det går liksom inte förstå vad sådana som han gör annorlunda än de flesta andra, men det blir bar bara magi av det hela. Mark my words: You ain’t seen nothing yet.
https://www.jancisrobinson.com/articles/julien-schaal-rosacker-grand-cru-riesling-2016-alsace
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Har tyvärr inget foto med samma vin i Premier Cru- respektive Cru d'Alsace-version sida vid sidan.
Kopierat från Cellartracker. Notera att årgång 2009 stod varken eller.
959226.jpg


272140.jpg


306952.jpg
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Importören anger att det är en blend mellan Riesling och Gewurztraminer med 22 g/l restsötma, d.v.s. åt det halvtorra hållet. Känner inte igen denna producent, men ser att Wine Anorak har provat och blev imponerad
Det är dock vilseledande information som inte stämmer. Kanske detta var fakta med tidigare årgång, men nuvarande ska hålla 35 g/l, enligt producenten. Denna uppgift fick jag av svenska importören som hade kontaktat firman. 44 g/l enligt en annan källa, en finländsk vinfirma. Så jag vet inte vem av de som har rätt. Runt 40 gram, om man skulle ta medelvärdet..
Det är nästan alltid så, att det är otroligt svårt att få fram adekvat information om siffor inom vinnäringen. Och det verkar konstigt att det alltid skiljer sig en aning mellan olika aktörerna, som t.ex. Alko och Vinmonopolet. SB ger inte ut siffror för syra etc. så därför jämför jag ofta just dessa två som gör det. Hur kan det ens vara möjligt att få relativt stora variationer om exat samma vin?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det är dock vilseledande information som inte stämmer. Kanske detta var fakta med tidigare årgång, men nuvarande ska hålla 35 g/l, enligt producenten. Denna uppgift fick jag av svenska importören som hade kontaktat firman. 44 g/l enligt en annan källa, en finländsk vinfirma. Så jag vet inte vem av de som har rätt. Runt 40 gram, om man skulle ta medelvärdet..
Det är nästan alltid så, att det är otroligt svårt att få fram adekvat information om siffor inom vinnäringen. Och det verkar konstigt att det alltid skiljer sig en aning mellan olika aktörerna, som t.ex. Alko och Vinmonopolet. SB ger inte ut siffror för syra etc. så därför jämför jag ofta just dessa två som gör det. Hur kan det ens vara möjligt att få relativt stora variationer om exat samma vin?
Jag tror att den vanligaste förklaringen är att importörer (och ibland producenter) lägger upp korrekt information om restsötma m.m. för en viss årgång, och sedan inte uppdaterar den när årgången byts. I så fall kanske siffran 22 g/l avser en tidigare årgång? D.v.s. den är inte tagen ur tomma luften, utan bara inaktuell...
När jag har jagat data för att kunna lägga in på mina handouts eller overheadbilder till munskänksprovningar, har jag någon gång just lyckats matcha svensk importörs data mot producentens för årgången före. Inte så många producenter som visar data för tidigare årgångar, dock.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Mycket bra frågor, de här om siffrorna.
Just när jag skäller på detta fenomen, stämmer siffrorna nästan på pricken på det här vinet: Trimbach Riesling Cuvée Frédéric Emile 2008. Kanske de har sett och hört att gubben klagar på det och skärpt sig …
13% alcohol; 9 g/l total acidity; 3 pH; 1 g/l residual sugar enligt Ian d’Agata, Vinous, September 2013.
Hos Alko:
ALKOHOL
13.0%
SOCKER
1.0 g/l
SYROR
9.1 g/l
Hos Vinmonopolet:
Alkoholprosent:
13%
Syre:
9,1 gram per liter
Sukker:
<3 gram per liter
Om Vinous mäter sånt är tvivelaktigt, men våra kära monopoler gör det garanterat.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Vinpratarna släppte ju ett avsnitt om Alsace för inte allt för länge sedan. Kan ju också vara intressant.
Tack så mycket för länken, IsKr!
Jag visste inte ens att de fanns! Tänk vad mycket det finns som man har inget koll … :)
Nu ska jag kika lite närmare andra poddar som paret har gjort. Alltid nappar man upp någonting som man inte visste förut.
T.ex. att ganska många producenter flyttade förut från Champagne till Alsace för att fortsätta göra sina viner där. Vore kul att få veta om det fanns några i dag kända producenter med.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Nu vill jag fråga följande, hoppas att alla fall någon har korrekt information i ämnet.
Nämligen, jag har upptäckt att det finns Sélection de Grains Nobles viner från Alsace som har bara cirka 5% alkohol i sig och även en liten gnutta mindre.
Vad säger fransk vinlag om sånt och är det fullständigt tillåtet? Har de alltså ingen minimigräns hur svagt vinet får vara, som det är fallet i Tyskland?
Sen finns det också Selection de Grains Nobles Quintessence och Selection de Grains Nobles Trie Speciale, där bland annat det sistnämnda har vansinnigt mycket restsocker i sig. Det kan finnas även över 500 g/l, vilket är ju nästan absurt mycket.
Berätta gärna om ni har adekvat information i ämnet. Kanske vintomas kan undervisa oss?
 

ChristianB

DipWSET
Vinpratarna släppte ju ett avsnitt om Alsace för inte allt för länge sedan. Kan ju också vara intressant.
Jag provlyssnade på det avsnittet och om Volnay, men jag blev rätt besviken; båda avsnitten kändes innehållslösa. Namndroppande av producenter, några få vingårdslägen... Med tanke på deras bakgrund så hade jag hoppats på lite mer substans i poddarna.

Med det sagt, allt som låter folk få upp ögonen för vinets härliga värld kan inte vara helt fel. ;)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Vad säger fransk vinlag om sånt och är det fullständigt tillåtet? Har de alltså ingen minimigräns hur svagt vinet får vara, som det är fallet i Tyskland?
Klippt från Wikipedia (inte alltid de har rätt info men i detta fall bör det stämma ganska bra)
Sélection de Grains Nobles (SGN) is French for "selection of noble berries" and refers to wines made from grapes affected by noble rot. SGN wines are sweet dessert wines with rich, concentrated flavours. Alsace wines were the first to be described as Sélection de Grains Nobles, with the legal definition introduced in 1984,[1] but the term is also seen in some other wine regions France, such as Loire.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sélection_de_Grains_Nobles
 
Toppen