Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Daniel A

Administratör
Håller på och föebereder inför kvällens vinprovning på temat Jura - men hur sjutton öppnar jag flaskan med Vin Jaune? Hur knackar man loss förseglingen utan glaskross? Tips mottages tacksamt!
Jag har haft god lycka med att bara köra skruven rakt igenom vaxet, dra upp korken halvvägs, och sedan blåsa bort allt vax som lossnar. Finns säkerligen bättre metoder...

Låter för övrigt som en bra kväll! Vin jaune... mmmmmums!
 

Michael.S

Medlem
Jag har haft god lycka med att bara köra skruven rakt igenom vaxet, dra upp korken halvvägs, och sedan blåsa bort allt vax som lossnar. Finns säkerligen bättre metoder...

Låter för övrigt som en bra kväll! Vin jaune... mmmmmums!
Håll i flaskan med ena handen och gnugga handflatan med den andra handen mot korken/vaxet tills det bränner och blir varmt. Då blir vaxet mycket mjukare så det inte smular lika mycket när du drar ur korken. :)
 
Last edited:

Daniel A

Administratör
Hål i flaskan med ena handen och gnugga handflatan med den andra handen mot korken/vaxet tills det bränner och blir varmt. Då blir vaxet mycket mjukare så det inte smular lika mycket när du drar ur korken. :)
Genialt. Måste testa denna nyfunna kunskap snarast. :D
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det blev påfyllning av några flaskor Cristal 2006 idag... Har inte provat själv, men är övertygad om att det är bra grejer från allt jag läst på forumet och andra ställen.
Det är bra grejor påstår jag efter att ha provat två gånger, och haft andra Cristal som referens båda gångerna! Inte riktigt så bra som 2002 och 2004 för "långlagraren", men bättre än bl.a. Cristal 2005 och 2000. Trevligt nog en kombination av "riktigt bra" och "funkar att dricka redan nu".
 

Per Stade

Lege artis
Perlerose? Finns den kvar? Väcker en hel del ungdomsminnen, som t.ex. första gången man köpte alkohol själv när man som 15-16-åring satt på pizzeria Kajsa Varg i Umeå i början av 80talet och satt och darrade av förväntan när ens beställning hade gått igenom och kyparen hällde upp en skvätt för att man skulle få provsmaka! Ett av de större vinögonblicken i ens liv!


Jag minns en stund i Furusund....
kanske inget större vinögonblick men det var sommar och det som fanns på krogen där.

Såg inte flaskorna ut som den längst fram på den här bilden?
IMG_1161b-555x416.jpg
 

Mats

Gone todash....
Jag minns en stund i Furusund....
kanske inget större vinögonblick men det var sommar och det som fanns på krogen där.

Såg inte flaskorna ut som den längst fram på den här bilden?
IMG_1161b-555x416.jpg
Ja men utbuktningen var inte lika uttalad och halsen var inte längre än på en normal flaska, mer som en vanlig flaska som pumpats upp och svällt men inte lika mycket på djupet som på bredden om du förstår vad jag menar.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Svampsoppa går absolut till sherry men då hade jag valt någon mer muskulös Oloroso eller Amontillado. Lite rostade salta mandlar att knapra på till en fino är grymt trevligt!
Är mer inne på havssoppa. Mild soppa på pilgrimsmussla till fino och stunsig räksoppa till Oloroso eller Palo Cortado. Chokladsoppa till PX :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har idag fått tag i ytterligare två av Marcus Molitors Auslesar från 2013.
Mars blev ett bottennapp för mitt rådande köpstopp med 38 inköpta flaskor.
#självdisciplin
 

Vino fino

Medlem
Ja men utbuktningen var inte lika uttalad och halsen var inte längre än på en normal flaska, mer som en vanlig flaska som pumpats upp och svällt men inte lika mycket på djupet som på bredden om du förstår vad jag menar.
Låter spännande. Vad var det för färg på det där exklusiva vinet--- som 02'an eller mera körsbärsröd? :D

9f659434ab29354667292d4b9eba42ed.jpg
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Dagens champagneköp av 4x Cuvee St Vincent -96 blev inte av då jag fått ett gäng från 2000 istället. De står kvar i mitt namn men eftersom jag inte hört huruvida den är bra eller inte avvaktar jag. Någon som tycker det är värt 753:- per flaska för det vinet?
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
15-16-åring satt på pizzeria Kajsa Varg i Umeå i början av 80talet

Jag hade samma känsla när jag var i Tjeckien med fotbollslaget när vi var 16 år. Vi vågade beställa Tequila efter pizzan, och fick det faktiskt serverat på bordet! Oj oj, vilken kväll. Kommer inte ihåg mycket, men har en bild av att det var roligt.

Jag minns en stund i Furusund....
kanske inget större vinögonblick men det var sommar och det som fanns på krogen där.

På sätt och vis så ler jag när jag läser era kommentarer, dels för att ni bjuder på två härliga historier, och dels för att jag blir till vis del sågad när jag visar upp dessa typer av inköp. Men det gör inget, jag gillar't. Då blir det lite diskussioner kring ämnet :) Sist jag drack vinet var förra året, och så sent som då så har jag för mig att det var ett lättsamt vin. Ska bli med spänning att prova igen! Lite som när man bygger upp i huvudet att någon film ska vara fantastiskt bra, så går man på biopremiären och kommer ut från salongen halvnöjd för att man hade för höga förväntningar, lite motsatsen till detta scenario är ungefär vad Perlerose kan leverera!

Skönt att se att ditt vinintresse blomstrar och att du sprider dina kronor brett. Din vinkarriär går från klarhet till klarhet. :)
Tack! Jag gör vad jag kan för att upptäcka den här världen. Den var ju inte direkt liten..!

