Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dags för provningar

Ett antal provningar har diskuterats i olika ämnen. Dags att göra slag i saken?
Vilka andra vill vi köra? Vad säger ni? Ska vi ta tag i att sätta upp ett gäng roliga
  • Nya intressanta odlare, bourgogne, champagne, andra områden
  • Ett tvärsnitt av ett år. 2008 från ett antal områden
  • LVHM aka @vintomas special: Château d'Yquem, Dom Pérignon, Krug, Moët & Chandon, Ruinart, Veuve Clicquot, Cheval Blanc, Cloudy Bay, Cheval des Andes, Numancia
  • Annat
Ser fram mot ett flöde av idéer :)

2013-10-30 18.32.09.jpg
 

kayaker

Cyklist
Det borde väl gå att få till en massa intressanta provningar. Förutom ovannämnda Bourgogne och 2008-horisontal även Bordeaux, Barolo/Barbaresco, vertikaler och andra horisontaler.
Nästan alla mina viner har mindre än 10 år på nacken så i nuläget är jag bättre rustad för horisontaler än vertikaler... :)

Jag har dock en plan på att försöka få till en vertikal av Château Montrose vad det lider.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jacquesson behöver väl bara ett datum och en lokal, sedan kör vi?
Skulle gärna se ett renodlat Bourgogne-vinferno vid tillfälle.

Sedan en helt annan fundering: kan det vara så att våra vinfernon, som ju ofta innehåller en lång rad fantastiska viner, kan uppfattas fokusera på lite avskräckande dyra/exklusiva viner för vissa som inte varit med förut? Skulle man prova ett vinferno med inriktningen "max 500 kr/flaska" vid tillfälle för att se om några nya förmågor då dyker upp?
 

Larseman

Medlem
Sedan en helt annan fundering: kan det vara så att våra vinfernon, som ju ofta innehåller en lång rad fantastiska viner, kan uppfattas fokusera på lite avskräckande dyra/exklusiva viner för vissa som inte varit med förut? Skulle man prova ett vinferno med inriktningen "max 500 kr/flaska" vid tillfälle för att se om några nya förmågor då dyker upp?
Låter som en synnerligen bra idé!
 
Trådskapare
A
Jacquesson behöver väl bara ett datum och en lokal, sedan kör vi?
Skulle gärna se ett renodlat Bourgogne-vinferno vid tillfälle.

Sedan en helt annan fundering: kan det vara så att våra vinfernon, som ju ofta innehåller en lång rad fantastiska viner, kan uppfattas fokusera på lite avskräckande dyra/exklusiva viner för vissa som inte varit med förut? Skulle man prova ett vinferno med inriktningen "max 500 kr/flaska" vid tillfälle för att se om några nya förmågor då dyker upp?
+1 på den. Låter som en rikigt bra idé

Sedan är det ju så, att vi vill prova intressanta viner, inte nödvändigtvis de dyraste. Klart att det finns viner som har stjärnstatus och kostar men det finns mycket kul odlare. Ett sätt att pressa fantasin är ju faktiskt den gränsen. Så låt oss ta det som ett tema

Vad gäller Jacquesson, har "endast" VT av 2004orna. Har någon köpt de andra?
 

kayaker

Cyklist
Sedan en helt annan fundering: kan det vara så att våra vinfernon, som ju ofta innehåller en lång rad fantastiska viner, kan uppfattas fokusera på lite avskräckande dyra/exklusiva viner för vissa som inte varit med förut? Skulle man prova ett vinferno med inriktningen "max 500 kr/flaska" vid tillfälle för att se om några nya förmågor då dyker upp?
För mig så hamnar ett eventuellt vinferno långt ner på prioriteringslistan ffa. pga. mängden vin. Lite mer sansade mängder skulle absolut kunna påverka mina prioriteringar.
 

Segol

Medlem
Jacquesson behöver väl bara ett datum och en lokal, sedan kör vi?
Skulle gärna se ett renodlat Bourgogne-vinferno vid tillfälle.

Sedan en helt annan fundering: kan det vara så att våra vinfernon, som ju ofta innehåller en lång rad fantastiska viner, kan uppfattas fokusera på lite avskräckande dyra/exklusiva viner för vissa som inte varit med förut? Skulle man prova ett vinferno med inriktningen "max 500 kr/flaska" vid tillfälle för att se om några nya förmågor då dyker upp?

Jag är gärna med på provning av Jacquesson men kan bara bidra med 02-or som det ser ut nu.

Ett inferno med maxgräns på 500kr/flaska låter som en bra idé, annars skulle det vara kul med tex ett Piemonte-inferno eller en sittning med enbart stilla vita viner eller vertikaler av ett enskilt vin eller... :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
För mig så hamnar ett eventuellt vinferno långt ner på prioriteringslistan ffa. pga. mängden vin. Lite mer sansade mängder skulle absolut kunna påverka mina prioriteringar.
Om man provar viner i prisklass 300-500 kr kanske man kan spotta utan att få "onda ögat" på sig på samma sätt som när det rört sig om dyrare saker...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
+1 på den. Låter som en rikigt bra idé
Vad gäller Jacquesson, har "endast" VT av 2004orna. Har någon köpt de andra?

Har en av varje av Dizy Corne Bautray 2004 och Avize Champ Caïn 2004, inköpta i Frankrike i oktober. Men jag antar att åtminstone dessa två dyker upp i Sverige snart - i december? - och antog att jag skulle bidra med något annat. Jag menade att man lika gärna kunde leta efter lämpligt datum redan nu, eftersom det oftast brukar vara lokal som är knepigast att få tag på och det kan behövas lite framförhållning.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
+1 på den. Låter som en rikigt bra idé

Sedan är det ju så, att vi vill prova intressanta viner, inte nödvändigtvis de dyraste. Klart att det finns viner som har stjärnstatus och kostar men det finns mycket kul odlare. Ett sätt att pressa fantasin är ju faktiskt den gränsen. Så låt oss ta det som ett tema

Vad gäller Jacquesson, har "endast" VT av 2004orna. Har någon köpt de andra?

När tillfället väl kommer lär jag nog ha både Champ Caïn och Corne Bautray utav 2004 hemma :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Har en av varje av Dizy Corne Bautray 2004 och Avize Champ Caïn 2004, inköpta i Frankrike i oktober. Men jag antar att åtminstone dessa två dyker upp i Sverige snart - i december? - och antog att jag skulle bidra med något annat. Jag menade att man lika gärna kunde leta efter lämpligt datum redan nu, eftersom det oftast brukar vara lokal som är knepigast att få tag på och det kan behövas lite framförhållning.
hur mycket fick du ge för dina två 2004 i Frankrike @vintomas ?
 

Segol

Medlem
Absolut, om vi håller oss till fredagar eller lördagar ser januari bra ut men med framförhållning kan det mesta lösas.
Jag är på :)
Frågan är var vi kan husera
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Lite dålig energi i tråden?
funderar på vilken flaska av 2004 som jag kan ta som inträdesbiljett ?
känns som alla viner från både 02 & 04 finnes ?
 
Toppen