Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

kayaker

Cyklist
@kayaker , Varför just Roncières? Jag har också några flaskor av den (tillsamman med Vaucrains och Perrières). Mina val (förutom Vaucrains) var rätt godtyckliga. Var det samma för dig, eller har du goda erfarenheter av just Roncières?
2008:an köpte jag på chans för att jag trodde att det kunde vara 2012:an. 2012:an köpte jag för att få en årgång till.
Domaine Robert Chevillon är en mycket bra och pålitlig producent som jag gillar, iallafall sett till de viner jag provat tidigare.
 

Håkan

Medlem
Håller helt med angående Chevillon, en av mina favoritproducenter i Bourgogne, Vaucrain är nästan Vosnelik och inte så rustik som NSG kan vara annars (men enligt BurgundyAl så skall den ligga till 2025). Börjar klättra lite i pris men betalade rätt mycket för 2005orna också så det har inte gått upp så mycket sen dess (2009-2010 var billigare eller så hittade jag helt enkelt en bättre langare). Hade det stått Vosne på flaskorna hade de varit oåtkomliga.
 

Silenos

Medlem
Jag gjorde slag i saken och korkade en Roncières! Än så länge luktar det bränt (reduktion förmodligen, det saknas inte kolsyra heller (snälla burgunder... omdragningar är ingen dödssynd))
 

kayaker

Cyklist
Håller helt med angående Chevillon, en av mina favoritproducenter i Bourgogne, Vaucrain är nästan Vosnelik och inte så rustik som NSG kan vara annars (men enligt BurgundyAl så skall den ligga till 2025).
Galloni rekommenderar 2022 för i princip alla Chevillons 1er Cruviner från 2012 så de ska nog få ligga ett tag.
 

matage

Medlem
Idag blev det de två helor Winston Churchill 02'or som jag inte fick i fredags och då använde som ursäkt för att "istället" köpa en Henriot Cuvee 38.
Sen råkade det bli tre stycken Gevrey-Chambertin 1er Cru Cazetier 2012 också och lite nya glas så släkten får klara sig utan julklappar och jag får ta köpstopp en stund ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Idag blev det de två helor Winston Churchill 02'or som jag inte fick i fredags och då använde som ursäkt för att "istället" köpa en Henriot Cuvee 38.
Sen råkade det bli tre stycken Gevrey-Chambertin 1er Cru Cazetier 2012 också och lite nya glas så släkten får klara sig utan julklappar och jag får ta köpstopp en stund ;)
För mig är det följande...

image.jpg


...som gäller för tillfället :neej:
 

Hulten

Medlem
Jag har precis beställt en flaska Charmes de Kirwan från Bordeaux, Haut-Médoc, Margaux. Årgång 2011. Pris 299 kr.

Har bara läst snabbt om den och vad jag har hört så ska den vara rik och välbalanserad med smak av körsbär. Druvor i detta vin är Cabernet Sauvignon & Cabarnet Franc.

Någon här som har hunnit testa detta vin? Finns på bolaget, (nr 70265)
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Plockade upp lite beställda viner och öl på vägen hem!

DSC_0011.JPG

2008 A. R. Lenoble Champagne Blanc de Blancs Grand Cru Chouilly
2007 André Jacquart BdB Experience
24x Samichlaus 2014 (fantastiskt öl som inte är som öl och som därför många här troligtvis skulle uppskatta!)

Jag har svårt att hitta flaskan Jacquart ovan på CT, är det någon som kan hjälpa mig med det möjligen? Det är den här artikeln på monopolet:
http://beta.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/andre-jacquart-9901101
 

mmh

Medlem
Jag hittar bara provninganteckningar för 2005 och 2006 på CT. Du får väl bli den förste att recensera där!
För övrigt är just André Jacquart på CT råddigt, som vi säger i Finland. Någon har i tidernas begynnelse skapat hela sortimentet med namnet Jaquart (utan André) vilket ju gör att det lätt förvaxlas med mediokra huset Jacquart. I somras skapade jag i CT de André Jacquarts viner jag själv har i källaren med det korrekta namnet. Tillsvidare har dessa dock inte många tasting notes, och 2007 finns heller inte med ännu.
 