Svampsoppa går absolut till sherry men då hade jag valt någon mer muskulös Oloroso eller Amontillado. Lite rostade salta mandlar att knapra på till en fino är grymt trevligt!
Några andra förslag på saker att äta till en Fino? Min tjej är allergisk mot nötter/mandlar. :(

Är mer inne på havssoppa. Mild soppa på pilgrimsmussla till fino och stunsig räksoppa till Oloroso eller Palo Cortado. Chokladsoppa till PX

Det lät gott!
 

Mats

Gone todash....
På sätt och vis så ler jag när jag läser era kommentarer, dels för att ni bjuder på två härliga historier, och dels för att jag blir till vis del sågad när jag visar upp dessa typer av inköp. Men det gör inget, jag gillar't. Då blir det lite diskussioner kring ämnet :) Sist jag drack vinet var förra året, och så sent som då så har jag för mig att det var ett lättsamt vin. Ska bli med spänning att prova igen! Lite som när man bygger upp i huvudet att någon film ska vara fantastiskt bra, så går man på biopremiären och kommer ut från salongen halvnöjd för att man hade för höga förväntningar, lite motsatsen till detta scenario är ungefär vad Perlerose kan leverera!

Tack! Jag gör vad jag kan för att upptäcka den här världen. Den var ju inte direkt liten..!

Några andra förslag på saker att äta till en Fino? Min tjej är allergisk mot nötter/mandlar. :(
Det lät gott!
Nej för fan, inte meningen att såga! Köp och prova allt du kan, högt som lågt! Skulle du råka gilla Perlerose så fortsätt att köpa det, och skulle du inte gilla det så vet du det till nästa gång. Vi har alla olika smak och inget är rätt eller fel. Det finns en hel massa personer här på forumet som gillar vita bubbliga surviner som t.ex. Champagne vilket jag inte kan förstå när det finns härliga tanninrika viner som madiraner som gärna får ha brett och annat gott men varken jag eller de har rätt. I början av vinkarriären MÅSTE man prova allt som finns annars har man inga referensramar att arbeta efter senare. Sen finns det ju vin av bättre och sämre kvalitet, djup och komplexitet men det är inte samma sak som vad man tycker är gott. Perlerose är absolut säkert ett vin av ganska kass kvalitet helt utan komplexitet men tycker man det är det gott så är det som är viktigt. Kör hårt och bli aldrig någon snobb som tror att njutningen sitter i priset!
 

Per Stade

Lege artis
På sätt och vis så ler jag när jag läser era kommentarer, dels för att ni bjuder på två härliga historier, och dels för att jag blir till vis del sågad när jag visar upp dessa typer av inköp. Men det gör inget, jag gillar't. Då blir det lite diskussioner kring ämnet :) Sist jag drack vinet var förra året, och så sent som då så har jag för mig att det var ett lättsamt vin. Ska bli med spänning att prova igen!

Absolut inte tänkt som någon sågning. Mer nostalgi med minnen från en sommar i Furusund då det var Perlerose eller Matteus, som dracks på krogen. Utbudet var inte så stort på den tiden. Bilden hittade jag på "Den bruna maten", som verkligen sågar allt från 70-talet, men ger en bra tidsbild.
Vi ska egentligen inte klaga på utbudet idag, det var inte så länge sedan som verkligheten såg ut på ett helt annat sätt.
 

mnor

Medlem
Dagens champagneköp av 4x Cuvee St Vincent -96 blev inte av då jag fått ett gäng från 2000 istället. De står kvar i mitt namn men eftersom jag inte hört huruvida den är bra eller inte avvaktar jag. Någon som tycker det är värt 753:- per flaska för det vinet?

Jag hade inte tagit årgång 2000 av Cuvee St Vincent för 753 sek per flaska, finns så mycket bättre att spendera 753 sek på. Årgång 2000 är helt ok men den saknar den fantastiska syran (som kombineras med riktigt bra frukt) som finns i 96:an. Hade letat efter bra champagner från 2002 eller 2008 istället (T.ex 2002 Orpale 800 sek, eller om det nu går att få tag på 2008 Louis Roederer 549 sek, sedan finns det en hel del intressant på SB mellan 400-500 sek från 02, 04, 06)
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag hade inte tagit årgång 2000 av Cuvee St Vincent för 753 sek per flaska, finns så mycket bättre att spendera 753 sek på. Årgång 2000 är helt ok men den saknar den fantastiska syran (som kombineras med riktigt bra frukt) som finns i 96:an. Hade letat efter bra champagner från 2002 eller 2008 istället (T.ex 2002 Orpale 800 sek, eller om det nu går att få tag på 2008 Louis Roederer 549 sek, sedan finns det en hel del intressant på SB mellan 400-500 sek från 02, 04, 06)
Tack, till synes verkar det ju finnas en del Louis Roederer kvar, och det vore ju trevligt att utöka lagret av det vinet ytterligare!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vi ska egentligen inte klaga på utbudet idag, det var inte så länge sedan som verkligheten såg ut på ett helt annat sätt.

Att utbudet är kasst idag kan man ju inte glädja sig åt bara för att det var ändå sämre förr. Kanske du uttrycker en rädsla för en återgång till det gamla utbudet? Det vore ju verkligen förfärligt om det hände.

Å andra sidan kan man ju tänka sig att visst borde ju någon som är världens bästa BiB-leverantör egentligen också klara av att hantera ett utbud om 50.000 olika sorters vin per år. Det klarar ju andra av som dessutom har betydligt mindre kundunderlag.
 
Toppen