Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Danska vinskribenter provar Ferrari Spumante mot Champagne

chambertin

Medlem
Danska Vinavisen http://www.vinavisen.dk/ skriver om en provning nyligen där Ferraris olika skumpor kom ut ganska bra gentemot ett fält av olika Champagner (bl.a D.P -02 i prestige-flighten ).

1.3C4C!OpenElement&FieldElemFormat=jpg


Ferrari brukar ju ofta nämnas som ett seriöst alternativ till Champagne här på forumet men rör sig ju även i samma prisklass som Champagne.

Är det ngn som gjort en liknande övning (blint alltså) som danskarna med Ferrari eller ngt bra från USA eller England ?
 
SV: Danska vinskribenter provar Ferrari Spumante mot Champagne

Intressant, nu verkar det som de körde denna blint så då blir det ju mer trovärdigt men att Deutz Rosé kommer ut som det bästa vinet av alla får mig ju att tveka en del :)

Har inte kört något vetenskapligt med engelska eller viner från andra regioner, klart dags att göra det. Har tagit miste på en 1997 Ca' del Bosco Franciacorta (som "tur" var sa jag: enklare champagne om vinet :) ) och vi har stjärnprovaren från Götet som tvärsäkert tog en 2006 Schramsberg för Selosse men annars har vi nog lyckats plocka de flesta blindgångare folk smygit in.

Tror att man ska ta in eventuella icke-champagner totalt blint, annars kommer man bara sitta och leta efter vad som är vad.

En sidofråga, vilka droger går vinmakaren från Ferrari på?
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Danska vinskribenter provar Ferrari Spumante mot Champagne

mjah...har testat ett par av Ferrari´s viner (nere i Italien)....de är helt-klart bättre än de mästa Prosecco, men ...om man ska jämföra med champagne tycker jag de är i klass med Champagne de Pompadour. Som är en av de sämsta bubbel jag nånsin har testat, där tycker jag de står ungefär. Har dok inte testat Rosén.
 
Trådskapare
chambertin

chambertin

Medlem
SV: Danska vinskribenter provar Ferrari Spumante mot Champagne

Nu verkar ju dom ha provat Ferraris bättre del av rangen (ser att dom har ganska många cuvéer):

· Brut
· Rosé
· Demi-Sec
· Maximum Brut
· Maximum Demi-Sec
· Maximum Rosé
· Perlé
· Perlé Rosé
· Perlé Nero
· Riserva Lunelli
· Giulio Ferrari

Själv har jag bara provat deras standard Brut som finns på SS och det kändes inte som ngt man förväxlade med champagne av ok kvalitet. Nu har jag i och för sig inte heller provat de nya budget-champagnerna i prisläget 170-200:- så man skall ju aldrig säga att det inte håller måttet.

Är nog läge som shorepower säger att prova helt blint och utan att veta ngt överhuvudtaget om vad som finns i glasen.

johan1279 skrev:
mjah...har testat ett par av Ferrari´s viner (nere i Italien)....de är helt-klart bättre än de mästa Prosecco, men ...om man ska jämföra med champagne tycker jag de är i klass med Champagne de Pompadour. Som är en av de sämsta bubbel jag nånsin har testat, där tycker jag de står ungefär. Har dok inte testat Rosén.
Ja många av de franska stormarknadschampagnerna ger inte direkt mersmak att köpa champagne. Det är nog hit mycket pressvin tar vägen och annat som ratas.
 

Elvis

Medlem
SV: Danska vinskribenter provar Ferrari Spumante mot Champagne

shorepower skrev:
Intressant, nu verkar det som de körde denna blint så då blir det ju mer trovärdigt men att Deutz Rosé kommer ut som det bästa vinet av alla får mig ju att tveka en del :)

Så ska man nog inte tolka resultatet. De verkar ha delat ut totalt 54 poäng i varje flight. Deutz Rosé vann sin flight mer överlägset än vinnarna i de andra flighterna - därmed inte sagt att Deutz Rosé är bättre än något av vinerna i de andra flighterna.

Jag har inte provat någon årgångs-Ferrari vad jag kan minnas - vi får väl slänga in en i någon provning blint och se hur den står sig.
 
SV: Danska vinskribenter provar Ferrari Spumante mot Champagne

Det stämmer nog. Läste artikeln lite mer noggrant. De var nio journalister som provade. Kronor per poäng känns dock som konstig upplysning med det systemet men det är väl den danska motsvarigheten till prisvärt

PS. Bläddra längst ner på sidan Vinavisen www.vinavisen.dk gillar verkligen Ferrari viner :). Alla får 5 stjärnor

Smagningen af Ferraris vine

Villa Margon Blanco, Azienda Agricola Lunelli, Trentino Superiore, Italien, 2007, lav alkohol (13%)
149,95 kr., H.J.Hansen Vin
Frisk, fyldig og elegant hvidvin på druerne Chardonnay (80%), Pinot Blanc, Sauvignon Blanc og Incrocio Manzoni. Vinen har en ren druesmag, diskrete fadnoter og en mild citrussyre. Trods fire år på bagen stadig ung.

Tetuna Castelbuono, Ferrari, Sagrantino, Montefalco, Italien, 2005, høj alkohol (15%)
249,95 kr., H.J.Hansen Vin
Denne meget flotte rødvin kommer fra Ferraris vingård i Umbrien. Vinen er unægtelig meget kraftig, men samtidig elegant og i fin balance. Smagen er præget af mørke bær og toner af lakrids.

Perlé, Blanc de Blancs, Ferrari, Chardonnay, Trento, Italien, 2004, lav alkohol (12,5%)
259 kr., H.J.Hansen Vin
Denne vin smagte vi også i årgangen 2005, men vi foretrækker denne et år ældre årgang, der er en elegant boblevin helt på højde med gode champagner. I den fint krydrede, modne smag er der ristet brød, æbler, fersken og mandler.

Perlé Rosé, Ferrari, Pinot Nero, Trento, Italien, 2005, lav alkohol (12,5%)
279,95 kr., H.J.Hansen Vin
En ret mørk rosé boblevin med en god og karakteristisk Pinot Noir-smag med noter af skovjordbær, bromber og mild citrus.

Giulio Ferrari Riserva del Fondatore, Ferrari, Chardonnay, Trento, Italien, 2001, lav alkohol (12,5%)
649 kr., H.J.Hansen Vin
Superlækker mousserende vin, der i alle årgange har fået velfortjente "tre glas" i Gambero Rosso. Vinen har fine, stadige bobler i glasset og en frisk og elegant smag med fine honningtoner og en lang eftersmag. Vinen har ligget ni år på flaske, før den blev frigivet til salg.
 

SUPRA

Bäst
SV: Danska vinskribenter provar Ferrari Spumante mot Champagne

När DP 2002 kommer sist måste de andra vara OERHÖRT goda. ;)
 
Toppen