Larseman

Medlem
För övrigt är just André Jacquart på CT råddigt, som vi säger i Finland. Någon har i tidernas begynnelse skapat hela sortimentet med namnet Jaquart (utan André) vilket ju gör att det lätt förvaxlas med mediokra huset Jacquart. I somras skapade jag i CT de André Jacquarts viner jag själv har i källaren med det korrekta namnet. Tillsvidare har dessa dock inte många tasting notes, och 2007 finns heller inte med ännu.
Det går ju alltid att be CT att rätta till sådana fel. På deras forum (Discussions) finns en avdelning som heter Wine Data Errors & Corrections där man kan be om att saker rättas till. Det är i allas intresse att dubletter och andra förvirringar rättas till, CT själva är otroligt serviceinriktade och tillmötesgående.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Plockade upp lite beställda viner och öl på vägen hem!

Visa bifogad bild 2905
2008 A. R. Lenoble Champagne Blanc de Blancs Grand Cru Chouilly
2007 André Jacquart BdB Experience

24x Samichlaus 2014 (fantastiskt öl som inte är som öl och som därför många här troligtvis skulle uppskatta!)

Jag har svårt att hitta flaskan Jacquart ovan på CT, är det någon som kan hjälpa mig med det möjligen? Det är den här artikeln på monopolet:
http://beta.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/andre-jacquart-9901101
Ingick solbrillorna i priset? ;)
 

matage

Medlem
Idag blev det de två helor Winston Churchill 02'or som jag inte fick i fredags och då använde som ursäkt för att "istället" köpa en Henriot Cuvee 38.
Sen råkade det bli tre stycken Gevrey-Chambertin 1er Cru Cazetier 2012 också och lite nya glas så släkten får klara sig utan julklappar och jag får ta köpstopp en stund ;)

Så var det dags att få ont i magen en andra gång för samma inköp då..

Fick just min inleveransrapport från MFW och mina Bourgogner har levererats från passagen enligt plan men Henriot'en som köptes vis samma tillfälle har inte skickats med... :(
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Blev en spontanshoppad flaska spontanjäst öl.

Visa bifogad bild 2906

Schysst att se att fler köper lite kvalitetsöl, även om det är kopplat till lite vin i det här fallet!

Ölnörd och petig som jag är så är det ju dock inte ett spontanjäst öl utan all jästkultur är ju tillsatt.. Spontanjäst skulle ju innebära öppna kärl och fermentering med jäst från luften!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Schysst att se att fler köper lite kvalitetsöl, även om det är kopplat till lite vin i det här fallet!

Ölnörd och petig som jag är så är det ju dock inte ett spontanjäst öl utan all jästkultur är ju tillsatt.. Spontanjäst skulle ju innebära öppna kärl och fermentering med jäst från luften!

Jaja, skrev bara så för att vara lite lustig! :)

Är väldigt intresserad även av öl, och med en fru som mycket hellre dricker öl än vin så blir det oftare det framför tv:n. Men som vinintresserad så faller min smak lätt på öl med tydligare syrlighet och fruktighet, snarare än tunga humlearomer och tydlig beska.
 

ckntur

Medlem
Kul att se att du är "väldigt intresserad av öl", och samtidigt slår till med en hel flaska. ;)
Jaja, såg det sen, men lät inte lika roligt! :)

Är väldigt intresserad även av öl, och med en fru som mycket hellre dricker öl än vin så blir det oftare det framför tv:n. Men som vinintresserad så faller min smak lätt på öl med tydligare syrlighet och fruktighet, snarare än tunga humlearomer och tydlig beska.
 
Toppen